Hirdetés
Kezdőlap Fogyasztóvédelem Uniós törvény készül a hamis környezetvédelmi üzenetek, a „greenwashing” ellen
No menu items!

Uniós törvény készül a hamis környezetvédelmi üzenetek, a „greenwashing” ellen

Illusztráció: Bigstock

Valóban úgy készült egy termék, hogy nem károsítja az éghajlatot? Vagy csak megtévesztően reklámozzák? Az Európai Bizottsága most törvényt terjeszt elő a „greenwashing”, vagyis a zöldre mosás ellen.

A Spiegel értesülései szerint az EU bizottsága szerdán törvényt terjeszt elő az úgynevezett greenwashing ellen. Ez megkönnyítené a fogyasztók számára annak megállapítását, hogy egy klímabarátként forgalmazott termék valóban csak kevésbé – vagy egyáltalán nem – károsítja az éghajlatot és a környezetet.

A fogyasztóvédelmi szervezetek már régóta bírálják a zöldre mosást, amelynek során a termékeket megtévesztően környezet- vagy éghajlatbarátként reklámozzák. “Fontos, hogy a szabályok minden termékcsoportra vonatkozzanak – a babapürétől a tusfürdőig. A fogyasztó- és környezetvédelmet minden gyártónak komolyan kell vennie” – mondta Ramona Pop, a Német Fogyasztóvédelmi Szervezetek Szövetségének (vzbv) vezetője.

Örvendetes, hogy az EU végre véget akar vetni a zöldre mosásnak – tette hozzá Pop. A fogyasztókat túl sokáig vezették félre. “Az európai szabályozást most gyorsan, még az európai választások előtt el kell fogadni, és aztán minden tagállamban végre kell hajtani” – mondta.

A bizottság azt szeretné, ha az új szabályok megbízható tájékoztatást nyújtanának a fogyasztóknak a termékek fenntarthatóságáról. A hatóság 2020-as tanulmánya szerint az áruk klímabarátságára vonatkozó állítások több mint fele homályos, félrevezető vagy megalapozatlan volt.

Ugyanakkor a szabályok valószínűleg előnyösek lesznek azon vállalatok számára, amelyek valóban meg tudják indokolni állításaikat. Miután a hatóság bemutatta a szabályokat, az uniós parlamentnek és az államoknak kell majd megtárgyalniuk azokat.

Vége a trükközők versenyelőnyének

A bizottság javaslatának tervezete szerint a zöld címkék használatához a vállalatnak először tudományos alapon elemeznie kell az összes jelentős környezeti hatást, és bizonyítania kell, hogy terméke megfelel az állításnak. Ezt követően egy független hitelesítőnek ellenőriznie kell az állítást, mielőtt a vállalat nyilvánosan használhatná azt. Azok a vállalatok, amelyek bizonyítás nélkül tesznek éghajlatbarát állításokat, pénzügyi szankciókra számíthatnak.

A javaslat az EU-ban értékesített valamennyi fogyasztási cikkre vonatkozna, kivéve, ha azok a már meglévő, bizonyos címkéket szabályozó uniós jogszabályok hatálya alá tartoznak. Például a biocímkével ellátott élelmiszerek esetében.

Patrick Hasenkamp, a német Önkormányzati Vállalkozások Szövetségének alelnöke szerint nem lenne szabad, hogy “a vállalatok versenyelőnyre tegyenek szert azzal, hogy megtévesztik a fogyasztókat termékeik állítólagos pozitív környezeti tulajdonságaival kapcsolatban“. Ezért üdvözlendő – mondta -, ha a gyártók állításait az egész EU-ban egységesen és átláthatóan kell feltüntetni.

Delara Burkhardt, az SPD nevű német szocialista párt európai környezetvédelmi szóvivője szerint Németországban sokan hajlandóak fenntarthatóbb módon vásárolni. “De jelenleg nem értik, hogy mi is van valójában az olyan címkék mögött, mint az ‘újrahasznosított’ vagy a ‘környezetbarát’. Az EU bizottságának érthető és ellenőrizhető, Európa-szerte egységes környezetvédelmi címkéket kell bevezetnie. Ez véget vetne a környezet és a fogyasztók kárára történő félrevezető marketingnek Európában” – emelte ki.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Orbán Viktor: a gazdasági semlegesség hoz sikert

A Fidesz és a polgári jobboldal állapotáról Orbán Viktor felidézte: 45 százalékot kaptak az európai parlamenti választáson, ami a legjobb európai eredmény, ezzel listavezetők

Bécs: Kerékpárút-hálózat – biztonságosan a bécsi iskolákhoz

z új tanév kezdetével mintegy 260.000 bécsi diák indul útnak, így a város egyik legfontosabb célja, hogy mindenki biztonságosan érjen be az iskolába. Bécs kerékpárút-fejlesztési programja eddig 142 iskolát kapcsolt rá a városi kerékpárút-hálózatra.

Itt a bizonyíték: sokkal többet költenek a magyarok külföldön

Egy átlagos magyar turista akkor költ a legtöbbet, ha az Egyesült Államokba utazik, 484 ezer forint körül volt a fejenkénti átlag. Az Afrikába utazók 300 ezer, az Ázsiába tartók 294 ezer forintot költöttek el az utazásuk során.

Globális unikornist nevelhet az Accessio

Miközben a startupok számát tekintve Magyarország nem áll rosszul,...
Hirdetés

Hírek

Szerda reggelre erősödött a forint árfolyama

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,1160 dollárról 1,1158 dollárra változott.

Felébredt a forint

Erősödött a forint kedd reggel a főbb devizákkal szemben...

Devizapiac – Erősödött a forint péntek reggelre

Az euró 1,1128 dollárt ért reggel 7 órakor a csütörtök kora esti 1,1112 dollár után.

II. Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Zsidó Gasztronómiai Fesztivál

Megtekinthetik a csodálatos zsinagóga épületét és a tárlatvezetésen megismerhetik a történetét.

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

Minden társadalom számára fontos lehet alternatív elektronikus fizetési megoldások kidolgozása a pénzforgalmi stabilitás és a monetáris szuverenitás érdekében.

Devizapiac – Erősödött kissé a forint hétfőn

Az eurót este hat órakor 394,00 forinton jegyezték a kora reggeli 394,26 forint után, a.

Kicsit, de erősödött péntek reggelre a forint

Erősödött péntek reggelre a forint.

Great Taste Awards díjat kapott az esztergomi kávépörkölő üzem

A kávé a kőolaj után a második legtöbbet értékesített termék a világon, világszerte 2 milliárd fogyasztóval.

Gazdaság

Rekordokat döntöget a lakossági hitelezés, csúcson a személyi kölcsön

A lakáshiteleket annak ellenére is keresik, hogy a kamatok immár második hónapja emelkednek. Júliusban már a THM-plafon sem fogta vissza a bankokat az árazásban, egy átlagos lakáshitelnél 6,81 százalékos kamatot és 7,24 százalékos THM-et mért az MNB. 

Az új fizetési megoldás, a qvik sikere

Minden magyar ügyfélnek lehetősége van, hogy használja az új fizetési megoldást. A végső döntést a fogyasztók hozzák meg, a qvik akkor terjed el, ha a fogyasztók számára kényelmes, gyors, egyszerű és biztonságos - fejtette ki.

Mi vár a forintra ha Európa és Amerika kamatcsökkentést tervez szeptemberre?

A Bank of Japan szerepe most az, hogy megszilárdítsa Japán gazdasági pályáját. Egy újabb kamatemelésre minden bizonnyal szükség van

162,6 milliárd forint adózás előtti eredmény az első fél évben – MBH Bank

Az MBH Bank mérlegfőösszege 11,8 százalékos éves emelkedés nyomán 11 727 milliárd forintot tett ki a fél év végén. A társaság 19,3 százalékos tőkemegfeleléssel és 17,8 százalékos elsődleges-tőkemegfelelési mutatóval zárta a fél évet.