Számos vállalat egyértelműen kihasználja az inflációs hullámot, és a költségnövekedést ürügyként használva növeli a nyereségét – derül ki a német Ifo Intézet kutatásából.
A kedden közzétett tanulmány szerint az energia és a közbenső inputok magasabb árai önmagukban nem magyarázzák a németországi infláció mértékét. “Úgy tűnik, hogy a gazdaság egyes ágazataiban a vállalatok inkább arra használták az áremelkedéseket, hogy növeljék profitjukat” – mondta Joachim Ragnitz, az Ifo drezdai kirendeltségének helyettes vezetője a Spiegel beszámolója szerint. “Ez különösen igaz a kereskedelemre, a mezőgazdaságra és az építőiparra.”
Ezt a gazdasági teljesítményre vonatkozó hivatalos statisztikák adatai sugallták. Ebből az Ifo szakértői a nominális és az árkiigazított hozzáadott érték közötti különbségeket határozták meg. Ez lehetővé tette, hogy következtetéseket lehessen levonni olyan áremelkedésekről, amelyeket nem a magasabb inputköltségek okoztak.
“A Covid után a magánháztartások magas megtakarításokat halmoztak fel” – mondja Ragnitz. “Ezeket 2022-ben felszámolták, ami felerősítette a fogyasztói keresletet.” A kormányzati segélyek milliárdos összegei valószínűleg szintén hozzájárultak a kereslet támogatásához, és ezzel bővítették az áremelkedés mozgásterét.
A jelentés szerint több ágazatban is sok vállalat emelteaz árait a vártnál lényegesen nagyobb mértékben, nem csupán a ráfordítások megnövekedett költségei miatt. Ilyen a mezőgazdaság, az építőipar, a kereskedelem, a vendéglátás és a közlekedés.
“Úgy tűnik, hogy néhány vállalat a költségnövekedést ürügyként használja fel arra, hogy az eladási árak emelésével javítsa nyereségét”
– mondja Ragnitz.
A gazdák valószínűleg már elhasználták a műtrágya- és takarmánykészleteiket, de számításaikban már figyelembe vették a várható áremelkedéseket az újbóli megrendeléseknél. Az építőipari ágazatban a kereslet és a kínálat közötti egyensúlyhiány valószínűleg hozzájárult a rendkívül erős áremelkedéshez. Ez különösen igaz egyes városi központokra – közölte az Ifo.
Ugyanakkor Ragnitz szerint nincs ok az árakba való kormányzati beavatkozásra: “A túlzott áremelkedést csak a nagyobb verseny gátolja. A fogyasztók olcsóbb termékeket is vásárolhatnának, és így visszafognák a profitinflációt.“