Kezdőlap Fókuszban Danubius vezér: érdemi nyereség még nincs, de az alacsony infláció kedvez a...
No menu items!

Danubius vezér: érdemi nyereség még nincs, de az alacsony infláció kedvez a vendégforgalomnak

Az alacsony infláció visszafogja az áremelkedést, ami jót tesz a vendégforgalomnak. Az építőipari visszaesés miatti kapacitásfelesleg és árcsökkenés pedig abban segít, hogy a Covid előtt eltervezett felújításokat reális kondíciók mellett tudjuk végrehajtani – elemez Kovács Balázs a Danubius Hotels Zrt. vezérigazgatója. Aki annak ellenére is sikeres évet vár, hogy az ukrajnai háború és a gázai konfliktus milliárdos veszteséget okoz a hazai szállodaiparnak.

2024 már az az esztendő, amit 4-5 éve, a turisztikai  iparágban, a Covid időszakában, a legtöbben a kilábalás első évének prognosztizáltak. Ehhez képest már 2023 kapcsán is gyakran a Covid előttihez hasonló eredményekről lehetett hallani. Hogyan látja ezt?

– A Covid előtti utolsó békeév, 2019 globálisan egy bezzeg év volt. Lehettek ezen belül regionális különbségek és lehettek olyan régiók, ahol az eredmény nem volt annyira kiemelkedő, de az biztos, hogy Magyarország számára 2019 egy kiugró év volt. Az is tény, hogy a 2023-ban már voltak olyan eredmények, amelyek több tekintetben is a ’19-es bezzeg év közelében mozogtak. De nagyon nem mindegy, hogy milyen adatokról beszélünk. Mert miközben könnyű kijelenteni, hogy 2019-et utolértük, a kérdés az, hogy miben? Milyen mutatókban? Bevételben, volumenben, vendégéjszakában, átlagárban, profitban? Ha profitban értük utol, és nemcsak nominálisan, hanem reálértéken, akkor az nagyon jó. A baj csak az, hogy ez még nem történt meg. Az árbevételt tekintve, ugyan akörül vagyunk, de 2019 és 2023 között az alapanyagokat és különösen az energiaárakat tekintve egy igen jelentős, legalább 40 százalékos infláció volt. Ezért a szakma többsége még nominál értéken sem érte el a 2019-es eredményeket, a reálértéket tekintve pedig igen messze vagyunk még attól – magyarázza Kovács Balázs.

– Kérdés az is, hogy mikorra tudja ledolgozni a szakma azt több milliárdos veszteséget, amit a Covid időszaka okozott.

– Őszintén szólva én ezen nem is lamentálnék. Előre tekintünk és pozitívan tekintünk előre.

– Mi az, ami leginkább pozitívum?

– Például vannak már olyan szállodák, amelyek a  vendégszámban elérték a ’19-es szintet. Főként Budapesten, a kisebb belvárosi szállodák, ahol az egyéni vendégforgalom dominál. Ők már a '19-es vendégszám közelében vannak, lényegesen magasabb áron, mert az elmúlt években, az infláció hatására, minden évben kétszámjegyű volt az átlagár- növekedés. Ami egyébként globális trend, mert nemcsak a szállodai, hanem az éttermi és repjegyárak is nagyon komolyan megdrágultak. Ami összefügg az élelmiszer és az energia ár drágulással, valamint a robbanásszerűen erős kereslettel is.

– Mennyire állja meg a helyét az, hogy a jelenlegi helyzetben a külföldi turistákra építő Budapest a nyertes?

– Az kétségtelen, hogy a fővárosi turizmus magára talált. De Budapesten a jól fizető konferencia és a rendezvényturizmus tekintetében még mindig jelentős elmaradás érzékelhető. Nem beszélve arról, hogy a mi szállodáink egy része nagyon örülne a klasszikus városlátogató csoportos turistának is, de sajnos azokból is sokkal, de sokkal kevesebb van még. Egyrészt a Távol-keletről sokkal kevesebb csoport érkezik a fővárosba,mint 2019-ben. Az USÁ-ból ugyan már tavaly elkezdődött a visszaépülés, de így is jóval kevesebben érkeznek egyelőre, mint a Covid előtt. Abban reménykedhetünk, hogy mivel Kínából visszaépültek a légijáratok Ázsiából várható egy fellendülés.  Annak is nagyon örülne a szakma, ha a nyári szezont  megelőzően meglepne minket valaki egy új amerikai direkt járatról szóló bejelentéssel. Ennek nem elsősorban az utasszám miatt lenne jelentősége, hanem a presztizs miatt, mert egy direkt járattal, az adott légitársaság amerikai reklámkampánya miatt Budapest és Magyarország ismét felkerülne az Észak-Amerikai turisztikai térképre.

Mindezek fényében miként alakult a 2023-as esztendő és mit vár 2024-től?

– A Danubius Hotels nagyon jól teljesített, nem nagyon éreztünk visszaesést a belföldi piacon. Igaz a főszezonban volt egy rövid megtorpanása a keresletnek és az áremelésnek is megvolt az a felső határa, ami felett teljes mértékben leállt a kereslet. De összességében jól sikerült a tavalyi főszezonunk. Mindez úgy, hogy közben a teljes orosz-ukrán piaci kereslet hiányzik az országban, ami csak a Danubius portfólió esetében (ami a Danubius Hotels és az Ensana Hotels házait jelenti) összességében milliárdos árbevétel kiesést jelent. Ráadásul a tragikus események miatt, a tavaly október elején az egész Magyarországon legdinamikusabban növekvő küldő országnak számító izraeli piac háromnegyede is eltűnt, ami nálunk havi 100 milliós nagyságrendű kiesést jelent. A december azonban így is nagyon erős volt, aminek köszönhetően annak ellenére jól zártuk a 2023-as évet, hogy a belföldi kereslet összességében nem volt olyan masszív, mint 2022-ben. A tavalyi év kapcsán azt is fontos elmondani, hogy a futball Európa Liga döntőtől a vizes VB-n át az Atlétikai Világbajnokságig rengeteg olyan sportrendezvény volt a fővárosban, amelyek rendkívüli módon hozzájárultak a 2023-as turisztikai forgalom növekedéséhez. Ezért is árnyalja a 2024-es kilátásokat, hogy idén nem lesznek hazánkban ilyen, egész Európát, sőt akár a világot megmozgató sportesemények, kulturális rendezvények, konferenciák.

– És mit hozhat az extra sok hosszú hétvége?

– A hét hosszú hétvége nyilván jót fog tenni a belföldi keresletnek, de ne feledjük, hogy 52 hét van egy évben. Hét hosszú hétvége biztosan nem tudja megoldani az ötvenkét hét forgalmát. De egyértelműen hozzájárul az eredmény  javításához, mert az ilyen sátoros ünnepek általában kiemelt vendégforgalmat hoznak és a jó szállodák meg fognak telni. De az ukrajnai háború miatt továbbra is teljes mértékben hiányzik az orosz-ukrán bevétel, miközben a gázai konfliktus sem zárult le, bár bízunk abban, hogy az izraeli piac kiesése csökkenő mértékű lesz. Mindettől függetlenül 2024 kapcsán én bízok a belföldi piacban. A szakmának jó hír, hogy januártól a SZÉP kártya megint kizárólag a szállás-vendéglátásra fordítható és remélem, hogy ez így is marad. Jó, ha ez a pénz itt költődik el, arra, amire eredetileg szánták. Az is jó jel, hogy az infláció csökken, így az áremelkedés is érezhetően visszafogottabb lesz, ami bizonyosan jótékony hatást gyakorol a forgalom alakulására. Már csak azért is, mert tavaly óta az energiapiacon is viszonylagos nyugalmat és konszolidációt láttunk, aminek kapcsán azért fontos elmondani, hogy a '19-es évhez képest még mindig nagyjából kétszeres árat fizetünk az energiáért.

– Milyen tervek vannak a felújítások kapcsán?

– Miközben a beszállítói piac minden szegmensben konszolidálódni látszik, az építőipar, az ágazat visszaesése miatt, most sokkal rugalmasabb, mint néhány évvel ezelőtt. Egy-egy projekt kapcsán így sokkal több és lényegesen jobb kondíciójú ajánlat közül választhatunk, mint korábban. Ez számunkra azért előnyös, mert folytatódik a nagyszabású felújítási rogramunk: jelenleg is zajlik a Helia szálloda szobafelújításának második üteme, egyedülálló apartman típusok kialakításával, a végéhez közeledik büki szállodánk szobáinak és a Spa területének megújítása. Hévizen, az Ensana Thermal Aquában is szobafelújítás zajlik, miközben a gyógyászaton új szaunavilág épül. Balatonfüreden pedig, az Annabellában teljesen felújított, a kor követelményeinek maximálisan megfelelő szobák várják hamarosan a vendégeket.

– A turizmus sikeres újra indulása kapcsán tavaly, sokfelé már szakemberhiánnyal szembesültek. Ezen a téren hogy állnak?

– Mi köszönjük jól vagyunk a munkaerővel. Semmivel sem érezzük nehezebbnek a jelenlegi helyzetet mint a '19-est, ami egyértelműen az elmúlt évek tudatos építkezésének köszönhető és annak, hogy, amit kínálunk, az versenyképes, adatalapú. Tehát nem hasraütésszerűen adunk béreket, hanem megnézzük, hogy mik a piacon, pozíciónként reálisan elérhető bérek, és ahhoz képest próbálunk egy versenyképes csomagot adni. Szerintem annak is nagy jelentősége van, hogy törvényesen működünk és amit ígérünk, azt betartjuk. Ennek következtében van egy pozitív munkáltatói márkánk, egy befogadó vállalati kultúránk, miközben a dolgozói juttatásokat visszaépítettük, sőt, szerintem egyedülálló módon, az egészségtudatosság jegyében, minden dolgozónak egy egészségügyi szűrőcsomagot is adunk minden évben. Nem véletlen, hogy a szezonális balatoni szállodáinkban nemcsak, hogy fel tudjuk tölteni a létszámot, de a munkatársak többsége már évek óta visszatér hozzánk, ami arra is garancia, hogy a vendégeink ugyanarra a szolgáltatásminőségre számíthatnak, amit nálunk már megszoktak.

Érsek M. Zoltán
Ez a cikk testvérlapunk AzUtazó magazin felületén jelent meg.

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

KSH: 3,9 milliárd euró volt a szolgáltatás-külkereskedelmi többlet a harmadik negyedévben

A teljes szolgáltatásexportból az üzleti szolgáltatások aránya 38 százalékot (az idetartozó egyéb üzleti szolgáltatásoké 19 százalékot) tett ki, de jelentős volt még a turizmus 29 és a szállítási szolgáltatások 24 százalékos részesedése is.

SMS-csalók élnek vissza a Magyar Nemzeti Bank nevével

Azt javasolják, hogy aki válaszolt hasonló üzenetre, és megadta személyes banki azonosítóit, azonnal vegye fel a kapcsolatot számlavezető hitelintézetével.

Panettone: a világsztár olasz karácsonyi kuglóf legendája és valósága

December ma már nemcsak Olaszországban a Panettone hónapja. Az...

Tarolnak az egészségpénztárak

Az idei év első kilenc hónapjában 80 ezer új belépőt regisztráltak az egészségpénztárak, majdnem annyit, mint 2024-ben összesen.
Hirdetés

Hírek

KSH: 3,9 milliárd euró volt a szolgáltatás-külkereskedelmi többlet a harmadik negyedévben

A teljes szolgáltatásexportból az üzleti szolgáltatások aránya 38 százalékot (az idetartozó egyéb üzleti szolgáltatásoké 19 százalékot) tett ki, de jelentős volt még a turizmus 29 és a szállítási szolgáltatások 24 százalékos részesedése is.

SMS-csalók élnek vissza a Magyar Nemzeti Bank nevével

Azt javasolják, hogy aki válaszolt hasonló üzenetre, és megadta személyes banki azonosítóit, azonnal vegye fel a kapcsolatot számlavezető hitelintézetével.

Tarolnak az egészségpénztárak

Az idei év első kilenc hónapjában 80 ezer új belépőt regisztráltak az egészségpénztárak, majdnem annyit, mint 2024-ben összesen.

Most a vevőnek áll a zászló

Novemberben az eladó lakóingatlanok iránti telefonos érdeklődések száma meghaladta a 260 ezret. Havi szinten 7 százalékos ez csökkenést jelent októberhez képest, éves összevetésben pedig 15 százalékos mérséklődést jelent a lakáspiac keresleti oldalán.

Advent Óbudán: indul a főváros egyik legkedvesebb karácsonyi vására

November 28. és december 23. között rendezik meg az Advent Óbudán 2025 karácsonyi vásárt, amely a Fő téren és a Szentlélek téren kínál ingyenes családi programokat, koncerteket, jégpályát és kézműves vásárt.

Erősíti pozícióját a német ingatlanpiacon a BÉT-re készülő cég

A tőzsdei bevezetés előtt álló magyar cég portfóliója már eléri a több mint 10.000 négyzetmétert.

NAV: elindult a karácsonyi ellenőrzéssorozat

Érdemes követni a NAV Adótraffipax-rovatát, ahol előre jelzi a hivatal, hol és milyen típusú ellenőrzések várhatóak a közeljövőben.

Tavaszra légibázist tervez Tel-Avivba a Wizz Air

Az elképzelések szerint a légitársaság tíz új repülőgépet telepít Izraelbe és négyezer munkahelyet hoz létre. A döntés átformálhatja az izraeli légiközlekedési piacot.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.