Mivel a benzinárak rekordokat döntenek az Egyesült Államokban, és a kőolaj hordónkénti ára meghaladja a 100 dollárt, a fogyasztók egyre nagyobb érdeklődést mutatnak az elektromos járművek és más tiszta energiát hasznosító technológiák iránt.
Az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) adatai szerint a benzinárak – amelyek március 11-én országos átlagban 4,33 dolláros rekordot értek el – körülbelül 1,35 dollárral magasabbak, mint egy évvel ezelőtt. A Northern Trust pénzügyi szolgáltató szerint a magasabb benzinárak minden egyes dollárja több mint 50 dollárral növeli a háztartások havi kiadásait.
A The Wall Street Journal cikke szerint ez egyre több fogyasztót késztet arra, hogy alternatívát keressen a benzinzabáló autók helyett, amelyek az Egyesült Államokban a eladás nagy részét teszik ki. A március 13-án véget ért héten az Edmunds.com-on a vásárlók egynegyede fontolgatta hibrid, plug-in hibrid vagy elektromos jármű vásárlását, ami 39 százalékos növekedés az előző héthez képest, és 84 százalékos emelkedés február második hetéhez képest.
A Piplsay fogyasztói szokásokat nyomon követő oldal által megkérdezett amerikaiak több mint kétharmada mondta egy múlt heti jelentésben, hogy bosszús az emelkedő üzemanyagárak miatt, és 49 százalékuk szerint a benzinüzemű járművek üzemeltetési költségei nem megfizethetőek.
A megkérdezettek közel fele szerint az elektromos autók életképes alternatívát jelenthetnek a belső égésű motorral hajtott autókkal szemben – állapította meg a Piplsay.
Az elektromos jármű vásárlását fontolgatók az Edmunds szerint a legfontosabb tényezőnek a benzinárat nevezték, amelyet a környezetvédelem követett. Az elektromos járműveket nem választó vásárlók továbbra is a magas árak, a korlátozott töltési infrastruktúra és a járművek hatótávolsága miatt elutasítóak – közölte az Edmunds.
A fogyasztói érdeklődés eltolódását tükrözik az elektromos járműveket gyártó vállalatok részvényei is, amelyek 2021 végi rekordmagas értékeikről a Biden-kormány tiszta energiával kapcsolatos javaslatainak csökkenő kongresszusi támogatása közepette estek vissza. A Tesla több mint 20 százalékkal emelkedett az elmúlt hetekben, bár továbbra is mintegy 25 százalékkal marad el a november elején elért csúcsértékétől. A hidrogén- és üzemanyagcellás rendszereket gyártó Plug Power több mint 50 százalékkal emelkedett a januári 52 hetes mélypontja óta.
Az elektromos autók egyre nagyobb lendületet kapnak, mivel egyre több nagy autógyártó kínálja őket egyre alacsonyabb áron, ami az akkumulátorok árának meredek csökkenését tükrözi, amelyek a járművek költségének mintegy 30-40 százalékát teszik ki. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint 2021-ben a világszintű elektromos jármű eladások több mint megduplázódtak, 6,6 millióra emelkedtek, ami a globális autópiac 9 százakékát jelenti, szemben az előző évi 4,1 százalékkal.
Míg az olaj- és gázinfláció fokozza az elektromos járművek iránti érdeklődést, az akkumulátorok anyagainak inflációja fékezheti az átállást. A Benchmark Mineral Intelligence szerint, amely a globális akkumulátor-ellátási láncot követi nyomon,
a lítium – a legnépszerűbb akkumulátorok kulcsfontosságú összetevője – ára mintegy 500 százalékkal emelkedett az egy évvel ezelőttihez képest.
A nikkel – egy másik kulcsfontosságú összetevő – ára az elmúlt hetekben rekordmagasságba szökött, mivel félő, hogy a nikkel egyik fő termelőjének számító Oroszországból érkező szállítások lelassulhatnak vagy teljesen leállhatnak.
Más tiszta energiát hasznosító technológiák iránt is egyre nagyobb az érdeklődés, mivel a fosszilis tüzelőanyagok árai rekordmagasságok közelében mozognak, különösen Európában, ahol a földgáz ára rekordokat döntött Oroszország ukrajnai háborúja miatt. A német gazdasági minisztérium februárban bejelentette, hogy fel kívánja gyorsítani a szél- és napenergia-projekteket, mivel igyekszik csökkenteni az Oroszországtól való energiafüggőségét.
Németország gázimportjának több mint felét Oroszországból szerzi be. Az Eurostat adatai szerint az Európai Unió országai átlagosan a gáz mintegy 40 százalékát kapják Oroszországból.
“Az európaiak az amerikaiaknál sokkal jobban értik Oroszország mai egzisztenciális fenyegetését. Szerintem sokkal gyorsabban fognak lépni” – mondta Philip Verleger energiaipari közgazdász.