A butikhotel, a boarding house és a magánszállás sláger lett. Egyre több az alternatíva, rengeteg az új beruház, mégis jól mennek a klasszikus hotelek is. Szakértők azonban már a piac túltelítődésére figyelmeztetnek.
Sosem látott kínálat
Sosem választhattak ennyi szállásfajta közül az otthonoktól távol éjszakázók: klasszikus hotel és panzió, a legnagyobb közvetítőportál, az Airbnb nevével fémjelzett magánszállás, hosszabb távú apartman, boarding house.
Otthon lett a hotel
A boarding house az egyik legújabb alternatíva. Társasházi lakások szállodához hasonló kiszolgálással, tehát napi takarítással, étkezési lehetőséggel, szobaszervizzel és mosodával. Sokszor az ismert gasztronómiai láncok egységei és a felkapott divatmárkák üzletei is megtalálhatók az épületek földszintjein. Minden egy helyen, hogy a vendégnek a hosszú munkanap után nem kelljen a várost járnia. A szolgáltatás akár egy jó hotelben, az éjszakánként ár viszont alacsonyabb. Cserébe több hétre kell foglalni.
Sokaknak ideális a boarding house. A koncepció jól igazodik napjaink munkaviszonyaihoz, amelyekben a munkaadók mind nagyobb rugalmasságot várnak a dolgozóiktól. A boarding house különösen népszerű az üzletemberek körében. Egyre több a vendégek között az új állás miatt más városba költöző. A legtöbb nyugat-európai metropoliszban a bérlakáspiacon nagyobb a kereslet, mint a kínálat. Hónapokig tart lakást találni. Az átmeneti időre jó alternatíva a boarding house. Másokat egy néhány hetes projekt erejéig küld a munkáltatójuk egy másik városba. Sokan otthonoktól távol dolgoznak. A munkahely közelében csak hét közben van szükségük lakásra, hétvégente hazatérnek családjukhoz. Nekik is ideális a boarding house. A hotelszínvonalúak mellett vannak az idény-, és betanított munkásoknak szánt egyszerűbb, minimális szolgáltatásokat nyújtó apartmanházak is.
Szédítő bővülés
A bérlakásnál jobb üzlet boarding house-ba invesztálni. Münchenben például egy 20 m2-es rövidtávú apartman átlagára havi 1700 euró! Négyzetméterre vetítve 35%-al több, mint a szintén nem alacsony hosszú távú lakásbérleti díjak átlaga.
Így nem csoda, hogy az európai városokban gombamód szaporodnak az új, több száz szobás boarding house-ok. Németországban 588 épületben 350.000 ilyen apartman található! 2030-ra háromszor ennyivel számolnak az ingatlanpiaci elemzők. Ezzel a teljes szálláshely kínálat 10%-át tennék ki.
2018-ban 14,2 millió vendégéjszakát számoltak a német boarding house-okban. 2,7 millióval többet, mint 2016-ban. Az átlagos tartózkodási idő 27 nap volt. A szállásadók 2 év alatt 51%-al emelték az árakat. Jelenleg éjszakánként átlagban 101 eurót kérnek. Ez már csak kicsivel van a 4 csillagos hotelek átlagára alatt. Viszont minél hosszabb ideig marad a vendég, annál alacsonyabb az éjszakánkénti költség. Egy hónapos tartózkodás felett a legtöbb szállásadó 50%-os kedvezményt ad. A világ legnagyobb szállodalánca, az amerikai Hyatt is aktív a piacon. A menedzsment 95%-os kihasználtságról számolt be.
Mertek kisebbet álmodni
A butikhotelek kis méretű, egyedi stílusú, a vendégek igényeire kiemelt figyelmet fordító jól megközelíthető belvárosi hotelek. Wikipédia
A klasszikus hotelek szegmense a szaporodó alternatívák ellenére is bővül. Az új szállodák már nem sok száz szobások. A speciális igényeket kielégítő házak és a butikhotelek a trendik.
Párhuzamosan nyílnak család és gyerekbarát, valamint csak felnőtteket fogadó hotelek, ahol a gyerekzsivaj ismeretlen. Egyre több az idősek, illetve mozgáskorlátozottak igényeihez igazodó akadálymentes szálloda. Megjelentek a közösségi terekre nagy hangsúlyt fektető hotelek is, ahol a vendégek vegyülhetne, ismerkedhetnek. Ezzel próbálja a hotelszakma az Airbnb-hez pártol utazókat visszahódítani.
A találékonyság határtalan
A kreatív szállodák üzemeltetőinek kínálatában szerepel a hajó, az ipari műemlék, a jégkunyhó, az erdőben fára épített ház és az üvegplafonú bungaló is. Az egyik legnagyobb szállodalánc, a francia Arcor kreatív labort tart fent, ahol az új koncepciókat tesztelik a közönség bevonásával. Tudják, hogy a vastag pénztárcájú vendégek elvárják az individualitást és a kreativitást.
Példa az extravaganciára az 1947-ben felállított, műemléki védettség alatt álló daruból kialakított hotel a hamburgi kikötőben.
A daruból és a körülötte emelt épületekből álló szállodakomplexum a 350 eurós éjszakánként átlagár ellenére 2012 óta folyamatos telt házzal üzemel.
Trendiség lett a szükségből
Az egyre népszerűbb butikhotelekben gyakran minden szobának más nem csak a berendezése, de a szabása is. A sokszor meghökkentő, zegzugos kialakítást a legtöbb esetben a kényszer szüli: szűk belvárosi telkeken kellett építkezni, vagy egész más célra épült házat hotellé alakítani.
A városokban egyre korlátozottabban rendelkezésre álló üres telkek és szállodává alakítható épületek egy másik innovációt is életre hívtak. Európában is megjelentek az Ázsiából ismert kapszula hotelek mintájára létesült box hotelek. Németországban Göttingenben nyílt az első: 2,8*1,5 méteres szoba, a be- és kicsekkolás okostelefonnal történik, személyzet nincs, viszont csak 25 euró egy éj.
Nő a konkurencia, dübörög az üzlet
2018-ban 477 millió vendégéjszakát számoltak Németországban. 30 millióval többet, mint 2017-ben. A nagy láncokban 81%-os volt a kihasználtság. Az átlagár 90 euróra emelkedett. Minden viszonylatban a 10 legfelkapottabb városban volt a legnagyobb az emelkedés.
Egyre több a vendég, ezért sok befektető lát fantáziát a hotelépítésben. 2019 első félévében 1,8 milliárd eurót invesztáltak szállodafejlesztésbe. Év végéig meglehet a 4 milliárd. A tőke 40% pénzpiaci és nem szakmai befektetőktől érkezik. 2018-ban 60 új hotelt adtak át összesen 11 ezer szobával! További 23 ezer szoba van tervezés, illetve építés alatt.
Ilyen kínálatbővülés mellett a kihasználtsági szint tartásához minden évben 5,6%-al több vendégéjszakára lenne szükség. A turisták és üzleti utazók körében is népszerű városokban, mint München vagy Hamburg nem lesz probléma. Máshol már nehézségeket látnak az idegenforgalmi szakemberek. Szerintük ilyen versenyben csak a legmodernebb szállodák üzemeltetői dőlhetnek hátra. Egy 10 éves hotel már nem számít ilyennek.
A dinamikus bővülés itthon is
A bővülés Magyarországon is dinamikus. 2010-hez viszonyítva 60%-al emelkedett a vendégéjszakák száma – derül ki a Magyar Turisztikai Ügynökség friss statisztikájából. Tavaly 12,5 millió fő 31 millió éjszakát töltött hotelben. A bruttó összbevétel 301 milliárd forint volt. 9%-os emelkedés egy év alatt! Ennek 88%-a a szállodáknál folyt be. Mindezzel a turizmus közvetlenül 7, közvetve 11%-al járul hozzá a GDP-hez.
A szálláshelyek száma megközelíti a 3500-at. A szobáké a 100 ezret, a férőhelyeké pedig a 350 ezret. A kihasználtságuk jóval a német szint alatt van.
2018-ban a kereskedelmi szálláshelyek szobakapacitás-kihasználtsága átlagosan 51,4% volt, ezen belül a szállodák szobakapacitás-kihasználtsága 61,3%-ot ért el.
Az idegenforgalom közvetlenül 428 ezer embert, a teljes dolgozó lakosság 10%-át foglalkoztatja Magyarországon.