Kezdőlap Mozaik Rettegnek a légitársaságok a Brexit miatt - ki marad fenn az EU...
No menu items!

Rettegnek a légitársaságok a Brexit miatt – ki marad fenn az EU egén?

A Brexit nem csak az EU és Nagy-Britannia közötti járatokat érinti. A legnagyobb európai fapadosok léte is veszélyben van. Mindenki a kiskapukat keresi. Senki nem tudja, ki szállhat fel március 30-án reggel.  

Veszélyben a Róma-Budapest járat

Rómába menet nem biztos, hogy Budapesten brit gépre szállhatunk

Nagy-Britannia rendezetlen kilépése az EU-ból káoszt okozhat az egész európai légközlekedésben. Meglepő, de legkevésbé azoknak kell aggódniuk, akiknek a British Airways londoni gépére van foglalásuk. A légiközlekedési szakmának elsősorban azok a járatok okoznak fejtörést, amelyek be sem repülnek a brit légtérbe. Így kérdés, hogy március 30-án, a Brexitet követő reggelen felemelkedik-e Budapestről a Ryanair római járata.

A többségében brit tulajdonban álló, illetve a szigetországi székhelyű légitársaságok a Brexit pillanatában elvesztik európai repülési jogukat!

Az EU a kilencvenes évek elején liberalizálta a kontinens légiközlekedését. A közösségen belüli célpontok között a tagállami felségjelzésű gépek szabadon repülhetnek. Ilyet azok a légitársaságok festhetnek fel, amelyek székhelye az EU-ban van és többségi tulajdonosuk európai cég vagy polgár. Más társasságok nem repülhetnek uniós repterek között. Az EU-n kívülről érkező gépek pedig csak leszállási jog, angolul slot birtokában landolhatnak.

A slot, a légiközlekedés legfontosabb fogalma

A slot egy időintervallum, amelyben az ezt birtokló légitársaság egy adott repülőtéren le-, illetve felszállhat. Mennyiségét a reptér kapacitása határozza meg. A slot értéke a légikikötő jelentőségétől és az intervallum időpontjától függ. Egy reggeli frankfurti leszállási jog komoly vagyon. A slot adás-vétel tárgya. A repterek viszik a piacra. Az uniós légitársaság szabadon megszerezhetik és korlátlan ideig megtarthatják. Az EU-n kívüliek csak a felségjelzésük szerinti államtól juthatnak hozzá, aki  a tagállammal kötött szerződéssel kapja ezt meg, viszonossági alapon.

A British Airways-t nem érinti a Brexit. Brüsszel és London a legrosszabbtól tartva már tavaly megállapodást kötött, megakadályozandó, hogy az EU és Nagy-Britannia között leálljon a légiközlekedés. Kölcsönösen leszállási jogot biztosítottak a brit és a tagállami nemzeti légitársaságoknak, illetve a tagállamok által kiválasztott cégeknek. Ez nálunk a Malév csődje óta tipikusan a Wizz Air. Ezért tud például – a Ryanair-el ellentétben – egy orosz-magyar kormányközi megállapodás alapján Budapest-Moszkva járatot is üzemeltetni.

A Ryanair és a Wizz Air poziciója merőben különböző

EasyJet, Ryanair: A lét a tét!

Gondban a brit többségi tulajdonú fapados- és chartertársaságok vannak. Többek között az EasyJet, a Ryanair, a Condor és a FlyTUI, tehát a kontinens legjelentősebb fapados- és chartertársaságai. Nagy-Britanniából nem repülhetnek be az EU-ba, mert a Brüsszel-London-szerződés szerint az európai slotok a British Airway-t illetik. Ráadásul nem köthetnek össze Unión belüli célpontok se, mert tagállamon kívüli a többségi tulajdonos.

Az érintett cégeknek a Brexit a gazdasági ellehetetlenülést jelentené, mert a legtöbb járatukat uniós repterek között üzemeltetik. Nem csoda, hogy igyekeznek kiskapukat keresni.

A szükség kreatívvá tesz

Michael O’Leary

A Ryanair annak ellenére, hogy tavaly több lépcsőben vásárolt saját részvényeiből legutóbb decemberben egy 750 millió eurós csomagot, 54%-a továbbra is brit tulajdonban áll. A cég vezetője, Michael O’Leary azonban nyugtatja az utasokat és a sajtót: Megállapodott a brit befektetőkkel. Rendezetlen Brexit esetén, a kilépés napján átadnak annyi részvényt, hogy ír kézbe kerüljön a cég többsége.

Az EasyJet, amelynek legnagyobb tulajdonosa egy londoni görög milliárdos, Stelios Haji-Ioannou, társaságot alapított Ausztriában és ehhez szervezte ki az összes uniós járatást. A megoldás azonban vitatott, hisz csak a struktúra alakult át, a tulajdonos végső soron ugyan az maradt.

A világ legnagyobb turisztikai cége, a brit Thomas Cook tulajdonában álló Condor még nem talált megoldás. A többségében német utazási irodáknak dolgozó chartertársaság reménykedik, hogy No-Deal-Brexit esetén is tovább repülhet: „Az EU a britekkel kötött megállapodással kifejezte, hogy nem akar nehézségeket az európai légiközlekedésben, ezért hisszük, hogy Brüsszel, London és Berlin megoldást fog találni” – mondja a szóvivő.

A legnagyobb német idegenforgalmi vállalat, a TUI nevét viselő chartercégének, a FlyTUI-nak valójában brit-orosz hátterű többségi tulajdonosa van. Ezért bizonytalan a járatok jövője. A Condorhoz hasonlóan reménykednek, hogy az utolsó pillanatban lesz megoldás.

Érintett a spanyol nemzeti légitársaság, a British Airways tulajdonában álló Iberia is. Az európai légipiacról való kiszorulást elkerülendő a britek tavaly 49,9%-ra csökkentették a részesedésüket.

London-New Yorkba járat se lesz?

London már egyezséget kötött Amerikával

A brit társaságok Európán kívüli desztinációit is érinti a Brexit. Az EU az elmúlt években több állammal, így az USA-val és Svájccal is Open-Sky megállapodást kötött. Ez a szerződő ország és az EU között kölcsönösen liberalizálja a légiközlekedést.

Viszont az európai gépeknek, így a briteknek is csak ezeken a megállapodáson keresztül van spotjuk az USA-ba és Svájca. Az EU elhagyásával Nagy-Britannia az Open-Sky megállapodásokból is kiesik. London már cselekedett. Tavaly év végén kormányközi szerződést kötött a két országgal, így március 30-án is lehet majd repülni Londonból New Yorkba és Zürichbe.

Kiskapuk és megoldások tehát vannak. Ennek ellenére nagy a bizonytalanság. Március 30-án reggel sok britet, illetve európait érhet kellemetlen meglepetés a repülőtereken.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A Demján Sándor 1+1 Programban a kifizetések összege elérte a 100 milliárd forintot

Rendkívüli mérföldkő, hogy a Demján Sándor 1+1 Programban a kifizetések összege elérte a 100 milliárd forintot - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Csökkent a K&H Bank adózás utáni nyeresége az első fél évben

A K&H Bank adózás utáni nyeresége 50,2 milliárd forintra csökkent az első fél évben az egy évvel korábbi 66,9 milliárd forint után, a pénzintézet eredményét 31 milliárd forinttal rontották az időszakban elszámolt kormányzati intézkedések.

Mérföldkőhöz érkezett az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer fejlesztése

Az elektronikus ingatlan-nyilvántartás bevezetése évente milliós nagyságrendű eljárást érint, a magyar ingatlan-nyilvántartás 19 millió tulajdoni lapot kezel.

Varga Mihály: a jegybank a bizonytalan világgazdasági környezetben is őrzi a stabilitást

A külső körülmények szükségessé teszik azt a stabilitásorientált monetáris politikát, amelyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) folytat.
Hirdetés

Hírek

Csökkent a K&H Bank adózás utáni nyeresége az első fél évben

A K&H Bank adózás utáni nyeresége 50,2 milliárd forintra csökkent az első fél évben az egy évvel korábbi 66,9 milliárd forint után, a pénzintézet eredményét 31 milliárd forinttal rontották az időszakban elszámolt kormányzati intézkedések.

Varga Mihály: a jegybank a bizonytalan világgazdasági környezetben is őrzi a stabilitást

A külső körülmények szükségessé teszik azt a stabilitásorientált monetáris politikát, amelyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) folytat.

Egyre nagyobb a kereslet külföldön a kiváló minőségű magyar bárányhúsra

A juhtartás a legfenntarthatóbb állattenyésztési ágazatok közé tartozik, a szektor stabilitását a jelentős mértékű export biztosítja, ugyanis a magyar juh- és bárányhús egyre ismertebb és keresettebb a nemzetközi piacon. Fontos, hogy a fogyasztók a hazai bárányhús vásárlásával nem csupán egészséges és kiváló minőségű fehérjeforráshoz juthatnak, de a magyar állattartókat is segíthetik – jelentette ki Tarpataki Tamás a Juh- és bárányhúsfogyasztást népszerűsítő spanyol–magyar nyitórendezvényen, Budapesten.

Júliusban valósággal felrobbant a személyi hitelek piaca

Megjelentek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb, július hónapra vonatkozó adatai. A jegybanki adatsorok alapján elmondható, hogy a személyi hitelek piaca rekordot döntött, miközben a lakáshitelek és a szabad felhasználású jelzáloghitelek terén minimális visszaesést hozott a július. A személyi hitelekhez hasonlóan a babaváró és a munkáshitel esetében is nőni tudott a kihelyezés, igaz, jóval szerényebb mértékben, mint a személyi hiteleknél. A júliusi hónap lendületes voltát az is mutatja, hogy az új kihelyezések mértéke a személyi hitelek és a jelzáloghitelek piacán is meghaladta a szezonálisan kiigazított adatokat.

Rossz hírünk van! Nem mindenki tud majd 10 százalékos önerővel Otthon Start hitelt felvenni

Az Otthon Start akár egy meglévő 50 százalékos lakástulajdonnal is felvehető, ez azonban már kizárja a 10 százalékos önerőt, amihez 50 százalékot nem elérő tulajdoni hányada lehet csak valakinek.

Kiderült, mikor jön a jubileumi, 10. Zsolnay Fényfesztivál!

2026 nyarán Pécs ismét a fények fővárosává válik: július 2–5. között rendezik meg a 10. Zsolnay Fényfesztivált, Magyarország legnagyobb fényünnepét. A négy nap alatt a mediterrán hangulatú belváros különleges programokkal telik meg: látványos fényfestések és mapping verseny, a várost bejáró Fény Útja installációk, egyedi tűzzsonglőr produkciók, valamint változatos utcaművészeti és zenei programok várják a látogatókat.

Több pályázati lehetőséggel is támogatja az agrártárca a díszkertészeket

A díszkertészek munkájukkal élhetőbbé, szebbé és jobbá teszik világunkat, az ágazat szereplői ezért is számíthatnak a kormány támogatására.

BÉT – Kisebb emelkedéssel indulhat a kereskedés a tőzsdén az elemző szerint

Kisebb pozitív korrekcióval indulhat a szerdai kereskedés a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) az Equilor Befektetési Zrt. senior elemzője szerint. A BÉT részvényindexe, a BUX 903,74 pontos, 0,87 százalékos csökkenéssel 102 809,42 ponton zárt kedden.
Hirdetés

Gazdaság

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...

Az egészségpénztár is segítheti az iskolakezdést

A szolgáltatás mostantól az éven belül bármikor igényelhető, megszűnt az a szabály, hogy a vásárlási számlát csak a tanév kezdete előtt, illetve a vége után legfeljebb 15 nappal állíttathatták ki.

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.