Impozáns forgalomnövekedéssel ünnepelte a gyulai kolbászkészítés 150. évfordulóját a hat éve még a létért küzdő, 2018-ban pedig már hatmilliárd forintot meghaladó árbevételt elérő, a város tulajdonában lévő Gyulahús Kft., amely a korábban a felszámolás sorsára jutott húskombinát termelését élesztette újjá.
A gyulai nagyüzemi húsipar számára embert próbáló időszak volt a Gyulai Húskombinát 2012 végén, illetve 2013 elején zajló felszámolása. A bizonytalanságnak és ezzel az egyik legnagyobb múlttal rendelkező hazai húsüzem – 1868-ban jött létre Gyulán a vágóhíd -, munkakultúrájának, illetve a komoly szaktudással rendelkező dolgozók munkahelyének megmentésére végül Gyula Város önkormányzat tett pontot.
Hungarikum – egy új történet, ami tradíció lett
Azzal, hogy a kormány 1,8 milliárd forintos támogatásából megvásárolta az üzemet, a berendezéseket, valamint a márkát, ezután pedig a Gyulahús Kft. megalapításával – illetve további egymilliárd forintot, jegyzett tőkeként a cég rendelkezésére bocsátva -, egy új történetet kezdett a 2013-ban a hungarikumok közé választott Gyulai kolbász szülőföldjén.
Azt, hogy a helyi húsiparba a termelés, a munkahelyek és a tradíció megmentése érdekében beszálló Gyulai Önkormányzat hosszú távú befektetésként tekint a Gyulahúsra, az is igazolja, hogy a cég nyereségének – ami 2017-ben 305 millió forint volt -, jelenetős részét évről-évre visszaforgatja a cégbe. Nagyban hozzájárulva ahhoz, hogy a Gyulahús folyamatosan korszerűsíteni tudja termelését.
A nulláról induló új cég ügyvezető igazgatója az a Daka Zsolt lett, akinek a húskombinát utolsó műszaki főmérnökeként nem kellett bemutatni a gyulai húsipari kultúrát, ahogy azt sem, mit jelent a város életében – munkáltatóként is – meghatározó vállalkozások közé tartozó cég, amely a munkavállalók bizalmát ugyan hamar visszanyerte, ám a piaci bizalom és vele a piaci részesedés visszaszerzése már sokkal több időt vett igénybe.
Az eredményeket látva azonban ma már egyre többen úgy érzik: a Gyulahús története is bekerülhet azok közé az üzleti jó példák közé, amelyek az állami segítséggel megmentett és sikeressé vált tradicionális hazai cégekről szólnak.
A Gyulahús a kezdetektől nyereségesen működik, közben megőrizte a több mint 300 dolgozó munkahelyét.
Az első év 3,8 milliárd forintos árbevételét 2017-re 5,7 milliárdra növelte, és az előzetes adatok szerint 2018-at várhatóan hatmilliárd forintot meghaladó forgalommal zárta. Daka Zsolt ügyvezető igazgató szerint ez az eredmény azt jelenti, hogy a felszámolásból megmentett cég hat év alatt több mint 50 százalékkal tudta növelni árbevételét.
A legendássá vált Gyulai kolbász mellett a szalámi a legnépszerűbb termékük, miközben idehaza a Gyulai májas is kiemelkedően népszerű.
A külpiaci bizalom visszaszerzését igazolja, hogy miközben a bevétel legnagyobb részét adó belföldi értékesítés a piaci átlag fölött nőtt, a korábbi években stabilan 900 millió forint körüli exportot is 20 százalékkal tudták növelni.
Nem csak itthon “világhírű”
A külpiaci értékesítés legnagyobb része Nagy-Britanniába és Csehországba kerül, miközben egyre jobban teljesít a német piac is, ahol azt is pozitívumként értékelik, hogy a Gyulahús termékeinek számos hazai elismerése mellett a Gyulai Kézműves Vékony Kolbász két aranycsillagot kapott a világ egyik legelismertebb minősítő szervezete, a brüsszeli székhelyű The International Taste & Quality Institute (iTQi) tesztjén.
A gyulai fejlesztések (arra is ügyelnek, hogy az új termékek is beilleszthetők legyenek a táplálékallergiában szenvedők étrendjébe) és vele a piaci offenzíva, 2019-ben is folytatódik.
A hagyományt a legmodernebb technológiával ötvöző üzletpolitika keretében a kolbász- és szalámi gyártás ma is az eredeti, Stéberl-féle üzemben a hagyományos technológiák alkalmazásával történik, miközben a májas, a virsli és a felvágottak már a 2010-ben átalakított másik gyulai gyárban készülnek és indulnak világhódító útjukra.
Amit azért is érdemes a szó szoros értelmében venni, mert miközben a cég termékei már Hongkongban is megjelentek, a kínai piac felé is kacsintgató Gyulai márka 2018-ban már Japánban is bemutatkozott.