Kezdőlap Zöld üzlet Ezt hozhatják a világnak és az elektromos autóknak az USA rossz kínai...
No menu items!

Ezt hozhatják a világnak és az elektromos autóknak az USA rossz kínai emlékei

Pekingi útján – amit a túlzott kínai ipari kapacitás visszaszorítása érdekében szorgalmazott – Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter hétfőn figyelmeztette Kínát, hogy Washington nem fogja elfogadni, hogy a kínai import új iparágakat tizedeljen meg.

Yellen egy médiakonferencián kijelentette, hogy Joe Biden amerikai elnök nem engedi megismétlődni a 2000-es évek elején tapasztalt “kínai sokkot”, amikor a kínai import áradata mintegy 2 millió amerikai termelő munkahelyet semmisített meg. A Reuters tudósítása szerint a pénzügyminiszter ugyanakkor nem fenyegetett új vámokkal vagy más kereskedelmi szankciókkal, amennyiben Peking továbbra is hatalmas állami támogatást nyújt az elektromos járművek, akkumulátorok, napelemek és más zöldenergia-termékek számára.

Yellen kilenc hónapon belül második kínai útját arra használta fel, hogy panaszkodjon arról, hogy Kína túlbefektetései miatt a gyárak kapacitása jóval meghaladja a kínai belföldi keresletet, miközben e termékek gyorsan növekvő exportja veszélyezteti az Egyesült Államok és más országok cégeit. Kifejtette: a többletkapacitás problémájának megvitatására újonnan létrehozott cserefórumnak időre van szükség ahhoz, hogy megoldásokat találjanak.

Yellen párhuzamot vont az amerikai acélszektorban korábban érzett fájdalommal. “Láttuk már ezt a történetet” – mondta újságíróknak. “Több mint egy évtizeddel ezelőtt a kínai kormány hatalmas támogatása ár alatti kínai acélhoz vezetett, ami elárasztotta a globális piacot, és megtizedelte az iparágakat szerte a világon és az Egyesült Államokban is.” Hozzátette: “Egyértelművé tettem, hogy Biden elnök és én nem fogadjuk el újra ezt a valóságot.” Amikor a globális piacot elárasztják a mesterségesen olcsó kínai termékek, “az amerikai és más külföldi cégek életképessége megkérdőjeleződik”.

Yellen elmondta, hogy a kínai tisztviselőkkel folytatott eszmecseréje előmozdította az amerikai érdekek érvényesülését, és hogy az Egyesült Államoknak a túlzott ipari kapacitással kapcsolatos aggodalmait szövetségesei is osztják Európában, Japánban, Mexikóban, a Fülöp-szigeteken és más feltörekvő piacokon.

A kínai parlament, az Országos Népi Kongresszus márciusban bejelentette, hogy a kormány lépéseket tesz az ipari többletkapacitás visszaszorítása érdekében. Peking szerint azonban téves, hogy az Egyesült Államok és Európa közelmúltban a kínai többletkapacitásból fakadó kockázatokra összpontosított más gazdaságok számára.

Peking szerint azonban félrevezető, hogy az Egyesült Államok és Európa a közelmúltban arra összpontosított, hogy a kínai többletkapacitás milyen kockázatokat jelent más gazdaságokra nézve. A kínai tisztviselők szerint a kritika alábecsüli a kulcsfontosságú iparágakban működő vállalataik innovációját, és túlértékeli az állami támogatás jelentőségét a növekedésük előmozdításában. Azt is mondják, hogy a vámok vagy más kereskedelmi korlátozások megfosztják a globális fogyasztókat a globális éghajlati célok eléréséhez kulcsfontosságú zöld energiaforrásoktól.

A kínai elektromos járművek kereskedelmének korlátozása megzavarná a növekvő iparágat, és sértené a Kereskedelmi Világszervezet szabályait – áll az ipari és információs technológiai minisztérium közleményében, amelyet a CCTV állami média és a China Daily közölt.

A minisztérium hozzátette, hogy elkötelezett az elektromos járművek exportjának támogatása mellett, és segíteni fog az iparág “tengerentúli fejlődésének felgyorsításában”, beleértve a szállítási és logisztikai tervezést, valamint a cégek támogatását az innovációban és a globális szabványok teljesítésében.

A Hszinhua állami hírügynökség idézte Li Csiang miniszterelnököt – akivel az amerikai pénzügyminiszter hosszasan tárgyalt -, aki szerint az Egyesült Államoknak “tartózkodnia kell attól, hogy a gazdasági és kereskedelmi kérdéseket politikai vagy biztonsági kérdéssé változtassa”, és a termelési kapacitás témáját “piacorientált és globális perspektívából” kell szemlélnie.

Wang Wentao kínai kereskedelmi miniszter még élesebb ellenvetéseket fogalmazott meg a kínai elektromos járművek gyártóival tartott párizsi kerekasztal-beszélgetésen, mondván, hogy az amerikai és európai állítások a kínai elektromos járművek túlzott kapacitásáról alaptalanok.

A támogatások helyett a kínai elektromos járművekkel foglalkozó vállalatok inkább a folyamatos technológiai innovációra, a tökéletes termelési és ellátási lánc rendszerekre és a teljes piaci versenyre támaszkodnak – mondta Wang az Európai Unió szubvencióellenes vizsgálatának megvitatására tett útja során.

Yellen szerint egy lehetséges rövid távú megoldás az lenne, ha Kína lépéseket tenne a belső fogyasztói kereslet erősítésére a háztartások és a nyugdíjak támogatásával, és növekedési modelljét eltolná a kínálati oldali beruházásoktól. A találkozókat követő CNBC-interjúban Yellen azt mondta, hogy “nem annyira” a Kínára vonatkozó kereskedelmi korlátozásokra gondol, mint inkább a makrogazdasági környezetében bekövetkező változásokra. Megismételte azonban, hogy nem zárja ki a vámokat.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.