Új vállalkozás tulajdonosaként az online világ felé lépés egyik legfontosabb állomása az első saját honlap. “Kell egy jó honlap!”– gondoljuk. De mit is jelent a “jó”? Számos tényezőre kell figyelni már az indulás előtt, közben és persze utána is!
Számtalan szempontból megközelíthetjük, hogy milyen egy jó honlap. Gondolkodhatunk a látogatók fejével és vizsgálhatjuk ezen tényezők alapján a weboldalakat, vagy figyelembe vehetjük azokat a jellemzőket is, melyek a keresők rangsorolásában játszanak fontos szerepet. Gyakorlatilag ezek a tényezők összefüggnek, most inkább a keresőoptimalizálás szempontjából gyűjtöttünk össze néhány fontos elemet, amelyeket nem árt szem előtt tartanunk, mikor a honlapunkat készítjük.
Az “alapok”
A megfelelő domain nevek választásának szabályairól már halhattunk. Ne legyenek foglaltak, válasszunk meglehetősen rövid nevet, amely figyelemfelkeltő, megjegyezhető és még folytathatnánk a sort. Azonban keresőoptimalizálási szempontból is oda kell figyelnünk arra, hogy milyen domain nevet regisztrálunk. Nem feltétlenül befolyásolási tényező, de ha módunkban áll, válasszunk kulcsszavas domaint!
Érdemes a célokat és célcsoportot is figyelembe venni már a név kiválasztásakor, hiszen a helyi TLD-k előnyt élveznek adott országra való célzáskor, mint a más országbeli domain végződések. Mindezek miatt legyünk tisztában már az elején a célcsoportunkkal, de az is egy jó taktika, ha már az induláskor lefoglaljuk a választott nevet több releváns végződéssel. Nem tudni, hogy a későbbiekben melyik fog jó célt szolgálni, és egyébként sem árt, ha bebiztosítjuk magunkat a konkurenciával szemben.
A megfelelő webtárhely csomag kiválasztása is elkerülhetetlen. Fontos, hogy minél gyorsabb legyen, mely nem csupán azt eredményezi, hogy a látogatók szívesebben böngésznek majd az oldalunkon és nem fordulnak vissza már a várakozás közben, hanem így a Google kereső sem sorolja hátra az oldalunkat a lassú oldalbetöltési sebesség miatt.
Egyes vélemények szerint az is befolyásoló tényező, hogy a célközönség országában található-e a tárhely, mely a gyorsaságot és a helyezést is befolyásolhatja, de vannak ezt cáfoló tapasztalatok is. Mindenesetre, ha magyar látogatók számára készítjük oldalunkat és találunk céljainknak megfelelő csomagot kínáló, valamint megfelelő sebességű hazai webtárhely szolgáltatót, akkor válasszuk azt, hátrány emiatt biztosan nem érhet minket.
Gyorsaság mindenekelőtt
A gyorsaság asztali gépen és mobilon egyaránt elsődleges szempont, hiszen ez is egy rangsorolási tényező a Google szemében. Igyekezzünk úgy megtervezni és kivitelezni honlapunkat, hogy minél gyorsabban betöltődjön.
A weboldal sebességét ellenőrizni tudjuk bizonyos programok segítségével, sőt még javítási tanácsokat is kaphatunk.
Ha már a mobiloknál járunk, azt is szem előtt kell tartani, hogy a felhasználók manapság már nem csak asztali gépekről interneteznek. Éppen ezért használjunk reszponzív design-t, amely bármely képernyőfelbontáshoz igazodik, így nem változik a felhasználói élmény akkor sem, ha más típusú eszközökről nyitják meg honlapunkat.
Törődjünk a biztonsággal is!
Ugyan a SemRush felmérésében csupán tizedik helyen áll a biztonságos weboldal a rangsorolási tényezők listájában, mégis figyeljünk rá, hiszen egyszerűen kivitelezhető, hogy https protokollt használjunk http helyett.
Ráadásul manapság már néhány böngésző nem biztonságosnak jelöli az SSL nélküli oldalakat, tehát érdemes használni, mindezzel növelve többek között a látogatók bizalmát.
A jó weboldal alapkövetelménye természetesen a célcsoportnak megfelelő tartalom és design, mindennek meg kell lennie ahhoz, hogy az optimalizálás hatásos lehessen, de ez egy külön cikk témáját adhatja. Ahogyan említettük, a fent felsoroltak sem adnak teljes körű leírást, csupán egy pár tanácsot, mely hozzásegíthet az oldal optimalizálásához.
Csapó Gergely
Alapító – vezérigazgató
Rackhost Zrt.