Kezdőlap Közlekedés Taxiáron már nem repülhetünk?
No menu items!

Taxiáron már nem repülhetünk?

Illusztráció: Bigstock

Miközben a légiutasok arra számítottak, hogy a Covid után felfutó kereslet a járvány előtti szintre csökkenti a repjegyárakat, csalatkozniuk kellett. Nézzük miért?

A repjegyárakkal kapcsolatos helyzetet jól mutatja, hogy az illetékes minisztérium szerint Franciaországban mind a hosszú, mind a rövid távú útvonalak esetében 23,6 százalékkal nőttek a repjegyárak 2022-höz képest. A Kayak online utazási portál pedig azt jelezte, hogy a Nagy-Britanniából induló nemzetközi járatok esetében 2023 tavaszán 18 százalékkal kellett többet fizetni, mint 2022-ben.

Szakemberek szerint ebben a légitársaságok áremelését segítő kirobbanó keresletnövekedés mellett a növekvő inflációnak és az ukrajnai háború miatti szankciók által is gerjesztett magas üzemanyagáraknak van meghatározó szerepük. Ráadásul a kerozin ára a légitársaságok üzemelési költségeinek nagyjából 30 százalékát teszi ki.

A repjegyárak csökkenése ellen dolgozott az is, hogy az alapanyagokhoz kötődő logisztikai láncok megszakadásával többféle alkatrész vált nehezen beszerezhetővé és jellemzően drágábbá, ami a karbantartási költségek jelentős növekedését vonta maga után. A dráguláshoz a munkabérek jelentős emelkedése is hozzájárult, miközben a másik oldalon az infláció és az áremelkedések ellenére sem csökken a repülőjegyek iránti kereslet. Amiben annak is szerepe van, hogy a Covid alatt kényszerűen lemondott utazásokhoz kötődő jóváírásként a légitársaságok a repülés lehetőségének elhalasztását adták kompenzációnak – ezek a kreditek jellemzően 2023-ban futnak ki.

Az áremelkedésben annak is szerepe van, hogy a hatalmas utazási kedv miatti nyári légikáoszok – amihez több helyen a sztrájkok is hozzájárultak -, több járattörléssel is együtt járt. Ez a kínálat csökkenésével tovább erősítette a keresletet. És miközben a tőkeszegényebb légitársaságok egy része tönkrement – a Flybe, a Flyr és mások -, a többieknél a Covid alatti leállás miatti pénzügyi nehézségek akadályozták azt, hogy a teljes kapacitásukhoz visszatérve bővítsék a kínálatot. További tényező, hogy a drága business utak home office miatti lecsökkenése is az átlagos repjegyárak emelésében érdekeltek a légitársaságok.

Az árak csökkenését segítő kapacitás bővítést gátolja az is, hogy a két legnagyobb repülőgépgyártó, az Airbus és a Boeing is késésben van a gépek leszállításával. Ez csak a Boeing esetében, idén nyáron akár 10 ezer férőhellyel is csökkenthette az ülőhelykínálatot.

Jens Bischof Eurowings vezérigazgatója a Funke médiacsoportnak azt mondta, hogy az üzemanyag, a személyzeti és a repülőtéri költségek emelkedése miatt a repülőjegyárak további emelkedésére számít, hozzátéve, hogy „taxiáron már nem lehet repülni”. Már csak azért sem, mert az Európai Unió által a károsanyag kibocsátás csökkentése a légitársaságok számára is további kiadásokat jelent az elkövetkező évekre.

És hogy utasként mit tehetünk? Szakemberek szerint egyrészt örülni kell annak, hogy a repjegyárak összességében stabilak. Másrészt, ha olcsóbb jegyre vágyunk foglaljunk előre és az időpontot tekintve legyünk rugalmasak.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A minilovagok és várkisasszonyok mesés birodalma: Türkiz Spa-val gyarapodott a Hotel Kapitány Wellness.

A sümegi vár lábánál, ahol a történelem szinte kézzel...

Energiaügyi államtitkár: február végéig lehet e-autó támogatást igényelni

Három hónappal tovább, 2026 február végéig meghosszabbítják az e-autó támogatás igénylési lehetőségét

NGM: 2010-hez képest 1 millióval nőtt a foglalkoztatottak száma

Orbán Viktor miniszterelnök egy 80-90 milliárd forintos vállalati adócsökkentési megállapodást kötött a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, amely összesen 240 ezer vállalkozást érint.

KSH: az ipari termelői árak 2025. októberben átlagosan 0,4 százalékkal haladták meg az előző havi árakat és 1,8 százalékkal az egy évvel korábbiakat

2025. január-októberben a belföldi értékesítés árai 3,1, az exportértékesítéséi 6,7, így az ipari termelői árak összességében 5,5 százalékkal emelkedtek a 2024. január-októberihez képest.
Hirdetés

Hírek

Energiaügyi államtitkár: február végéig lehet e-autó támogatást igényelni

Három hónappal tovább, 2026 február végéig meghosszabbítják az e-autó támogatás igénylési lehetőségét

NGM: 2010-hez képest 1 millióval nőtt a foglalkoztatottak száma

Orbán Viktor miniszterelnök egy 80-90 milliárd forintos vállalati adócsökkentési megállapodást kötött a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, amely összesen 240 ezer vállalkozást érint.

KSH: az ipari termelői árak 2025. októberben átlagosan 0,4 százalékkal haladták meg az előző havi árakat és 1,8 százalékkal az egy évvel korábbiakat

2025. január-októberben a belföldi értékesítés árai 3,1, az exportértékesítéséi 6,7, így az ipari termelői árak összességében 5,5 százalékkal emelkedtek a 2024. január-októberihez képest.

KSH: októberben 4 millió 674 ezer volt a foglalkoztatottak száma, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék

A KSH adatai szerint a munkakeresés átlagos időtartama 12 hónapot vett igénybe, a munkanélküliek 44,9 százaléka 3 hónapnál rövidebb ideje keresett állást, miközben 32,6 százalékuk már legalább egy éve nem talált munkát.

Európai uniós oltalomban részesült az Etyeki Pezsgő és a Füred elnevezés

Az Európai Bizottság jóváhagyása az etyeki pezsgő név használatára az Etyek település környékéről származó szőlőből előállított pezsgőre vonatkozik.

Energiaügyi Minisztérium: felpörgött a Jedlik-program biogáz-biometán felhasználást ösztönző pályázata

A Jedlik Ányos Energetikai Programban mostanáig 256 milliárd forint forrás vált elérhetővé elsősorban vállalati energiahatékonysági fejlesztésekre, az energiahasználat zöldítésére.

Az agrártárca támogatja a biodiverzitás megőrzését szolgáló együttműködéseket

A biológiai sokféleség jelentőségét a Világbank és az OECD által jegyzett jelentések, tanulmányok megállapításai jól érzékeltetik.

Új bioökonómiai stratégiával erősíti az EU-t a Bizottság

Az új stratégiával az EU olyan tevékenységeket fog támogatni, amelyek a biológiai erőforrásainkat használó, fenntartható gyakorlati megoldásokat kínálnak.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.