Különadót vetne ki az 50 eurónál olcsóbb, európai útvonalakra szóló repülőjegyekre a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) az éghajlatváltozás elleni küzdelem jegyében. Ezzel párhuzamosan csökkentenék a vonatjegyek áfáját is.
A “dömpingárak” helyét át kell vennie a klímavédelemnek – mondta Alexander Dobrindt, a német kormánypárt szövetségi parlamenti (Bundestag) képviselőinek vezetője a Bild című lapnak.
A repülőjegyek árazásában be kell vezetni egy alsó határt. “Aki 50 eurónál alacsonyabb áron kínál repülőjegyet, a jövőben fizessen dömpingár-adót” – emelte ki a politikus, hozzátéve, hogy az új adó bevezetésével együtt csökkenteni kell a vonatjegyek általános forgalmi adóját (áfa).
A párt elnöke, Markus Söder bajor miniszterelnök még július végén vezette fel a CSU klímavédelmi elképzelései egyik első elemeként, hogy vonzóbbá kell tenni a vasúti közlekedést a légi közlekedésnél a rövidebb útvonalak esetében. Ehhez jóval olcsóbb vonatjegyek kellenek, ezért a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni kell a vasúti közlekedés áfaterhét – mondta a pártelnök-tartományi miniszterelnök.
A javaslatokat szeptember elején dolgozzák ki részletesen, a CSU-s Bundestag-képviselők tanácskozásán, amelyen felkészülnek a parlament őszi ülésszakára.
A testvérpárt Kereszténydemokrata Unió (CDU) részéről bírálták a túlságosan olcsónak minősített repülőjegyekre kivetendő különadó ötletét. A szövetségi kormány légi közlekedési ügyekért felelős megbízottja, Thomas Jarzombek CDU-s politikus kiemelte, hogy a koalíciós szerződés – a CDU, a CSU és a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) megállapodása – értelmében nem lehet az adókat emelni.
Azonban a javaslat önmagában is kétséges, meglehet, hogy nem járulna hozzá az éghajlatváltozást fokozó gázok kibocsátásának csökkentéséhez, hanem csupán az alacsonyabb jövedelmű rétegeket fosztaná meg a mobilitás egy formájától, és a repülőjáratok ugyanúgy közlekednének, csak alacsonyabb kihasználtsággal – fejtette ki a kormánymegbízott, hozzátéve, hogy a légi közlekedés adóügyi vonatkozásait tanácsos európai uniós szinten egységesen kezelni, hogy az ágazat szereplői a közösségen belül ne vándoroljanak a kedvezőbb feltételeket kínáló országokba.