Kezdőlap Világgazdaság Bajban az európai kozmetikumgyártók az ukrajnai háború miatt
No menu items!

Bajban az európai kozmetikumgyártók az ukrajnai háború miatt

A csomagolás, az energia és a nyersanyagok magasabb árai átlagosan 25-30 százalékkal emelték a kozmetikai ipar termelési költségeit. Illusztráció: Bigstock

Az európai kozmetikumgyártók komoly ellátási válsággal néznek szembe az ukrajnai nyersanyagellátási gondok miatt.

Az európai parfüm- és kozmetikai gyártók papír, üveg, valamint néhány kulcsfontosságú olaj és alkohol hiányával küzdenek, mivel Oroszország ukrajnai inváziója zavarokat okoz a szépségápolási termékek ellátási láncában, ami a robusztus kereslet mellett is magasabbra hajtja az árakat.

A Reuters információi szerint az 500 milliárd dolláros globális kozmetikai ágazat az élelmiszeriparhoz hasonlóan küzd a háború következményeivel, mivel a gyártók a parfümök előállításához gabonából és biorépából származó alkoholt, a kozmetikumok készítéséhez pedig napraforgómagolajokat használnak. Ezek pedig mind Ukrajnából származó kulcsfontosságú termények.

Ráadásul a háború által kiváltott energiaválság az egekbe szöktette az üveg és a papír árát, míg a kínai koronavírus-zárlatok meghiúsították a vállalatok lehetőségét arra, hogy az illatszerekhez szükséges csomagolóanyagokat beszerezzék.

Válságkezelő üzemmódban vagyunk, amikor a beszerzéssel kapcsolatos témákról van szó” – mondta Emmanuel Guichard, a francia kozmetikai szövetség, a FEBEA főtitkára a Reutersnek adott interjúban. A Bain & Company tanácsadó cég számításai szerint a csomagolás, az energia és a nyersanyagok magasabb árai átlagosan 25-30 százalékkal emelték a kozmetikai ipar termelési költségeit, ami kihívást jelent a tömegkozmetikum-gyártók számára, bár Federica Levato, az EMEA luxustermékekkel foglalkozó részlegének vezetője szerint a testápolási termékek iránti kereslet továbbra is erős.

Az olasz illatszergyártó ICR arra számít, hogy az eladások idén meghaladják a koronavírus előtti szintet, de a Bulgari és a Salvatore Ferragamo (SFER.MI) parfümök családi tulajdonban lévő gyártója az alkohol árának évi 30 százalékos emelkedésével küzd, az üveg és a papír árának 10 százalékos emelkedése mellett, mondta Ambra Martone alelnök.

A szépségápolási termékek globális értékesítése idén várhatóan meghaladja a 2019-es 538 milliárd dolláros szintet – derült ki a McKinsey tanácsadó cég jelentéséből. De amíg a nagyobb haszonkulccsal rendelkező magas presztizsű termékeket kínáló nagyvállalatok nagyobb haszonkulccsal és így komolyabb tőkeerővel és rugalmassággal rendelkeznek, a kihívás különösen az európai kis- és középvállalkozások számára jelent akut kihívást.

“Minden lépésnél szembesülünk az alapanyagok szűkösségével és az áremelkedéssel: az esszenciáktól és az alkoholtól kezdve az üvegig és a papírig – még a sprayadagoló pumpák és a kupakokhoz használt Surlyn műanyag esetében is”

– mondta Marco Vidal, a velencei Merchant of Venice márka tulajdonosa.

A kihívások fokozódnak, mivel a fogyasztók továbbra is a magasabb árfekvésű szépségápolási termékeket, köztük az erősebb olajkoncentrációval és különlegesebb nyersanyagokkal készült parfümöket vásárolják. Az illatszerek eladásai pedig mindeközben az elmúlt három évben is folyamatosan növekedtek. 2021-ben például úgy nőttek 15 százalékkal nőttek az Egyesült Államokban, hogy az NPD Group legfrissebb adatai szerint, az üvegenként 175 dollárnál drágább parfümök eladási darabszáma több mint kétszeresére emelkedett.

Az európai kozmetikai gyártók, amelyek a Cosmetics Europe iparági szövetség szerint 2020-ban 22,6 milliárd euró (24,6 milliárd dollár) értékben exportáltak termékeket az e-kereskedelmet fellendítő koronavírusjárvány után, a műanyag használatának csökkentésére irányuló erőfeszítések közepette a papírfelhasználást kívánták előtérbe helyezni, ahol rendkívül versengő keresletet tapasztaltak.

Jellemző, hogy az üveggyártók is nehezen tudtak megbirkózni a fiolák iránti kereslettel, miután a világjárvány korai szakaszában csökkentették a termelést, és évtizedek óta először leállították a kemencéket Olaszországban. Most ráadásul a gázárak súlyosbítják mindkét iparág problémáit, és arra kényszerítik az olaszországi papírgyárakat, hogy az eladási árak újratárgyalása érdekében ideiglenesen leállítsák a termelést. Jellemző, hogy a Dolce & Gabbana, Ferragamo és Givenchy számára készült merev luxusdobozok gyártásához használt papír árának megduplázódása arra késztette az olasz Isem Groupot, hogy termékeinek árát 10 és 40 százalék között emelje, mondta Francesco Pintucci vezérigazgató a Reutersnek.

Az olasz üveggyártó Bormioli Luigi, amely szeszes italok, parfümök és kozmetikumok palackjait gyártja 480 millió eurós éves árbevétellel, 80 millió eurós többlet energiaköltséggel számol az idén, amelynek felét a szépségápolási részleg viseli, amelynek ügyfelei vannak, mint a francia Chanel és Dior márkák, mondta Simone Baratta, az illatszerekért felelős vezető a Reutersnek.

Sokat mondó adat az is, hogy miközben az ukrajnai háború előtt egy flakon ára a forgalmazóknál 0,75-1,40 euró volt, most 1,00-1,50 euró. Más kérdés, hogy a franciaországi üveggyártók, ahol a nagyobb kozmetikai cégek már hónapokkal korábban kezdtek el rendeléseket leadni, mint korábban, nyugodtabb hangot ütöttek meg, igaz valószínűleg ők is hamarosan meg fogják érezni az energiaválság szorítását.

Eközben az Intercos (ICOS.MI) olasz márkakozmetikai beszállító cég vezetői – amely nemrég ötéves kereskedelmi szerződést írt alá a Dolce & Gabbanával – elmondták, hogy 2021 végén mintegy 5 százalékkal emelték az árakat, és további emelést fontolgatnak a nyáron.

A szakemberek ezek után a luxus szépségápolási ágazatban arra számítanak, hogy a néhány hónapig tartó átmeneti időszak után törvényszerűen a fogyasztók viselik majd a magasabb költségek terhét.

HR 2026: kötelező Bértranszparencia és a fiatal generációk motiválása
Nemzetközi szakmai konferencia 2025. november 17. (hétfő) a téma legkiválóbb hazai és nyugati előadóival. Vége a bértitoknak, 2026-tól egyenlő bér jár az egyenlő értékű munkáért. 2026. június 7-ig kell átültetniük a tagállamoknak a nemzeti jogba az Európai Unió Bértranszparencia-irányelvét. A magyar cégeknek ez nem csupán megfelelési kötelezettség, hanem stratégiai lehetőség is: a transzparens bérezés erősítheti a bizalmat, csökkentheti a fluktuációt, javíthatja a munkáltatói márkát és a munkavállalók motivációját.
Kérdés, hogy miként motiválhatjuk hatékonyan az Y és a Z generációt? Milyen kötelezettségeket ró a cégekre az EU-s Bértranszparencia irányelv? Melyek a hatékony bevezetés hatékony lépései? Milyen generációs igénykülönbségeket mutatnak a Bértranszparencia felmérések és miként érdemes reagálni rájuk? Mit mutatnak az osztrák és a német tapasztalatok?
Jelentkezés és részletek: azuzletkonferenciakozpont.hu/hr-konferencia-2025
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Trófeamustra a Hegyközben

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. 16. alkalommal rendezte meg a szarvasbőgési szezonban terítékre került gímbikák trófeáinak mustráját. A Hegyközi Erdészeti Igazgatóság által megszerezett program helyszíne a füzérradványi Károlyi-kastély parkja volt.

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európi tőzsdék

Vegyesen kezdték a kereskedést a főbb európai tőzsdék kedden. A londoni FTSE100 index 0,29 százalékkal erősödött, a frankfurti DAX index 0,04 százalékkal gyengült, a párizsi CAC-40 index pedig 0,07 százalékkal emelkedett. Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,04 százalék mínuszt jelzett nyitáskor.

Országos ellenőrzési akciósorozat indul halloween és a mindenszentek idején

Nem éri meg szabályt szegni halloween és a mindenszentek idején sem: a NAV revizorai ebben időszakban fokozottan vizsgálják a koszorú- és virágárusokat, jelmezkölcsönzőket, valamint mindenkit, aki szezonális termékekkel kereskedik; ellenőrzések országszerte várhatók.

Megjelent az Otthon Start Program feltételeinek megfelelő lakások építését támogató rendelettervezet

Hétfő este jelent meg a kormány honlapján az a rendelettervezet, amelynek célja, hogy elősegítse az Otthon Start Program feltételeit teljesítő lakások építését. A rendelet mindezt úgy tenné meg, hogy kiemelt beruházássá minősít bizonyos építési beruházásokat, valamint a kiemelt beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítja.
Hirdetés

Hírek

Trófeamustra a Hegyközben

Az ÉSZAKERDŐ Zrt. 16. alkalommal rendezte meg a szarvasbőgési szezonban terítékre került gímbikák trófeáinak mustráját. A Hegyközi Erdészeti Igazgatóság által megszerezett program helyszíne a füzérradványi Károlyi-kastély parkja volt.

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európi tőzsdék

Vegyesen kezdték a kereskedést a főbb európai tőzsdék kedden. A londoni FTSE100 index 0,29 százalékkal erősödött, a frankfurti DAX index 0,04 százalékkal gyengült, a párizsi CAC-40 index pedig 0,07 százalékkal emelkedett. Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,04 százalék mínuszt jelzett nyitáskor.

Országos ellenőrzési akciósorozat indul halloween és a mindenszentek idején

Nem éri meg szabályt szegni halloween és a mindenszentek idején sem: a NAV revizorai ebben időszakban fokozottan vizsgálják a koszorú- és virágárusokat, jelmezkölcsönzőket, valamint mindenkit, aki szezonális termékekkel kereskedik; ellenőrzések országszerte várhatók.

Megjelent az Otthon Start Program feltételeinek megfelelő lakások építését támogató rendelettervezet

Hétfő este jelent meg a kormány honlapján az a rendelettervezet, amelynek célja, hogy elősegítse az Otthon Start Program feltételeit teljesítő lakások építését. A rendelet mindezt úgy tenné meg, hogy kiemelt beruházássá minősít bizonyos építési beruházásokat, valamint a kiemelt beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyeket kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánítja.

Gyengült a forint reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Már több tízezren használják az MVM mesterséges intelligencia alapú rezsiasszisztensét

Alig több mint egy hónapja indult el és már több tízezren használják az MVM Csoport új, mesterséges intelligencia alapú ügyféltámogató megoldását, az úgynevezett REZSIŐR az ügyfeleknek segít a rezsicsökkentéssel, valamint az áram- és földgázszámlákkal összefüggő kérdésekben.

Varga Mihály: a 2024-es év a magyar gazdaságban az infláció leszorításának éve volt

Az MNB az elmúlt fél évben folytatott, kiszámítható monetáris politikája elősegítette az infláció fokozatos közeledését a 2-4 százalékos jegybanki toleranciasávhoz.

DH Groupként folytatja tevékenységét a Duna House Group

Jelenleg a DH Group konszolidált árbevételének több mint 70 százaléka külföldi piacokról származik, és a tisztított EBITDA több mint 80 százalékát a pénzügyi közvetítési szegmens adja.
Hirdetés

Gazdaság

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.