Az Audi Hungariával indított kutatást a győri Felsőoktatási és Ipari Együttműködések Központja (FIEK). A közös fejlesztéssel az autóipar valós igényeire adnak megoldást – ígérték a létesítmény átadásakor a kutatók.
Szijjártó Péter Győrben, a Széchenyi István Egyetem 14 milliárd 250 millió forintos állami támogatásból létrejött Felsőoktatási és Ipari Együttműködések Központjának átadóján azt mondta, a győri FIEK-kel szembeni elvárás, hogy növelje Magyarország beruházási vonzerejét, és a kontinens legjobb tudásával rendelkező szakemberek révén az autóipari kutatások egyik legfontosabb helyszínévé váljon.
Kiemelte, hogy a kormány zászlóshajóként tekint a győri FIEK-re, amely mellett további hét ilyen intézményt hoznak létre az országban.
Emlékeztetett arra is, hogy míg 2010-ben az autóipar termelés éves értéke 4000 milliárd forint volt, 2018-ban 8500 milliárd forintot ért el, idén az első három hónapban pedig további 11 százalékkal nőtt. Ez azt jelzi, hogy közel az az időszak, amikor a magyar autóipar éves termelési értéke eléri a 10 ezer milliárd forintot – mondta a miniszter.
Hozzátette, a hazai autóipar versenyképességét mutatja, hogy a termelési érték 91 százaléka exportra kerül. Míg lakosságszám alapján Magyarország a 92. helyen áll a világon, addig a világ 18. legnagyobb autóipari exportját állítja elő – mondta, majd hozzátette, hogy mára a teljes feldolgozóipari kibocsátás 30,7 százalékát az autóipar adja, és 173 ezer ember dolgozik az ágazatban.
Szijjártó Péter kitért arra is, hogy míg 2010-ben a magyar gazdaság “a tönk szélén állt”, addig mára Európa leggyorsabban növekvő gazdasága. Dimenzióváltás zajlik, a termelésközpontú gazdaság olyan gazdasággá alakul át, ahová a vállalkozások szívesen viszik a vadonatúj technológiákat. Ennek előfeltétele, hogy legyen elég képzett szakember, a kis- és közepes vállalkozások számára pedig megfelelő háttér álljon rendelkezésre – mondta.
A gazdaság fejlődése alapvetően az oktatáson múlik, ezért olyan megoldásokra van szükség, amelyekkel fenn lehet tartani a magyar gazdaság európai uniós átlagon felüli növekedését – hangsúlyozta. A győri egyetemet az ország egyik meghatározó felsőoktatási központjának nevezte, a FIEK-ben pedig szavai szerint az autóipar valós igényein alapuló fejlesztéseket végeznek.
Achim Heinfling, az Audi Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke azt hangsúlyozta, hogy a kutatás-fejlesztésnek, az oktatásnak és az iparnak a FIEK által létrejött intézményes együttműködése jövőorientált fejlődési modell, a kutatási projekteket még hatékonyabban tudják végrehajtani.
A FIEK-ben már folynak olyan kutatások, amelyek az Audi Hungariával karöltve indultak el, ilyen egyebek mellett a súrlódástani és emissziós vizsgálatok, a virtuális valóság alapú megoldások kutatása az autóiparban és matematikai kutatások.
A FIEK-kel még szorosabbá válik az együttműködés a vállalat és az egyetem között – mondta, majd hozzátette, hogy a felsőoktatási intézményben nyolc Audi-tanszék van.
Földesi Péter, az egyetem rektora arról beszélt, hogy a FIEK az egyetemen belül egyfajta kompetencia központ. Alapvető pillére annak az elvárásnak, hogy az egyetemek az oktatáson és a kutatáson túl legyenek nyitottak, az innovációban legyen társadalmi és gazdasági felelősségük.