Hirdetés
Kezdőlap Agrár Bornap Berlinben. Nehéz piaca a magyar nedünek
No menu items!

Bornap Berlinben. Nehéz piaca a magyar nedünek

November elején kilencedik alkalommal rendezték meg a berlini Magyar Bornapot. 13 bor- és 2 pálinkaház, valamint gasztronómiai kiállítók és 2 magyar termékeket áruló berlini szaküzlet a patinás Arminius vásárcsarnokban mutatta be termékeit a nagyközönségnek és a potenciális német partnereknek.

A kostoló helyszíne

Minden kiállító egyetértett, hogy Németország vonzó, de nehéz piac. Jelen van a világ összes bortermelő régiója, hatalmas a konkurencia. Nehéz bekerülni a nagy élelmiszerláncok és a szaküzletek kínálatába, komoly kihívás megszólítani a fogyasztókat.

A borvásárlók között kevés a hozzáértő ínyenc. A többség nem a minőség alapján választ” – mondja Farkas Zoltán, Magyarország egyik legnagyobb pincészete, a Bognár-Vin exportmenedzsere.

A budapesti kocsmatúra nem segít

Budapesten is él a borvacsora, de a magyar fővárost a fiatalok romkocsmázni keresik fel

Tapasztalata szerint fontosak a nyaralási élmények, a mediterrán országok tehát helyzeti előnnyel indulnak.

A vacsorához felbontott borral visszajönnek a szép pillanatok.” Egy jól sikerült kéthetes portugáliai nyaralás akár évekre is meghatározhatja az otthoni borfogyasztást. Egy budapesti kocsmatúra viszont alig segíti a későbbi értékesítést. „Magyarország se nem érdekes, se nem szexi” – foglalja össze Farkas, miért indul minden magyar termék hendikeppel.

Nem könnyebb a többi kelet-közép-európai ország helyzete sem. A nagyobb marketing költségvetés sem garancia a sikerre. A románok tavaly több pénzt költöttek Németországban bormarketingre, mint Magyarország az egész világon. Mégsem látni több román bort az üzletekben.

Akinek sikerült

Jónevű közvetítőcég, leginkább nagykereskedő nélkül esély sincs bekerülni a német élelmiszerláncokba. Ez a magyarok közül csak a Danubianának sikerült. A ’90-ben alapított borház a világ egyik legnagyobb borkereskedője, a francia Les Grandes Chais de France tulajdona. A bonyhádi központú pincészet a legnagyobb magyar borexportőr. Az évi 16 millió palackos termelés nagy része külföldre kerül. A legtöbb, 4 millió üveg – a cég gyümölcsös fehérborából a mátrai borvidékről – a második legnagyobb brit üzletlánc, a Sainsnury’s polcaira.

Singerné Kocsis Orsolya

Németországban 1,5 millió palackot értékesítenek egy félédes fehérborból az Aldi üzleteiben. A brit üzletekben 4,50 font, az Aldinál 1,79 euró egy palack. Ennek körülbelül 60%-a pincészeté. A többi a szállítónál, a közvetítőnél és az élelmiszerüzletnél marad. A jövő évtől a Danubiana kínálatából, egy osztrák szőlőfajtából, a grüner veltlinerből készülő könnyű, száraz fehérbora is kikerül az Aldi németországi polcaira.

A bonyhádi központú társaság képviselője, Singerné Kocsis Orsolya konkrét példával érzékelteti, mit jelent, hogy nehéz bekerülni a német áruházláncokba: „Az Aldinál először csak egy logisztikai központba kerül be a bor, ahonnan 10-15 üzletet látnak el. Ezekben 2 hét alatt el kell kelnie a próbamennyiség 60%-nak. Ha ez nem sikerül, fuccs az üzletnek.”

A volt szocialista piacokon se könnyű

Magyarország egyik legnagyobb pincészete, a Bognár-Vin 1995 óta gazdálkodik a tokaji borvidéken. A német piacra megfelelő kapcsolat híján még nem sikerült betörniük. Viszont erősek Kelet-Közép-Európában. Az orosz és a lengyel a legfontosabb piacuk. Boraik ott vannak a két ország szinte minden áruházláncának a polcain. Mindkét helyen erősen koncentrált az élelmiszer kiskereskedelem.

Az üzletek többsége 2-3 cégcsoporthoz tartozik. „Ha egyszer sikerült bekerülnöd hozzájuk, megy a szekér” – mondja Farkas Zoltán, a Bognár Vin már idézett exportmenedzsere. A nyomott árakat és az kis árrést ellensúlyozza a nagy mennyiség. „Az olcsón eladott tömegborokból lehet a minőségiek előállítását finanszírozni.”

A balatonboglári Katona pincészet a kisebbek közé tartozik. 50 hektárról 200 ezer palackot töltenek meg. A családi vállalkozásban az alapító-cégvezető Katona Ferenc lánya Zsófia a marketingfelelős. Elmondja, hogy a cseh a legerősebb exportpiacuk.

„A bort a címke adja el. Egy távoli helyen a magyar bornál nem fontos a származási ország. Egy ausztrálnak például nem mond sokat Magyarország” – mondja Zsófia. Nem véletlen a példa. A Budafokon is pincészettel rendelkező Katona borház a fiatalos designú, könnyű fehér és rozé boraival az ausztrál piacot célozta meg.

Kína a jövő?

Borstore

A Berlinben kiállítók közül a legnagyobb termékpalettát a Teleki pincészet prezentálta. A Csányi cégcsoporthoz tartozó, villányi borkereskedőház 370 hektárról évi 20 millió üveget palackoz. Döntő többségüket Magyarországon értékesíti. De növelni szeretnék a jelenlegi 10%-os exportarányt.

Németországban még nincsenek jelen. Kínában a legerősebbek, ahol leginkább az édes borokat veszik. Nem értenek hozzá, mégis sokat adnak ki borra. Státuszszimbólum. Drágának kell lennie, hogy lehessen vele reprezentálni – árulja el a pincészetet képviselő Kállay Ilona.

A nosztalgiázók és az új generáció

2005 óta működik a Berlin melletti Potsdamban Keller Edit magyar élelmiszereket és kézműves dísztárgyakat árusító üzlete. A vevők 95%-a német. Nagy részük az NDK időkből emlékszik Magyarországra. Nosztalgiáznak. Maci mézet és Glóbusz konzervet vesznek. Vannak, szintén inkább az idősebb korosztályból, akik először lépnek magyar élelmiszerüzletbe. Érdeklődnek, csodálkoznak.

Nekik szalámit, savanyúságot és – a Németországban szinte ismeretlen – tojásos levestésztát szokott ajánlani a tulajdonosnő.

Magyar jelenlét Berlinben

Összességében a fűszerek és az ételízesítők mennek a legjobban. Az Unilever piros aranya, fokhagymakréme és az Erős Pista fogalom a Magyarországot ismerő vevők között. Keller Edit évente ötször jár hazai beszerzőúton. A köztes időben magyar szállítókkal dolgozik. A szállítási nehézségek miatt gyorsan romló élelmiszer, így tejtermék nincs. Van viszont mangalica szalonna. Igazi sláger a németek körében!

A magyar delikátesz mellett egy berlini magyar botszaküzlet, a Borstore is kiállított Arminius vásárcsarnokban. A vállalkozást két Berlinben tanuló, borimádó fiatalember, Gábor és Máté alapította 2015-ben. A prémium kategóriájú magyar borokat szaküzletükben árusítják és rendezvényekre, éttermekbe is szállítják.

A gondokat orvosló lelkesedés

A rendezvénynek helyet adó Arminius napjainkban már nem klasszikus piac. Az 1891-ben megnyitott csarnokot street food standok és éttermek töltik meg. Délben sokan ugranak be egy gyors ebédre, de este 7-től van igazán élet. A potenciális borfogyasztók munka után érkeznek. Kár, hogy a berlini magyar nagykövetség által szervezett rendezvény hivatalosan este 6-kor véget ért.

“Elnagyolt” volt a magyar megjelenés a világ legnagyobb agrár- és élelmiszeripari kiállításán és vásárán, a berlini Grüne Wochén is. A puszta romantika jegyében felépített gulyás-szürkemarha-pálinka tematikájú standon a magyar bor minimális felületet kapott.

Az Arminius esti csúcsforgalmában a jobbnál-jobb borok széles választékát felvonultató pincészetek kínálatát már csak a Borstore standján lehet megízlelni. Gábor és Máté, a berlini start-up vállalkozás két alapítója viszont nagy lelkesedéssel ajánlotta és mutatta be a nedűket.

A lelkes kiállítók közé tartozott Dományházi Éva, a Somló-hegy 73 hektáráról évi 400 ezer üveget palackoz Tornai pincészet képviselője is.

Aki egyszer megkóstolta a somlói bort, sosem feledi az ízét. Szavai talán általában igazak a magyar borra. Remélhetőleg egyre többen fognak erről maguk is meggyőződni szerte a világon.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Zöld Magyarország: 50 millió facsemete évente

Zamárdiban közösen ültetett fát Kövér László, az Országgyűlés elnöke és Witzmann Mihály, a térség országgyűlési képviselője.

Autóvásárlási roham az USÁ-ban – vám előtti pánikroham

Az Egyesült Államokban rohamosan csökken az új és használt...

Trump csapást jelzett és kamatot csökkentett az Európai Központi Bank

Christine Lagarde az Európai Központi Bank elnöke Fotó: europarl.europa.eu Az...

A Ford beleáll az elektromos átállásba

„Az elektromos autózás olyan, mint a mobiltelefonok fejlődése volt:...
Hirdetés

Hírek

Kína ellen blokkot gründol az ázsiai családi egység meghírdetésével?

Miközben Donald Trump újabb kereskedelmi szövetségi nyomást helyez Ázsia...

Trump csapást jelzett és kamatot csökkentett az Európai Központi Bank

Christine Lagarde az Európai Központi Bank elnöke Fotó: europarl.europa.eu Az...

Szabadon bárhova! – Bécs új kerékpárja  mozgáskorlátozottaknak

Bécs városa továbbra is elkötelezetten dolgozik a fenntartható közlekedés fejlesztésén, ennek jegyében 2025 áprilisában bemutatták az első mozgáskorlátozottak igényeihez igazított "Grätzl-kerékpárt", amely a környezetbarát és akadálymentes közlekedést támogatja.

Oszakai Világkiállítás – megnyílt a Magyar Pavilon

Az Oszakai Világkiállítás a világ legnagyobb volumenű kulturális, turisztikai és gazdasági hatású eseményeinek egyike, egyúttal páratlan diplomáciai és gazdaságfejlesztési lehetőség

Itt az idő: be kell fizetni a gépjárműadót

Közeleg az április 15-i határidő, az autósok több mint fele már befizette a gépjárműadót, a 3,3 millió érintett közül 1,7 millióan

Ők így csinálják: Bécs fiataljait célozzák meg

A bécsi városvezetés új, modern kampányt indított, hogy minél több fiatalt vonjon be az áprilisi helyi választásokba. Digitális eszközökkel, influencerek közreműködésével és interaktív tartalmakkal próbálják elérni, hogy a fiatalok valóban éljenek szavazati jogukkal.

Trump tovább vámolja Kínát, közben mézesmadzagot dob a többieknek – összefoglaló

A CNBC, amely élő folyamban követi Trump elnök kaotikus...

Trump azonnali hatállyal 125 százalékra emeli a kínai vámot, haladékot ad a többieknek.

Donald Trump ismét posztolt a közösségi médiában, ezúttal megint Kínát vette célba. Most azt mondta, hogy 125%-ra emeli a Kínára kivetett vámot - méghozzá „azonnali hatállyal”
Hirdetés

Gazdaság

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.

Európai terjeszkedéséhez olasz bankot nézett ki az ING

  Fotó: popso.it Európai terjeszkedési tervéhez igazodva az ING, Olaszország felé vette az irányt, ahol a Banca Popolare di Sondrioval vette fel a kapcsolatot. Az ING Group...