Kezdőlap Világgazdaság Nagy siker a német 9 eurós jegy: csökkent a szén-dioxid-kibocsátás, kisebb lett...
No menu items!

Nagy siker a német 9 eurós jegy: csökkent a szén-dioxid-kibocsátás, kisebb lett az infláció

A 9 eurós jegyből 52 milliót adtak el. Kép forrása: Bigstock

Mintegy 1,8 millió tonnával kevesebb szén-dioxid került a légkörbe annak köszönhetően, hogy Németország a három nyári hónapra bevezette a 9 eurós jegyet, amellyel az utazók egy hónapig korlátlanul utazhattak a regionális vonathálózatokon, villamosokon és buszokon.

A 9 eurós jegyből – amely az üzemanyag-fogyasztás csökkentését és a megélhetési válság enyhítését célozta – a június 1-jei bevezetése óta mintegy 52 milliót adtak el, ezek ötödét olyanok számára, akik egyébként nem használták a tömegközlekedést. A rendszer szerdán ér véget – írja a Guardian.

A kutatást végző Német Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (VDV) szerint a 9 eurós jegy miatt a személygépkocsiról a tömegközlekedésre váltók száma áll a kibocsátás-csökkenés hátterében.

“A 9 eurós jegyek népszerűsége töretlen volt, és igazolható a pozitív hatása a klímaváltozás elleni küzdelemben”

– közölte a VDV. Adataik szerint a megtakarított kibocsátás 350 ezer háztartás áramellátásának felel meg, és egy év alatt hasonló csökkenés lenne tapasztalható, ha Németország bevezetné a sebességkorlátozást az autópályákon. Egy átlagos személygépkocsi évente körülbelül 4,6 tonna szén-dioxidot bocsát ki.

Olaf Scholz kancellár, akit az utóbbi hónapokban a németországi üzemanyagár-emelkedés és a megélhetési költségek meredek emelkedése miatt egyesek szerint közömbös hozzáállása miatt támadtak, elismerően nyilatkozott a programról, és a 9 eurós jegyet “eddigi legjobb ötletünknek” nevezte.

A rendszer vélhetően hozzájárult ahhoz is, hogy a jelenleg 8% százalék körüli infláció valamivel alacsonyabb legyen, mint amilyen egyébként lett volna.

De az utasok nemcsak a rendszer olcsóságát dicsérték, hanem a rendszer egyszerűségét is, mivel a számtalan közlekedési zónától kezdve a régiónként eltérő jegykategóriákig sokféle bonyodalomtól megszabadította őket.

A jegyet a vásárlók valamivel több mint 37%-a használta munkába járásra, 50%-a mindennapi utazásra, például bevásárlásra vagy orvoshoz járásra, 40%-a látogatásra, 33%-a pedig egynapos kirándulásra.

A déli Bajorországtól az északi Rostockig utaztam, és olyan helyeket láttam, ahová egyébként soha nem látogattam volna el” – mondta a 80 éves Ronald Schenck egy regionális műsorszolgáltatónak. “Egy vagyont spóroltam meg, és nagyon jól éreztem magam.

A kormányra és a regionális közigazgatásra most hatalmas nyomás nehezedik, hogy valamilyen formában folytassák az akciót. A várakozások szerint a helyettesítő jegyek ára legalább hatszor magasabb lenne, de a felmérések szerint a lelkesedés nagy egy ilyen rendszer iránt.

A német szövetségi környezetvédelmi ügynökség szerint egy az tonna szén-dioxid-kibocsátásból eredő környezeti kár körülbelül 180 eurót ér.

A kampányolók szerint ezt a számítást fogják érvként felhasználni, hogy a kormánynak miért kellene a jövőben is támogatnia az olcsó tömegközlekedési rendszert, miután egyes tisztviselők szerint túl drága lenne folytatni azt a megélhetési költségek emelkedése idején.

A kritikusok azonban a túlzsúfolt vonatokra és arra hivatkoztak, hogy az utasok gyakran nem tudnak kerékpárt felvinni a fedélzetre, és ezek miatt nem kellene megismételni a programot. Attól is tartanak, hogy az akció folytatása esetén kevesebb pénz áll majd rendelkezésre a közlekedési hálózatok fejlesztésére, amelyek különösen a vidéki területeken elégtelenek, és a független szolgáltatások közötti összeköttetés néha nem is létezik. A jegyeladások a vidéki területeken voltak a legalacsonyabbak, ami a feltételezések szerint a tömegközlekedés gyenge elérhetőségének köszönhető.

A VDV a Deutsche Bahn nemzeti vasúttársasággal, valamint a Forsa és az RC Research marketingkutató szervezetekkel közösen hetente mintegy 6000 – összesen mintegy 78 ezer – interjút készített az utasokkal országszerte.

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Elfogadta a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt az Országgyűlés

A 14. havi nyugdíj - a 13. havi nyugdíjjal megegyező módon - annak a nyugdíjasnak jár, aki a tárgyévet megelőző év legalább egy napjára, valamint a tárgyév februárjára részesült az ellátásban.

BM: a rendészeti szervek a mai nappal átveszik a javítóintézetek irányítását és felügyeletét

A rendőrség folyamatos bűnmegelőzési jelenlétet biztosít a javítóintézetekben. A rendelet azonnal, szerdán 11 órakor lép hatályb

KTM: a kormányhivatalok azt javasolják, hogy mindenki intézze el hivatali ügyeit még az ünnepek előtt

Az ügyintézésre e hét szombatja is rendelkezésre áll, december 13-án ugyanis egységesen 8-12 óra között tartanak nyitva a kormányablakok, ekkor kell ugyanis ledolgozni a december 24-i pihenőnapot

A zöldátállás, a digitalizáció és az extraprofitadó szorításában a magyar lízingpiac

  A gazdaság érzékeny indukátora, a magyar lízingpiac ma egyszerre...
Hirdetés

Hírek

Elfogadta a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt az Országgyűlés

A 14. havi nyugdíj - a 13. havi nyugdíjjal megegyező módon - annak a nyugdíjasnak jár, aki a tárgyévet megelőző év legalább egy napjára, valamint a tárgyév februárjára részesült az ellátásban.

BM: a rendészeti szervek a mai nappal átveszik a javítóintézetek irányítását és felügyeletét

A rendőrség folyamatos bűnmegelőzési jelenlétet biztosít a javítóintézetekben. A rendelet azonnal, szerdán 11 órakor lép hatályb

A határ a csillagos ég lehet? – tovább emelkedik az alanyi adómentesség határa

A mentességet újonnan választóknak december 31-ig kell nyilatkozniuk, legegyszerűbben az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA) - hívta fel a figyelmet szerdai közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).

A kerekasztal lovagjai:  létrejött az Építőipari Kerekasztal

Az alapítók lefedik a magyar GDP 13 százalékát biztosító, csaknem 600 ezer munkavállalót foglalkoztató építésgazdaságot - írták.

Kimagasló lakossági részvétellel zárult az MBH Bank nyilvános részvényértékesítési tranzakciója

Az MBH Bank Magyarország második legnagyobb bankja, összesített mérlegfőösszege meghaladja a 12 280 milliárd forintot.

Szijjártó Péter: Magyarországra költözik a Török Áramlat földgázvezetéket üzemeltető vállalat Hollandiából

Az Egyesült Államokkal megkötött megállapodásnak köszönhetően így a működés körülményei biztosítottak lesznek, a Török Áramlat vezeték működéséhez kapcsolódó fizetési tranzakciók nem esnek szankciók alá.

Átrendeződik az európai budget szálláspiac: az a&o felvásárolta a Schulz Hotels-t

Az a&o Hostels, Európa legnagyobb és leggyorsabban növekvő hostelhálózata megvásárolta a berlini központú Schulz Hotels-t.

Kárpát-medencei gazdaszervezetek továbbra is számíthatnak a kormány támogatására

A támogatási rendszerek célja, hogy kiszámíthatóságot, fejlődést, gyarapodást biztosítsanak a külhoni magyar gazdálkodóknak, termelőknek, agrárvállalkozóknak.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.