Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Kína nem vesz orosz olajat a háború miatt
No menu items!

Kína nem vesz orosz olajat a háború miatt

A kínai vállalatok nem akarnak olyan helyzetbe kerülni, amikor nem marad más választásuk, mint hogy sokkal többet fizessenek egy rakományért, vagy hogy fizetési problémákba keveredjenek. Illusztráció: Bigstock

A világ legnagyobb orosz olajvásárlójának számító Kína olajimportőrei rövid időre szüneteltetik az Oroszországból érkező új tengeri beszerzéseket, mivel még értékelik az ukrajnai invávázió után kialakult helyzetet. Ugyanakkor orosz közgazdászok szerint nem lesz hosszú a leállás, mert Kína rá van szorulva az orosz olajra.

A távol-keleti kikötőkből érkező orosz nyersolaj rendszeres vásárlói a régióba értékesítő kínai finomítók és kereskedők a Bloomberg szerint jelezték, hogy mindaddig tartózkodnak a rakományok átvételétől, amíg a finanszírozással és a kifizetésekkel kapcsolatban nem lesz tisztább a kép.

A bizonytalanság alapja az lehet, hogy a Fekete-tengerről induló rakományok fuvardíjai megháromszorozódtak, mivel a szállítmányozók a biztonsági kockázatok miatt elkerülik a régiót.

Míg az orosz energiaexportot megkímélték az amerikai szankciók, néhány európai bank, például az ING és a Rabobank elkezdte korlátozni az Oroszországhoz és Kínához kapcsolódó nyersanyag-kereskedelmi finanszírozást. Más hitelezők is csökkentik kitettségüket azáltal, hogy korlátozzák az Oroszországból származó szállítmányok hitelleveleinek kibocsátását.

Az Egyesült Államok és nyugati szövetségesei azonban egyelőre nem korlátozták Oroszország hozzáférését a SWIFT-hez, a nemzetközi megrendelések és fizetések szerves részét képező üzenetküldő platformhoz, ami azt jelenti, hogy a dollárban és euróban történő elszámolás folytatódhat.

A finomítók és kereskedők szerint a kínai vásárlók rövid szünetet tartanak, mivel várják, hogy az elkövetkező napokban tisztábbá váljon a helyzet. A vállalatok nem akarnak olyan helyzetbe kerülni, amikor nem marad más választásuk, mint hogy sokkal többet fizessenek egy rakományért, vagy hogy fizetési problémákba keveredjenek.

A hónap elején a kínai vevők aktívan vásároltak orosz nyersolajat, például ESPO-t és Sokolt a távol-keleti orosz kikötőiből.

Sőt a Fekete-tenger felől érkező Urals nyersolaj szállítmányokat is felvásárolták, mivel jelentős áresés alakult ki amiatt, hogy a nyugati vevők egyre kevesebb orosz olajat vásároltak.

Az ESPO és a Sokol nyersolaj következő kereskedési ciklusa csak március közepén kezdődik, míg az Urals nyersolajat rekord árengedménnyel kínálták a héten.

A Kínába érkező ESPO nyersolaj mennyisége januárban napi 818 ezer hordóval rekordmagasságra emelkedett, és februárban napi 529 ezer hordóra esik vissza, legalábbis a Kpler adat- és elemzőcég szerint. Márciusban legalább 86 ezer hordó Urals érkezik Kínába, ami 2020 júniusa óta a legtöbb.

A kialakult helyzetről az egyik nagy orosz híroldal, a pravda.ru is beszámolt, megszólaltatva az orosz pénzügyminisztériumhoz tartozó pénzügyi kutatóintézet (NIFI) vezető közgazdászát, Szergej Szavinszkijt, aki a portálnak elmondta, mik a kilátások.

Szergej Szavinszkij

Nem hiszem, hogy Kína hátat fordíthat Oroszországnak. Néhány éve az Orosz Föderáció megelőzte az arab országokat a Kínába irányuló olajszállítások tekintetében. Ezért úgy vélem, hogy az üzemanyagról való lemondás nagyon fájdalmas lesz a kínai gazdaság számára, az ország egyszerűen nem fog elviselni egy ilyen helyzetet” – magyarázta a szakértő.

Ugyanakkor megjegyezte, hogy Peking valószínűleg az olajárak robbanásszerű növekedése miatt próbál spórolni.

A szakértő azt is felvetette: Kína raktárai tele vannak, a hatóságok pedig megengedhetnek maguknak ilyen intézkedéseket.

Kína nem lesz képes teljesen lemondani az orosz olajról, nincs abban a helyzetben, hogy ezt megtegye. Ebben a helyzetben a gazdasága összeomlik. Kínának nincsenek más olajforrásai” – zárta Szavinszkij.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

MGE: minden adott az új autók piacának fellendüléséhez

Jelentős a növekedés az elektromos személyautók esetében, az előző év első négy hónapjához képest csaknem 50 százalékkal több elektromos autó került az utakra.

Itt az ideje a magyar gazdaság újabb dimenzióváltásának

A magyar gazdaság az elmúlt 14 évben hatalmas fejlődésen ment keresztül, folyamatosan dőltek meg a beruházási, az export és a foglalkoztatottsági rekordok

KSH: 1,5 milliárd euró volt a termék-külkereskedelmi többlet

Az előző hónaphoz viszonyítva a külkereskedelmi termékforgalom szintje az exportoldalon 4,0, az importoldalon 3,0 százalékkal csökkent.

Elmaradnak a nemzetközi átlagtól automatizálás és AI terén a magyar cégek

Noha Magyarország lemarad a nemzetközi átlag mögött ezen a téren, egyre több cég érdeklődik a terület iránt.
Hirdetés

Hírek

BÉT – Emelkedett a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 1,44 százalékkal, vagyis 962,94 ponttal emelkedve, 68 002,24 ponton zárta a hetet.

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon
Hirdetés

Gazdaság

Ami sok, az sok: Nagy Márton behívatta a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség képviselőit

A tárcavezető a rendkívüli egyeztetésen megállapította, hogy Magyarországon az üzemanyagok ára a régiós átlagnál magasabb.

Sok bankszámlás megúszta a drasztikus áremelést 

A digitális bankolásra ösztönöznek a díjemelések

A kormányzati szektor GDP-arányos hiánya 6,7 százalékos volt 2023-ban

A kormányzati szektor adóssága - a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján - 2023 végén 55 134 milliárd forintot, a GDP 73,5 százalékát érte el.

MBH Bank: 345,3 milliárd forint korrigált adózás előtti eredmény 2023-ban

A társaság a tavalyi évben 350 millió euró értékben sikeres nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre.