Több mint ezermilliárd forintot költ a jelenlegi európai uniós költségvetési ciklusban Magyarország arra, hogy az innovatív, kreatív ötletekre vállalkozások épüljenek – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és -szabályozásért felelős államtitkára kedden Zalaegerszegen.
György László a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (Majosz) és a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya 4:PONT:0 című konferenciáján beszélt arról, hogy 2030-ig milyen gazdaságpolitikai lépéseket tervez Magyarország. Ezek körében szólt arról, hogy a kreatív vállalkozásokat támogató ezermilliárd forinton felül a hazai egyetemek több mint 300 milliárd forintot fordíthatnak arra, hogy megfelelő innovációs környezetet fejlesszenek a hazai és a betelepülő vállalkozások termelékenységének növelésére.
Az államtitkár úgy fogalmazott: az a cél, hogy Magyarország 2030-ra az életminőség szempontjából Európa első öt országa közé tartozzon. Ehhez négy nagy ügyet fogalmaztak meg, ide értve az innovációs célokon felül a gyors és biztonságos közlekedést, a tiszta, “okos” és megfizethető energiát, valamint a “tiszta ország” céljának elérését.
A közlekedési fejlesztések között említette, hogy a következő 4-5 évben 4000 ezer milliárd forintot költünk közútfejlesztésre, így 2022-23-ra nem lesz olyan település, ahonnan 30 perc alatt ne lehetne elérni valamelyik gyorsforgalmi utat. Folytatódnak a vasútvillamosítások és az autópálya-építések, ez utóbbiak egészen az országhatárokig.
Az energiát illetően György László azt fejtegette, hogy 2030-ra Magyarország villamosenergia-termelésének 90 százalékát szén-dioxid semlegesen és klímabarát módon fogja biztosítani.
A “tiszta ország” megteremtését szolgálja a napokban bejelentett szándék, hogy jelentősen korlátozzák Magyarországon az egyszer használatos műanyag termékek forgalmát, de a vízgazdálkodásban és hulladékgazdálkodásban is új rendszereket dolgoznak ki, egyebek mellett a minél nagyobb mértékű újrahasznosítás érdekében – sorolta az ITM államtitkára.
György László beszámolt arról is, hogy a konferencia helyszíne, a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya a hazai gazdaságpolitika szempontjából is büszkeségre ad okot. Megelőztük vele a térségbeli konkurenciát, a beruházás határidőben és a tervezett költségkeretben készül el. Nemcsak Európához kapcsol majd minket, de jelentős a délkelet-ázsiai érdeklődés is a tesztpálya iránt.
Említést tett arról is, hogy az 1990-es évek átalakulása “kevésbé hatékony magyar gazdaságot hagyott maga után”, ami a jelenlegi folyamatok mellett a versenyképesség elvesztésével járhat.
Jelenleg ugyanis a Magyarországon működő vállalkozások 97 százaléka magyar tulajdonú, de a hazai hozzáadott érték 51 százalékát a külföldi vállalkozások állatják elő, miközben a foglalkoztatottak 26 százalékát alkalmazzák. Ezért is fontos növelni a hazai vállalatok hozzáadottérték-termelési képességét – jelezte az államtitkár.
A zalaegerszegi konferencia keretében György László az ITM részéről stratégiai együttműködési megállapodást írt alá Nyírő Józseffel, a fennállásának 25. évfordulóját ünneplő, 300 tagvállalatot tömörítő Majosz elnökével.