Kezdőlap Világgazdaság Nagy siker a német 9 eurós jegy: csökkent a szén-dioxid-kibocsátás, kisebb lett...
No menu items!

Nagy siker a német 9 eurós jegy: csökkent a szén-dioxid-kibocsátás, kisebb lett az infláció

A 9 eurós jegyből 52 milliót adtak el. Kép forrása: Bigstock

Mintegy 1,8 millió tonnával kevesebb szén-dioxid került a légkörbe annak köszönhetően, hogy Németország a három nyári hónapra bevezette a 9 eurós jegyet, amellyel az utazók egy hónapig korlátlanul utazhattak a regionális vonathálózatokon, villamosokon és buszokon.

A 9 eurós jegyből – amely az üzemanyag-fogyasztás csökkentését és a megélhetési válság enyhítését célozta – a június 1-jei bevezetése óta mintegy 52 milliót adtak el, ezek ötödét olyanok számára, akik egyébként nem használták a tömegközlekedést. A rendszer szerdán ér véget – írja a Guardian.

A kutatást végző Német Közlekedési Vállalkozások Szövetsége (VDV) szerint a 9 eurós jegy miatt a személygépkocsiról a tömegközlekedésre váltók száma áll a kibocsátás-csökkenés hátterében.

“A 9 eurós jegyek népszerűsége töretlen volt, és igazolható a pozitív hatása a klímaváltozás elleni küzdelemben”

– közölte a VDV. Adataik szerint a megtakarított kibocsátás 350 ezer háztartás áramellátásának felel meg, és egy év alatt hasonló csökkenés lenne tapasztalható, ha Németország bevezetné a sebességkorlátozást az autópályákon. Egy átlagos személygépkocsi évente körülbelül 4,6 tonna szén-dioxidot bocsát ki.

Olaf Scholz kancellár, akit az utóbbi hónapokban a németországi üzemanyagár-emelkedés és a megélhetési költségek meredek emelkedése miatt egyesek szerint közömbös hozzáállása miatt támadtak, elismerően nyilatkozott a programról, és a 9 eurós jegyet “eddigi legjobb ötletünknek” nevezte.

A rendszer vélhetően hozzájárult ahhoz is, hogy a jelenleg 8% százalék körüli infláció valamivel alacsonyabb legyen, mint amilyen egyébként lett volna.

De az utasok nemcsak a rendszer olcsóságát dicsérték, hanem a rendszer egyszerűségét is, mivel a számtalan közlekedési zónától kezdve a régiónként eltérő jegykategóriákig sokféle bonyodalomtól megszabadította őket.

A jegyet a vásárlók valamivel több mint 37%-a használta munkába járásra, 50%-a mindennapi utazásra, például bevásárlásra vagy orvoshoz járásra, 40%-a látogatásra, 33%-a pedig egynapos kirándulásra.

A déli Bajorországtól az északi Rostockig utaztam, és olyan helyeket láttam, ahová egyébként soha nem látogattam volna el” – mondta a 80 éves Ronald Schenck egy regionális műsorszolgáltatónak. “Egy vagyont spóroltam meg, és nagyon jól éreztem magam.

A kormányra és a regionális közigazgatásra most hatalmas nyomás nehezedik, hogy valamilyen formában folytassák az akciót. A várakozások szerint a helyettesítő jegyek ára legalább hatszor magasabb lenne, de a felmérések szerint a lelkesedés nagy egy ilyen rendszer iránt.

A német szövetségi környezetvédelmi ügynökség szerint egy az tonna szén-dioxid-kibocsátásból eredő környezeti kár körülbelül 180 eurót ér.

A kampányolók szerint ezt a számítást fogják érvként felhasználni, hogy a kormánynak miért kellene a jövőben is támogatnia az olcsó tömegközlekedési rendszert, miután egyes tisztviselők szerint túl drága lenne folytatni azt a megélhetési költségek emelkedése idején.

A kritikusok azonban a túlzsúfolt vonatokra és arra hivatkoztak, hogy az utasok gyakran nem tudnak kerékpárt felvinni a fedélzetre, és ezek miatt nem kellene megismételni a programot. Attól is tartanak, hogy az akció folytatása esetén kevesebb pénz áll majd rendelkezésre a közlekedési hálózatok fejlesztésére, amelyek különösen a vidéki területeken elégtelenek, és a független szolgáltatások közötti összeköttetés néha nem is létezik. A jegyeladások a vidéki területeken voltak a legalacsonyabbak, ami a feltételezések szerint a tömegközlekedés gyenge elérhetőségének köszönhető.

A VDV a Deutsche Bahn nemzeti vasúttársasággal, valamint a Forsa és az RC Research marketingkutató szervezetekkel közösen hetente mintegy 6000 – összesen mintegy 78 ezer – interjút készített az utasokkal országszerte.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Új ügyvezető igazgató a Raben Hungary élén – Inna Ocheretna

A Raben Trans European Hungary ügyvezető igazgatói posztját október 1-jétől Inna Ocheretna tölti be

A garázsok ára is folyamatosan emelkedik a lakóingatlanokkal együtt

A hazai ingatlanhirdetési portál, a zenga.hu tulajdonosa és üzemeltetője az OTP Bank Nyrt. 100 százalékos leányvállalata, az OTP Otthonmegoldások Kft.

Megalakult a Magyarországi Fenntartható Befektetési és Finanszírozási Egyesület

Az egyesület előkészítése 2024 ősze óta zajlott, mostanra pedig a szakma meghatározó szereplőinek részvételével megkezdheti működését.

Budapesten lesz a világ vizes sportjainak főhadiszállása. A XIII. kerületben épül fel a World Aquatics globális központja

Zentai Péter az ingatlanfejlesztő cég vezetője Komoly nemzetközi sportsiker, hogy...
Hirdetés

Hírek

Új ügyvezető igazgató a Raben Hungary élén – Inna Ocheretna

A Raben Trans European Hungary ügyvezető igazgatói posztját október 1-jétől Inna Ocheretna tölti be

A garázsok ára is folyamatosan emelkedik a lakóingatlanokkal együtt

A hazai ingatlanhirdetési portál, a zenga.hu tulajdonosa és üzemeltetője az OTP Bank Nyrt. 100 százalékos leányvállalata, az OTP Otthonmegoldások Kft.

Megalakult a Magyarországi Fenntartható Befektetési és Finanszírozási Egyesület

Az egyesület előkészítése 2024 ősze óta zajlott, mostanra pedig a szakma meghatározó szereplőinek részvételével megkezdheti működését.

A Széchenyi Kártya Programban hét termék kamata október 6-tól egységesen 3 százalék

A mikrovállalkozások a mikrohitelt tudják majd igénybe venni, de a nagyobb vállalkozások is megtalálják a lehetőségeket társasági formától függetlenül.

Újranyitott Bécsben Ausztria egyetlen női függőségi terápiás központja

Bécs 10. kerületében felújítást követően újranyitotta kapuit a Gesundheitsgreisslerei, Ausztria egyedülálló terápiás központja, ahol kizárólag függőséggel küzdő nőket támogatnak.

az előző év azonos időszakához mérten 7,3, az előző hónaphoz képest 2,3 százalékkal visszaesett az ipari termelés

A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 2,3 százalékkal kisebb volt a 2025. júliusinál.

Megszólalt a banki szakember: mindenki a kamattámogatott hitelre hajt

Bár az ügyfél a kamatot megfizeti a banknak, de ténylegesen kompenzációt kap rá, így a kamattámogatási keret erejéig nem terheli kamatköltség.

Fontos újítások a hitelezésben: változnak a THM-re vonatkozó szabályok

Módosítja a kormány a teljes hiteldíj mutató (THM) meghatározásáról, számításáról és közzétételéről szóló kormányrendeletet
Hirdetés

Gazdaság

Csodánkra jár a világ: a vagyonosodás tempójában világcsúcs ütemet diktálunk, a Blochamps prognózisa már 2019-ben előre látta

A Blochamps Capital szakembere arra figyelmeztet, hogy a hazai vagyonosodás üteme nemzetközi összevetésben is kiemelkedő

Fiatalok tízezrei adósodtak el 2025 első felében – több százan máris bajba kerültek

A munkáshitelek rövid időn belül megugró aránya a késedelmes állományon belül azt sejteti, hogy a konstrukció sérülékeny ügyfélkört vonz, így a gyors felfutás mellett gyorsan a törlesztési nehézségek válhatnak a legfőbb problémává.

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.