Kezdőlap Hírek Leáll a Dunai Finomító, üzemanyaghiánytól tart a Mol
No menu items!

Leáll a Dunai Finomító, üzemanyaghiánytól tart a Mol

A Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítója. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása, és a munkálatok miatti üzemanyaghiány pótlására korlátozottak a lehetőségek – mondta az Indexnek Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója.

A lapnak adott interjúban az ügyvezető igazgató kifejtette: több évtizedes gyakorlat, hogy a leállás előtt elkezdenek készleteket építeni, most viszont a háború kitörése miatti ellátáslánc-akadozás, valamint az árszabályozás miatti kiugró kereslet és importhiány a készletek jelentős részét felemésztette.

Ratatics Péter

A Mol mindent megtesz a jelentős termékkiesés pótlására a pozsonyi finomítóból, és a megmaradt tartalékokból, de ez nem tudja teljes mértékben fedezni a hiányt, a piaci pótlásra pedig korlátozottak a lehetőségek – hangsúlyozta.

Ratatics Péter elmondta: a karbantartást másfél éve kezdték előkészíteni, két hónapig tart majd, és mintegy 1200 szakember dolgozik rajta. Ez garantálja, hogy a finomító továbbra is biztosítani tudja Magyarország és a térség zavartalan üzemanyag-ellátását.

A leállást tavaszra tervezték, de a Magyarországon bevezetett hatósági ár által is generált kiemelkedő üzemanyagigény miatt elhalasztották a munkálatokat. További halasztásra azonban nincs lehetőség, a biztonságos üzemeltetés miatt halaszthatatlan a finomító leállítása és karbantartása – tette hozzá.

Ez a karbantartás lesz a Dunai Finomító történetének eddigi legnagyobb ilyen munkálata, amelynek költségvetése mintegy nyolcmilliárd forint. A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra, jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után - ismertette az ügyvezető igazgató.

Jelezte: a dízel esetében amúgy sem egyszerű a helyzet, mert az egész régió összességében importra szorul, a finomítók nem tudnak annyi gázolajat gyártani, mint amekkora az igény. Magyarország átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyaszt, mint amennyit itthon elő tudnak állítani. Nem várt nehézség, hogy a Duna alacsony vízállása miatt az uszályokat kevésbé lehet feltölteni, és a nagy hőség miatt a vasúti szállítás is a lehetségesnél kisebb kapacitással megy. Emellett a hazai árszabályozás tovább szűkíti az importlehetőségeket.

“Ilyen árkörnyezetben, amikor a piac négyötöde élvezi a hatósági ár előnyét, egész egyszerűen nem éri meg behozni külföldről a terméket”

– fogalmazott.

Az ügyvezető igazgató szerint felül kell vizsgálni az árszabályozást, hogy esély legyen megnövelni a szükséges import mennyiségét. Továbbá elkerülhetetlennel látszik, hogy a kormány átmenetileg hozzáférést biztosítson Magyarország stratégiai készletéhez a piaci szereplőknek.

Hangsúlyozta azt is, hogy továbbra is mindenkivel szerződést kötnek a nagykereskedelemben, és igyekeznek mindenkit ellátni, de nem tudják kizárni, hogy augusztusban a korábban megszokotthoz képest kevesebb terméket tudnak partnereiknek szállítani.

Ratatics Péter közölte: a Mol-töltőállomásokon alkalmazott ötvenliteres tankolási korlát is azt a célt szolgálja, hogy mindenki hozzájusson üzemanyaghoz.

Egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések. Ezért mindenkitől kérik, hogy csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, mert csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten - mutatott rá.

Kifejtette azt is, hogy nem pénzügyi, hanem ellátásbiztonsági kérdésként tekintenek az ársapka-szabályozásra. Mint mondta, a politikai szándékot értik, hiszen egy családnak rendkívüli terhet jelentene a nyolcszáz forint körüli piaci üzemanyagár kifizetése. De a piac torzul az ársapkával, és ez hosszú távon nem jó, főképp az egyre gyakoribb visszaélések miatt.

A meghatározott 480 forintos ár jóval kevesebb, mint a piaci ár, a külföldi beszállítók ilyen feltételek mellett hosszú távon nem lesznek érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában – mondta.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Bécs új programokkal támogatja a fiatalok társadalmi részvételét

A bécsi Integráció és Sokszínűség Osztálya jelenleg kis projektek támogatásával - maximum 5.000 euróig - erősíti azon egyesületek munkáját, akik kifejezetten bécsi fiatalok integrációjával foglalkoznak.

Keressük együtt az Év Üzletemberét és a gazdasági élet legjobbjait!

Kedves Olvasóink! AzÜzlet gazdasági portálnál hiszünk abban, hogy a sikeres...

Mit hozhat a cégeknek a Kormány és a Kereskedelmi és Iparkamara mai megállapodása

A Kormány és a Kereskedelmi és Iparkamara megállapodásának 11...

Európai Bizottság: ha kicsit is, de nő a magyar gazdaság

Bár az erős teljesítményt kezdetben az exportnak a vámok várható megemelése miatti megugrása okozta, az EU gazdasága a harmadik negyedévben tovább növekedett.
Hirdetés

Hírek

Mit hozhat a cégeknek a Kormány és a Kereskedelmi és Iparkamara mai megállapodása

A Kormány és a Kereskedelmi és Iparkamara megállapodásának 11...

Európai Bizottság: ha kicsit is, de nő a magyar gazdaság

Bár az erős teljesítményt kezdetben az exportnak a vámok várható megemelése miatti megugrása okozta, az EU gazdasága a harmadik negyedévben tovább növekedett.

Tizenegy pontos vállalkozási adócsökkentési megállapodást jelentett be Orbán Viktor

Megemelik a kiskereskedelmi adó határsávjait is, amivel számításaik szerint 3500 vállalkozás terhei csökkennek.

A Semmelweis Egyetem Közép-Európa legjobb egyeteme

Az új központ az egyetem történetének legnagyobb fejlesztése, a hétszintes épület nettó 4500 négyzetméterrel, közel 50 százalékkal növeli meg a klinika kutatásra és betegellátásra használt területét.

Lehetséges adathalász hirdetéseket vizsgál a Google platformján a GVH

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette.

Az AutoWallis Csoport árbevétele idén az év első kilenc hónapjában 21 százalékkal bővült éves összevetésben

Az AutoWallis részvényeit a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) prémium kategóriájában jegyzik.

Óriási munkaerő-tartalékot jelenthetnek a gyerekes anyák

Idén kilencedik alkalommal hirdeti meg a Morgan Stanley a Return to Work programot.

December 14-től érvényes az új MÁV-menetrend

A december 14-től életbe lépő téli–tavaszi vasúti menetrend több fontos változást hoz a belföldi és nemzetközi közlekedésben.
Hirdetés

Gazdaság

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...