Hosszas érdekegyeztetések után, a hitelezők elfogadták a Mart Kft. csődegyezségét. Így ők pénzhez jutnak, miközben az ország egyik legnagyobb építőanyag és szaniter kereskedelmi cégének reorganizációjára is lehetőség nyílik.
Miközben Amerikában, új stratégiát alkotva, olyan neves és jelentős cégek álltak már talpra a csődhöz kötődő moratórium és csődegyezség után, mint a Kodak és az American Airlines, Magyarországon máig kevesen ismerték fel az új csődtörvény által biztosított – az adós és a hitelező számára kölcsönösen előnyös – csődegyezségben és az azt követő reorganizációban rejlő lehetőséget. Sőt, mivel sokan még ma is alig tudnak különbséget tenni a bajbajutott cégek végét jelentő felszámolás és a magyar nyelvben baljósabb hangzású, ám mégis a talpra állás lehetőségét biztosító csőd között, Az Üzlet információi szerint, hivatalos körökben már a jogi intézmény megszűntetésének terve is felmerült.
Rosszul hangzik, de megoldást jelenthet
Az tény, hogy a csőd bejelentése önmagában még csak haladékot ad, de egyben lehetőséget is teremt a kilábalás alapját jelentő csődegyezséghez. Amire a hitelezők által képviselt követelés többségének tulajdonosai mondhatnak igent, az adós törlesztési és reorganizációs javaslata alapján. A kevés hazai jó példa hosszú idő utáni legújabb esete a Mart Kft. csődeljárása és a napokban megszületett csődegyezség. Igazolva, hogy ha az adós, a realitásból kiinduló javaslatot tesz, akkor azt a hitelezők is elfogadják, mert így a követeléseik kedvezőbb megtérülésére számíthatnak, miközben a cég fennmaradása a jövőbeni együttműködés, értékesítés lehetőségét is megteremti.
A május eleji csődegyezségi tárgyaláson az építőanyag és szaniterpiac egyik legnagyobb hazai szereplőjének számító Mart Építőipari Kereskedelmi Kft. által előterjesztett megállapodás elfogadására azért volt szükség, mert az osztrák többségi tulajdonos, Wolfgang Hatzl cége, a Marrt kft., az elmúlt években, a magyar menedzsment stratégiáját elfogadva, a nyereség rovására -, a forgalom növekedését helyezte előtérbe. A vállalkozás 2016-os 15,3 milliárdos forgalma mellé így pedig már csak alig három millió forint nyereség társult. De ennél is nagyobb bajt hozott, hogy a menedzsment, a prémium mobiltelefon kereskedelembe is belekezdett. Idén februárban azonban kiderült, hogy a Mart – a tulajdonos tudta nélkül -, egy áfacsalásban érintett hálózat utolsó előtti szereplője lett.
A tanácsadók a biztosra mentek
A hatóságok többször kivizsgálták az ügyet, de szabálytalanságot végül nem találtak. Ugyanakkor februárban, a cég egyik alkalmazottjának meggyanúsítása után, a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV), a Mart Kft. vagyontárgyainak és követeléseinek zár alá vételéről döntött. A társaság eközben közleményt adott ki arról, hogy nincs köze az áfacsaláshoz és az ügyben gyanúsítottként érintett Mart alkalmazottnak pedig sem beszerzési, sem értékesítési, sem pénzügyekkel kapcsolatos feladatai nem voltak. A cég piaci helyzete azonban a bizalomvesztés hatására így is megrendült, hiteleit felmondták, a beszállítók pedig beszüntették a szállítást.
A kereskedőcég ezért február 28.-án benyújtotta a csődeljárás iránti kérelmet, miközben 38 boltjában az értékesítés is felfüggesztésre került. A csődeljárás kezdetével a tulajdonos felmentette a magyar menedzsmentet és átvette a cég operatív irányítását. Ügyvédeket váltott, a csőd egyezségi javaslat előkészítésére pedig Somogyi Ferencet és cégét s TM-LINE Zrt-t kérte fel, aki a tanácsadókkal közösen kidolgozta a kilábaláshoz szükséges működés feltételeit, majd tárgyalást folytatott a két hitelező bankkal, illetve a meghatározó beszállítókkal. Mindeközben a Hetényi és Társa Kft. és az általa kijelölt Dr. Csaba Árpád vagyonfelügyelő jóváhagyásával a cég reorganizációja megkezdődött, áprilisban pedig a megmaradt üzletek újra kinyitottak.
A május eleji csődtárgyaláson – ahol a több, mint 200 hitelező 97 %-a megjelent -, a csődegyezségi ajánlatban, a hitelezőknek tett javaslat mellett az állt, hogy a Mart Kft. 5 üzletben folytatja tovább a tevékenységét és tovább racionalizálja üzemelését. Ehhez kötődően a korábbi kétszáz felettiről nagyjából 70-re csökkenti a létszámot. A tanácsadók kiemelték, hogy az egyezségi javaslat kidolgozásánál a realitásból indultak ki, annak fedezetét pedig a NAV által nem zárolt követelések behajtásából és a társaság központi raktárában lévő készletek folyamatos értékesítéséből tudják biztosítani. Nem elhallgatva, hogy egy felszámolási kényszerértékesítés viszont semmiféle garanciát nem adna a hitelezői követelések akárcsak részbeni megtérülésére.
Mindenki jobban járt
A hitelezők elfogadták a javaslatot, amelynek eredményeként a biztosított (jelzálogos) kategóriába tartozó hitelezők és a nem biztosított kategóriába tartozók különböző mértékben és több részletben jutnak követelésükhöz. Ez – különösen a nem biztosított kategóriát tekintve -, így is lényegesen kedvezőbb, mint amit egy esetlegesen elhúzódó felszámolási eljárás ígért. A megállapodáshoz vezető út fontos elemekén a beszállítók azt is jelezték, hogy a Mart fennmaradását a több évtizedes megbízható együttműködés mellett a jövőbeni lehetőségeket is figyelembe véve támogatták.
Az egyezségi javaslatot a biztosított és a nem biztosított hitelezői kategóriákban is 90 % fölötti arányban szavazták meg, így a csődegyezség eredményesen lezárult. A Mart tulajdonosaként Wolfgang Hatzl kifejtette: a megállapodással a cég mellett, magyar munkahelyeket is sikerült megmenteni, miközben a vállalkozás, a konszolidáció útjára lépve, hosszútávon is stabilizálni tudja pozícióit. Ennek megfelelően a Mart Kft folytatja az épületgépészeti anyagok kereskedelmét a Dunakeszi Központban, illetve a budapesti, a székesfehérvári, a gyöngyösi és a győri Mestercentrumokban.