Kezdőlap Mozaik TikTok-háború: kínai betámadja az európai luxusmárkákat

TikTok-háború: kínai betámadja az európai luxusmárkákat

Egy TikTokker akcióban Forrás: Képernyőkép TikTok / @yourgoodjudy5

A vámháborúk után most a közösségi médiában nyitott új frontot Kína – a TikTokon sorra jelennek meg a nyugati luxusmárkák gyártási gyakorlatait bíráló videók. Az újfajta pszichológiai hadviselés célkeresztjében az európai prémiumszektor áll.

Miközben az Egyesült Államok és Kína között egyre feszültebbé válik a kereskedelmi helyzet, a pekingi vezetés egy új eszközhöz nyúlt: a TikTokon megjelenő tartalmakon keresztül igyekszik aláásni a nyugati márkák presztízsét. Az elmúlt napokban több virálissá vált videó állította, hogy a világ legismertebb luxusmárkái – köztük a Louis Vuitton, a Hermès vagy a Lululemon – olcsón, kínai gyártósorokon készítik termékeiket, miközben a végtermékre továbbra is a „Made in Italy” vagy „Made in France” címkét helyezik.

A cél nem is lehetne egyértelműbb: a nyugati márkák lejáratása, elsősorban azok körében, akik leginkább meghatározzák a jövő globális fogyasztási trendjeit – a fiataloknál.

A videókban kínai influenszerek például azt állítják, hogy egy 100 dolláros Lululemon leggings szinte ugyanabból az anyagból és ugyanazon a gyártósoron készül, mint egy, a kínai piacon kapható, logó nélküli változat, amely mindössze 5-6 dollárba kerül. Egy másik, több százezer lájkot begyűjtött videóban egy táskaműhely munkása azt állítja, hogy egy Hermès Birkin táska gyártása valójában 1400 dollárnál is kevesebbe kerül – szemben a bolti 38 ezer dolláros árral.

A jelenség nem puszta fogyasztói elégedetlenség, hanem egy átgondolt stratégia része – állítja a Handelszeitung cikke, amely szerint Kína immár a közösségi médián keresztül folytat kereskedelmi pszichológiai hadviselést, amerikai vámintézkedésekre válaszul.

Frank Müller, a luxusmárkák szakértője szerint a vádak nem alaptalanok: a globális márkák valóban egyre több gyártási folyamatot szerveznek ki, a végső márkajelzés pedig nem mindig tükrözi a teljes gyártási láncot. Ugyanakkor kétséges, hogy a kínai videók valódi hatást gyakorolnak-e a vásárlói döntésekre. „A márkák nem csupán termékeket árulnak, hanem életérzést. A vevők a státusz miatt fizetik meg a felárat – és ebben a presztízs továbbra is döntő tényező marad.”

A kínai kezdeményezés tehát akár visszafelé is elsülhet: miközben igyekszik rávilágítani a gyártási gyakorlat ellentmondásaira, alááshatja saját gyártóinak pozícióit is – hiszen ők eddig csendes, megbízható beszállítóként működtek a nyugati prémiumiparban.

A TikTok-hadjárat újabb jele annak, hogy a kereskedelmi háborúk ma már nem kizárólag a vámtarifák szintjén zajlanak – a márkaépítés, a fogyasztói bizalom és a digitális befolyás is a globális gazdasági csatatér része lett.

Kocsis Erika

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Mol-csoport: öregszik a közép-kelet-európai régió autóparkja

A közép-kelet-európai régióban a járműpark átlagos életkora elérte vagy meghaladta a 12 évet és a válaszadók 48 százaléka 10 évnél idősebb autót vezet. Ennek ellenére az autósok csaknem fele nem tervezi lecserélni járművét a következő 5 évben, függetlenül annak életkorától

Illegális szociális otthonokat számolt fel a NAV

Két illegális szociális otthon működésének vetett véget a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Hajdú-Bihar vármegyében, ennek köszönhetően az idős lakók ma már biztonságban, méltó körülmények között, szakemberek gondozásában élnek

Június elsejétől a késési biztosítás a MÁV-csoport minden járatára vonatkozik

Június elsejétől a késési biztosítás a MÁV-csoport minden járatára,...

Áprilisban 1,4 milliárd euró volt a termék-külkereskedelmi többlet

2025 áprilisában a kivitel volumene 2,3 százalékkal, a behozatalé 0,1 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának volumenétől.
Hirdetés

Hírek

Illegális szociális otthonokat számolt fel a NAV

Két illegális szociális otthon működésének vetett véget a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Hajdú-Bihar vármegyében, ennek köszönhetően az idős lakók ma már biztonságban, méltó körülmények között, szakemberek gondozásában élnek

Áprilisban 1,4 milliárd euró volt a termék-külkereskedelmi többlet

2025 áprilisában a kivitel volumene 2,3 százalékkal, a behozatalé 0,1 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának volumenétől.

Mennyit kereshetnek a diákmunkások?

Az idei nyári szezonban a diákmunkások órabére átlagosan bruttó 2000 forint körül alakul, de a legjobban fizető pozíciókban 3000 forintot meghaladó órabér is elérhető a Mind-Diák Szövetkezet friss adatai szerint.

Drágábban utazunk – Drágul a BKK jegyek ára

Drágul a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jegyeinek ára vasárnaptól - tudatta a cég közleményben szerdán.

Hol érdemes lekötni a pénzünket?

Feltétel nélkül 5 százalék feletti, egyéb feltételek teljesítésével pedig ennél akár magasabb kamatra is leköthetjük a bankoknál a megtakarításunkat. Az alapkamat nem változott, így az ahhoz kapcsolt betéti kamatok is kitartanak.

Környezetvédelmi minősítést kapott Bécs adatközpontja

Május 25-én a Bécsi Városi Adatközpont (Rechenzentrum der Stadt Wien) elsőként nyerte el az Osztrák Környezetvédelmi Kitűntetést.

Róma a sláger – a nemzetközi repülőtér forgalma 21 százalékkal nőtt egy év alatt

A római nemzetközi repülőtér utasforgalma tavaly 21 százalékkal nőtt, és az idén további növekedés várható - mondta Marco Troncone vezérigazgató.

Később eszünk szamócát, elhúzódik a szabadföldi szüret

Jó szezonban bíztak idén a hazai szamócatermesztéssel foglalkozó gazdálkodók, de eddig „felemásnak” bizonyul a szezon. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) közös piaci körképe szerint a fóliás termesztésből származó szamóca május első hetében jelent meg a piacon, a szabadföldi gyümölcs szedése pedig május 15-20. között kezdődött.
Hirdetés

Gazdaság

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,