Kezdőlap Informatika A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?
No menu items!

A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?

Illusztráció: Bigstock

A mesterséges intelligencia és a nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, az elmúlt években robbanásszerűen terjedtek el, és mind a felhasználók, mind a vállalkozások számára új kihívásokat jelentenek. A ChatGPT jelenlegi, körülbelül 200 milliós felhasználói bázisa ugyan elenyésző a Google vagy a Google által bevezetett Gemini 4,3 milliárd felhasználójához képest – ami a Föld lakosságának közel fele –, azonban ez a szám rövid idő alatt nőtt ekkorára, ami komoly kérdéseket vet fel a vállalatok számára.

Az egyik legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy a nyelvi modellek, különösen a ChatGPT, milyen hatással lesznek a keresőoptimalizálásra (SEO) és a digitális marketing stratégiákra. Jelenleg a Google bevételeinek nagy része a PPC hirdetésekből származik, a cégek pedig a PPC kampányok mellett a keresőoptimalizálásra építik a jelenlétüket. Az algoritmusok és a kulcsszavak dominálták – és dominálják még jelenleg is – a tartalomstratégiákat, hiszen a jó helyezés a keresési találatok között növeli a láthatóságot és a kattintási arányokat. A nyelvi modellek megjelenése és térhódítása azonban új irányokat vázol fel.

Bliszkó Gábor, digitális marketing specialista szerint az elmúlt időszakban jelentős eltolódás figyelhető meg a felhasználói szokásokban.

„Mostanra kikristályosodott, hogy a nyelvi modelleket, mint a ChatGPT vagy a Google Gemini, leginkább információszerzésre használják. Receptötleteket, divattippeket kérnek leginkább a felhasználók és általános kérdésekre keresik a választ, de a konkrét termék- vagy szolgáltatáskeresések esetében a nyelvi modellek egyelőre kevésbé hatékonyak” – magyarázta a szakértő, hozzátéve, hogy habár egy egyszerű beszélgetés során már adnak termék vagy üzlet javaslatokat a nyelvi modellek, a Google keresőhirdetéseket ez egyelőre nem fogja befolyásolni, továbbra is érdemes a cégeknek erre hangsúlyt fektetni.

A ChatGPT 2025-re ráadásul saját keresőmotort is bevezet, ami újabb bizonytalansági tényezőt jelent. Most ugyanis még megjósolhatatlan, hogy ez a lépés hogyan befolyásolja majd a digitális marketing világát és az online keresési szokásokat.

„A vállalatok számára komoly kihívást jelent, hogy hogyan igazítsák marketing- és hirdetési stratégiáikat ezekhez a változásokhoz. A tartalmi SEO szerepe lassan háttérbe szorulhat, ami nagy változást hozhat a piacon” – magyarázta Bliszkó Gábor.

A szakértő szerint a SEO-zott tartalmak jelentősége egyre csökkenni fog, különösen azoké, amelyek inkább általános kérdéseket (a klasszikus „How to…” tartalmakat) céloznak meg. A nyelvi modellek elterjedésével ugyanis egyre több felhasználó választja majd az AI-alapú kereséseket, amelyek nem a hagyományos keresési eredményeket sorolják fel, hanem azonnali válaszokat kínálnak. „Ez a változás elkerülhetetlenül átrendezi majd az online piacot, és a cégeknek érdemes már most átgondolniuk a SEO stratégiájukat” – tanácsolja Bliszkó Gábor, a BeOnWeb marketing ügynökség ügyvezetője.

Hogyan reagáljanak a vállalkozások?

A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a vállalatoknak nem érdemes a továbbiakban kizárólag a SEO-ra építeni a stratégiáikat. „Most van itt az ideje annak, hogy cégek más platformokra is hangsúlyt fektessenek, mint például a hírlevelek, közösségi média felületek és a videómegosztók, hogy több lábon álljanak.”

Bliszkó Gábor kiemelte, hogy a „hogyan készül” típusú tartalmak helyett érdemes a tranzakciós keresésekre, konkrét termékekre és szolgáltatásokra koncentrálni a Google keresőjében. „A felhasználók ma már egyre inkább a specifikusabb, konkrét termékekre vonatkozó kérdéseket teszik fel a Google-keresésekben, és erre kell a cégeknek is reagálniuk. Ahelyett, hogy a jövőben keresőoptimalizált cikkekkel próbálnák elérni a felhasználókat, inkább a termék- és szolgáltatásalapú tartalmakat kell előtérbe helyezniük” – tanácsolta a szakértő.

Noha jelenleg sok a bizonytalanság, a szakember azt tanácsolja, hogy a cégeknek érdemes figyelemmel kísérni a nyelvi modellek, a keresők fejlődését és a felhasználói szokásokat. Egyelőre ugyanis még azt sem lehet tudni, hogy lesznek-e és ha igen, hogyan jelennek majd meg a hirdetések a nyelvi modellekben. Vannak már AI beszélgetések, ahol már most is megjelennek termék vagy áruház ajánlások a nyelvi modell részéről, de ez még nem tekinthető hirdetésnek, és több kérdést is felvet a nyelvi modellel kapcsolatban. A kulcs azonban a változások követésében rejlik. „Fontos, hogy a vállalatok munkatársai is tisztában legyenek ezekkel a változásokkal. Érdemes buzdítani őket arra, hogy rendszeresen használják a nyelvi modelleket és a keresőket, és osszák meg a tapasztalataikat. Így a cégek is jobban tudnak alkalmazkodni az új trendekhez” – magyarázta a marketing specialista.

Bliszkó Gábor szerint a jövő ugyan bizonytalan, ám aki időben reagál, előnybe kerülhet. A cégeknek folyamatosan monitorozniuk kell a változásokat, és az eddigi keresőoptimalizálási stratégiáikat rugalmasan kell alakítaniuk, hogy lépést tartsanak a technológia gyors fejlődésével.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Indul a Demján Sándor 1+1 program második üteme

A hazai kkv-k további megerősítése érdekében a kormány elindítja a Demján Sándor 1+1 KKV Beruházás-élénkítő támogatási program második ütemét 20 milliárd forint keretösszeggel.

A lakossági megtakarításoknak kulcsszerepük van a pénzügyi rendszer stabilitásában

A megfelelő mértékű és szerkezetű lakossági megtakarításoknak kulcsszerepük van a pénzügyi rendszer stabilitásában és a gazdaság kiegyensúlyozott, fenntartható fejlődésében - mondta Varga Mihály jegybankelnök szerdán, az OTP tőzsdére lépésének 30. évfordulója alkalmából rendezett jubileumi rendezvényen.

Fogyasztóvédelmi program indul az idősek biztonságáért

A Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM) és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságnak (NKFH) egyaránt fontos az időskorúak védelme és a fogyasztói tudatosságuk erősítése. Ezért a két szervezet országos kampányt indít.

A Duna Művészegyüttes premierre készül

A Duna Művészegyüttes november 28-án a Nemzeti Táncszínházban mutatja be legújabb előadását Partium - Az Értől az Óceánig címmel. A Partium a mai Magyarország és Erdély között elhelyezkedő csodás vidék, a produkció pedig a partiumi emberek identitáskérdéseit érintve beszél urbánus és paraszti létezésükről, valamint a vidék sajátos kulturális sokszínűségéről.
Hirdetés

Hírek

Indul a Demján Sándor 1+1 program második üteme

A hazai kkv-k további megerősítése érdekében a kormány elindítja a Demján Sándor 1+1 KKV Beruházás-élénkítő támogatási program második ütemét 20 milliárd forint keretösszeggel.

Vállalati e-autó program: több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást

Gyors ütemben halad a támogatások odaítélése is: már mintegy hétezer vállalkozás tudhatja nyertesnek magát.

Az év első kilenc hónapjában éves szinten csaknem 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt

Az év első kilenc hónapjában országosan és éves összevetésben csaknem 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt; a budapesti 25 százalékos erősödéshez képest a vármegyeszékhelyeken 65, a községekben pedig 93 százalékos élénkülés látható - közölte saját adatai alapján az ingatlan.com.

Stabilan egy százalék alatt az önkéntes nyugdíjpénztárak költsége

Az önkéntes nyugdíjpénztárak tavalyi - vagyonra vetített - díjterhelési mutatója 0,68 százalékra csökkent, változatlan befektetési és minimálisan apadó működési költségrészekkel, a jövőben várható terheket modellező 30 éves teljes költségmutató átlaga 0,93 százalék lett, így a pénztárak továbbra is az egyik legolcsóbb nyugdíj-előtakarékossági lehetőséget ajánlják ügyfeleiknek.

Nyár után emelkedett a nyaralók ára

A nyaralók ára egy év alatt kevésbé emelkedett, mint...

A KSH adatok alapján ha 6,6 évig semmire nem költünk meglehet a lakás

Tavaly országosan 6,6 évnyi keresetből lehetett venni egy átlagos lakást, Budapesten ez 8,7 év volt.

Megszületett Magyarország első mesterséges intelligencia törvénye

A kormány egy egykapus rendszert alakított ki, így a vállalkozások adminisztratív terhei nem növekednek, miközben a felhasználók biztonsága továbbra is garantált marad.

Messze van a bankkártyák kiszorításától, de erősödik a qvik

A piaci várakozások szerint a következő hónapokban megjelenhet az első nagy kiskereskedelmi lánc is, ahol a pénztáraknál qvik-fizetés is választható lesz.
Hirdetés

Gazdaság

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...