Hirdetés
Kezdőlap Zöld üzlet Ezt hozhatják a világnak és az elektromos autóknak az USA rossz kínai...
No menu items!

Ezt hozhatják a világnak és az elektromos autóknak az USA rossz kínai emlékei

Pekingi útján – amit a túlzott kínai ipari kapacitás visszaszorítása érdekében szorgalmazott – Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter hétfőn figyelmeztette Kínát, hogy Washington nem fogja elfogadni, hogy a kínai import új iparágakat tizedeljen meg.

Yellen egy médiakonferencián kijelentette, hogy Joe Biden amerikai elnök nem engedi megismétlődni a 2000-es évek elején tapasztalt “kínai sokkot”, amikor a kínai import áradata mintegy 2 millió amerikai termelő munkahelyet semmisített meg. A Reuters tudósítása szerint a pénzügyminiszter ugyanakkor nem fenyegetett új vámokkal vagy más kereskedelmi szankciókkal, amennyiben Peking továbbra is hatalmas állami támogatást nyújt az elektromos járművek, akkumulátorok, napelemek és más zöldenergia-termékek számára.

Yellen kilenc hónapon belül második kínai útját arra használta fel, hogy panaszkodjon arról, hogy Kína túlbefektetései miatt a gyárak kapacitása jóval meghaladja a kínai belföldi keresletet, miközben e termékek gyorsan növekvő exportja veszélyezteti az Egyesült Államok és más országok cégeit. Kifejtette: a többletkapacitás problémájának megvitatására újonnan létrehozott cserefórumnak időre van szükség ahhoz, hogy megoldásokat találjanak.

Yellen párhuzamot vont az amerikai acélszektorban korábban érzett fájdalommal. “Láttuk már ezt a történetet” – mondta újságíróknak. “Több mint egy évtizeddel ezelőtt a kínai kormány hatalmas támogatása ár alatti kínai acélhoz vezetett, ami elárasztotta a globális piacot, és megtizedelte az iparágakat szerte a világon és az Egyesült Államokban is.” Hozzátette: “Egyértelművé tettem, hogy Biden elnök és én nem fogadjuk el újra ezt a valóságot.” Amikor a globális piacot elárasztják a mesterségesen olcsó kínai termékek, “az amerikai és más külföldi cégek életképessége megkérdőjeleződik”.

Yellen elmondta, hogy a kínai tisztviselőkkel folytatott eszmecseréje előmozdította az amerikai érdekek érvényesülését, és hogy az Egyesült Államoknak a túlzott ipari kapacitással kapcsolatos aggodalmait szövetségesei is osztják Európában, Japánban, Mexikóban, a Fülöp-szigeteken és más feltörekvő piacokon.

A kínai parlament, az Országos Népi Kongresszus márciusban bejelentette, hogy a kormány lépéseket tesz az ipari többletkapacitás visszaszorítása érdekében. Peking szerint azonban téves, hogy az Egyesült Államok és Európa közelmúltban a kínai többletkapacitásból fakadó kockázatokra összpontosított más gazdaságok számára.

Peking szerint azonban félrevezető, hogy az Egyesült Államok és Európa a közelmúltban arra összpontosított, hogy a kínai többletkapacitás milyen kockázatokat jelent más gazdaságokra nézve. A kínai tisztviselők szerint a kritika alábecsüli a kulcsfontosságú iparágakban működő vállalataik innovációját, és túlértékeli az állami támogatás jelentőségét a növekedésük előmozdításában. Azt is mondják, hogy a vámok vagy más kereskedelmi korlátozások megfosztják a globális fogyasztókat a globális éghajlati célok eléréséhez kulcsfontosságú zöld energiaforrásoktól.

A kínai elektromos járművek kereskedelmének korlátozása megzavarná a növekvő iparágat, és sértené a Kereskedelmi Világszervezet szabályait – áll az ipari és információs technológiai minisztérium közleményében, amelyet a CCTV állami média és a China Daily közölt.

A minisztérium hozzátette, hogy elkötelezett az elektromos járművek exportjának támogatása mellett, és segíteni fog az iparág “tengerentúli fejlődésének felgyorsításában”, beleértve a szállítási és logisztikai tervezést, valamint a cégek támogatását az innovációban és a globális szabványok teljesítésében.

A Hszinhua állami hírügynökség idézte Li Csiang miniszterelnököt – akivel az amerikai pénzügyminiszter hosszasan tárgyalt -, aki szerint az Egyesült Államoknak “tartózkodnia kell attól, hogy a gazdasági és kereskedelmi kérdéseket politikai vagy biztonsági kérdéssé változtassa”, és a termelési kapacitás témáját “piacorientált és globális perspektívából” kell szemlélnie.

Wang Wentao kínai kereskedelmi miniszter még élesebb ellenvetéseket fogalmazott meg a kínai elektromos járművek gyártóival tartott párizsi kerekasztal-beszélgetésen, mondván, hogy az amerikai és európai állítások a kínai elektromos járművek túlzott kapacitásáról alaptalanok.

A támogatások helyett a kínai elektromos járművekkel foglalkozó vállalatok inkább a folyamatos technológiai innovációra, a tökéletes termelési és ellátási lánc rendszerekre és a teljes piaci versenyre támaszkodnak – mondta Wang az Európai Unió szubvencióellenes vizsgálatának megvitatására tett útja során.

Yellen szerint egy lehetséges rövid távú megoldás az lenne, ha Kína lépéseket tenne a belső fogyasztói kereslet erősítésére a háztartások és a nyugdíjak támogatásával, és növekedési modelljét eltolná a kínálati oldali beruházásoktól. A találkozókat követő CNBC-interjúban Yellen azt mondta, hogy “nem annyira” a Kínára vonatkozó kereskedelmi korlátozásokra gondol, mint inkább a makrogazdasági környezetében bekövetkező változásokra. Megismételte azonban, hogy nem zárja ki a vámokat.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Megkapták a bérüket a Dunaferr dolgozói, a kormány fizetett

A Lyberty Steel acélipari vállalat többszöri felszólításra sem tett...

Rohamosan terjed a gyilkos kór itthon: egyre több térségben fertőz

Október 1-jétől több mint 150 madárinfluenza-kitörést regisztrált a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal.

Bánhegyi Zsófia: a női karrier alapja az önazonosság és egymás támogatása

Ahhoz, hogy egy női munkavállaló sikeres legyen a karrierépítésben...

30 százalékos béremelés a vízügyi terület dolgozóinak januártól

A 2022-es rendkívüli aszály megmutatta, hogy milyen fontos lételeme Magyarországnak a víz -.
Hirdetés

Hírek

Nacsa Lőrinc felel államtitkárként a nemzetpolitikáért

Nacsa Lőrinc felel államtitkárként a nemzetpolitikáért.

Gyengült a forint árfolyama

Az euró 1,0714 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0694 dollár után.

BÉT – Mínuszban zárt a BUX

A BUMIX 6793,64 ponton zárt pénteken, ez 59,36 pontos, 0,87 százalékos csökkenés a csütörtöki záráshoz viszonyítva.

Gyengült pénteken a forint

Gyengült pénteken a forint a kora reggeli jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben.

Devizapiac – Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az euró jegyzése hét órakor 408,10 forintra gyengült az előző esti 408,27 forintról

Az Operában a “IV. Murat” operaelőadást adják elő a 2024-es Török-Magyar Kulturális Év részeként

Az opera török nyelven, magyar és angol felirattal kerül bemutatásra, így a szélesebb közönség is hozzáférhet ehhez a kulturális mesterműhöz.

Vegyesen alakult a forint árfolyama szerda reggel

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,0810 dollárról 1,0814 dollárra változott.

Jöhet Hollywood! – Új filmstúdiók várják a bécsi filmipar felvirágzását

Az üzemeltetők 2025-re változatos osztrák, nemzetközi és akár hollywoodi játékfilmekre, sorozatok gazdag kínálatára számítanak.

Gazdaság

Az MFB kiemelt jelentőségű pénzügyi művelete

A klubhitelek lényege, hogy a hitelfelvevő nem egyetlen pénzintézettől, hanem több banktól, azaz az általuk alkotott csoporttól jut forráshoz, amelyet a részt vevő bankok azonos feltételekkel és futamidőre biztosítanak.

Megszületett a döntés: így változik majd az ÁFA az Európai Unióban

2024. november 5-én az Európai Unió Gazdasági és Pénzügyi Tanácsának (ECOFIN) miniszterei a soros magyar elnökség alatt elfogadták az úgynevezett „VAT in the Digital...

Történelmi csúcson a bitcoin

A bitcoin eddigi történelmi csúcsa 73 ezer 777 dollár volt, ezt idén március 14-én érte el.

Hát ezt is megértük! Már dolláros nyugdíjra is spórolhatunk

Ehhez persze be kellett fektetni az eurót és a dollárt is, amit egyre többen megtesznek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint.