Aki autós túrát tervez nyárra, annak érdemes a mainál 10-15 forinttal több üzemanyagárral számolni – mondja Pletser Tamás az Erste Befektetési Zrt. olaj-, és gázipar elemzője. Az Üzletnek nyilatkozva hozzátette: az elektromos autók aránya marginális, ezért ennek nincs szerepe az üzemanyag-árak alakulásában.
– A tapasztalat azt mutatja, hogy nyáron inkább emelkedő trend a jellemző, aminek az az oka, hogy a Föld északi félgömbjén szezonálisan mindig ebben az időszakban nagyobb a keresletet, ekkor van az úgynevezett motorizációs szezon, nyáron jellemzően több üzemanyagot fogyasztunk, mint a téli időszakban – fejti ki a szakértő.
Aki autózik, manapság azt tapasztalja, hogy az elmúlt hónapokban nagyjából 40 forinttal is megdrágult a benzin, miközben a hektikusabban mozgó gázolaj ára ismét felfelé ment. Így, miközben volt időszak amikor a kétfajta üzemanyag ára közötti olló a 40 forintot is elérte, most a kutaknál mindkettő nagyjából 400 forint körül kapható a legolcsóbb helyeken. Ez az elemző szerint két okkal magyarázható, az egyik, hogy a nyersolaj árában volt egy masszív emelkedés az elmúlt hetek során, másrészt a forint – dollár viszonylatban is jelentős árfolyamváltozás következett be, az amerikai valuta tovább erősödött.
– Természetesen a geopolitikai helyzet sem mellékes – magyarázza Pletser Tamás. Venezuelában ismertek az események, miként Líbiában is, Irán ellen az Amerikaiak tovább szigorították a tavaly novemberben meghirdetett szankciót. Akkor a legnagyobb iráni olajvásárlók, Olaszország, Görögország, Törökország, India, Kína, Tajvan, Japán és Dél-Korea 180 napig mentességet kaptak a szankciók alól, azért, hogy legyen idejük az alternatív beszerzési források felkutatására, hirtelen ne szaladjon fel az olaj világpiaci ára. Most viszont az USA május 1-jével beszüntette a mentességet.
– Az Egyesült Államok könnyű helyzetben van, mert a palaolajnak is köszönhetően, a kőolaj és földgáz likvid (kondenzátum) termelése együttese napi 2 millió hordó híján fedezi az USA igényeit, ami 10-15 éve még napi 10 millió hordó mínusz volt. (Földgázból az USA nettó exportőr jelenleg.) A saját olajtermelés felfuttatásával párhuzamosan az USA egyre inkább semleges az olajárak szempontjából. Egyre aktívabban használja az olaj szankciót, mint politikai eszközt. Ezt látjuk Venezuelával szemben és ezt látjuk Iránnal szemben is. Régebben erre nem kerülhetett erre sor, akkor öngól lett volna.
A kérdésre, hogy az amerikai szankció mitől olyan erős? Az érintett államok, mint például India, az üzemanyag tekintetében még saját érdeke ellenére is betartsák azt. A szakértő szerint, mindez nem etikai, hanem húsba vágó gazdasági kérdés a számukra.
– Az olajiparban dollárelszámolás van. Ha valaki üzletet köt, azt az amerikaiak figyelik és a tranzakcióban érintett bank gyakorlatilag nem juthat hozzá a dollárelszámoláshoz, és ezért, aki egy ilyen ügyletet a szankció ellenére lebonyolít, azzal senki nem akar majd üzletelni, mert ha mégis, akkor nem jutna dollár likviditáshoz, ami pedig a pénzügyi rendszer alapja. Tehát az USA a pénzügyi eszközökön keresztül igencsak képes korlátozni, hogy ki mennyi és milyen tevékenységet folytasson.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal, tárgyhónapban a fogyasztási norma szerinti üzemanyagköltség-elszámolással kapcsolatosan alkalmazható üzemanyagárai.
Pletser Tamás mégsem tart további kőolaj ár emelkedéstől.
– Azt gondolom, hogy egy kismértékű emelkedés – különösen a forint dollárral szembeni gyengülése esetén -, előfordulhat, de drasztikus áremelkedésre nem számítok. Ugyanakkor az év vége felé közeledve belép a MOB 2020 – as szabvány, ami a tengeri hajózásban is kötelezővé teszi a kevésbé környezetterhelő üzemanyagok használatát. Szerintem az év második felében már készülnek rá a cégek, aminek eredményeként a dízel piacán jelentősen megnövekedhet a keresleti oldal, ezért a dízel üzemanyag esetében még további emelkedés az év második felében elképzelhető. Mindez azonban nem érinti a nyári szezont. A családi nyaralásra autóval indulóknak mégis érdemes kissé magasabb árakkal számolniuk.
A világpiaci helyzetből eredő piaci hatásokat nehéz előre megjósolni, de a forint, dollárral szembeni árfolyam-gyengülésében benne van az, hogy a benzin akár 10, a dízel ára pedig akár 20 forinttal is emelkedhet a nyárra.
Arra pedig kár lenne számítani, hogy az elektromos és hibrid autók elterjedése érdemben befolyásolná az üzemanyag árakat.
– A közelmúltban olvastam egy tanulmányt arról, hogy napi 300 ezer hordóra becsülik a hibrid és az elektromos autók miatt kieső keresletet. Tehát 300 000 hordó, naponta, miközben a globális olajkereslet napi százmillió hordó körül van. Vagyis ez mindössze 0,3 százalékos csökkenés, ami finoman fogalmazva sem túl, jelentős – von egyenleget Pletser Tamás-