Az Európai Bizottság elfogadta a fogyasztói pénzügyi szolgáltatások távértékesítéssel történő forgalmazására vonatkozó jelenlegi uniós szabályok reformját, amelyek a távértékesítés útján értékesített pénzügyi szolgáltatásokra vonatkoznak. A javaslat erősíteni fogja a fogyasztói jogokat, és előmozdítja a pénzügyi szolgáltatások határokon átívelő nyújtását az egységes piacon. Ez a piac jelentősen fejlődött, tekintettel az ágazat általános digitalizációjára és a szabályok első, 2002-es bevezetése óta kifejlesztett új típusú pénzügyi szolgáltatásokra. Ezeket a fejleményeket tovább erősítette a Covid-járvány hatása, amely nagymértékben hozzájárult az online tranzakciók számának növekedéséhez.
Věra Jourová, az értékekért és az átláthatóságért felelős alelnök így nyilatkozott: „Egyre több fogyasztó fordul az online szolgáltatások felé a pénzügyek terén is, ami jó dolog. Ugyanakkor gondoskodnunk kell arról is, hogy a játékszabályok lépést tartsanak a legújabb fejleményekkel. A fogyasztóknak egyértelmű tájékoztatásra és biztonsági hálóra van szükségük, ha valamilyen probléma merül fel.”
A jogérvényesülésért felelős biztos, Didier Reynders hozzátette: „Mivel a pénzügyi szolgáltatások világa folyamatosan fejlődik, a szabályainknak is lépést kell tartaniuk ezzel: ez ilyen egyszerű. Az elmúlt húsz évben a digitalizáció és az új pénzügyi termékek megsokszorozódása alapvetően átalakította ezt az ágazatot, és a Covid-válság által a közelmúltban bevezetett kijárási korlátozások azt bizonyítják, hogy az online igénybe vehető pénzügyi szolgáltatásokra vonatkozó hatékonyabb és naprakészebb szabályozási keret fontosabb, mint valaha. Bár a kockázatok és a kihívások eltérőek lehetnek, a figyelem középpontjában mindig a fogyasztók biztonsága áll.”
Az uniós szabályok korszerűsítése
A belső piacon a pénzügyi szolgáltatások nyújtásának előmozdítása és a magas szintű fogyasztóvédelem biztosítása érdekében a javaslat több területen is intézkedéseket vezet be.
- A távollevők között kötött pénzügyi szolgáltatási szerződések esetében könnyebben lehet majd élni a 14 napos elállási joggal: e jog gyakorlásának megkönnyítése érdekében a kereskedőknek az elektronikus úton történő értékesítéskor biztosítaniuk kell a vásárlástól való elállás lehetőségének gombját. A kereskedő továbbá köteles értesítést küldeni az elállási jogról, ha a szerződéskötést megelőző tájékoztatás a szerződés megkötése előtt kevesebb mint egy nappal érkezik meg.
- Egyértelmű szabályok arra vonatkozóan, hogy mit kell tartalmaznia a szerződéskötést megelőző tájékoztatásnak, valamint hogyan és mikor kell azt rendelkezésre bocsátani: a javaslat korszerűsíti a szabályokat, például az elektronikus kommunikáció tekintetében, és arra kötelezi az eladót, hogy bizonyos információkat előzetesen adjon meg, ideértve például a kereskedő e-mail-címét, az esetleges rejtett költségeket vagy a pénzügyi szolgáltatással kapcsolatos kockázatokat. Az információkat jól láthatóan fel kell tüntetnie a képernyőn, és szabályok fognak vonatkozni a felugró ablakok vagy többrétegű linkek információszolgáltatás céljából történő használatára. Az új szabályok azt is biztosítani fogják, hogy a fogyasztónak elegendő idő álljon rendelkezésére a kapott információk megértéséhez, legalább egy nappal a tényleges aláírás előtt.
- A fogyasztók védelmét szolgáló különös szabályok a pénzügyi szolgáltatásokra vonatkozó szerződések online megkötésekor: a pénzügyi szolgáltatási szerződések értelmezése összetett lehet, különösen akkor, ha a szerződő felek közötti egyeztetésekre online került sor. A javaslat arra kötelezi a kereskedőket, hogy méltányos és átlátható online rendszereket hozzanak létre, és megfelelő magyarázatot adjanak az online eszközök (pl. RoboAdvice vagy csevegőablakok) használatakor. A szabályok azt is lehetővé teszik a fogyasztók számára, hogy emberi beavatkozást kérjenek, ha az ilyen online eszközökkel való interakció számukra nem teljesen kielégítő.
- Jogérvényesítés: a javaslat támpontokat ad az illetékes hatóságoknak. A távollevők között kötött pénzügyi szolgáltatási szerződésekre súlyosabb szankciókat kell alkalmazni a határokon átnyúló kiterjedt jogsértések esetén, az éves forgalom legalább 4%-ának megfelelő maximális szankcióval.
- Teljes harmonizáció az egész belső piacon egyformán magas szintű fogyasztóvédelem biztosítása érdekében: a javaslat teljes körű jogharmonizációt vezet be, és hasonló szabályokat állapít meg valamennyi szolgáltatóra vonatkozóan a tagállamokban.