Kezdőlap Gazdaság A jegybank ajánlással segít az adathalászat ellen
No menu items!

A jegybank ajánlással segít az adathalászat ellen

Freisleben Vilmos

Ajánlást adott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a pénzforgalmi szolgáltatók részére a visszaélések kezelésére, észlelésére és megakadályozására – ismertette Freisleben Vilmos, az MNB igazgatója szerdán sajtótájékoztatón Budapesten.

Hozzátette: a pénzforgalmi szolgáltatásokon keresztül megfigyelhető visszaéléseknél egyre kifinomultabb módszerek tapasztalhatók, emiatt fontos az intézmények belső védelmi rendszereinek, folyamatainak jegybanki támogatása. A digitális folyamatok felgyorsulása, a csalási módszerek gyors változása szükségessé teszi a szektorokon átívelő széleskörű összefogást a pénzügyi visszaélések ellen. A jegybank célja az elektronikus pénzforgalom iránti bizalom fenntartása – mondta.

A leggyakoribb csalási módszerek között kiemelte, hogy a bankok nevében elkövetett telefonos csalásokban fiktív támadást szimulálnak a csalók, vagy adathalász e-mailek és sms-ek átirányítják az ügyfeleket hamis, adathalász oldalakra.

Freisleben Vilmos hangsúlyozta, hogy a legmagasabb szintű csalás elleni-, és fogyasztóvédelem akkor valósulhat meg, ha az intézmények a mindenkori aktuális csalások kiszűrésére felkészült, korszerű és megbízható biztonsági rendszereket alkalmaznak.

Luspay Miklós, az MNB igazgatója arról tájékoztatott, hogy arányaiban és nemzetközi összehasonlításban alacsony, ugyanakkor emelkedik a visszaélések száma és értéke Magyarországon. Idén a második negyedévben 353 kibercsalással érintett ügyet regisztráltak, az első negyedévben 297-et, 2022 első három hónapjában 51, míg a második negyedévében 61 kibercsalás témájú jelzés érkezett az MNB ügyfélszolgálatára.

A több lépcsőben – 2024 január 1., szeptember 1., illetve 2025. március 1-jétől – alkalmazandó felügyeleti szabályozó eszköz célja a piaci szereplők jogalkalmazásának, illetve egységes gyakorlata kialakításának támogatása is. Az ajánlás az MNB partnereivel közösen indított KiberPajzs ügyféledukációs kampány sorába is illeszkedik – ismertette.

Biró Gabriella főosztályvezető elmondta: az új ajánlásban például a külső és belső visszaélések elleni védelmi vonalak kiépítéséhez kapcsolódó elvárásokat fogalmaztak meg, vagy az ügyfelek biztonságtudatosságának növelésével kapcsolatos elvárásokat. Szeretnék, ha minden intézmény lehetőséget adna az ügyfeleknek a visszaélések haladéktalan bejelentésére.

Kitért arra, hogy ha az ügyfél új, nem bankkártyás fizetési eszközt (netbank) igényel, regisztrál vagy használ először, az MNB elvárja, hogy a pénzügyi intézmény küldjön megerősítő üzenetet küldjön neki erről, és biztonsági okból alkalmazzon erős ügyfélhitelesítést. Ha az intézmény újonnan ilyen szolgáltatást bocsát ügyfele rendelkezésére, erről ne az új elektronikus csatornán keresztül, hanem egy másik kommunikációs csatornán értesítse a fogyasztót. Az ügyfél és a szolgáltató közti telefonos vagy egyéb hangalapú kommunikációnál az intézményeknek célszerű keresztazonosítást alkalmazni, ennél legalább 3 kérdésre részben az ügyfél, részben a szolgáltató ügyintézője ad választ a beszélgetésben, így mindkét fél azonosítható.

A jegybank azt is előírta, hogy a pénzügyi intézményeknek az adathalászat megelőzésére a tudatosságot erősítő ügyféledukációs stratégiát kell kidolgozniuk.

Az MNB értékeli majd a szabályoknak való megfelelést a bankoknál, mindez a szektor közös érdeke – mondta.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.