Kezdőlap Világgazdaság Bajban az európai kozmetikumgyártók az ukrajnai háború miatt
No menu items!

Bajban az európai kozmetikumgyártók az ukrajnai háború miatt

A csomagolás, az energia és a nyersanyagok magasabb árai átlagosan 25-30 százalékkal emelték a kozmetikai ipar termelési költségeit. Illusztráció: Bigstock

Az európai kozmetikumgyártók komoly ellátási válsággal néznek szembe az ukrajnai nyersanyagellátási gondok miatt.

Az európai parfüm- és kozmetikai gyártók papír, üveg, valamint néhány kulcsfontosságú olaj és alkohol hiányával küzdenek, mivel Oroszország ukrajnai inváziója zavarokat okoz a szépségápolási termékek ellátási láncában, ami a robusztus kereslet mellett is magasabbra hajtja az árakat.

A Reuters információi szerint az 500 milliárd dolláros globális kozmetikai ágazat az élelmiszeriparhoz hasonlóan küzd a háború következményeivel, mivel a gyártók a parfümök előállításához gabonából és biorépából származó alkoholt, a kozmetikumok készítéséhez pedig napraforgómagolajokat használnak. Ezek pedig mind Ukrajnából származó kulcsfontosságú termények.

Ráadásul a háború által kiváltott energiaválság az egekbe szöktette az üveg és a papír árát, míg a kínai koronavírus-zárlatok meghiúsították a vállalatok lehetőségét arra, hogy az illatszerekhez szükséges csomagolóanyagokat beszerezzék.

Válságkezelő üzemmódban vagyunk, amikor a beszerzéssel kapcsolatos témákról van szó” – mondta Emmanuel Guichard, a francia kozmetikai szövetség, a FEBEA főtitkára a Reutersnek adott interjúban. A Bain & Company tanácsadó cég számításai szerint a csomagolás, az energia és a nyersanyagok magasabb árai átlagosan 25-30 százalékkal emelték a kozmetikai ipar termelési költségeit, ami kihívást jelent a tömegkozmetikum-gyártók számára, bár Federica Levato, az EMEA luxustermékekkel foglalkozó részlegének vezetője szerint a testápolási termékek iránti kereslet továbbra is erős.

Az olasz illatszergyártó ICR arra számít, hogy az eladások idén meghaladják a koronavírus előtti szintet, de a Bulgari és a Salvatore Ferragamo (SFER.MI) parfümök családi tulajdonban lévő gyártója az alkohol árának évi 30 százalékos emelkedésével küzd, az üveg és a papír árának 10 százalékos emelkedése mellett, mondta Ambra Martone alelnök.

A szépségápolási termékek globális értékesítése idén várhatóan meghaladja a 2019-es 538 milliárd dolláros szintet – derült ki a McKinsey tanácsadó cég jelentéséből. De amíg a nagyobb haszonkulccsal rendelkező magas presztizsű termékeket kínáló nagyvállalatok nagyobb haszonkulccsal és így komolyabb tőkeerővel és rugalmassággal rendelkeznek, a kihívás különösen az európai kis- és középvállalkozások számára jelent akut kihívást.

“Minden lépésnél szembesülünk az alapanyagok szűkösségével és az áremelkedéssel: az esszenciáktól és az alkoholtól kezdve az üvegig és a papírig – még a sprayadagoló pumpák és a kupakokhoz használt Surlyn műanyag esetében is”

– mondta Marco Vidal, a velencei Merchant of Venice márka tulajdonosa.

A kihívások fokozódnak, mivel a fogyasztók továbbra is a magasabb árfekvésű szépségápolási termékeket, köztük az erősebb olajkoncentrációval és különlegesebb nyersanyagokkal készült parfümöket vásárolják. Az illatszerek eladásai pedig mindeközben az elmúlt három évben is folyamatosan növekedtek. 2021-ben például úgy nőttek 15 százalékkal nőttek az Egyesült Államokban, hogy az NPD Group legfrissebb adatai szerint, az üvegenként 175 dollárnál drágább parfümök eladási darabszáma több mint kétszeresére emelkedett.

Az európai kozmetikai gyártók, amelyek a Cosmetics Europe iparági szövetség szerint 2020-ban 22,6 milliárd euró (24,6 milliárd dollár) értékben exportáltak termékeket az e-kereskedelmet fellendítő koronavírusjárvány után, a műanyag használatának csökkentésére irányuló erőfeszítések közepette a papírfelhasználást kívánták előtérbe helyezni, ahol rendkívül versengő keresletet tapasztaltak.

Jellemző, hogy az üveggyártók is nehezen tudtak megbirkózni a fiolák iránti kereslettel, miután a világjárvány korai szakaszában csökkentették a termelést, és évtizedek óta először leállították a kemencéket Olaszországban. Most ráadásul a gázárak súlyosbítják mindkét iparág problémáit, és arra kényszerítik az olaszországi papírgyárakat, hogy az eladási árak újratárgyalása érdekében ideiglenesen leállítsák a termelést. Jellemző, hogy a Dolce & Gabbana, Ferragamo és Givenchy számára készült merev luxusdobozok gyártásához használt papír árának megduplázódása arra késztette az olasz Isem Groupot, hogy termékeinek árát 10 és 40 százalék között emelje, mondta Francesco Pintucci vezérigazgató a Reutersnek.

Az olasz üveggyártó Bormioli Luigi, amely szeszes italok, parfümök és kozmetikumok palackjait gyártja 480 millió eurós éves árbevétellel, 80 millió eurós többlet energiaköltséggel számol az idén, amelynek felét a szépségápolási részleg viseli, amelynek ügyfelei vannak, mint a francia Chanel és Dior márkák, mondta Simone Baratta, az illatszerekért felelős vezető a Reutersnek.

Sokat mondó adat az is, hogy miközben az ukrajnai háború előtt egy flakon ára a forgalmazóknál 0,75-1,40 euró volt, most 1,00-1,50 euró. Más kérdés, hogy a franciaországi üveggyártók, ahol a nagyobb kozmetikai cégek már hónapokkal korábban kezdtek el rendeléseket leadni, mint korábban, nyugodtabb hangot ütöttek meg, igaz valószínűleg ők is hamarosan meg fogják érezni az energiaválság szorítását.

Eközben az Intercos (ICOS.MI) olasz márkakozmetikai beszállító cég vezetői – amely nemrég ötéves kereskedelmi szerződést írt alá a Dolce & Gabbanával – elmondták, hogy 2021 végén mintegy 5 százalékkal emelték az árakat, és további emelést fontolgatnak a nyáron.

A szakemberek ezek után a luxus szépségápolási ágazatban arra számítanak, hogy a néhány hónapig tartó átmeneti időszak után törvényszerűen a fogyasztók viselik majd a magasabb költségek terhét.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Bécs a legbarátságosabb város Európában

A bécsi "Grant", avagy bécsi zsémbesség, vagy bécsi morgolódás mostanra a város sajátos bájának részévé vált, és úgy tűnik, ez a látogatóknak is tetszik.

Online vásárolna, ha nem akar bukni, erre nagyon figyeljen!

A Heureka roup marketingigazgatója, Jan Gemrich szerint jelenleg a Heureka Group rendszere a legfejlettebb a Közép- és Kelet-európai régióban ezen a téren.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az...

Fejleszteni kell a kerékpáros infrastruktúrát – Révész Máriusz

A kerékpárosklub összefoglalója szerint a férfiak és a nők között hasonló arányban vannak azok, akik szinte napi gyakorisággal kerékpároznak.
Hirdetés

Hírek

Bécs a legbarátságosabb város Európában

A bécsi "Grant", avagy bécsi zsémbesség, vagy bécsi morgolódás mostanra a város sajátos bájának részévé vált, és úgy tűnik, ez a látogatóknak is tetszik.

Online vásárolna, ha nem akar bukni, erre nagyon figyeljen!

A Heureka roup marketingigazgatója, Jan Gemrich szerint jelenleg a Heureka Group rendszere a legfejlettebb a Közép- és Kelet-európai régióban ezen a téren.

Fejleszteni kell a kerékpáros infrastruktúrát – Révész Máriusz

A kerékpárosklub összefoglalója szerint a férfiak és a nők között hasonló arányban vannak azok, akik szinte napi gyakorisággal kerékpároznak.

Kedvezőbb feltétekkel juthatnak lakáshitelhez az őstermelők és a mezőgazdasági egyéni vállalkozók

Az átalányadózó mezőgazdasági egyéni vállalkozók és az őstermelők jövedelmét 50 százalékos költséghányaddal kell számolniuk a bankoknak. 

30. Tojás Világnap: közös ünnep a termelők és fogyasztók asztalánál

A magyar Baromfi Termék Tanács (BTT) spanyol és francia testvérszervezeteivel (INPROVO és SNIPO) Európai Uniós támogatást nyert el a tojásfogyasztás promótálására 2023 és 2025 között, amely a 3. évének végén tart.

Száz­ezer gyermek tanulja meg a természet tiszteletét az erdei iskolákban

A háromnapos rendezvényen workshopokkal, előadásokkal, terepi programokkal készülnek.

Szeptemberben a fogyasztói árak az előző évhez képest átlagosan 4,3 százalékkal haladták meg

2025. szeptemberben a fogyasztói árak átlagosan 4,3 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat.

Verseny az ügyfelekért: több százezer forint is jár az állami támogatás mellé

A hitelintézetek akciói, kedvezményei továbbra is futnak, miközben van olyan bank is, amelyik az indulás óta megduplázta az elérhető jóváírás összegét.
Hirdetés

Gazdaság

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.