Kezdőlap Világgazdaság Globális ellátási zavarok - drága karácsonyunk lesz
No menu items!

Globális ellátási zavarok – drága karácsonyunk lesz

Az alapanyagok drágulnak, a termelési láncok szakadoznak, a konténerkikötők túlzsúfoltak, kevés a teherhajó, a termékek ára emelkedik, egyre gyakoribb az áruhiány. A gyártók visszahelyeznék a termelést nyugatra. 

„A termelési láncok jövő nyárig biztos nem fognak stabilan működni”

– prognosztizálja a Német Konténerszállítók Szövetségének (VDR) elnöke, Christian Denso a Frankfurter Allgemeine Zeitungban (FAZ). Az okok ugyanis tartósak: emelkedő alapanyagárak, gazdasági fellendülés és emiatt hirtelen keresletemelkedés, a pandémia miatti korlátozások okozta akadozó termelés, a konténerek hiánya és a fennakadások a világ nagy kikötőiben

A szállítási nehézségek középpontjában a világkereskedelem 90 százalékát lebonyolító konténerhajók állnak. A szállítási kapacitás nem bír a hirtelen jött jelentős gazdasági és keresleti bővüléssel. Az élénkülés várhatóan tovább folytatódik, és így a szállítási helyzet is romlani fog, mert a megszokott 10 százalék helyett a konténerkapacitás mindössze 0,8 százaléka szabad és a kikötők már most is túlvannak teljesítőképességük határán. „Long Beachen, az USA legnagyobb kikötőjében például 40 hajó vár kirakodásra” – írja le a helyzetet Denso.  

Elszabadult szállítási költségek

Nem meglepő, hogy emelkednek a szállítási tarifák. A pandémia előtt hajóval 1700, vonattal 3500 dollárért lehetett egy konténert Dél-Ázsiából Európába szállítani. Ma előbbiért 15, utóbbiért 21 ezer dollárt kell fizetni! Denso középtávon is stabilan 10 ezer dollár feletti árat vár. 

Christian Denso

A koronavírus-járvány előtt túlkínálat volt szállítási kapacitásból. A gyártók hozzá voltak szokva a világ szinte valamennyi pontján bevetésre váró, üres konténerekhez, a pontos szállításhoz és a dömpingárakhoz. 2020 előtt a legnagyobb, állandó megrendelők, mint a DHL, átlagosan 700 dollárt fizettek egy konténer Ázsiából Európába szállításáért. „Ez sem volt normális” – fogalmaz kendőzetlenül a VDR a gazdasági fókuszú FAZ-ben.  

Mára a visszájára fordult a helyzet. A tengeri szállítmányozás 70 százalékát lebonyolító, oligopóliumot alkotó 15 óriásvállalat diktálja az árakat és tisztességtelen feltételeket kényszerít a sokszereplős keresleti oldalra.  

Amikor a pénz sem segít

A járvány előtt átlagosan 40 napig tartott egy konténer útja. Ennyi idő után vált ismét bevethetővé. 2020 tavaszán 50, jelenleg csak 60 nap után. Miközben a pandémia első tavaszával összehasonlítva 50 százalékkal nőtt a szállítandó áru mennyisége. Logikus, hogy megugrottak az árak. Sőt a kapacitáshiány miatt sokszor a pénz sem segít. Például Európában és Észak-Amerikában a tél közeledtével akkora lett a hiány autógumiból, hogy több cég már repülővel szállítja az abroncsokat, hogy ki tudja elégetni a vevők igényét, akik alternatív híján a korábbi ár akár dupláját is készek kifizetni.  

Irracionális fogyasztók

A kapacitásgondokban logisztikai nehézségekis szerepet játszanak: amíg világ sok részén több millió konténer hiányzik, addig máshol számos üresen áll. Denso szerint ez nem szakmai hiba. Az irracionális fogyasztói magatartásra vezeti vissza. A pandémia előtt, alatt és a mostani lecsengésével egészen más termékeket keresnek a fejlett országokban. Amire pedig hirtelen igény van, az rögtön elképesztő mennyiségben kell. A hajókat és főleg a legénységeket viszont normál körülmények között is nehéz rövid idő alatt a kikötők között mozgatni. A járvány óta pedig tovább nehezítik a helyzetet a szigorú karanténszabályok, amelyek többsége az ázsiai országokban továbbra is érvényben van.    

Az eredmény: konténerhajók tucatjai állnak a túlterhelt, vagy, ami még rosszabb, a járvány miatt lezárt kikötők előtt. A várakozás a menetrendek felborulásához vezet. A szállítmányozók nem tudják teljesíteni a határidőket. További probléma, hogy a kirakodott konténerek gyakran hetekig a kikötőkben vesztegelnek, mert az elöregedett vasúti infrastruktúra nem bírja a terhelést, a kamionok pedig a szigorított határátlépési szabályok, vagy betegség miatt késve érkeznek meg.

Saját hajók és a termelés visszahelyezése

A világ egyik legnagyobb áruházlánca, az elsősorban az USA-ban aktív Walmart és a szintén amerikai barkácsáruház óriás, a Homedepot menedzsmentje megelégelte, hogy a szállítási nehézségek miatt sok áruházi polcuk üres. Konténerhajókat bérelnek és maguk szállítják az árut az USA-ba. Az így biztosított folyamatos áruellátásnak azonban borsos ára van, ami az alacsony kiskereskedelmi árú termékeknél aránytalanul megdobja a kereskedők önköltségét és jelentős áremeléshez vezet. Ráadásul egyre nehezebb konténerhajót bérelni. Az összkapacitás 70 százaléka le van kötve hosszútávú szerződésekkel.

Míg a kereskedők saját logisztikát építenek ki, a gyártók a termelés visszahelyezésén dolgoznak Ázsiából Amerikába, illetve Európából. Ez egyik hónapról a másikra ugyan nem történhet meg, de középtávon már fejfájást okoz az ázsiai országok mellett az európai tengerhajózási cégeknek is – ismeri el Denso, a Német Konténerszállítók Szövetségének (VDR) elnöke.

Félnek beruházni

Egy konténerhajó gyártása átlagosan három évig tart. „Miért rendeltek volna a logisztikai cégek három éve új konténereket, különösen, amikor a nyomott szállítmányozási tarifák miatt a meglévőkre felvett hiteleket is csak nehezen tudták visszafizetni?” – teszi fel a költői kérdést a VDR elnöke az FAZ-ben. 2018-ban még senki nem sejthette, hogy 2020-ban az életet és a szállítmányozást gyakorlatilag leállító világjárvány fog jönni, ami 2021-re – az állami gazdaságélénkítésnek köszönhetően – keresleti robbanáshoz vezet.  

A hajóépítés most sem pörgött föl. A logisztikai cégek nem bíznak a tartós keresletnövekedésben. Legfeljebb konténereket rendelnek. A világ egyik legnagyobbja, a hamburgi Hapag-Lloyd a 2 millió 554 ezer  TEU kapacitása mellé, ami összeadva ekkora darabszámú 34 m³-es konténert jelent, 625 ezer TEU-nyi új konténert rendelt.  

Denso szerint ez csak a kikötők zsúfoltságát fogja növelni. „Mi értelme, hogy egy hajó 23.000 konténert rak ki egyszerre, ha szárazföldi infrastruktúra, elsősorban a túlterhelt és elöregedett vasút ennek töredéket se tudja gyorsan elszállítani?”      

Petrus Szabolcs

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az EKB 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatlábakat

Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.

Kiderült az igazság: itt az ADAC e-autó ár-érték tesztje

A Német Autóklub, az ADAC az ár-hatótávolság arány szempontjából tesztelte a piacon elérhető elektromos autókat. Íme a meglepő eredmények.

Fapadossal szárnyalhatunk Bécsből Szingapúrba

A Singapore Airlines (SIA) diszkont légitársasága megkezdte első közvetlen járatának üzemeltetését Szingapúr és Bécs között.

Johann Strauss zenéje a csillagok között

2025-ben emlékezünk meg Johann Strauss, a bécsi keringőkirály születésének 200. évfordulójáról. A jeles jubileum alkalmából a "Kék Duna keringőt" elektromágneses hullám formájában az űrbe küldték, ezzel is ünnepelve Strauss zenei örökségét.
Hirdetés

Hírek

Az EKB 25 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatlábakat

Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.

Johann Strauss zenéje a csillagok között

2025-ben emlékezünk meg Johann Strauss, a bécsi keringőkirály születésének 200. évfordulójáról. A jeles jubileum alkalmából a "Kék Duna keringőt" elektromágneses hullám formájában az űrbe küldték, ezzel is ünnepelve Strauss zenei örökségét.

A késés miatt visszajár a fele – a MÁV-csoport 9600 esetben fizetett már

Vasárnap óta működik a késési biztosítás, a rendszer első három napján a MÁV-csoport 9600 esetben térítette vissza a jegyár felét.

A balatoni borok összekötik a múltat és a jelent, a termelőt és a fogyasztót  

A bor nemcsak nemzetgazdasági tényező, hanem kultúra, történelem, az emberi munka és a közösségi szellem esszenciája

Kínai ritkaföldfém stop: pánik előtt az európai autóipar 

Néhány európai autóalkatrész-gyár felfüggesztette a termelést, és a Mercedes-Benz is azt fontolgatja, hogyan védekezhetne a ritkaföldfémek hiányával szemben,

A kosárlegenda az üzleti életben se hátrál: szórja tripla duplát

A Steph Curry's Thirty Ink tavaly 174 millió dolláros bevételt termelt, és a vállalat szerint minden üzletága nyereséges

Sürgősségi mentőhajó fedélzetén született meg az együttműködési megállapodás

A Siófoki Kórház-Rendelőintézet és a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és Önkéntes Tűzoltó Egyesület fogott össze a hatékony együttműködés érdekében.

Az USA keresi, de nem találja a kínai fogást

Donald Trump amerikai elnök a Truth Social platformon tett kijelentésével újabb hullámokat keltett a nemzetközi kereskedelmi színtéren
Hirdetés

Gazdaság

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,