Németországban a hidrogénalapú technológiát a vasúti közlekedésben is egyre szélesebb körben alkalmazzák: a Siemens Mobility bejelentette, hogy hét hidrogénüzemű vonat legyártására kapott megbízást a Berlin-Brandenburg nagyvárosi régió hálózatához.
A Siemens Mobility közölte: a Niederbarnimer Eisenbahn vasúttársaságtól kapott megbízást hét Mireo Plus H vonat szállítására. A kétkocsis járművek üzemanyagcellákat és lítiumion-akkumulátorokat használnak majd, és a tervek szerint 2024 őszén állhatnak forgalomba.A megrendelés egy 10 éves, 2034-ig tartó szerviz- és alkatrész-szerződést is tartalmaz.
A Siemens Mobility – amely a Siemens ipari óriáscég különállóan vezetett vállalata – bejelentése szerint a vonatok “teljesen CO2-kibocsátásmentes mobilitást” biztosítanak majd, és 160 kilométer/órás végsebességűek lesznek.
A cég korábban azt közölte, hogy a Mireo Plus H hatótávolsága 600 és 1000 kilométer között van. “A dízelről hidrogénre való áttéréssel a Heidekrautbahn mintegy hárommillió kilogrammal csökkenti éves CO2-kibocsátását, és 1,1 millió liter gázolajat takarít meg” – részletezték.
A hidrogénüzemű vonatok bevetése a hálózaton egy közös kísérleti projekt része, amelyet Berlin és Brandenburg tartományok, valamint a szövetségi kormány finanszíroz.
A Nemzetközi Energiaügynökség által “sokoldalú energiahordozóként” jellemzett hidrogénnek sokféle alkalmazási területe van, és számos iparágban, köztük a közlekedésben is felhasználható.
A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) szerint a vasút “az egyik leginkább energiatakarékos szállítási módot” képviseli. Az IEA adatai szerint a világ motorizált személyszállításának 9 százalékát és a teherszállítás 7 százalékát, de a közlekedési energiafelhasználás mindössze 3 százalékát teszi ki.
Ugyanakkor a vasút nagymértékben támaszkodik a kőolajra is, amely 2020-ban az ágazat teljes energiafogyasztásának 55 százalékát tette ki. Az IEA forgatókönyve szerint – amely alapján 2050-re nettó zéró energiafelhasználású rendszer jön létre – a vasút olajfelhasználásának az évszázad közepére “majdnem nullára” kellene csökkennie.
A Siemens Mobility egyike azon vállalatoknak, amelyek hidrogénnel működő vonatokon dolgoznak. A többiek közé tartozik az East Japan Railway és az európai vasúti gyártó Alstom. Ez utóbbi már szállított utasokat Németországban és Ausztriában hidrogénvonatokon. (CNBC)