Közel-Keleten a csúcskategóriás nyaralókölcsönző cégek új fajtája igyekszik megfelelni a mai utazók igényeinek – akiknek a pandémiát követően egészen más preferenciái vannak.
A Precedence Research tavaly év végi tanulmánya szerint a globális üdülésbérleti piac – amelynek értéke 2020-ban 22,7 milliárd dollár volt – 2030-ra meghaladja majd a 111,2 milliárd dollárt. A kutatás a “bosszúturizmus” trendjéről beszélt, amelyben az ezredfordulósok és a fiatalabb generációk a koronavírus-járványt követő első néhány évben a növekedés motorjai.
Az elemzők szerint ezt elsősorban az hajtja, hogy az utazók körében egyre inkább tudatosul az üdülőbérletek által kínált extra tér és kényelem, nem is beszélve egyes extrém esetekben az olyan “extrákról”, mint a high-tech edzőtermek, a privát mozivásznak, az intelligens háztartási gépek, valamint a személyes kísérők, komornyikok, sőt, a szakácsok szolgáltatásai.
Az egyik cég, amely ebből szeretne hasznot húzni, a dubaji székhelyű Luxury Explorers utazási iroda. A világjárvány idején a cég meglátta, merre fúj a szél, és belevetette magát a prémium nyaralók üzletágába, 2020 közepén létrehozva a Luxury Explorers’ Collectiont. A cégnek olyan ingatlanjai vannak, mint a Villa Botanica az exkluzív Emirates Hillsben, amelyet gyakran az Egyesült Arab Emírségek “Beverly Hillseként” emlegetnek.
A Luxury Explorers’ Collection vezérigazgatója, Mohammed Sultan a CNBC-nek nyilatkozott: “Az ötlet valójában 2018-ban kezdődött, amikor rájöttünk, hogy az ügynökségünkkel dolgozó VIP-ügyfeleink közül néhányan a világ körüli utazásaik során szívesen töltenék a szabadságukat luxus nyaralókban és villákban”.
“Úgy döntöttünk, hogy célul tűzzük ki a helyi piac fejlődésének úttörését azáltal, hogy olyan csúcskategóriás ingatlanokat kínálunk, amelyek nemcsak vizuálisan lenyűgözőek, hanem ugyanakkor exkluzív kedvezményekkel és személyre szabott concierge-szolgáltatásokkal is gazdagítják a kínálatot.”
Átvészelte a járványos vihart
A vállalat az Egyesült Arab Emírségek figyelemre méltó sikertörténete. Dubajban 20 ingatlannal rendelkezik – főként nagy villákkal a legjobb helyeken, vagy pazar lakásokkal olyan ikonikus épületekben, mint a magasba törő Burj Khalifa -, és gyorsan terjeszkedik: öt ingatlant nyit a szaúd-arábiai Mekkában, egyet pedig Abu-Dzabiban. Jól szituált ügyfelei közé tartoznak a nagyon gazdagok, hírességek, sportolók és politikusok.
Eközben a Maison Privee bérbeadó cég luxusvillákból, penthouse-okból és apartmanokból álló portfóliójával elismerést szerzett a Közel-Keleten. A dubaji Deluxe Holiday Homes szintén arról számolt be, hogy tavaly 150%-kal nőtt az ingatlanportfóliója, a világjárványos utazási pangás ellenére, és a rövid távú bérbeadást üzemeltető Kennedy Towers is szilárd keresletről beszélt a régióban.
Az STR és az AirDNA kutatócégek által készített 2020-as közös tanulmány szerint a világméretű járvány idején a bérelhető lakások jobban teljesítettek, mint a szállodák.
A tanulmány 27 nemzetközi piacra terjedt ki, és megállapította, hogy míg a szállodák és a rövid távú bérlakások iránti keresletet egyaránt súlyosan érintette az egészségügyi válság, a bérlakások jobban átvészelték a járványt, elsősorban a nagyobb életterek, a teljes körű szolgáltatások és a társadalmi távolságtartás iránti preferenciák miatt.
A vezető nyaralóházakkal foglalkozó vállalatok megerősítették, hogy a világjárvány kezdete óta valóban folyamatosan magas kihasználtságot tapasztaltak. “A 2020 augusztusi indulásunk óta átlagosan 92%-os a kihasználtságunk” – mondta Harrison Moore, a dubaji Key View Vacation Homes Rental ügyvezető igazgatója a CNBC-nek.
Szállodamárkák belépése
Nem meglepő, hogy a nagy szállodamárkák is beszálltak az üdülésbérlésbe. Az egyik ilyen vállalkozás a Marriott Homes & Villas by Marriott International nevű bérleti szolgáltatása, amely jelenleg több mint 100 célállomáson büszkélkedhet bérelhető házakkal.
A Marriott terjeszkedése ezen a területen azt követően kezdődött, hogy a Tribute Portfolio Homes nevű, otthonok bérlésére irányuló 2018-as kísérleti projektje során kiderült, hogy a vendégek átlagos tartózkodási ideje több mint háromszorosa a tipikus szállodai tartózkodásnak.
A költségvetés-barát oldalon az Airbnb is évek óta élénk üzletet folytat a Közel-Keleten, néhány Insta-képes otthonnal, amelyeket ki lehet bérelni. (CNBC)