Kezdőlap Energia Tapogatóznak a cégek a klímacélok kapcsán
No menu items!

Tapogatóznak a cégek a klímacélok kapcsán

Bizonytalanok az üzleti élet szereplői a klímacélok elérésében ez derült ki abból a nemzetközi felmérésből, amiben a Siemens a nettó zéró CO2 kibocsátáshoz szükséges infrastrukturális átállás jelenlegi helyzetét és jövőbeni kilátásait vizsgálta.

22 ország 1400 felsővezetőjének bevonásával, valamint mélyinterjúk alapján készített
összefoglaló riportot a Siemens nemzetközi Smart Infrastructure üzletága, hogy felmérje,
hol tart a 2050-es klímacélok megvalósítása, köztük a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás,
azaz a dekarbonizáció eléréséhez szükséges infrastrukturális átállás.

A tanulmány rámutat, hogy az intelligens fenntarthatósági fejlesztések sürgősek
lennének, és a kibocsátáscsökkentésen túl is pozitív hatásokat várnának tőle az üzleti
szereplők. A prioritások és az eszközök tekintetében azonban nincs tökéletes összhang,
illetve jellemző a jövővel és a célok elérésének realitásával kapcsolatos bizonytalanság.

Országos és régiós szinten sem elég gyors az energiaátállás

A felmérésben résztvevők csupán fele (52%) vélte úgy, hogy a vállalatuknak otthont adó
országban következetes dekarbonizációs stratégiát követnének.

A megkérdezettek, ha rendelkezhetnének az országok fenntarthatósági céljaira szánt
büdzsé fölött, a megújuló energiaforrások bővítését (59%), az ezekhez kapcsolódó
energiatárolók fejlesztését (58%), a biztos és a kihívásoknak ellenálló energiaellátást
(56%), illetve a fosszilis energiaforrások kivezetését (50%) jelölték meg a főbb stratégiai
prioritások között.

A kutatás szerint számos infrastrukturális átállási cél tekintetében viszonylag kevés és
lassú az előrehaladás, valamint az említett kulcsfontosságú területeken is rengeteg
munka vár még a szereplőkre. A hivatkozott számítások szerint a karbonsemlegesség
több évtizedet és világszerte összesen mintegy 275 billió dollárt, valamint jelentős
változásokat követel, nem csak az energiagazdálkodás területén, hanem például az ipari
folyamatokban, az épületekben is.

A fenntarthatóság megvalósításában nem csak a fejlett, hanem a fejlődő országoknak is
részt kell vállalniuk, a kutatás szerint pedig előbbiek jóval optimistábban tekintenek a
célokhoz vezető folyamatokra. A német, osztrák és svájci résztvevők például főként
pozitív szavakkal jellemezték (47% pozitív, 11% negatív) az átmenetet, míg például dél-
afrikai kollégáik majdnem ilyen arányban használtak negatív kifejezéseket (10% pozitív,
42% negatív).

A kihívások ellenére léteznek jó példák fejlődő országokban is. Vietnámban és Indiában
például, Kínához hasonlóan, jellemző, hogy a két- és háromkerekű motorkerékpárokat
elektromosra cserélik. Ezekben az országokban a közúti közlekedés teljes
benzinfogyasztásának mintegy felét adják ezek a járművek, így jelentősen csökken a
fosszilis üzemanyagok használata, valamint az ehhez köthető CO2 kibocsátás is.

Fókusz a városokon

A városok a karbonkibocsátás központjai, így e helyeken különösen fontos változásokat
elérni. A válaszadók a prioritások között említették az adatalapú városüzemeltetést
(42%), az épületek hűtési-fűtési rendszerének karbonmentesítését, villamosítását
(41%), illetve a hulladékok csökkentését, az újrahasznosítást (40%). Emellett a
megkérdezett felsővezetők átlagosan 46 százaléka értett egyet azzal, hogy az elektromos
járművek árát támogatásokkal vagy adókedvezményekkel kellene csökkenteni, így
ösztönözve a vásárlást, ugyanakkor a válaszadók negyede egyáltalán nem ért egyet a
támogatások rendszerével.

Sokan nem osztják cégük optimizmusát

A felmérésben résztvevők saját vállalataikat tekintve bizonytalannak és inkább
pesszimistának bizonyultak a jövőt illetően: kevesebb mint felük (40%) tartja
elérhetőnek a cégük által kitűzött, rövid távú klímacélokat, és csak 44 százalékuk szerint
valószínű, hogy 2030-ig egyáltalán elérik ezeket. Abban is erősen megoszlik a
megkérdezett felsővezetők véleménye, a saját szervezeteik mennyire részletes
fenntarthatósági tervekkel rendelkeznek, kommunikálják-e ezeket nyilvánosan, illetve
ellenőrizhető módszerekkel mérik-e a célok megvalósítását.

Az épületek fontos szerepet játszanak a karbonsemlegesség elérésében

A karboncélok teljesítéséhez nagy potenciál rejlik az épületek energiahatékonyság-
növelésében, legyen szó akár ipari létesítményekről vagy városi irodaházakról. A globális
CO2 kibocsátás 39 százalékát ugyanis az épületek adják: 28 százalék a működésből (pl.
fűtés, hűtés, energiaellátás), 11 százalék pedig az alapanyagokhoz és a kivitelezéshez
köthető emisszióból ered. Ehhez képest, a tanulmány megállapítása szerint, az épületek
kibocsátásra gyakorolt hatása jelenleg alulértékeltnek tűnik, és sok szervezet nem
foglalkozik vele kellő súllyal – a felmérés résztvevőinek például csak 37 százaléka
számolt be értékelhető fejlődésről ezen a területen.

Az új beruházások hatékonyságának biztosítása mellett még fontosabb a meglévő
épületek felújítása, mivel ezek 85-95 százaléka várhatóan 2050-ben is még mindig
használatban lesz. Ezek a fenntarthatósági fejlesztések szinte minden esetben kevesebb
szén-dioxid-kibocsátással járnak, mint a lebontás és újjáépítés, így kulcsszerepet kapnak
a jövőben.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.