Néhány európai autóalkatrész-gyár felfüggesztette a termelést, és a Mercedes-Benz is azt fontolgatja, hogyan védekezhetne a ritkaföldfémek hiányával szemben, mivel egyre nagyobb aggodalomra ad okot a kritikus ásványi anyagok exportjára vonatkozó kínai korlátozások okozta kár.
Kína áprilisi döntése, miszerint felfüggeszti a ritkaföldfémek és a hozzájuk kapcsolódó mágnesek széles körének exportját, felborította az autógyártók, a repülőgépgyártók, a félvezetőgyártó vállalatok és a katonai beszállítók számára kulcsfontosságú ellátási láncokat világszerte.
A lépés aláhúzza Kína dominanciáját a zöld energiára való áttérés szempontjából kulcsfontosságú kritikus ásványi nyersanyagiparban, és Kína ezt a Donald Trump amerikai elnökkel folytatott kereskedelmi háborúban is előnynek tekinti. Kína termeli a világ ritkaföldfémtermelésének mintegy 90%-át. A Reuters információi szerint Maros Sefcovic uniós kereskedelmi biztos szerdán közölte, hogy ő és kínai kollégája megállapodtak abban, hogy a lehető leggyorsabban tisztázzák a ritkaföldfémek helyzetét. “Csökkentenünk kell a függőségünket minden országtól, különösen néhány országtól, például Kínától, amelytől több mint 100%-ban függünk” – mondta Stephane Sejourne, az EU iparstratégiáért felelős biztosa. “Az export (korlátozások) növelik a diverzifikációs szándékunkat” – mondta, miközben Brüsszel 13 új, a blokkon kívüli projektet azonosított, amelyek célja a fémek és ásványi anyagok alapvető fontosságú készleteinek növelése.
Korábban Jörg Burzer a Mercedes-Benz termelési vezetője azt mondta, hogy az autógyártó legfőbb beszállítóival tárgyal a “pufferek”, például ritkaföldfém-készletek kialakításáról, hogy megvédjék az ellátást fenyegető potenciális veszélyektől. De a Mercedes jelenleg nem érintett a hiányban. A BMW azt mondta, hogy beszállítói hálózatának egy részét érintette a hiány, de saját üzemei a szokásos módon működnek.
Az európai autóipari beszállítók szövetsége, a CLEPA közölte, hogy több gyártósor leállt, miután kifogytak a készletekből, és ez a legutóbbi figyelmeztetés a gyártást fenyegető, az ellenőrzések miatt növekvő veszélyre. A CLEPA hozzátette, hogy az autóipari beszállítók által április eleje óta benyújtott több száz kiviteli engedély iránti kérelemnek eddig csak egynegyedét adták meg, és néhány kérelmet a szövetség szerint “erősen eljárási okokból” elutasítottak. A közlemény nem nevezte meg a vállalatokat, de figyelmeztetett a további üzemszünetekre.
Bár Kína áprilisi bejelentése egybeesett a washingtoni vámok elleni szélesebb körű megtorló csomaggal, az intézkedések globálisan érvényesek, és világszerte aggodalmat keltenek az üzleti vezetők körében. A német és amerikai autógyártók arra panaszkodtak, hogy a Kína által bevezetett korlátozások veszélyeztetik a termelést, miután a múlt héten egy indiai EV-gyártó is hasonlóan panaszkodott. Sokan lobbiznak kormányaiknál, hogy gyors megoldást találjanak, és igyekeznek alternatívákat találni.
Néhány vállalatnak csak néhány hétre vagy hónapra elegendő készlete van, mondta Wolfgang Weber, a német elektromos és digitális iparági szövetség (ZVEI) vezérigazgatója egy e-mailben küldött nyilatkozatában. “A vállalatok jelenleg úgy érzik, hogy a politikusok magukra hagyták őket, és ezért részben saját maguk keresnek megoldást nehéz helyzetükre Kínában” – mondta.
A svéd Autoliv, a világ legnagyobb légzsák- és biztonsági övgyártója, azt mondta, hogy működése nem érintett, de Mikael Bratt vezérigazgató elmondta, hogy munkacsoportot hozott létre a helyzet kezelésére. Az autógyártók a General Motorstól a BMW-ig, valamint az olyan nagy beszállítók, mint a ZF és a BorgWarner a Kínától való függőségük csökkentése érdekében alacsony vagy nulla ritkaföldfémtartalmú motorokat kutatnak vagy fejlesztettek ki, de csak keveseknek sikerült a költségcsökkentés érdekében a gyártás méretét növelni. A BMW mágnesmentes elektromos motort vetett be elektromos autóinak legújabb generációjához, de még mindig ritkaföldfémekre van szüksége az olyan kisebb motorokhoz, amelyek olyan alkatrészeket hajtanak meg, mint az ablaktörlők vagy az autóablak-görgők. A német Volkswagen azt mondta, hogy jelenleg nem tapasztal hiányt.
Az, hogy Kína lassú ütemben enyhíti a kritikus ásványi anyagok exportjának ellenőrzését, Trump Pekinggel szembeni kritikájának középpontjába került, amely szerinte megsértette a múlt hónapban a vámok és kereskedelmi korlátozások visszavágására kötött tűzszünetet.
Trump az Egyesült Államok és legnagyobb gazdasági riválisa kereskedelmi kapcsolatának újradefiniálására törekedett azáltal, hogy meredek vámokat vetett ki több milliárd dollárnyi importárura a kereskedelmi deficit csökkentésének és az elveszett gyártás visszahozásának reményében.
Trump és Hszi Csin-ping kínai elnök várhatóan ezen a héten tárgyalni fog egymással, hogy megpróbálják elsimítani nézeteltéréseiket, és az exportkorlátozások várhatóan kiemelt helyen szerepelnek majd a napirenden.
Érsek M. Zoltán