Amit már tavaly tudott a piac, idén valósággá is válik: a Danubius Hotels két, különböző márkanéven és cégben viszi tovább városi szállodáit és gyógyhoteleit. Erről is beszélgettünk Kovács Balázzsal, a lánc városi szállodáit üzemeltető Danubius Hotels Zrt. vezérigazgatójával.
– Miként fest pontosan az üzemelés szétválasztása?
– Ebből a szempontból csak a Danubius magyarországi szállodáiról beszélünk. Az összes úgynevezett városi szállodánk és a két balatonfüredi hotel, amelyeket bizonyos szemszögből szintén nevezhetünk városi szállodának, a Danubiusnál marad és továbbra is Danubius néven üzemel tovább.
A londoni Danubius Hotel Regent’s Park kivételével minden más külföldi – szlovákiai, csehországi és romániai – hotel, valamint az összes hazai gyógyszállodánk viszont egy új, prágai központú menedzsment cég irányítása alá kerül.
Nekik adjuk át üzemeltetésre a mi tulajdonunkban álló hat hazai gyógyszállodánkat – a margitszigeti, a hévízi, a két büki és két sárvári házat. A gyógyszállodákra specializálódott új lánc még az idén, új márkanéven jelentkezik a piacon.
– Mi adta az ötletet ehhez a lépéshez?
– A cégcsoporton belüli tulajdonviszonyok átstrukturálása a tulajdonos család döntése volt (a Danubius tulajdonosai a céget privatizáló brit Sir Bernard Schreier leszármazottai – a szerk). A lépés logikus, mert korábban, értékesítési és marketing igazgatóként is nagy feladatként éltem meg, miként lehet egy ennyire összetett profilú szállodaláncot a piacon hatékonyan kommunikálni. A Danubius eredetileg gyógyszálloda üzemeltetésre jött létre, majd a képet színesítette a Hilton Budapest megnyitása. A HungarHotels privatizációja után már egy egészen eklektikus portfólió jött létre, amit tovább színesítettek a szlovákiai, csehországi és romániai – Pöstyén, Marienbad, Szováta –, szálloda-beruházásaink.
– Menedzserként milyen kihívást jelent ez a folyamat az Ön számára?
A legfontosabb az volt, hogy a munkatársak megértsék és elfogadják a változás lényegét. Főként azt, hogy senkit nem küldünk el, és a hálózatban dolgozók feladatát tekintve, alapvetően semmi sem változik. Ugyanabban a szállodában dolgoznak felszolgálóként, séfként, vagy a front office-ban és ugyanaz marad a feladatuk is: maximálisan kielégíteni a vendégek igényeit. Az értékesítésre természetesen külön csapat alakult: mindkét cégnél az adott divízióra szakosodott team-ek látják el az új feladatot.
– A Danubius számára mi most a legfontosabb feladat?
– Egyrészt az elmúlt két esztendőben megkezdett munkát folytatva, nagy energiát fordítunk a házak folyamatos felújítására. A válság idején ugyanis kényszerűségből csak a legszükségesebb szinten tartásra tudtunk áldozni, de mára gyökeresen megváltozott a helyzet. Sokkal több vendég jön Magyarországra és a magasabb árakat is megfizetik, ha ehhez magasabb szolgáltatási szint is társul. Jelenleg 6 épületünkben zajlik komoly építkezés: most nyárra fejeződik be a Hilton teljes rekonstrukciója, közben folytatódik a Radisson Blu Béke Hotel és a margitszigeti termál szállodánk felújítása, mindkettőnél éppen a lobbyval, valamint a nagykörúton a Zsolnay Kávéházzal is. A Danubius Hotel Heliaban szintén az előcsarnokon dolgozunk, ahol a nemrég megnyílt Yellow Bistroban új, modern ételkínálatot is kóstolhatnak vendégeink. Bükön a szobarekonstrukció kezdődött el és a balatonfüredi Marina szállóban is folyamatos a szobák felújítása.
– De a margitszigeti és a büki szállodák az új menedzsment cégbe kerültek…
– Igen, de ez csak a szállodák napi üzemeltetését jelenti, ahogy említettem a tulajdonos a Danubius Zrt. maradt. Továbbra is abban vagyunk érdekeltek, hogy az üzemelés alatt minél nagyobb nyereség keletkezzen, természetesen ehhez a feltételeket is megteremtjük.
– Említette, hogy a munkavállalók feladata nem változik attól, hogy az adott házon esetleg más lesz a logó. Mennyire látja elkötelezettnek a munkatársakat?
– Egy kívülálló számára talán már unalmas, hogy a turizmus-vendéglátás mennyit emlegeti a munkaerő fontosságát. De mivel ez egy olyan szakma, ahol nem helyettesíthető az emberi erőforrás, és a vendég számára kulcskérdés, milyen benyomást szerez a személyzettel való találkozáskor, nagyon fontos, hogy a munkatársaink a lehető legjobbat nyújtsák. Azt gondolom, jó alapokról indulunk, mert a Danubius ezen a téren is mindig következetes volt. Megbecsüljük munkatársainkat, Munkatársi Értékprogramunk keretében különböző kedvezményeket biztosítunk számukra (vállalati egészség- és önkéntes magánnyugdíjpénztár, iskolakezdési támogatás, jelképes árú főétkezés minden nap, stb.). De természetesen nem csak az anyagiakra koncentrálunk, mert tudjuk, hogy a szakmai képzések széleskörű támogatása, a hosszú távú karriertervezés lehetősége és a megfelelő munkakörülmények is legalább annyira fontosak. Szerencsére ebben a tulajdonos is partnerünk, aki hosszútávra tervez és ezért visszaforgatja a nyereséget. A vendéglátóipari áfa csökkentése is jól jött, az itt felszabadult összeget is bérfejlesztésre fordítottuk. Az ilyen kormányzati lépéseknek mi is nagyon örülünk.
– Említette a felújítási terveiket. Mi várható még ezen a téren?
– Sok minden megvalósult már, de még nagyon sok feladat áll előttünk. Az elkövetkező években, terveink szerint folyamatosan megújul majd az összes szállodánk. Ehhez persze az is kell, hogy egyrészt a kereslet továbbra is pozitívan alakuljon, másrészt a hatékony gazdálkodás is elengedhetetlen. Az elmúlt gazdasági válság sok mindenre megtanított bennünket, többek között arra is, hogy bár most bőségesen rendelkezésre állnak hitelek, nem szabad magunkat túlvállalni. Megtapasztaltuk már, hogy ez a szakma nemcsak a máról szól, hanem legalább annyira a holnapról is.