Kezdőlap Egészség-ügy Gyógyászati kannabisz és fenntarthatóság: München, Expopharm
No menu items!

Gyógyászati kannabisz és fenntarthatóság: München, Expopharm

Fotók: Fekete Tibor és exopharm.de

A járvány miatti két év szünet után a müncheni kiállítási központban szeptemberben tartották meg a kontinens legnagyobb gyógyszerészeti kiállítását. A négy nap alatt mintegy 500 kiállító mutatta be új termékeit, gyógyszertári megoldásait és innovációit a több mint 33 ezer négyzetméteres területen.

A kiállításra érkezőt meglepte, hogy a rendezők szabályosan „büntették” azokat, akik előzetesen nem regisztráltak a rendezvényre. Az előzetes on-line regisztrációval a napi belépés 19,5 euró volt, a helyszínen vásárolt ezzel szemben 30 euró. Ráadásul a helyszíni vásárláshoz a pénztárnál egy kérdőívet kellett kitölteni, amelynek kézzel, a keskeny pult párkány írt adatait jól láthatóan gyakorlattal nem rendelkező munkatársak rögzítették egy számítógépen. Ezt követően készítették el a számlát és adták ki a belépőt. A beléptetés a korábbi sorban állassal együtt maximum 5-6 percet igénybe vevő jegykiadáshoz képest 30 – 35 percet vett igénybe. Az előzetes regisztráció során a belépőket mindenki hozta magával és gyakorlatilag várakozás nélkül beléphetett a területre.

A sajtó képviselőinek kiszolgálása a hagyományoknak megfelelően zökkenőmentes volt. Az előzetes regisztráció után kapott regisztrációs kártyával ingyenes volt a belépő, a sajtóközpontban pedig megfelelő feltátelek álltak rendelkezésre akár riportok elkészítésére is. A sajtóanyagok száma azonban lényegesen kevesebb volt a korábbi években megszokotthoz képest. Pedig az elmúlt évtizedek alatt a rendezvényen bemutatkozó, termékeiket, szolgáltatásaikat felvonultató cégek elég sokat változtak. Korábban elképzelhetetlen volt, hogy a kisebb-nagyobb gyógyszergyártó és a gyógyszereket kiszállító nagykereskedők távol maradjanak.

Új koncepcióval

Mára az igazi nagy gyógyszergyártók már csak szakértőikkel a kiállításhoz kapcsolódó Német Gyógyszerész Napok konferenciáin és a kiállításhoz közvetlenül kapcsolódó szakmai ismertető programokon vesznek részt. Csak a fősodor irányába tartozó fejlesztések ismertetésére vállalkoznak. A nagykereskedők közül is csak a párhuzamos kereskedelemben érdekeltek és a még piacokat kereső, a piacra betörni szándékozó vállalkozások voltak jelen. Jól érződött a Covid pandémia hatása, hiszen a már legalább 10 hónappal korábban elkezdett szervezéskor a minimális kockázatra készülve nehezen becsülték meg a várható részvételt. A közönség korábban megszokott ellátásának színvonala meg sem közelítette az elvárható szintet. Kevés volt a találkozási pont, kevés volt a büfé, az étterem. Ezek pedig mindig jó lehetőségeket biztosítottak az üzleti megbeszélésekre és a menet közbeni rövid pihenésre. Persze az is elképzelhető, hogy a résztvevők száma jelentősen több volt, mint amit a szervezők két év kihagyás után előzetesen vártak.

A bejáratott cégek mellett sok új, korábban nem látott cég is bemutatta termékeit és szolgáltatásait. Arra külön figyeltek a szervezők, hogy az először részt vevők olcsóbb bemutatkozási lehetőségeket is kapjanak. Ezt jól szolgáltatta, hogy az egyik csarnokban építettek egy kisebb boxokból álló sorstandot, ahol az először résztvevők felmérhették a lehetőségeket.

A szervezők előre is jelezték, hogy új koncepciót szeretnének ebben az évben megvalósítani, mert Európa vezető gyógyszerészeti vására sokkal több, mint egy kiállítás. Ezért folytatták az expopharm koncepció fejlesztését a járvány idején: három egyenlő területet képzeltek el, nevezetesen az innováció, az információ és az interakció területét – derült ki Madlen Bürge, az expopharmot szervező Avoxa Media Group vásárok és kongresszusok vezetőjének szavaiból.

A több mint 100 előadó több mint 200 előadását tartalmazó kiterjedt program lehetőséget kínált a résztvevőknek, hogy naprakészek legyenek. Az olyan kulcsfontosságú témákkal, mint az e-receptek, a gyógyszerészeti szolgáltatások, a politika és a piac, a gyógyszertár, a digitális vásárlói hűség, a gyógyszertárkezelés, a telematika és a fenntarthatóság, az expopharm minden olyan területet lefedett, amely jelenleg a gyógyszertári piacot érinti. A Pharma world kiemelt témái voltak a gyógyászati ​​kannabisz, a COVID-19, az alvás és az egészséges öregedés.

Gyógyszertárat terveztek

Az expopharm külön-külön ajánlatokkal jelentkezett a gyógyszertári csapat minden tagja számára. Gondoltak a gyógyszertár vezetőire, a beosztott gyógyszerészekre és természetesen a gyógyszertári asszisztensekre is. Az ApoLeadership Campus, a PTAhome, a PKAdialog és közösségi találkozók új formáival szólították meg az érdeklődőket. Újdonság volt, hogy a gyógyszertárban minden szakmacsoport számára külön programelemeket és területeket biztosítottak. A népszerű Pharma-world és az inspirationLAB is kitüntető szerepet kapott a programban. Tematikus túrák és a Nemzetközi Találkozópont tették teljessé a kínálatot. Mindenhol bőven volt lehetőség a szakmai kapcsolatok kialakítására, fenntartására és bővítésére. A hálózat-építés feltételeinek megteremtése fontos volt a szervezők számára.

Sok vonzó ajánlattal várta a gyógyszertári asszisztenseket (PTA) a rendezvény. Nem titkolták a szervezők, hogy a „Tervezzünk együtt gyógyszertárat” címmel – az év talán legfontosabb szakmai eseményének szánták a müncheni expopharmot a PTA-k számára. A világjárvány miatti két év szünet után, különösen a PTA számára széles kínálattal indult a vezető európai gyógyszertári szakkiállítás. Itt első kézből kaphattak információkat az aktuális gyógyszertári témákról, és értesülhettek az új fejlesztésekről.

A 450 kiállító ajánlatainak gyors áttekintését nehezítette, hogy nem készült el a szokásos katalógus. A rövidített változat alapján megtalálhatók voltak a kiállítók, de ez a füzet nem tartalmazta a termék- és szolgáltatáscsoportok bemutatását. Ebből az összeállításból nem derült ki, hogy melyik kiállító melyik országból érkezett. Szerencsére egy magyar kiállító cég is feltűnt a kiállítók között. A Pharmaroad a B2 pavilon D13 jelű sarokstandján várta a partnereit és az érdeklődőket. A cég már többedik alkalommal – Magyarországról egyedüliként – vesz részt a legnagyobb európai gyógyszerészeti szakmai kiállításon. A vállalat budapesti telephelyéről látja el széleskörű hazai és nemzetközi partnerállományát, amely megközelítőleg 400 gyógyszertárból, kórházból, vizsgálati szponzorból és klinikai kutatásszervezőből (CRO) illetve hazai és nemzetközi nagykereskedőkből áll.

A mintegy 20 fős csoportokban vezetett tematikus túrák segítettek felfedezni az érdekes standokat és a fontos újdonságokat. Kifejezetten az asszisztensek érdeklődésére szabott tárlatvezetések is voltak, többek között a receptek témakörében. Szombaton került sor a Pharma-World hagyományos receptnapjára. Az alapanyagokra vonatkozó követelményektől kezdve a helyes számításon és mérlegelésen át a nem steril készítmények gyártásáig, a hibavizsgálatig terjedtek a témakörök. A finálé a szemcseppek előállítása volt élő előadásban a színpadról. A szervezők kiemelték azt az újdonságot is, hogy az otthon maradóknak lehetőségük van a vásári TV-n keresztül napközben a vásár legfontosabb eseményeit követni, este pedig a másnapi programválogatást megtekinteni.

A kiállításon a korábbi évektől eltérően most nem jelentek meg a patikai bútorokat előállítók. Helyettük a patika tervezésével foglalkozók jelentkeztek. Ők szoftveresen mutatták be az általuk ajánlott lehetőségeket. Hagyományosan nagy területen jelentkeztek a szakmai könyvkiadók. Feltűnő volt, hogy a gyermekeknek szánt könyvek száma nőtt. Az időszerűséget jelezte néhány olyan könyv, ami a gyógyszerészek tapasztalatait összegezte például a covid pandémia kapcsán. Megjelentek az energia-takarékos reklámtáblák, dekorációk. Néhány gyógyszertárban is használható robot is feltűnt a kiállítási területnéhány standján.

Klímaváltozás, gyógyszerészet és egészségügy

Jelentős tömegek voltak a kialakított találkozási pontokon. A járvány két éve után nagy szükség volt a találkozásokra. Ha valaki szeretett volna eszmét cserélni a kollégákkal a mindennapi munkavégzésről, vagy csak beszélgetni egy kicsit, az megtehette ezeken a pontokon. A PTAhome területén különösen hangulatos területeket alakítottak ki a pihenésre és a találkozásra.

Az új idők új szavát meghallva pedig a vásárral párhuzamosan az egyik csarnokban került sor a Német Gyógyszerészek Napja programok megszervezésére: a „Klímaváltozás, gyógyszerészet és egészségügy” fő témával a szakma a kor kihívásait tekintette át.

Fekete Tibor

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nacsa Lőrinc: tízéves a szórványmagyarságot segítő Petőfi Sándor Program

Az elmúlt évek során a Petőfi Sándor Program, valamint a Kőrösi Csoma Sándor Program keretében több mint 1000 ösztöndíjas segítette a diaszpórában és szórványban élő magyar közösségeket.

Múzeumi prizma – Színes programmal várták az autistákat

A novemberben lezajlott foglalkozásokon olyan családok vehettek részt, akik autista gyermeket nevelnek.

JóAutók.hu: novemberben is az erős forint pörgette a használtautó-importot

A jelenlegi folyamatokra alapozva a JóAutók.hu arra számít, hogy a tavalyi 111 ezer helyett idén mintegy 128 ezer használt személyautót importálnak majd az országba.

A cégek szabadon használhatják fel az adómegtakarítást

A cégek visszajelzése alapján az adók mellett az adminisztratív terheket is enyhítették, így az egyéni vállalkozóknak a bevallásokat nem havonta, hanem negyedévenként kell majd beadni, míg a társasági adóelőleg befizetés értékhatárát 5 millióról 20 millió forintra emelték.
Hirdetés

Hírek

Nacsa Lőrinc: tízéves a szórványmagyarságot segítő Petőfi Sándor Program

Az elmúlt évek során a Petőfi Sándor Program, valamint a Kőrösi Csoma Sándor Program keretében több mint 1000 ösztöndíjas segítette a diaszpórában és szórványban élő magyar közösségeket.

Múzeumi prizma – Színes programmal várták az autistákat

A novemberben lezajlott foglalkozásokon olyan családok vehettek részt, akik autista gyermeket nevelnek.

JóAutók.hu: novemberben is az erős forint pörgette a használtautó-importot

A jelenlegi folyamatokra alapozva a JóAutók.hu arra számít, hogy a tavalyi 111 ezer helyett idén mintegy 128 ezer használt személyautót importálnak majd az országba.

A cégek szabadon használhatják fel az adómegtakarítást

A cégek visszajelzése alapján az adók mellett az adminisztratív terheket is enyhítették, így az egyéni vállalkozóknak a bevallásokat nem havonta, hanem negyedévenként kell majd beadni, míg a társasági adóelőleg befizetés értékhatárát 5 millióról 20 millió forintra emelték.

Berobbant az Otthon Start, októberben minden rekord megdőlt

A szerződések számát tekintve is jelentős emelkedés történt, októberben összesen 9676 lakáscélú hitelszerződést írtak alá. Szeptemberhez képest ez 70 százalékos ugrás, tavaly októberhez képest 55 százalékos volt az emelkedés mértéke.

Pénzek gyorsuló külföldre áramlása? Igen! Tömeges pénzmenekítés? Egyáltalán nem!

a külföldi megtakarítások növekedése valós jelenség, de nem tömeges és nem rendszerszintű, a külföldi megtakarítások mértéke rendre nő, de a teljes lakossági vagyonhoz képest például gyakorlatilag nem változott idén (10,5% nagyságrendű volt Q1-ben és most Q3 is ennyi).

NAV: két kattintással be lehet kerülni a Köztartozásmentes Adózói Adatbázisba (KOMA)

Akinek nincs köztartozása és időben beadta a bevallásait is, két kattintással bekerülhet a Köztartozásmentes Adózói Adatbázisba (KOMA),

Elindult a jegyértékesítés a Mátraszentistváni Síparkban

Élményt a fa alá: elindult a jegyértékesítés a Mátraszentistváni Síparkban – Pazar kilátással és kedvezményekkel készülnek a szezonra
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.