Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Ma már így kukázzák ki a magyarok az akciókat 
No menu items!

Ma már így kukázzák ki a magyarok az akciókat 

Fotó: Freepik

A magyar felnőtt lakosság egyharmada már kizárólag online formában olvassa az akciós kiadványokat, míg 43 százalékuk vegyesen, online és offline is lapozgat. Mindössze a lakosság egyötöde maradt hű kizárólag a papír alapú akciós újságokhoz – derült ki a Shopfully kutatásából. A digitalizációval nem csökkent az akciós újságok népszerűsége: a felnőtt lakosság 85 százaléka legalább havi rendszerességgel nézi meg, és szinte ugyan ennyien be is vallják, hogy ezek a kiadványok befolyásolják vásárlási döntéseiket.

Az akciós reklámújságok penetrációja továbbra is rendkívül magas a magyar felnőttek körében: a kutatás szerint 85 százalékuk legalább havi rendszerességgel olvassa ezeket a kiadványokat. A Shopfully – korábban Offerista Group – a drive-to-store piacvezető vállalatának kutatása szerint a felnőttek 71 százaléka hetente böngészi az akciós ajánlatokat, míg mindössze 6 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem olvas akciós újságokat. A nemek közötti különbségek is szembetűnők: a nők szignifikánsan gyakrabban lapozgatják a reklámújságokat, mint a férfiak – derül ki a kutatásból.

De kik alkotják azt a 6 százalékot, akik soha nem olvasnak akciós újságot? Zsatkulák István, a Shopfully digitális reklámkiadvány-terjesztési szakértője szerint, ez a csoport leginkább fiatalabb, magasabb iskolai végzettségű és jövedelmű férfiakból áll, akik városi környezetben élnek. „Különösen magas a diákok és az egyedülállók aránya ebben a csoportban. Élethelyzetük miatt nem érdekli őket az akciók követése” – tette hozzá, majd hangsúlyozta: „Még”.

Eljön az idő, amikor eltűnnek az akciós újságok a postaládákból

Ma a hibrid tartalomfogyasztás egyre elterjedtebb: a fogyasztók legnagyobb csoportja, 43 százalék, mind nyomtatott, mind digitális formában olvassa az akciós reklámújságokat. A digitalizáció térnyerését jelzi, hogy a válaszadók 30 százaléka már kizárólag digitálisan böngészi ezeket a kiadványokat, miközben csupán 21 százalék ragaszkodik a nyomtatott formához.

Nyugat-Európában ez a folyamat már lezajlott, mára 90 százalékhoz közelít a digitalizáció. A kutatás eredményei egyértelműen mutatják, hogy Magyarországon is intenzíven zajlik a digitális átállás, és a jövőben tovább növekszik az online tartalmak iránti igény.

„Bár a nyomtatott formátumot kevesebben használják kizárólagosan, mégis van egy stabil felhasználói bázisa. Ezért az akciós újságok digitális transzformációját fokozatosan javasolt megvalósítani a kereskedőknek, kezdetben megtartva a nyomtatott reklámújságokat, különösen azon vásárlói csoportok számára, akik kevésbé aktívak digitálisan” – fogalmazott a szakértő.

Regionális és generációs különbségek

A kutatás rávilágított arra is, hogy az akciós reklámújságok olvasási szokásai regionális eltéréseket mutatnak Magyarországon. A Dél-Alföldi régióban például többen választják a nyomtatott újságokat, mint az online verziókat. Ezzel szemben az ország többi részén az online formátum népszerűbb a nyomtatottnál, bár minden régióban a legtöbben mindkét típust egyszerre használják. Budapesten különösen erős a digitális dominancia: itt már nagyobb arányban olvasnak kizárólag digitális reklámújságokat, mint hibrid formában.

„Ez jól mutatja, hogy a digitális átállás gyorsabb ütemben zajlik a fővárosban” – jegyezte meg Zsatkulák István. „A vidéki régiókban a hagyományos nyomtatott formátumok még mindig jelentős szerepet játszanak a fogyasztók információszerzésében.”

Az adatok alapján kirajzolódik egy generációs különbség is. A fiatalabb korosztályok körében az online tartalmak elérése kiemelten fontos, míg az idősebbek körében valószínűbb, hogy hűek maradnak a hagyományos, nyomtatott újságokhoz.

Az akciók ereje: ennyire befolyásolnak minket?

De vajon mennyire hallgatunk ezekre az akciós újságokra? Nos, úgy tűnik, eléggé. A magyar felnőtt lakosság egynegyede szerint az akciós kiadványok „nagyon” befolyásolják vásárlási döntéseiket, míg a többségük, 55 százalék, azt mondja, „valamennyire” hatnak rájuk. Mindössze 13 százalék véli úgy, hogy „nem nagyon”, és csupán 7 százalékuk állítja, hogy „egyáltalán nem” befolyásolják őket ezek az ajánlatok. A nők vásárlási szokásaira szignifikánsan nagyobb hatást gyakorolnak az akciós újságok, mint a férfiakéra.

És ha ez nem lenne elég, az akciók az impulzusvásárlások terén is erőteljesen hatnak ránk. A magyar felnőtt lakosság jelentős része vásárolt már olyan termékeket, amelyekre valójában nem volt szüksége, csak mert „kiváló ajánlatot” talált – mondta Zsatkulák István. A válaszadók 64 százaléka (5% nagyon gyakran, 19% gyakran, 40% néha) nyilatkozta, hogy legalább időnként enged az ilyen kedvező ajánlatok csábításának. Mindössze 11 százalékuk állította, hogy soha nem vásárol impulzívan, vagyis gyakorlatilag a fogyasztók 89 százaléka impulzusvásárló.

A digitalizáció kihívásai: hogyan érhetik el a kereskedők online a vásárlókat?

Az akciós újságok továbbra is uralják a vásárlók figyelmét— igaz, egyre inkább a digitális térben. Magyarországon is gőzerővel zajlik a digitalizációjuk, ahogy a kutatás egyértelműen mutatja: az online elérésű újságok egyre népszerűbbek a nyomtatott formátumokkal szemben. Míg Nyugat-Európában ez a folyamat már lezajlott, és gyakorlatilag szinte teljes a digitalizáció, nálunk is intenzíven zajlik a digitális átállás, és a jövőben várhatóan tovább növekszik az online aránya.

Az adatok azt jól jelzik, hogy az akciós újságok továbbra is meghatározó szerepet töltenek be a fogyasztók tájékoztatásában és vásárlási döntéseik befolyásolásában. A digitalizáció azonban nemcsak új lehetőségeket, hanem kihívásokat is jelent a kereskedők számára, akiknek alkalmazkodniuk kell a változó fogyasztói szokásokhoz.

A kereskedőknek olyan digitális stratégiákat kell kidolgozniuk, amelyekkel elérhetik azt a lefedettséget, amit korábban a postaládákon keresztül biztosítottak, mert a vásárlók továbbra is igénylik az akciós ajánlatokat és a kedvezményes termékekről szóló információkat. „Azok a márkák, amelyek minél előbb elkezdik a reklámkiadványok terjesztésének digitális transzformációját, annál nagyobb versenyelőnyre tesznek szert” – zárta a szakértő.

-azüzlet-  

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Zöld Magyarország: 50 millió facsemete évente

Zamárdiban közösen ültetett fát Kövér László, az Országgyűlés elnöke és Witzmann Mihály, a térség országgyűlési képviselője.

Autóvásárlási roham az USÁ-ban – vám előtti pánikroham

Az Egyesült Államokban rohamosan csökken az új és használt...

Trump csapást jelzett és kamatot csökkentett az Európai Központi Bank

Christine Lagarde az Európai Központi Bank elnöke Fotó: europarl.europa.eu Az...

A Ford beleáll az elektromos átállásba

„Az elektromos autózás olyan, mint a mobiltelefonok fejlődése volt:...
Hirdetés

Hírek

Kína ellen blokkot gründol az ázsiai családi egység meghírdetésével?

Miközben Donald Trump újabb kereskedelmi szövetségi nyomást helyez Ázsia...

Trump csapást jelzett és kamatot csökkentett az Európai Központi Bank

Christine Lagarde az Európai Központi Bank elnöke Fotó: europarl.europa.eu Az...

Szabadon bárhova! – Bécs új kerékpárja  mozgáskorlátozottaknak

Bécs városa továbbra is elkötelezetten dolgozik a fenntartható közlekedés fejlesztésén, ennek jegyében 2025 áprilisában bemutatták az első mozgáskorlátozottak igényeihez igazított "Grätzl-kerékpárt", amely a környezetbarát és akadálymentes közlekedést támogatja.

Oszakai Világkiállítás – megnyílt a Magyar Pavilon

Az Oszakai Világkiállítás a világ legnagyobb volumenű kulturális, turisztikai és gazdasági hatású eseményeinek egyike, egyúttal páratlan diplomáciai és gazdaságfejlesztési lehetőség

Itt az idő: be kell fizetni a gépjárműadót

Közeleg az április 15-i határidő, az autósok több mint fele már befizette a gépjárműadót, a 3,3 millió érintett közül 1,7 millióan

Ők így csinálják: Bécs fiataljait célozzák meg

A bécsi városvezetés új, modern kampányt indított, hogy minél több fiatalt vonjon be az áprilisi helyi választásokba. Digitális eszközökkel, influencerek közreműködésével és interaktív tartalmakkal próbálják elérni, hogy a fiatalok valóban éljenek szavazati jogukkal.

Trump tovább vámolja Kínát, közben mézesmadzagot dob a többieknek – összefoglaló

A CNBC, amely élő folyamban követi Trump elnök kaotikus...

Trump azonnali hatállyal 125 százalékra emeli a kínai vámot, haladékot ad a többieknek.

Donald Trump ismét posztolt a közösségi médiában, ezúttal megint Kínát vette célba. Most azt mondta, hogy 125%-ra emeli a Kínára kivetett vámot - méghozzá „azonnali hatállyal”
Hirdetés

Gazdaság

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.

Európai terjeszkedéséhez olasz bankot nézett ki az ING

  Fotó: popso.it Európai terjeszkedési tervéhez igazodva az ING, Olaszország felé vette az irányt, ahol a Banca Popolare di Sondrioval vette fel a kapcsolatot. Az ING Group...