Számos területen feltárt jogsértések miatt a Magyar Nemzeti Bank 25 millió forint bírságot szabott ki a KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesületre (KÖBE).
Az MNB rendszeres ellenőrzései keretében a 2016. augusztus 3-tól a vizsgálat lezárásának időpontjáig terjedő időszakot tekintette át az egyesületnél. Az MNB hiányosságokat azonosított a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződésállomány kezelésében, egyebek közt a bonus-malus besoroláshoz szükséges adatok lekérdezésével kapcsolatban, továbbá a kötvény- és kártörténeti nyilvántartás részére történő időszerű adatszolgáltatásokhoz, valamint jogszabályi előírásoknak megfelelő ügyfélkommunikációhoz, kapcsolattartáshoz és panaszkezeléshez kapcsolódóan.
A jegybank vizsgálatában azt is megállapította, hogy a biztosító a kgfb díjkalkulációját nem a jogszabályban foglalt tartalommal és kellő részletezettséggel készítette el, például nem tüntette fel teljeskörűen a díjszámítás elemeit és a tervezett paramétereit. Emellett a biztosító nyilvántartási rendszere az ügyfél által a kárrendezéssel kapcsolatban hozzá beküldött dokumentumokat nem minden esetben a tényleges beérkezési dátummal és azonosítható módon rögzítette.
A jegybank egyebek mellett megállapította azt is, hogy a KÖBE által kötött kiszervezési szerződések egyes pontjai nem feleltek meg a jogszabályoknak. Az informatikai biztonság terén a jogosultságkezelés és a jogosultságok nyilvántartása terén tárt fel problémákat a jegybank.
A jogsértések miatt az MNB 20 millió forint felügyeleti, és további 5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a KÖBE-re, és kötelezte azt a jogszabályszerű működésre.
A biztosítónak az év végéig kell adatot szolgáltatnia a jegybanknak a jogsértések megszüntetésére tett intézkedéseiről.
A bírságösszegnél súlyosbító körülménynek minősült többek között, hogy a jogszabálysértések a magyarországi kgfb-piac egészére kihathattak, illetve, hogy egyes hiányosságok ismétlődőek voltak. Az ügyfelek tájékoztatását szolgáló egyes dokumentumoknál megállapított hiányosságok az ezek elkészítéséhez használt nem megfelelő sablonokkal magyarázhatók, és így a biztosító több ügyfelét is érintették.
Enyhítő körülménynek számított, hogy a KÖBE együttműködő magatartást tanúsított, és már a jegybanki vizsgálat során számos intézkedést hozott a hiányosságok orvoslására, illetve az ezzel kapcsolatos terveiről számolt be – közölte az MNB.