Hirdetés
Kezdőlap Pénzvilág A lényeg az értékteremtés. Interjú a Gránit Bank elnök-vezérigazgatójával

A lényeg az értékteremtés. Interjú a Gránit Bank elnök-vezérigazgatójával

A bizalom és a szakmai hitelesség nélkülözhetetlen a bankszektorban – állítja Hegedüs Éva, a GRÁNIT Bank elnök-vezérigazgatója AzÜzlet.hu-nak nyilatkozva, arra utalva ezzel, hogy a pénzintézet a gazdasági válság idején, a nulláról indulva, a digitális platformra úttörő módon építve vált középméretű bankká. Interjú.

– A Gránit Bank történetének fordulópontja, hogy a  2010-es, Demján Sándor nevéhez kötődő indulás a globális gazdasági válság idejére esett. Amikor inkább adtak, mint vettek pénzintézeteket. Ön is ekkor csatlakozott a bankhoz: milyen startégiával vágtak neki?

–  Stratégiánk az indulás óta változatlan és három vezérelvre épül. Az első és legfontosabb elv, hogy a Gránit Bank digitális bankként elsősorban digitális csatornákon elérhető komplex szolgáltatásokra fókuszál. Lakossági ügyfelei részére teljes körű pénzforgalmi szolgáltatást, számlavezetést, kártyakibocsátást, illetve ezekhez kapcsolódó tranzakciókat hajt vége, értékpapírszámla-vezetési tevékenységet, állampapír vételt és eladást, továbbá lakáshitelt, babaváró hitelt, egyebeket nyújt. Jelenleg a Gránit Bank több mint 55 ezer számlát kezel.

Hegedüs Éva: a lényeg az értékteremtés

Üzleti stratégiánk része, hogy évről évre olyan megkülönböztető, innovatív szolgáltatásokat vezetünk be, amelyek kényelmet, biztonságot, az egyszerű bankolás lehetőségét nyújtják az ügyfeleinknek. Komplex digitális szolgáltatásokat ajánlunk prémium minőségben – versenyképes áron. Miközben a digitális csatornákon keresztüli értékesítés az egyik kulcs stratégiai elem, a másik fontos vezérelv, a konzervatív vállalati hitelezés. Döntően a kis- és középvállalkozói, vagyis a KKV szektor a mi piacunk, de  nagyobb cégek hitelezésében is aktívan részt vállalunk. A bank portfóliójában jelenleg több mint 170 milliárd forintnyi vállalati hitel tartozik, amelynek több mint 65 százaléka a KKV hitel. Míg a  lakossági üzletágban az innovációé a fő szerep, a KKV-k hitelezésében rendkívül fontos a körültekintő hitelkihelyezés. Ez utóbbinak köszönhetően, kiváló minőségű hitelportfólióval rendelkezik a Gránit Bank úgy, hogy az átlagos életkora a hiteleinknek több mint négy év.

A Gránit Bank stratégiájának harmadik fontos eleme, a rendkívül költségtakarékos szemlélet mellett a magas likviditás biztosítása. A bank hitel/betét mutatója rendkívül kedvező, azaz a betéteknek csak egy bizonyos százalékát fordítjuk hitelezésre, miközben a Gránit Bank működési költség/mérlegfőösszeg mutatója mindösszesen 1,1 százalék, amely lényegesen jobb költséghatékonyságot jelez a bankrendszer 2,6 százalékos értékéhez képest.

– Milyen körből kerülnek ki az ügyfeleik?

– Mi azoknak a vállalkozásoknak vagyunk a banki partnerei, amelyek értékteremtésben érdekeltek, stabil piaccal és biztonságos cash-flow-val rendelkeznek.

– Kellett-e bátorság ahhoz, hogy az irányító hatóság, a Pénzügyminisztérium egykori helyettes államtitkárából – jelenlegi pozíciója előtt 1997-től a Földhitel- és Jelzálogbank vezérigazgató-helyettese, 2002-től az OTP Bank lakossági üzletágának vezetője – bankvezér legyen.

– Amikor a minisztériumban dolgoztam, akkor is pénzügyi, banki kérdésekkel foglalkoztam, csak ott  szabályozói feladatokat kellett megoldanom, bankvezetőként pedig  működtetni kell a bankot. Szerintem a két tudás kiegészíti egymást: a minisztériumban a gazdasági, pénzügyi szabályozás terén szerzett tapasztalat, a makrogazdasági szemlélet a gyakorlati életben is konvertálható tudást jelent, amit azok a vezetők is így gondolhattak, akik bankvezetőnek kértek fel. A tartósan kimagasló teljesítményhez hozzátartozik az értéket létrehozni akaró és tudó kvalitás, a bátorságot igénylő gyors döntésképesség, lényeglátás, amelyek nélkül szerintem egyetlen szektorban sem lehet eredményt elérni. Egy első számú vezetőnek példát kell mutatnia felkészültségből, szorgalomból, együttműködési képességből és olyan kisugárzással is kell rendelkeznie, amivel felkészült, értéket létrehozó csapatot tud motiválni. Ezek nélkül nem lehet sikereket elérni. Ehhez pedig bizalomra, hitelességre, példamutatásra, szakértelemre van szükség. A kérdésére konkrétan válaszolva tehát azt gondolom, bátran és jól döntöttem, amit a  bankvezér kollégáim is elismertek, 2015-ben ugyanis titkos szavazással az Év bankárának választottak.

– Mit tart a növekedés legfontosabb elemének?

– Szerintem a Gránit Bank elmúlt 9 éve egy sikertörténet. Ebben meghatározó szerepe van annak, hogy a menedzsment több 10 éves hazai és külföldi tapasztalattal rendelkező szakemberekből áll, akik a globális gazdasági válság időszakára eső kezdetektől építik, működtetik a bankot. A kezdeti recessziós környezet ellenére folyamatosan növekedtünk, éves átlagban 58 százalékkal. A Gránit Bank mérlegfőösszege közel 360 milliárd forint, ami azt jelenti, hogy mára középbankká váltunk. A részvénytársasági formában működő hazai 30 bank közül a Gránit Bank mára a 13. legnagyobb bankká vált Magyarországon. Agilis szemlélettel, a jövőben is a mai stratégiánk alapján szeretnénk tovább növekedni, folyamatosan új innovációkat bevezetve a lakosság számára és konzervatív hitelezési politikát folytatva a vállalkozói szektor területén.

– Miközben a számok imponálóak, az emberek többsége pénzügyileg kevésbé felkészült és nem a különféle mutatók alapján dönt. Így viszont honnan van bizalmuk arra, hogy a Gránit Bankot válasszák?

– Szerintem a bizalom alapja a hitelesség, a teljesítmény, a banki értékajánlat minősége és azok folyamatosan magas szinten tartása, a kényelmi szolgáltatások színvonala.

A Gránit Bank iránti bizalmat jelzi, hogy a meglévő ügyfelek nagyon magas arányban ajánlják ismerőseiknek, barátaiknak, családtagjaiknak a szolgáltatásainkat. A lakossági és a vállalati ügyfeleket megkérdeztük, hogy miért választottak minket? A válaszokból kiderült, hogy az új ügyfelek 60 százalék fölötti arányban a család, vagy a barátok ajánlása alapján választották a Gránit Bankot. Ez azért jó hír, mert szerintem teljesen egyértelmű, hogy egy erős versenyhelyzetben betétállományt, ügyfélszámot növelni csak a bizalomra épülő, jó teljesítménnyel lehet.

– És az ár? Ha költséghatékonyak, gondolom olcsóbbak is az átlagnál?

– Nem szeretem ezt a szót használni, mert az olcsóság fapados minőséget sugall, miközben mi határozottan a prémium minőségre törekszünk és van néhány olyan, kifejezetten prémium szolgáltatásunk is, ami eleve megkülönböztet minket másoktól. Tehát inkább úgy fogalmaznék, hogy prémium szolgáltatásokat nyújtunk, nem  prémium áron.

– Mi az, amiben a Gránit Bank mást ajánl, mint a versenytársak, vagyis milyen megkülönböztető szolgáltatásaik vannak?

– A Gránit Bank volt Európában az első, aki 2012-ben a videóbanki szolgáltatást bevezette. Abból indultunk ki, hogy a banküzemben fontos a személyesség, amit az ügyfelek évszázadokon keresztül a fiókokban találták meg. De a korszerű digitális csatornák révén ez a személyesség már mobiltelefonon, tableten, számítógépen is biztosítható. Élő, személyes ügyintézésben részesülhet az ügyfél Videóbankon keresztül, anélkül, hogy azért utaznia kellene. Ma már nem általában a digitális megoldás a fontos, hanem annak az azonnali elérhetősége – és mivel napjainkra az ökoszisztémánk részévé vált a mobiltelefon,  ezért a Gránit Bank szolgáltatásai mobiltelefonra optimalizálva is elérhetőek. Ezek között pedig van néhány olyan értékajánlatunk, amely más banknál jelenleg nem érhető el. Ezek közé tartozik például a pénzügyi költéselemző funkció, amivel az ügyfél mesterséges intelligencia segítségével csoportosított formában, diagramon ábrázolva, visszamenőleg megnézheti bevételeit és kiadásait. 2016-ban a Gránit Bank az Androidos telefonnal történő új generációs fizetési megoldást nem csak Magyarországon, de egész Európában is elsőként vezette be. Azóta – az országban elsők között -, az iPhone tulajdonosok számára is elérhetővé tettük az érintéses mobilfizetést az Apple Pay-t. A mobiltelefonon további megkülönböztető szolgáltatások is elérhetőek, olyanok amelyek a biztonságos kártyahasználatot szolgálják. Nagyon sokan vagyunk úgy, hogy szeretnénk biztonságban tartani a kártyánkat és szeretnénk, ha a kártya nem kerülne illetéktelen kezekbe. De, ha ez mégis megtörténne, akkor fontos, hogy arról mások ne költhessenek. Éppen ezért, a mobil applikációnkban elérhető a Gránit Lock névre hallgató funkció, amivel az ügyfél egy érintéssel lezárhatja a kártyáját és onnantól kezdve azzal a kártyával már senki sem tud fizetni. Majd amikor használni kívánja a kártyát annak jogos tulajdonosa, akkor ezt a zárolást egy érintéssel feloldhatja. Megkülönböztető szolgáltatásaink közé tartozik továbbá, a Videóbankon keresztüli értékpapírszámla szerződés megkötése, állampapír vásárlása, illetve eladása, – mindez díj nélkül – a bankszektorban egyedülálló módon. A babaváró hitel is elérhető már online úgy, hogy nem kell a fiókba bemenni az igényléshez.

– Most a bank székhelyén, a Lechner Ödön fasorban beszélgetünk. Pár lépésre az egyik legnagyobb kereskedelmi bank impozáns székházától…

– A mai világban már nem a székház mérete teremti meg a bizalmat: a lényeg az értékteremtés. A versenynek pedig kifejezetten örülök.

– Más kérdés, hogy Magyarországon még igencsak nagy a készpénzállomány és az emberek, de például még a kereskedők, éttermesek is elvárják az olcsóbb szolgáltatásokat nyújtó saját ATM-eket és különösen azokat, amelyek a saját számlára való befizetést is lehetővé teszik.

– A saját ATM velünk szemben nem előny, mert a Gránit Banknak vannak olyan számlacsomagjai, amelyekkel bármelyik ATM-ből ingyenes a pénzfelvétel. Persze minden bank választhat aközött, hogy sok pénzt fektet ezekbe a masinákba, és létrehoz saját készpénzkiadó automata hálózatot, de mi ezt nem tartottuk ésszerűnek. Sokkal inkább azt gondoljuk, hogy az ügyfeleinket nem korlátozzuk abban, hogy melyik ATM-et használják. Ami pedig a befizetős ATM-eket illeti, azon mi is gondolkodunk, de végül is úgy döntöttünk, hogy a Gránit Bankot azoknak az ügyfeleknek érdemes választani, akik alapvetően digitális úton kapják a bevételeiket, és azokon keresztül is végzik a kifizetéseket. Mély meggyőződésem ugyanis, hogy Magyarországon a készpénzmennyiség közép-hosszútávon mérséklődni fog.

– Jellemzően melyik korosztály választja Önöket?

– Talán meglepő, de minden korosztályból vannak ügyfeleink. Pedig az ember könnyen azt gondolná, hogy a digitális üzletmenetet elsősorban a 20 év körüliek preferálják. De messze nem így van: nagyon sok 50 év feletti ügyfél is választ minket. Elsősorban olyanok, akiknek magasabb iskolai végzettségük van, nyitottak a digitális megoldásokra, az innovációra és szeretik költségtakarékosan használni a bankot.

– Milyen fejlesztéseken dolgoznak jelenleg?

– Nagyon sok fejlesztésen, innováción dolgozunk, amelyekről csak akkor beszélünk, ha azok már elérhetőek is lesznek.

– Az online világ csapdája, hogy mindenki újít és a pénzügyi start-upok – divatos kifejezéssel élve -, szexi szolgáltatásai nem korlátozódnak országhatárok közé. Mennyire tartanak ettől?

– A bankszektort mindig hatalmas verseny uralta. A bizalom, a termékpaletta összetettsége a bankok oldalán áll jelenleg a fintech cégekkel szemben, de fontos annak az innovációs képességnek a javítása, amely területen a fintech cégeknek előnyük van.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Közös akció az élelmiszerbiztonság erősítése és az élelmiszerhamisítás elleni küzdelemben

 A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal (NAV) együttműködve részt vett a nemzetközi OPSON műveletben, amelyet az INTERPOL és az EUROPOL szervezett az élelmiszerhamisítás elleni küzdelem jegyében.

Nem emel árat a Magyar Telekom

Nem érvényesíti az inflációkövető díjkorrekciót a Magyar Telekom.

Nacsa Lőrinc: elindult a Szülőföldön Magyarul program

Elindult kedden a Szülőföldön Magyarul program; az oktatási, nevelési, hallgatói, tankönyv- és taneszköz-támogatásra május 8-ig lehet jelentkezni a mipont.hu felületen.

Ismeretterjesztő program a Magyar Termék védjegy témaköréről

A hazai áruk könnyű és egyértelmű azonosíthatóságát biztosító Magyar Termék védjegy témaköre 2024 őszétől szerepel az általános iskolai tantervben – a most induló ismeretterjesztő program még magasabb szintre emeli a védjegyekkel kapcsolatos tudásanyag elsajátítását.  
Hirdetés

Hírek

Devizapiac – Gyengült hétfő reggelre a forint

Gyengült hétfő reggelre a forint a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Devizapiac – Vegyesen változott kedd estére a forint árfolyama

Az euró árfolyama a reggel hét órakor jegyzett 402,86 forintról 402,12 forintra gyengült 18 órakor, napközben 401,77 forint és 403,69 forint között mozgott.

Nem ússzuk meg: áprilistól ez is kell a beutazáshoz az Egyesült Királyságba

Április 2-tól minden magyar állampolgárnak is szüksége lesz az...

Vidéki otthonfelújító nyugdíjasok irány az Államkincstár

A kormány kibővítette a kedvezményezetti kört, így a nyugdíjasok...

Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama hétfő reggel a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Németország kiszabadult a költségvetési kalodából. Örülhetünk?

Friedrich Merz A német parlament történelmi döntést hozott: elfogadták azt...

Gyengült hétfő reggelre a forint

Az eurót hétfő reggel hét órakor 399,59 forinton jegyezték a péntek esti 398,92 forint után. A dollár jegyzése 367,36 forintra ment fel 366,46-ról, a svájci franké pedig 415,39-re 414,30 forintról.

Gyengült a forint kedd reggel

Gyengült a forint árfolyama kedd reggel a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Hirdetés

Gazdaság

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.

Európai terjeszkedéséhez olasz bankot nézett ki az ING

  Fotó: popso.it Európai terjeszkedési tervéhez igazodva az ING, Olaszország felé vette az irányt, ahol a Banca Popolare di Sondrioval vette fel a kapcsolatot. Az ING Group...

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.