Kezdőlap Informatika A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?
No menu items!

A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?

Illusztráció: Bigstock

A mesterséges intelligencia és a nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, az elmúlt években robbanásszerűen terjedtek el, és mind a felhasználók, mind a vállalkozások számára új kihívásokat jelentenek. A ChatGPT jelenlegi, körülbelül 200 milliós felhasználói bázisa ugyan elenyésző a Google vagy a Google által bevezetett Gemini 4,3 milliárd felhasználójához képest – ami a Föld lakosságának közel fele –, azonban ez a szám rövid idő alatt nőtt ekkorára, ami komoly kérdéseket vet fel a vállalatok számára.

Az egyik legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy a nyelvi modellek, különösen a ChatGPT, milyen hatással lesznek a keresőoptimalizálásra (SEO) és a digitális marketing stratégiákra. Jelenleg a Google bevételeinek nagy része a PPC hirdetésekből származik, a cégek pedig a PPC kampányok mellett a keresőoptimalizálásra építik a jelenlétüket. Az algoritmusok és a kulcsszavak dominálták – és dominálják még jelenleg is – a tartalomstratégiákat, hiszen a jó helyezés a keresési találatok között növeli a láthatóságot és a kattintási arányokat. A nyelvi modellek megjelenése és térhódítása azonban új irányokat vázol fel.

Bliszkó Gábor, digitális marketing specialista szerint az elmúlt időszakban jelentős eltolódás figyelhető meg a felhasználói szokásokban.

„Mostanra kikristályosodott, hogy a nyelvi modelleket, mint a ChatGPT vagy a Google Gemini, leginkább információszerzésre használják. Receptötleteket, divattippeket kérnek leginkább a felhasználók és általános kérdésekre keresik a választ, de a konkrét termék- vagy szolgáltatáskeresések esetében a nyelvi modellek egyelőre kevésbé hatékonyak” – magyarázta a szakértő, hozzátéve, hogy habár egy egyszerű beszélgetés során már adnak termék vagy üzlet javaslatokat a nyelvi modellek, a Google keresőhirdetéseket ez egyelőre nem fogja befolyásolni, továbbra is érdemes a cégeknek erre hangsúlyt fektetni.

A ChatGPT 2025-re ráadásul saját keresőmotort is bevezet, ami újabb bizonytalansági tényezőt jelent. Most ugyanis még megjósolhatatlan, hogy ez a lépés hogyan befolyásolja majd a digitális marketing világát és az online keresési szokásokat.

„A vállalatok számára komoly kihívást jelent, hogy hogyan igazítsák marketing- és hirdetési stratégiáikat ezekhez a változásokhoz. A tartalmi SEO szerepe lassan háttérbe szorulhat, ami nagy változást hozhat a piacon” – magyarázta Bliszkó Gábor.

A szakértő szerint a SEO-zott tartalmak jelentősége egyre csökkenni fog, különösen azoké, amelyek inkább általános kérdéseket (a klasszikus „How to…” tartalmakat) céloznak meg. A nyelvi modellek elterjedésével ugyanis egyre több felhasználó választja majd az AI-alapú kereséseket, amelyek nem a hagyományos keresési eredményeket sorolják fel, hanem azonnali válaszokat kínálnak. „Ez a változás elkerülhetetlenül átrendezi majd az online piacot, és a cégeknek érdemes már most átgondolniuk a SEO stratégiájukat” – tanácsolja Bliszkó Gábor, a BeOnWeb marketing ügynökség ügyvezetője.

Hogyan reagáljanak a vállalkozások?

A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a vállalatoknak nem érdemes a továbbiakban kizárólag a SEO-ra építeni a stratégiáikat. „Most van itt az ideje annak, hogy cégek más platformokra is hangsúlyt fektessenek, mint például a hírlevelek, közösségi média felületek és a videómegosztók, hogy több lábon álljanak.”

Bliszkó Gábor kiemelte, hogy a „hogyan készül” típusú tartalmak helyett érdemes a tranzakciós keresésekre, konkrét termékekre és szolgáltatásokra koncentrálni a Google keresőjében. „A felhasználók ma már egyre inkább a specifikusabb, konkrét termékekre vonatkozó kérdéseket teszik fel a Google-keresésekben, és erre kell a cégeknek is reagálniuk. Ahelyett, hogy a jövőben keresőoptimalizált cikkekkel próbálnák elérni a felhasználókat, inkább a termék- és szolgáltatásalapú tartalmakat kell előtérbe helyezniük” – tanácsolta a szakértő.

Noha jelenleg sok a bizonytalanság, a szakember azt tanácsolja, hogy a cégeknek érdemes figyelemmel kísérni a nyelvi modellek, a keresők fejlődését és a felhasználói szokásokat. Egyelőre ugyanis még azt sem lehet tudni, hogy lesznek-e és ha igen, hogyan jelennek majd meg a hirdetések a nyelvi modellekben. Vannak már AI beszélgetések, ahol már most is megjelennek termék vagy áruház ajánlások a nyelvi modell részéről, de ez még nem tekinthető hirdetésnek, és több kérdést is felvet a nyelvi modellel kapcsolatban. A kulcs azonban a változások követésében rejlik. „Fontos, hogy a vállalatok munkatársai is tisztában legyenek ezekkel a változásokkal. Érdemes buzdítani őket arra, hogy rendszeresen használják a nyelvi modelleket és a keresőket, és osszák meg a tapasztalataikat. Így a cégek is jobban tudnak alkalmazkodni az új trendekhez” – magyarázta a marketing specialista.

Bliszkó Gábor szerint a jövő ugyan bizonytalan, ám aki időben reagál, előnybe kerülhet. A cégeknek folyamatosan monitorozniuk kell a változásokat, és az eddigi keresőoptimalizálási stratégiáikat rugalmasan kell alakítaniuk, hogy lépést tartsanak a technológia gyors fejlődésével.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Jelentős lakossági energiatárolós támogatási program indul: 2,5 millió forintos állami hozzájárulás 10 kW-os tárolókra

Az A1 Solar Kft. álláspontja szerint a lakossági energiatárolás elterjedése nemcsak a háztartások energiafüggetlenségét erősíti, hanem a villamosenergia-hálózat tehermentesítéséhez és Magyarország fenntarthatósági céljaihoz is érdemben hozzájárul.

Karácsonyi időszak a budapesti fürdőkben, változások az új évben

2025 december 19. és 2026. január 6. között a Széchenyi és a Rudas fürdő ünnepi nyitvatartással üzemel, a Rudas fürdőben csak társas fürdőzés van ezeken a napokon. A többi fővárosi fenntartású fürdőben hétvégi nyitvatartás és jegyárak lesznek érvényben.

Széles kínálatból válogathatnak a szaloncukrot vásárlók

A nagy áruházláncokban kapható márkák mellett erős a kereslet a jellemzően kis mennyiségben cukrászdákban vagy kézműves kisüzemekben készült termékek iránt is, amelyek jellemzően nem is kerülnek kiskereskedelmi forgalomba.

NGM: 5 százalék alatt maradhat a költségvetési hiány jövőre is

A költségvetés 2026. évi nettó finanszírozási igénye 5445 milliárd forint, amelyet ugyanekkora nettó kibocsátás finanszíroz.
Hirdetés

Hírek

Jelentős lakossági energiatárolós támogatási program indul: 2,5 millió forintos állami hozzájárulás 10 kW-os tárolókra

Az A1 Solar Kft. álláspontja szerint a lakossági energiatárolás elterjedése nemcsak a háztartások energiafüggetlenségét erősíti, hanem a villamosenergia-hálózat tehermentesítéséhez és Magyarország fenntarthatósági céljaihoz is érdemben hozzájárul.

Karácsonyi időszak a budapesti fürdőkben, változások az új évben

2025 december 19. és 2026. január 6. között a Széchenyi és a Rudas fürdő ünnepi nyitvatartással üzemel, a Rudas fürdőben csak társas fürdőzés van ezeken a napokon. A többi fővárosi fenntartású fürdőben hétvégi nyitvatartás és jegyárak lesznek érvényben.

NGM: 5 százalék alatt maradhat a költségvetési hiány jövőre is

A költségvetés 2026. évi nettó finanszírozási igénye 5445 milliárd forint, amelyet ugyanekkora nettó kibocsátás finanszíroz.

A Pegasus veszi meg a Smartwings-csoportot

A Pegasus Airlines megállapodott a Smartwings és a hozzá tartozó Czech Airlines felvásárlásáról – jelentette be rövid közlésében a török légitársaság. A stratégiai befektetéstől a Pegasus az európai jelenlétének erősítését várja.

Kamatot csökkentett a Fed

A bizottság úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Érkezik az okoskedvezmény, péntektől 15 százalék árkedvezmény jár a MÁVPlusz applikációban vásárolt jegy után

A kedvezmény kizárólag az új MÁVPlusz applikációban érhető el.

Elfogadta a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló jogszabályt az Országgyűlés

A 14. havi nyugdíj - a 13. havi nyugdíjjal megegyező módon - annak a nyugdíjasnak jár, aki a tárgyévet megelőző év legalább egy napjára, valamint a tárgyév februárjára részesült az ellátásban.

BM: a rendészeti szervek a mai nappal átveszik a javítóintézetek irányítását és felügyeletét

A rendőrség folyamatos bűnmegelőzési jelenlétet biztosít a javítóintézetekben. A rendelet azonnal, szerdán 11 órakor lép hatályb
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.