Kezdőlap Világgazdaság Nagy siker a német 9 eurós jegy: csökkent a szén-dioxid-kibocsátás, kisebb lett...
No menu items!

Nagy siker a német 9 eurós jegy: csökkent a szén-dioxid-kibocsátás, kisebb lett az infláció

A 9 eurós jegyből 52 milliót adtak el. Kép forrása: Bigstock

Mintegy 1,8 millió tonnával kevesebb szén-dioxid került a légkörbe annak köszönhetően, hogy Németország a három nyári hónapra bevezette a 9 eurós jegyet, amellyel az utazók egy hónapig korlátlanul utazhattak a regionális vonathálózatokon, villamosokon és buszokon.

A 9 eurós jegyből – amely az üzemanyag-fogyasztás csökkentését és a megélhetési válság enyhítését célozta – a június 1-jei bevezetése óta mintegy 52 milliót adtak el, ezek ötödét olyanok számára, akik egyébként nem használták a tömegközlekedést. A rendszer szerdán ér véget – írja a Guardian.

A kutatást végző Német Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (VDV) szerint a 9 eurós jegy miatt a személygépkocsiról a tömegközlekedésre váltók száma áll a kibocsátás-csökkenés hátterében.

“A 9 eurós jegyek népszerűsége töretlen volt, és igazolható a pozitív hatása a klímaváltozás elleni küzdelemben”

– közölte a VDV. Adataik szerint a megtakarított kibocsátás 350 ezer háztartás áramellátásának felel meg, és egy év alatt hasonló csökkenés lenne tapasztalható, ha Németország bevezetné a sebességkorlátozást az autópályákon. Egy átlagos személygépkocsi évente körülbelül 4,6 tonna szén-dioxidot bocsát ki.

Olaf Scholz kancellár, akit az utóbbi hónapokban a németországi üzemanyagár-emelkedés és a megélhetési költségek meredek emelkedése miatt egyesek szerint közömbös hozzáállása miatt támadtak, elismerően nyilatkozott a programról, és a 9 eurós jegyet “eddigi legjobb ötletünknek” nevezte.

A rendszer vélhetően hozzájárult ahhoz is, hogy a jelenleg 8% százalék körüli infláció valamivel alacsonyabb legyen, mint amilyen egyébként lett volna.

De az utasok nemcsak a rendszer olcsóságát dicsérték, hanem a rendszer egyszerűségét is, mivel a számtalan közlekedési zónától kezdve a régiónként eltérő jegykategóriákig sokféle bonyodalomtól megszabadította őket.

A jegyet a vásárlók valamivel több mint 37%-a használta munkába járásra, 50%-a mindennapi utazásra, például bevásárlásra vagy orvoshoz járásra, 40%-a látogatásra, 33%-a pedig egynapos kirándulásra.

A déli Bajorországtól az északi Rostockig utaztam, és olyan helyeket láttam, ahová egyébként soha nem látogattam volna el” – mondta a 80 éves Ronald Schenck egy regionális műsorszolgáltatónak. “Egy vagyont spóroltam meg, és nagyon jól éreztem magam.

A kormányra és a regionális közigazgatásra most hatalmas nyomás nehezedik, hogy valamilyen formában folytassák az akciót. A várakozások szerint a helyettesítő jegyek ára legalább hatszor magasabb lenne, de a felmérések szerint a lelkesedés nagy egy ilyen rendszer iránt.

A német szövetségi környezetvédelmi ügynökség szerint egy az tonna szén-dioxid-kibocsátásból eredő környezeti kár körülbelül 180 eurót ér.

A kampányolók szerint ezt a számítást fogják érvként felhasználni, hogy a kormánynak miért kellene a jövőben is támogatnia az olcsó tömegközlekedési rendszert, miután egyes tisztviselők szerint túl drága lenne folytatni azt a megélhetési költségek emelkedése idején.

A kritikusok azonban a túlzsúfolt vonatokra és arra hivatkoztak, hogy az utasok gyakran nem tudnak kerékpárt felvinni a fedélzetre, és ezek miatt nem kellene megismételni a programot. Attól is tartanak, hogy az akció folytatása esetén kevesebb pénz áll majd rendelkezésre a közlekedési hálózatok fejlesztésére, amelyek különösen a vidéki területeken elégtelenek, és a független szolgáltatások közötti összeköttetés néha nem is létezik. A jegyeladások a vidéki területeken voltak a legalacsonyabbak, ami a feltételezések szerint a tömegközlekedés gyenge elérhetőségének köszönhető.

A VDV a Deutsche Bahn nemzeti vasúttársasággal, valamint a Forsa és az RC Research marketingkutató szervezetekkel közösen hetente mintegy 6000 – összesen mintegy 78 ezer – interjút készített az utasokkal országszerte.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Jön az Otthon Start Program, emelkedik az értékhatár házvásárlásnál

Lakásnál a 100 millió forintos ingatlanárkorlát marad, viszont házak esetén ezt felemelik 150 millió forintra.

Javította a magyar Raiffeisen-leánybank egyes osztályzatait a Moody’s

A nemzetközi hitelminősítő pénteken Londonban bejelentette, hogy a Raiffeisen Bank Zrt. elsőbbségi fedezetlen kötelezettségeinek besorolását az eddigi "Baa3"-ról a befektetésre ajánlott sávon belül egy fokozattal "Baa2"-re javította. Az osztályzat kilátása változatlanul stabil.

Csaknem 100 milliárd forintból fejlődhet tovább az élelmiszeripar

Megszülettek az első támogatói döntések a komplex élelmiszeripari fejlesztések kapcsán, 49 beruházás több mint 95 milliárd forint támogatásban részesül

A Colonnade biztosító megkezdte az Unitravel fizetésképtelensége miatti kárigények feldolgozását

Megkezdte a kárigények feldolgozását a Colonnade Insurance S.A. Magyarországi Fióktelepe, mint az Unitravel Kft. vagyoni biztosítékát nyújtó biztosító, miután a Fővárosi Kormányhivatal július 10-én hivatalos határozatot hozott az utazási iroda fizetésképtelenségének megállapításáról
Hirdetés

Hírek

Jön az Otthon Start Program, emelkedik az értékhatár házvásárlásnál

Lakásnál a 100 millió forintos ingatlanárkorlát marad, viszont házak esetén ezt felemelik 150 millió forintra.

Csaknem 100 milliárd forintból fejlődhet tovább az élelmiszeripar

Megszülettek az első támogatói döntések a komplex élelmiszeripari fejlesztések kapcsán, 49 beruházás több mint 95 milliárd forint támogatásban részesül

A Colonnade biztosító megkezdte az Unitravel fizetésképtelensége miatti kárigények feldolgozását

Megkezdte a kárigények feldolgozását a Colonnade Insurance S.A. Magyarországi Fióktelepe, mint az Unitravel Kft. vagyoni biztosítékát nyújtó biztosító, miután a Fővárosi Kormányhivatal július 10-én hivatalos határozatot hozott az utazási iroda fizetésképtelenségének megállapításáról

Tradicionális cigányzene köszönti a turistákat a forgalmas közlekedési csomópontokon

A múlt század romantikus hangulatát idézve cigányzenekarok muzsikálnak október 31-ig a legforgalmasabb közlekedési csomópontokon az országban

120 ezer diák dolgozik a nyáron: itt vannak a legjellemzőbb órabérek

Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel sem igaz, hogy kizárólag erre az időszakra koncentrálódik a diákmunka.

Befejeződött a Magyar Nemzeti Bank aranytartalékának ellenőrzése

Befejeződött a Magyar Nemzeti Bank (MNB) aranytartalékának ellenőrzése; a Magyarországon őrzött 94,73 tonna aranytartalék kifogástalan állapotban van

Jelentősen nő a hitelösszeg az Otthon Start Programban

Az Otthon Start Programban az alacsonyabb kamatszintből adódóan 25-33 százalékkal nőhet a felvehető hitelösszeg, ezzel jobban igazodik a megemelkedett ingatlanárakhoz.

Amit a 3%-os hitelről tudni kell, de nem beszélnek róla

Szeptembertől indul a legfeljebb 3%-os kamatozású lakáshitel, mely legfeljebb...
Hirdetés

Gazdaság

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,