Az Airbnb a múlt héten debütált a New York- tőzsdén. Egy nap alatt a kiinduló 68 dolláról 145 dollárra ugrott egy részvény ára. Ezzel megduplázta a privát szállásközvetítő platform értékét: piaci kapitalizációja 100 milliárd dollár.
A semmiből a csúcsra 12 év alatt
A világ legismertebb privát szállásközvetítője pont a turizmus története legnagyobb válsága idejét választotta a Nasdaq meghódításául. Az előjelek mégis jók voltak: A bevezetés előtt kétszeres volt a papírok túljegyzése. Az első nap szárnyalása mégis minden várakozást felülmúlt. Pozitív jelzés sok más túlélésért küzdő idegenforgalmi cégeknek is. A befektetők látnak jövőt a szektorban, vagy legalábbis annak innovatív vállalkozásaiban. Utóbbit mutatja, hogy az Airbnb értéke meghaladja a három legnagyobb amerikai szállodalánc, sorrendben a Marriott, a Hilton és a Hyatt együttes tőzsdei értékét.
Az említett hárommal összevetve az Airbnb nagyon fiatal vállalkozás. 12 évvel ezelőtt start-up-ként indult a Szilikon-völgyből. Valószínűleg 2008-ban a három alapító, Brian Chesky, Joe Gebbia és Nathan Blecharczyk sem gondolt rá, hogy 2020-ra vezető idegenforgalmi vállalkozás lesznek.
12 év alatt 500 millió foglalást regisztráltak az oldalon. Jelenleg 220 ország 100 ezer városából 7 millió hirdetés aktív. Mindennek egyfajta megkoronázása volt a múltheti tőzsdei premier. Egyetlen nap alatt 68 dolláról 145 dollárra emelkedett egy részvény ára és 100 milliárd dollár duplázódott a cég piaci kapitalizációja. Utóbbi egy vállalat részvényei számának és azok aktuális árfolyamának szorzatával egyenlő.
Az online platform sikere mutatja, hogy hatalmas igény van lakóingatlanok rövid távú hasznosítására bérbeadói és bérlői oldalról is. Egyre több turista részesíti előnyben egy lakás vagy azon belüli szoba bérlését a klasszikus hotelekkel szemben. A trendet az egyre több önkormányzati tiltás sem tudja megtörni.
Villámgyors alkalmazkodás
A várakozásokat felülmúló tőzsdei sikerhez nagy szerepe lehetett, hogy az Airbnb sokkal jobban alkalmazkodott az idei év rendkívüli körülményeihez, a világjárványhoz és a világszerte elrendelt lockdownhoz, mint a klasszikus szállodák. Utóbbiaknak tavasszal a világ szinte minden országában hetekre, hónapokra be kellett zárniuk. A második hullám már vegyesebb képet mutat, de sok európai országban ismét tilos a turisztikai célú szobakiadás a hotelek számára.
Az Airbnb-n egyetlen napig sem szünetelt az üzlet. A legszigorúbb korlátozások időszakában is voltak, akik kiadtak és akik kivettek. „Az elmúlt 12 hónap jobban megmutatta, hogy az Airbnb előtt komoly jövő áll, mint az alapítás óta eltelt 12 év” – fogalmazott az egyik alapító, Brian Chesky a tőzsdei bevezetés után. Szerinte egy szálloda vagy egy üzletszerű szálláskiadó sosem fog tudni olyan gyorsan reagálni, mint a magánkiadók.
Chesky állítását alátámasztják az idei év üzleti számai: A harmadik negyedévben 72 százalékkal nőtt a foglalások száma az előző 3 hónappal összehasonlítva. A regisztrált felhasználók száma pedig 220 millióra emelkedett. Mindkét szám azt mutatja, hogy az utazók a mai, kiszámíthatatlan viszonyok között is bíznak az oldalban. Márpedig az idegenforgalomban alapvető követelmény az ügyfél bizalma, hisz a szolgáltatás igénybevétele előtt kell a szolgáltatási díjat legalább részben kifizetni.
Új igények
A Forbes netes kiadása arról számolt be legfrissebb fejleményként, hogy az AirBNB részvényeinek árában ingadozása következett be, amelynek okát a nyilvános kereskedelem figyelmeztető jeleiben látják.
A pandémia sokat változtatott az utazási szokásokon és a felhasználók motivációján. A többség rövid időre, kisebb távolságra utazik, a korábbinál többet pihen belföldön. Sokan már nem is nyaralási célból foglalnak. Vannak, akik a home officera hosszú távon alkalmatlan lakásuk helyett otthonuk közelében, hosszabb időre keresnek alternatív munkavégzési helyet. Mások szintén lakóhelyük közelében költöznének kieső elővárosi családi házba, ahol reményeik szerint kisebb fertőzésveszélynek vannak kitéve, mint a zsúfolt nagyvárosokban. Így például az utóbbi időben a New Yorki régióban jóval nagyobb az igény a kistelepülési házak iránt a zöld Long Islandon, mint apartmanok után a zsúfolt Manhattanban.
Az Airbnbnek sikerült kínálatával néhány hét alatt reagált az új piaci igényekre. Algoritmusokat fejlesztettek ki a San Francisco-i központban, amelyekkel gyorsan meg lehet találni az ilyen típusú ingatlanokat.
A helyzet jó, de nem tökéletes
Annak ellenére, hogy a világ legismertebb privát szállásközvetítője sokkal könnyebben birkózik meg a válsággal, mint a turizmus más szereplői az idei 2019-cel összehasonlítva rossz év volt. Ezért az Airbnb 1.900 fős létszámleépítéssel és a marketingbüdzsé 55 százalékos csökkentésével is kénytelen volt a krízisre reagálni.
A COVID-nál azonban nagyobb gondnak tartják a San Francisco-i központban a cég ellen egységfrontba tömörülő polgármestereket, adóhatóságokat és szállodásokat.