Számos üzlet lassan zárkózik fel a jótállás és a szavatosság 2021-től átfogóan megújított szabályaihoz: a hatóság az első negyedévben közel 310 üzletben és webáruházban vizsgálódott, és 59 százalékuknál talált kifogásolnivalót.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közölte: hosszú ideje a garanciális ügyintézés hiányosságai miatt érkezik be a legtöbb fogyasztói panasz, ezért 2021-től új időszámítás kezdődött a jótállási szabályokban. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a terület 17 éve változatlan rendelkezéseit a vásárlók helyzetét javítva, a vállalkozások kötelezettségeit egyértelműbbé téve dolgozta át.
A januártól a termék árához igazodóan a korábbi egy mellett két-három év is lehet a jótállási idő, világosabbak a javítási és cserehatáridők, a jótállási jegy elektronikus formában is kiadható.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta: “Az országos fogyasztóvédelmi ellenőrzés kedvező tapasztalata, hogy a nagyobb forgalmat bonyolító áruházak, üzletláncok többnyire megfelelően járnak el. Számos helyen egyedi figyelemfelhívó tájékoztatással, az ügyfélszolgálaton szóban is jelzik a vásárlóknak az új jótállási szabályokat. A boltok egy része azonban még a több mint másfél évtizede érvényes rendelkezéseket sem tartja be hiánytalanul. A tavaly 44 százalékos kifogásolási arány 2021 első hónapjaiban jócskán 50 százalék fölé nőtt. A hatóság a gyakorlati jogalkalmazás támogatása érdekében egész évben fokozottan ellenőrzi a jótállási követelmények teljesítését.”
A fogyasztóvédelem az év első két hónapjában 531 szavatossággal, jótállással összefüggő tájékoztatást vizsgált meg fogyasztói panaszok alapján és próbavásárlásokkal. A hatóság 80 esetben (15 százalék) tapasztalt félrevezető tájékoztatást az igényérvényesítési határidőkről, ez a hiba fordult elő a leggyakrabban. Néhányszor megesett, hogy bár az új szabályok szerint már nem lehetne, a kereskedők mégis kérték az eredeti dobozt, csomagolást a garanciális ügyintézéshez.
A jótállási jegy meglétét, tartalmát 146 esetben ellenőrizték, ezek közel negyedénél, 36 esetben a vállalkozás jogsértő módon egyáltalán nem adott jótállási jegyet. A fennmaradó 110 jótállási jegy harmada nem ismertette az év elejétől hatályos szabályokat. A termékek tizedénél nem tüntették fel az árnak megfelelő sávos jótállási időt – sorolta a minisztérium.
A hatóság az első alkalommal vétő vállalkozásokat többnyire csak figyelmezteti a mulasztásaikra, szankció nélkül azok javítására, pótlására kötelezi a cégeket.
Az éves ellenőrzéssorozat első három hónapjában összesen közel 2,7 millió forint bírságot szabtak ki az általános szavatossági szabályok megsértése miatt – közölte az ITM.
A január elsejével hatályba lépett módosításokat összegző infografika ide kattintva is elérhető.