Kezdőlap Világgazdaság Az Alitalia ismét időt nyert - jöhet az államosítás?
No menu items!

Az Alitalia ismét időt nyert – jöhet az államosítás?

Az EU jóváhagyta a 199 millió eurós állami segélyt. Az olasz nemzeti légitársaság azonban továbbra is csődben van. Róma további 350 milliót tart készenlétben.

A félidőben 1:0 az Alitalia javára

Az első meccset megnyerte az Alitalia. Az Európai Bizottság (EB) áldását adta egy 199 milliós költségvetései támogatás kifizetésére. Az olasz nemzeti légitársaság 2017 óta csődeljárás alatt áll. Megmentése kormányzati tervének központi eleme további 350 milliós feltőkésítés. Erről még nem született döntés Brüsszelben. A pénz már készenlétben áll az államkincstárban. Az EB jóváhagyása nélkül azonban nem utalja át Róma.

Az EB úgy ítélte meg, hogy az átutalható összeg az Alitalia COVID-válság következtében keletkezett adósságai kiegyenlítésére és likviditási nehézségeinek orvoslására szolgál. Így összeegyeztethető a hatályos uniós joggal. Ez EU korábban a piaci verseny torzulásmentessége érdekében kivétel nélkül tiltotta a légitársaságok állami szubvencionálást. Miután nemzeti légitársaságok tucatjai kerültek az összeomlás szélére és a tagállami kormányok egymás után kezdték folyósítani a gyorssegélyeket, Brüsszel átmeneti rendelkezést hozott: A COVID-válsággal közvetlen összefüggésben felmerült veszteségek kompenzálására adható állami hitel, hitelgarancia vagy vissza nem térítendő támogatás, sőt az államosítás is lehetséges.

Margrethe Vestager

Margrethe Vestager versenyjogi biztos indokolása szerint a pénz egy része a válság miatt kiesett bevétel kompenzálásra szolgál. A másik pedig biztosítja, hogy az Alitalia a korlátozások miatti alacsony kihasználtság ellenére üzemeltetni tudja legfontosabb járatait. Hozzátette, hogy a tagállamok továbbra sem juttattathatnak önhatalmúlag pénzt a légitársaságoknak. Minden kifizetés előtt be kell szerezniük az EB jóváhagyását, amelyt Brüsszel csak a konkrét ügy minden körülményének vizsgálata után ad meg.

Eljárások sokasága – tiltott lépés

Az EU a rendkívüli helyzet ellenére sem akar ex lex állapotokat a légitársaságok szubvencionálásával összefüggésben. Vestager felhívta a figyelmet, hogy a 2018-ban az Alitalia ügyében indult vizsgálat, egy 2017-es mentőövvel összefüggésben tovább folyik és az esetet az akkor hatályos szabályok szerint fogják megítélni. A mostani átmenetileg lazább szabályozásnak nincs visszamenő hatálya.

A 20 éve a csőd szélén egyensúlyozó olasz cég ellen egy további eljárás is folyik. Ez kicsivel a COVID-krízis kirobbanása előtt indult egy folyósított, 400 milliós állami támogatás miatt.  2017 óta, amikor az Alitalia csődvédelmet kért, összesen 1,3 milliárd euró közpénzben részesült. A kifizetések a legkülönbözőbb jogcímeken és jogi konstrukciók keretében történtek. A légiközlekedési szakértők szerint azonban világos, hogy minden esetben tiltott kormányzati szubvencióról volt szó.

Csak az államosítás maradt

A sokadik sikertelen eladási kísérlet után tavasszal döntött az olasz kormány az Alitalia államosításáról.

A 350 milliós állami feltőkésítés után egy 51 százalékban állami, 49 magántulajdonú vegyesvállalat jönne létre.

Az utas- és áruszállítás üzletágba, valamint a földi kiszolgálásba külön vonják be befektetőket. Érdeklődő minden területen van.

A személyszállításba egy 45 ezer embert foglalkoztató olasz informatikai, technológiai cég, az Almaviva szállna be. A beutazó turizmushoz kapcsolódva látnak fantáziát a légitársaságban. Egy pénzügyi befektető, a Synergy Group és egy amerikai cég a légiközlekedési szektorból, az US Aerospace Partners az utas- és áruszállítás iránt is érdeklődik.

A földi kiszolgálás után a szektor egyik legnagyobbja, a Swissport érdeklődik. Ebbe szállna be a nápolyi székhelyű, repülőgépek karbantartására szakosodott Atitech is. Ennek pikantériája, hogy a cég 1989-ig az Alitalia leányvállalat volt és a légitársaságnak máig 15 százaléknyi tulajdonrésze van benne.

Jogi csűrés-csavarás

Az Alitalia egyetlen reménye a versenyjogi eljárásban, hogy jogilag a tavaszi államosítás majd átstrukturálás után egy új cég jön létre. Így minden eljárás, ami nem a COVID-krízishez igazított versenyjogi szabályok hatálybalépése előtt indult, de jure a régi cég ügy. Kérdés, hogy sikerül-e bizonyítani, hogy nincs jogfolytonosság a régi és az új Alitalia között. Ebben egy új logó, a régi társaságétól lényegesen különböző menedzsment és legalább valamelyest eltérő összetételű flotta, valamint egy részben megváltozott desztinációk segíthetnének.

 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Első otthon – Tízezrek juthatnak kedvezményes lakáshitelhez

Tízezrek juthatnak kedvezményes lakáshitelhez az első otthonuk megvásárlásához; a...

A strandokra is beköltözik a mozi

Road Movie 2025 címmel hét külső budapesti kerületben rendeznek ingyenes kertmozi vetítéseket, méghozzá olyan különleges helyszíneken, ahol korábban még sosem volt kültéri filmvetítés.

Vízpótlás a Tarpai-erdőben

A klímaváltozáshoz való alkalmazkodás komoly kihívás elé állítja az erdészeket is. Ennek egyik alappillére a lecsökkent talajvízszint pótlása. 
Hirdetés

Hírek

A strandokra is beköltözik a mozi

Road Movie 2025 címmel hét külső budapesti kerületben rendeznek ingyenes kertmozi vetítéseket, méghozzá olyan különleges helyszíneken, ahol korábban még sosem volt kültéri filmvetítés.

Vízpótlás a Tarpai-erdőben

A klímaváltozáshoz való alkalmazkodás komoly kihívás elé állítja az erdészeket is. Ennek egyik alappillére a lecsökkent talajvízszint pótlása. 

Befejeződött a pályázatok elbírálása a Napenergia plusz programban

Nem maradt döntésre váró támogatási kérelem a családokat a modern napelemes rendszerek telepítésében támogató kiíráson, befejeződött a pályázatok elbírálása a Napenergia plusz programban

Devizahiteles döntés: az MBH Bank is állást foglalt

Az alábbiakban küldjük az MBH Bank állásfoglalását

Már 5 milliárd forint értékben igényeltek kamatmentes forgóeszközhitelt a vállalkozások

Jelentős az érdeklődés a KKV Technológia Plusz Hitelprogramon belül elindított, keddtől elérhető kamatmentes forgóeszközhitelre, az első nap 5 milliárd forint értékben nyújtottak be igényt a hazai mikro- és kisvállalkozások.

Nagy siker a magyar-amerikai gazdasági együttműködés

A jelenlegi, igen kedvezőtlen nemzetközi környezet ellenére is óriási siker a magyar-amerikai gazdasági és beruházási együttműködés, amelyet az is nagyban segít, hogy új aranykor köszöntött be a két ország kapcsolataiban.

Májusban a bruttó átlagkereset 702 800 forint volt, 7,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit

2025. májusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 702 800 forint, a nettó átlagkereset 483 000 forint volt. A bruttó átlagkereset 7,8, a nettó átlagkereset 7,7, a reálkereset pedig 3,2 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit a fogyasztói árak előző év azonos időszakához mért, 4,4 százalékos növekedése mellett.

Teljes készpénzmentesség jön a Forma-1 magyar futamán

A magyar alapítású Festipay biztosítja a készpénzmentes fizetést a Hungaroringen megrendezendő 40. Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A cég a vendéglátó egységek teljes területén több száz érintésmentes terminált üzemeltet, ahol bankkártyával, mobiltelefonnal vagy Festipay kártyával lehet fizetni. A rendszer már Bahreinben is sikerrel debütált.
Hirdetés

Gazdaság

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.