Kezdőlap Világgazdaság Az Alitalia ismét időt nyert - jöhet az államosítás?
No menu items!

Az Alitalia ismét időt nyert – jöhet az államosítás?

Az EU jóváhagyta a 199 millió eurós állami segélyt. Az olasz nemzeti légitársaság azonban továbbra is csődben van. Róma további 350 milliót tart készenlétben.

A félidőben 1:0 az Alitalia javára

Az első meccset megnyerte az Alitalia. Az Európai Bizottság (EB) áldását adta egy 199 milliós költségvetései támogatás kifizetésére. Az olasz nemzeti légitársaság 2017 óta csődeljárás alatt áll. Megmentése kormányzati tervének központi eleme további 350 milliós feltőkésítés. Erről még nem született döntés Brüsszelben. A pénz már készenlétben áll az államkincstárban. Az EB jóváhagyása nélkül azonban nem utalja át Róma.

Az EB úgy ítélte meg, hogy az átutalható összeg az Alitalia COVID-válság következtében keletkezett adósságai kiegyenlítésére és likviditási nehézségeinek orvoslására szolgál. Így összeegyeztethető a hatályos uniós joggal. Ez EU korábban a piaci verseny torzulásmentessége érdekében kivétel nélkül tiltotta a légitársaságok állami szubvencionálást. Miután nemzeti légitársaságok tucatjai kerültek az összeomlás szélére és a tagállami kormányok egymás után kezdték folyósítani a gyorssegélyeket, Brüsszel átmeneti rendelkezést hozott: A COVID-válsággal közvetlen összefüggésben felmerült veszteségek kompenzálására adható állami hitel, hitelgarancia vagy vissza nem térítendő támogatás, sőt az államosítás is lehetséges.

Margrethe Vestager

Margrethe Vestager versenyjogi biztos indokolása szerint a pénz egy része a válság miatt kiesett bevétel kompenzálásra szolgál. A másik pedig biztosítja, hogy az Alitalia a korlátozások miatti alacsony kihasználtság ellenére üzemeltetni tudja legfontosabb járatait. Hozzátette, hogy a tagállamok továbbra sem juttattathatnak önhatalmúlag pénzt a légitársaságoknak. Minden kifizetés előtt be kell szerezniük az EB jóváhagyását, amelyt Brüsszel csak a konkrét ügy minden körülményének vizsgálata után ad meg.

Eljárások sokasága – tiltott lépés

Az EU a rendkívüli helyzet ellenére sem akar ex lex állapotokat a légitársaságok szubvencionálásával összefüggésben. Vestager felhívta a figyelmet, hogy a 2018-ban az Alitalia ügyében indult vizsgálat, egy 2017-es mentőövvel összefüggésben tovább folyik és az esetet az akkor hatályos szabályok szerint fogják megítélni. A mostani átmenetileg lazább szabályozásnak nincs visszamenő hatálya.

A 20 éve a csőd szélén egyensúlyozó olasz cég ellen egy további eljárás is folyik. Ez kicsivel a COVID-krízis kirobbanása előtt indult egy folyósított, 400 milliós állami támogatás miatt.  2017 óta, amikor az Alitalia csődvédelmet kért, összesen 1,3 milliárd euró közpénzben részesült. A kifizetések a legkülönbözőbb jogcímeken és jogi konstrukciók keretében történtek. A légiközlekedési szakértők szerint azonban világos, hogy minden esetben tiltott kormányzati szubvencióról volt szó.

Csak az államosítás maradt

A sokadik sikertelen eladási kísérlet után tavasszal döntött az olasz kormány az Alitalia államosításáról.

A 350 milliós állami feltőkésítés után egy 51 százalékban állami, 49 magántulajdonú vegyesvállalat jönne létre.

Az utas- és áruszállítás üzletágba, valamint a földi kiszolgálásba külön vonják be befektetőket. Érdeklődő minden területen van.

A személyszállításba egy 45 ezer embert foglalkoztató olasz informatikai, technológiai cég, az Almaviva szállna be. A beutazó turizmushoz kapcsolódva látnak fantáziát a légitársaságban. Egy pénzügyi befektető, a Synergy Group és egy amerikai cég a légiközlekedési szektorból, az US Aerospace Partners az utas- és áruszállítás iránt is érdeklődik.

A földi kiszolgálás után a szektor egyik legnagyobbja, a Swissport érdeklődik. Ebbe szállna be a nápolyi székhelyű, repülőgépek karbantartására szakosodott Atitech is. Ennek pikantériája, hogy a cég 1989-ig az Alitalia leányvállalat volt és a légitársaságnak máig 15 százaléknyi tulajdonrésze van benne.

Jogi csűrés-csavarás

Az Alitalia egyetlen reménye a versenyjogi eljárásban, hogy jogilag a tavaszi államosítás majd átstrukturálás után egy új cég jön létre. Így minden eljárás, ami nem a COVID-krízishez igazított versenyjogi szabályok hatálybalépése előtt indult, de jure a régi cég ügy. Kérdés, hogy sikerül-e bizonyítani, hogy nincs jogfolytonosság a régi és az új Alitalia között. Ebben egy új logó, a régi társaságétól lényegesen különböző menedzsment és legalább valamelyest eltérő összetételű flotta, valamint egy részben megváltozott desztinációk segíthetnének.

 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Ismét gördülő Ikarus legendák érkeznek az Aeroparkba

Ismét jön az két nap, amikor nem csak a történelmi repülőgépek játsszák a főszerepet az Aeroparkban. A legendás Ikarus gyár mintegy 100 autóbusza – köztük számos oldtimer jármű, és ritkaságnak számító kocsi mutatkozik be október 4-én és 5-én. Élménybuszozás, látványos felvonulás, gördülő kiállítás, különleges motorindítás egyaránt szerepel a hétvége programjában, ami az egyik legismertebb és legsikeresebb magyar márka előtt tiszteleg. 

A ChatGPT az új nagybácsi: jobban hiszünk az MI válaszaiban, mint a Google-ben

Megrendülni látszik a Google egyeduralma az internetes keresésben. A mesterséges intelligencia, különösen a ChatGPT, új korszakot nyitott: a felhasználók egyre inkább összegzett, személyre szabott válaszokat keresnek linkek helyett. A Google piaci részesedése 90% alá csökkent, ami bár továbbra hatalmas szám, nagy változást jelezhet elő. Szesztay Péter, a BP Digital ügyvezetője szerint az MI-alapú keresők nemcsak hatékonyabbak, hanem új tartalomfejlesztési stratégiát is igényelnek.

Duna House: a magyarok többsége ingatlantulajdon-párti

Az elmúlt 3 évben az ingatlanügyletet lebonyolítók megközelítőleg fele vette igénybe profi ingatlan- és pénzügyi szakértő segítségét, miközben ez az arány az Egyesült Államokban meghaladja a 90 százalékot.

Kedvezően alakult a központi költségvetés finanszírozása szeptember végéig

Az idei évi finanszírozási tervének teljesülése az év első kilenc hónapjában kedvezően alakult, az állam működésének pénzügyi feltételei biztosítottak, az államadósság finanszírozása stabil, az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 115 százaléka teljesült.
Hirdetés

Hírek

Ismét gördülő Ikarus legendák érkeznek az Aeroparkba

Ismét jön az két nap, amikor nem csak a történelmi repülőgépek játsszák a főszerepet az Aeroparkban. A legendás Ikarus gyár mintegy 100 autóbusza – köztük számos oldtimer jármű, és ritkaságnak számító kocsi mutatkozik be október 4-én és 5-én. Élménybuszozás, látványos felvonulás, gördülő kiállítás, különleges motorindítás egyaránt szerepel a hétvége programjában, ami az egyik legismertebb és legsikeresebb magyar márka előtt tiszteleg. 

A ChatGPT az új nagybácsi: jobban hiszünk az MI válaszaiban, mint a Google-ben

Megrendülni látszik a Google egyeduralma az internetes keresésben. A mesterséges intelligencia, különösen a ChatGPT, új korszakot nyitott: a felhasználók egyre inkább összegzett, személyre szabott válaszokat keresnek linkek helyett. A Google piaci részesedése 90% alá csökkent, ami bár továbbra hatalmas szám, nagy változást jelezhet elő. Szesztay Péter, a BP Digital ügyvezetője szerint az MI-alapú keresők nemcsak hatékonyabbak, hanem új tartalomfejlesztési stratégiát is igényelnek.

Duna House: a magyarok többsége ingatlantulajdon-párti

Az elmúlt 3 évben az ingatlanügyletet lebonyolítók megközelítőleg fele vette igénybe profi ingatlan- és pénzügyi szakértő segítségét, miközben ez az arány az Egyesült Államokban meghaladja a 90 százalékot.

Kedvezően alakult a központi költségvetés finanszírozása szeptember végéig

Az idei évi finanszírozási tervének teljesülése az év első kilenc hónapjában kedvezően alakult, az állam működésének pénzügyi feltételei biztosítottak, az államadósság finanszírozása stabil, az egész évre tervezett forrásbevonás nettó 115 százaléka teljesült.

Elindult az önkormányzatok decentralizált számlavezetése

Október elsejétől elindult az önkormányzatok decentralizált számlavezetése a Magyar Államkincstárban, első körben 49 önkormányzat és azok 685 költségvetési szerve került bevonásra.

Folytatódott az online platformokon foglalt vendégéjszakák számának növekedése

Az év második negyedévében folytatódott az uniós tagországok rövid távra kiadott szálláshelyein eltöltött vendégéjszakák számának növekedése az előző év azonos időszakához képest.

Korrekció mellett is stabil forgalmat mutatott a tőzsde szeptemberben

Szeptemberben mérsékeltebb teljesítményt mutatott a Budapesti Értéktőzsde vezető indexe: a tavaszi-nyári csúcsokat követően a BUX szeptember végére 3,6 százalékos korrekcióval 98 871,6 ponton zárta a hónapot. Az azonnali részvénypiac forgalma ugyanakkor meghaladta az 330,9 milliárd forintot, amely napi átlagban 15 milliárd forintnak felelt meg.

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsának új tagja: dr. Ay Zoltán Nándor

Rigó Csaba Balázs GVH-elnök javaslata alapján a köztársasági elnök a Versenytanács tagjává nevezte ki Ay Zoltán Nándort.
Hirdetés

Gazdaság

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.