Carlos Tavares Fotó: Nathan Laine/Bloomberg
A Stellantis vezérigazgatója, Carlos Tavares a helyzetet ismerő emberek szerint az autógyár katasztrofális profitfigyelmeztetésére válaszul a vezetőség mélyreható átalakítását tervezi, miközben a saját állása sincs biztonságban.
Tavares ezen a héten az Egyesült Államokban az igazgatótanács ülésén terjesztheti elő javaslatát – fejtették ki a Bloombergnek a névtelen szakmai források. A megszorítások több, különböző részleget érinthetnek, a pénzügytől a regionális vezetőkön át a márkavezetőkig.
A kétnapos tanácskozáson várhatóan a 66 éves vezérigazgató jövőjét is megvitatják a testület tagjait. Az eseményt már jóval azelőtt tervezték, hogy a a Bloomberg múlt hónapban ismertette, hogy a cégcsoport elnöke, John Elkann elnök elkezdte keresni Tavares utódját, akinek a szerződése 2026 elején jár le.
Tavares, aki megszállott költségcsökkentő, megpróbálja visszaszerezni az irányítást akudarcok után, amelyek miatt az autógyártó csökkentette az idei évre vonatkozó profit- és pénzforgalmi várakozásait. Miközben a legtöbb európai rivális is a csökkenő kereslettel küzd, a Stellantis figyelmeztetésének mértéke és időzítése hozzáértők szerint kérdéseket vetett fel az autógyártó irányításával kapcsolatban.
Nem világos, hogy az igazgatók támogatják-e a vezérigazgató átalakítási tervét, de számos más eredmény is lehetséges – mondták el a szakemberek. Az igazgatótanács tagjai az Egyesült Államokban, a Stellantis legnagyobb nyereségtermelő részén végrehajtandó átalakítási erőfeszítésekre is összpontosítanak majd. A Stellantis amerikai részvényei a hír után 3,2%-ot emelkedtek, miközben idén 42 százalék körüli mínuszban van a részvény.
A Jeep és Dodge gyártója megduzzadt készletekkel és visszaeső eladásokkal küszködik az Egyesült Államokban, miután társainál jobban emelte az árakat. Elkann, aki egyben a Stellantis legnagyobb részvényese, az Exor NV vezérigazgatója is, egyre elégedetlenebb az észak-amerikai helyzettel – ismertette a múlt hónapban a Bloomberg.
A testület előtti megjelenése után Tavares Olaszországba utazik, ahol egy parlamenti meghallgatáson fog felszólalni a cégcsoport olaszországi autógyártásának csökkenése miatti aggodalmak közepette. Tavares a múlt héten a franciaországi Sochaux-ban tett üzemlátogatásán dacos hangot ütött meg, és azt mondta, hogy a végsőkig ragaszkodik a mandátumához, és a jelenlegi ellenszél „semmiképpen” nem kérdőjelezi meg stratégiáját.
Tavares a PSA Peugeot Citroen csoport gazdasági helyzetét a radikális költségcsökkentéseivel, valamint az Opel megszerzésével és az önálló DS márka elindításával nyereségessé tevő vezérigazgatói pozíciójából került a Fiat Chrysler Automobiles-szel összeolvadva létrejött Stellantis csoport élére. Amely mára a világ negyedik legnagyobb járműipari vállalataként a következő márkákat egyesíti: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram Trucks, Vauxhall.