Kezdőlap Autó Lízingre már nagyon viszik a személyautókat
No menu items!

Lízingre már nagyon viszik a személyautókat

Illusztráció: Freepik

Óriásit ugrott egy év alatt a lízingre vásárolt személykocsik száma. Ennyi autót a járvány előtti években finanszíroztattak utoljára a vevők, akikért akciókkal és kedvezményes kamatokkal is versenyeztek az autókereskedők – derül ki a Bank360.hu elemzéséből. Más eszközöknél viszont látszik a vállalatok beruházási óvatossága, kivéve az építőipari gépek lízingjét, ami csúcsot döntött 2024-ben.

A teljes lízingpiac által finanszírozott összeg 970 milliárd forintra nőtt 2024-ben, ami 6 százalék feletti bővülés a korábbi évhez képest. Lízing segítségével több mint 84 ezer járművet és gépet vásároltak az ügyfelek 1357 milliárd forint értékben. A lízinges vásárlók többsége új eszközt szerzett be. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint a finanszírozott összeg több mint 82 százalékából ilyet vettek, csak 17,7 százalék volt a használt eszközökre igényelt lízing aránya.

A lakosság és a cégek is több kocsit vettek

Az autós ágazat húzta 2024-ben a hazai lízingpiacot. A személygépkocsik és kisteherautók lízingje meghaladta az 550 milliárd forintot. Kiemelkedő bővülést eredményezett a lakossági vásárlások felfutása, de ebben a szegmensben még a vállalatok kereslete is tudott erősödni. Ezzel összhangban nőtt a forgalomba helyezett új gépjárművek száma is tavaly, megszűntek az ellátási láncok korábbi problémái, például a chip- és egyéb alkatrészhiány, amelyek miatt a vásárlóknak néha hónapokat, sőt akár egy-két évet is várniuk kellett a kiszemelt autóra. Sőt megjelent az igény a gyártóknál már készleten lévő autók értékesítésére, amelyekre sok esetben több millió forint kedvezményt is adtak, így végeredményben az új autók ára jellemzően csökkent a tavalyi évben. Ugyancsak segítette az eladásokat, hogy a kamathelyzet javulásával, az importőrök által biztosított plusz kamattámogatással ismét elérhetővé vált számos autótípusra az 5 százalék alatti vagy akár 0 százalékos kamat is, ami a vételárkedvezménnyel együtt rengeteg magánszemély vásárlót vonzott vissza a kereskedésekbe – értékelte az évet a Bank360.hu-nak Hanczár Zsolt, a legnagyobb piaci szereplő, az Euroleasing Zrt. gépjármű divíziójának vezetője.

Szerinte 2025-ben ez a helyzet fennmaradhat, akár még javulhat is, hiszen például haszongépjárművekre a kis- és középvállalkozások február 17-től már 3 százalékos kamattal köthetnek szerződést a Széchenyi Lízing MAX+ konstrukcióra, ami látványosan kedvezőbb az egy évvel korábbi kamatszinthez képest.

Megugrott a flottás finanszírozás

A lakossági és a vállalati gépjárműlízingben is nagyon komoly felfutás volt. A retail ügyfelek – azaz azok, akik autókereskedőknél egyedileg vásárolva lízingelnek – tavaly 419 milliárd forintnyi finanszírozást vettek fel autókra, motorokra és kishaszon-gépjárművekre, csaknem 20 százalékkal többet, mint 2023-ban.

Ezzel párhuzamosan a flottakezelő cégek is több autót lízingeltek 2024-ben, ezek száma meghaladta a 11 100-at, ami csaknem 500 darabos plusz 2023-hoz képest. Értékben még ennél is nagyobb volt az ugrás, tavaly 106 milliárd forint lett a szerződéses összeg, 44 százalékkal több, mint 2023-ban, ami nem jelenti azt, hogy ennyivel drágább autókat vásároltak, mert az erősödő verseny és a piac stabilizálódása több esetben tette elérhetővé az alacsonyabb önerő melletti finanszírozást is ezen ügyfélkör számára, ezzel is növelve a finanszírozott összeget.

A vállalatok óvatosak maradtak

Miközben az autóknál gyorsan bővült a piac, a többi lízingpiaci területen a vállalatok, akárcsak a bankhiteleknél, óvatosak maradtak. Az állami támogatások elmaradása, a programok visszaszorulása bizonyos ágazatokban lassulást hozott. A mezőgazdaságban jól látszik például, hogy a legtöbb támogatás, kedvezményes lízing- és hitelprogram 2022-ben volt, akkor 132 milliárd forintnyi eszközt finanszíroztak lízinggel. Ez az összeg már 2023-ban is csökkent, tavaly pedig már csupán 84,6 milliárd forint volt.

A mezőgazdasági vállalkozások tehát kivárnak a beruházásokkal, amiben az is óvatosságra késztethette őket, hogy a csúcsinflációs évek és a sokat gyengülő forint jelentősen megdrágította számukra a gépeket. A többi ágazatban is óvatosak maradtak a vállalatok. A nagyhaszon-gépjárművek lízingje is visszaesett tavaly több mint 5 százalékkal 215 milliárd forintra.

Az ingatlanpiac viszont 2024-ben magára talált, ismét nőtt a tranzakciók száma, az árak is lendületesen emelkedtek, a lakáshitelek is rekordot döntöttek, és a 2025-ös várakozások is kedvezőek. Herman Bernadett, a Bank360.hu szakértője szerint ezzel is magyarázható, hogy az építőipari gépek lízingjében óriási fellendülést hozott 2024 az előző évi mélypont után. Itt 35,75 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg, ami 44 százalékkal magasabb a 2023-asnál, és rekordnak számít.

A 2025-ös kilátásokról Vály Judit, az Euroleasing vezérigazgatója elmondta, hogy a várakozások a lízingpiac méretére hasonlóak az előző évihez. Ugyanakkor sok még a bizonytalanság az egyes területeken. Az autóknál a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos európai uniós szabályoknak való megfelelés vet fel kérdéseket, mert a korábbi évekhez képest lényegesen több elektromos autót kellene értékesíteni 2025-ben, amire még nem látszik a megfelelő mértékű kereslet. A többi lízingelt eszköznél pedig a különböző támogatások várható elérhetősége okoz kivárást, legyen szó kedvezményesebb kamatról vagy beszerzésekhez igényelhető vissza nem térítendő támogatásokról. Amíg azok nem jelennek meg, igyekeznek a cégek elhalasztani a tervezett beruházásaikat.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Bécs – a jövő mesterségeinek európai központja

2025 tavaszán Bécs ad otthont Európa legnagyobb, a jövő munkahelyeivel foglalkozó rendezvényének.

Megjött az újabb kamateső, elindult a legnagyobb csata az állampapírpénzekért

Tavaly a befektetési alapok között sok olyan volt, amelyik a csúcskamatot fizető PMÁP-nál is nagyobb nyereséget ért el, azt viszont tudni kell, hogy a múltbéli hozamok sosem jelentenek iránymutatást a jövőbeli teljesítményre.

Újabb szakaszhoz ért az agrártámogatások kifizetése

A mezőgazdasági beruházási támogatások intenzitása általában 50 százalék, a fennmaradó részt viszont jellemzően önerőből kell finanszírozni, amelynek jellegzetes formája a hitelfelvétel.

Lízingre már nagyon viszik a személyautókat

Az autóknál a károsanyag-kibocsátással kapcsolatos európai uniós szabályoknak való megfelelés vet fel kérdéseket, mert a korábbi évekhez képest lényegesen több elektromos autót kellene értékesíteni 2025-ben, amire még nem látszik a megfelelő mértékű kereslet.

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.