Kezdőlap Mozaik Rettegnek a légitársaságok a Brexit miatt - ki marad fenn az EU...
No menu items!

Rettegnek a légitársaságok a Brexit miatt – ki marad fenn az EU egén?

A Brexit nem csak az EU és Nagy-Britannia közötti járatokat érinti. A legnagyobb európai fapadosok léte is veszélyben van. Mindenki a kiskapukat keresi. Senki nem tudja, ki szállhat fel március 30-án reggel.  

Veszélyben a Róma-Budapest járat

Rómába menet nem biztos, hogy Budapesten brit gépre szállhatunk

Nagy-Britannia rendezetlen kilépése az EU-ból káoszt okozhat az egész európai légközlekedésben. Meglepő, de legkevésbé azoknak kell aggódniuk, akiknek a British Airways londoni gépére van foglalásuk. A légiközlekedési szakmának elsősorban azok a járatok okoznak fejtörést, amelyek be sem repülnek a brit légtérbe. Így kérdés, hogy március 30-án, a Brexitet követő reggelen felemelkedik-e Budapestről a Ryanair római járata.

A többségében brit tulajdonban álló, illetve a szigetországi székhelyű légitársaságok a Brexit pillanatában elvesztik európai repülési jogukat!

Az EU a kilencvenes évek elején liberalizálta a kontinens légiközlekedését. A közösségen belüli célpontok között a tagállami felségjelzésű gépek szabadon repülhetnek. Ilyet azok a légitársaságok festhetnek fel, amelyek székhelye az EU-ban van és többségi tulajdonosuk európai cég vagy polgár. Más társasságok nem repülhetnek uniós repterek között. Az EU-n kívülről érkező gépek pedig csak leszállási jog, angolul slot birtokában landolhatnak.

A slot, a légiközlekedés legfontosabb fogalma

A slot egy időintervallum, amelyben az ezt birtokló légitársaság egy adott repülőtéren le-, illetve felszállhat. Mennyiségét a reptér kapacitása határozza meg. A slot értéke a légikikötő jelentőségétől és az intervallum időpontjától függ. Egy reggeli frankfurti leszállási jog komoly vagyon. A slot adás-vétel tárgya. A repterek viszik a piacra. Az uniós légitársaság szabadon megszerezhetik és korlátlan ideig megtarthatják. Az EU-n kívüliek csak a felségjelzésük szerinti államtól juthatnak hozzá, aki  a tagállammal kötött szerződéssel kapja ezt meg, viszonossági alapon.

A British Airways-t nem érinti a Brexit. Brüsszel és London a legrosszabbtól tartva már tavaly megállapodást kötött, megakadályozandó, hogy az EU és Nagy-Britannia között leálljon a légiközlekedés. Kölcsönösen leszállási jogot biztosítottak a brit és a tagállami nemzeti légitársaságoknak, illetve a tagállamok által kiválasztott cégeknek. Ez nálunk a Malév csődje óta tipikusan a Wizz Air. Ezért tud például – a Ryanair-el ellentétben – egy orosz-magyar kormányközi megállapodás alapján Budapest-Moszkva járatot is üzemeltetni.

A Ryanair és a Wizz Air poziciója merőben különböző

EasyJet, Ryanair: A lét a tét!

Gondban a brit többségi tulajdonú fapados- és chartertársaságok vannak. Többek között az EasyJet, a Ryanair, a Condor és a FlyTUI, tehát a kontinens legjelentősebb fapados- és chartertársaságai. Nagy-Britanniából nem repülhetnek be az EU-ba, mert a Brüsszel-London-szerződés szerint az európai slotok a British Airway-t illetik. Ráadásul nem köthetnek össze Unión belüli célpontok se, mert tagállamon kívüli a többségi tulajdonos.

Az érintett cégeknek a Brexit a gazdasági ellehetetlenülést jelentené, mert a legtöbb járatukat uniós repterek között üzemeltetik. Nem csoda, hogy igyekeznek kiskapukat keresni.

A szükség kreatívvá tesz

Michael O’Leary

A Ryanair annak ellenére, hogy tavaly több lépcsőben vásárolt saját részvényeiből legutóbb decemberben egy 750 millió eurós csomagot, 54%-a továbbra is brit tulajdonban áll. A cég vezetője, Michael O’Leary azonban nyugtatja az utasokat és a sajtót: Megállapodott a brit befektetőkkel. Rendezetlen Brexit esetén, a kilépés napján átadnak annyi részvényt, hogy ír kézbe kerüljön a cég többsége.

Az EasyJet, amelynek legnagyobb tulajdonosa egy londoni görög milliárdos, Stelios Haji-Ioannou, társaságot alapított Ausztriában és ehhez szervezte ki az összes uniós járatást. A megoldás azonban vitatott, hisz csak a struktúra alakult át, a tulajdonos végső soron ugyan az maradt.

A világ legnagyobb turisztikai cége, a brit Thomas Cook tulajdonában álló Condor még nem talált megoldás. A többségében német utazási irodáknak dolgozó chartertársaság reménykedik, hogy No-Deal-Brexit esetén is tovább repülhet: „Az EU a britekkel kötött megállapodással kifejezte, hogy nem akar nehézségeket az európai légiközlekedésben, ezért hisszük, hogy Brüsszel, London és Berlin megoldást fog találni” – mondja a szóvivő.

A legnagyobb német idegenforgalmi vállalat, a TUI nevét viselő chartercégének, a FlyTUI-nak valójában brit-orosz hátterű többségi tulajdonosa van. Ezért bizonytalan a járatok jövője. A Condorhoz hasonlóan reménykednek, hogy az utolsó pillanatban lesz megoldás.

Érintett a spanyol nemzeti légitársaság, a British Airways tulajdonában álló Iberia is. Az európai légipiacról való kiszorulást elkerülendő a britek tavaly 49,9%-ra csökkentették a részesedésüket.

London-New Yorkba járat se lesz?

London már egyezséget kötött Amerikával

A brit társaságok Európán kívüli desztinációit is érinti a Brexit. Az EU az elmúlt években több állammal, így az USA-val és Svájccal is Open-Sky megállapodást kötött. Ez a szerződő ország és az EU között kölcsönösen liberalizálja a légiközlekedést.

Viszont az európai gépeknek, így a briteknek is csak ezeken a megállapodáson keresztül van spotjuk az USA-ba és Svájca. Az EU elhagyásával Nagy-Britannia az Open-Sky megállapodásokból is kiesik. London már cselekedett. Tavaly év végén kormányközi szerződést kötött a két országgal, így március 30-án is lehet majd repülni Londonból New Yorkba és Zürichbe.

Kiskapuk és megoldások tehát vannak. Ennek ellenére nagy a bizonytalanság. Március 30-án reggel sok britet, illetve európait érhet kellemetlen meglepetés a repülőtereken.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Budapestről fejlesztik a világ vezető egyetemei által használt szoftvereket

30-40 millió diákra van hatással 200 magyar mérnök munkája

Építésgazdaság: a Masterplast szerint az erősödik a lakossági aktivitás

A Masterplast negyedéves jelentése alapján aztovábbra is visszafogott, és a keresleti viszonyok nem javultak számottevően az év első hónapjaiban.

Brutális a vagyonkoncentráció Magyarországon

Az elmúlt két évtizedben a magyarországi háztartások felső 10%-a, különösen a legfelső 1% vagyonos réteg, kiemelkedő ütemben növelte vagyonát, miközben a lakosság túlnyomó többsége esetében gyarapodásról nem is beszélhetünk. A Blochamps Capital a 100 leggazdagabb 2025. kiadványhoz kapcsolódó friss elemzése rámutat: ma már a leggazdagabb 100 magyar - a teljes lakosság 0,001 százaléka - vagyonmérete a magyar háztartások nettó pénzügyi vagyonának több mint 13%-nak felel meg.

Idén is lesz Márton Áron Pünkösdi Lovas Zarándoklat

Nyolcadik alkalommal rendezik meg a Márton Áron Pünkösdi Lovas Zarándoklatot a Nemzetpolitikai Államtitkárság támogatásával. A zarándoklatot az előző évek hagyományait követve a csíksomlyói pünkösdi búcsút megelőző napokon, június 5-én és 6-án tartják.
Hirdetés

Hírek

Budapestről fejlesztik a világ vezető egyetemei által használt szoftvereket

30-40 millió diákra van hatással 200 magyar mérnök munkája

Meg fog lepődni melyik a legmegfizethetőbb európai főváros

A megélhetési költségek Európa-szerte tovább emelkednek az élelmiszerárak drágulása, az ingadozó energiaárak és a lakáspiaci feszültségek miatt. Ebben a gazdasági környezetben a Tradingpedia legfrissebb jelentésében rangsorolta Európa fővárosait aszerint, mennyire megfizethető az élet a helyi átlagjövedelmek tükrében. 

Építésgazdaság: a Masterplast szerint az erősödik a lakossági aktivitás

A Masterplast negyedéves jelentése alapján aztovábbra is visszafogott, és a keresleti viszonyok nem javultak számottevően az év első hónapjaiban.

Brutális a vagyonkoncentráció Magyarországon

Az elmúlt két évtizedben a magyarországi háztartások felső 10%-a, különösen a legfelső 1% vagyonos réteg, kiemelkedő ütemben növelte vagyonát, miközben a lakosság túlnyomó többsége esetében gyarapodásról nem is beszélhetünk. A Blochamps Capital a 100 leggazdagabb 2025. kiadványhoz kapcsolódó friss elemzése rámutat: ma már a leggazdagabb 100 magyar - a teljes lakosság 0,001 százaléka - vagyonmérete a magyar háztartások nettó pénzügyi vagyonának több mint 13%-nak felel meg.

Idén is lesz Márton Áron Pünkösdi Lovas Zarándoklat

Nyolcadik alkalommal rendezik meg a Márton Áron Pünkösdi Lovas Zarándoklatot a Nemzetpolitikai Államtitkárság támogatásával. A zarándoklatot az előző évek hagyományait követve a csíksomlyói pünkösdi búcsút megelőző napokon, június 5-én és 6-án tartják.

Csíksomlyón avatnak emléktáblát Potápi Árpád János tiszteletére

Június 5-én tartja első hivatalos eseményét a Potápi Árpád János Alapítvány a Magyar Nemzetért, amelynek keretében emléktáblát avatnak a 2024 októberében váratlan hirtelenséggel elhunyt Potápi Árpád János államtitkár és országgyűlési képviselő tiszteletére Csíksomlyón, a Fodor Ház udvarán.

NGM: újabb eszközzel támogatja a kormány a turisztikai ágazatot

A turizmus a magyar gazdaság stratégiai jelentőségű ágazata, amely az elmúlt évben kimagasló eredményeket ért el. A kormányzat célja, hogy a GDP 13 százalékát előállító ágazat lendületét és versenyképességét hosszú távon tovább erősítse.

NKFH: veszélyes USB töltőket vontak ki a forgalomból

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) által ellenőrzött USB töltők 87 százaléka nem felelt meg a biztonsági előírásoknak, ezért a hatóság azonnal megkezdte ezek forgalomból történő kivonását - tájékoztatta az MTI-t hétfőn a szervezet.
Hirdetés

Gazdaság

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,