Kezdőlap Informatika A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?
No menu items!

A ChatGPT kinyírja a keresőoptimalizálást?

Illusztráció: Bigstock

A mesterséges intelligencia és a nyelvi modellek, mint például a ChatGPT, az elmúlt években robbanásszerűen terjedtek el, és mind a felhasználók, mind a vállalkozások számára új kihívásokat jelentenek. A ChatGPT jelenlegi, körülbelül 200 milliós felhasználói bázisa ugyan elenyésző a Google vagy a Google által bevezetett Gemini 4,3 milliárd felhasználójához képest – ami a Föld lakosságának közel fele –, azonban ez a szám rövid idő alatt nőtt ekkorára, ami komoly kérdéseket vet fel a vállalatok számára.

Az egyik legnagyobb kérdés jelenleg az, hogy a nyelvi modellek, különösen a ChatGPT, milyen hatással lesznek a keresőoptimalizálásra (SEO) és a digitális marketing stratégiákra. Jelenleg a Google bevételeinek nagy része a PPC hirdetésekből származik, a cégek pedig a PPC kampányok mellett a keresőoptimalizálásra építik a jelenlétüket. Az algoritmusok és a kulcsszavak dominálták – és dominálják még jelenleg is – a tartalomstratégiákat, hiszen a jó helyezés a keresési találatok között növeli a láthatóságot és a kattintási arányokat. A nyelvi modellek megjelenése és térhódítása azonban új irányokat vázol fel.

Bliszkó Gábor, digitális marketing specialista szerint az elmúlt időszakban jelentős eltolódás figyelhető meg a felhasználói szokásokban.

„Mostanra kikristályosodott, hogy a nyelvi modelleket, mint a ChatGPT vagy a Google Gemini, leginkább információszerzésre használják. Receptötleteket, divattippeket kérnek leginkább a felhasználók és általános kérdésekre keresik a választ, de a konkrét termék- vagy szolgáltatáskeresések esetében a nyelvi modellek egyelőre kevésbé hatékonyak” – magyarázta a szakértő, hozzátéve, hogy habár egy egyszerű beszélgetés során már adnak termék vagy üzlet javaslatokat a nyelvi modellek, a Google keresőhirdetéseket ez egyelőre nem fogja befolyásolni, továbbra is érdemes a cégeknek erre hangsúlyt fektetni.

A ChatGPT 2025-re ráadásul saját keresőmotort is bevezet, ami újabb bizonytalansági tényezőt jelent. Most ugyanis még megjósolhatatlan, hogy ez a lépés hogyan befolyásolja majd a digitális marketing világát és az online keresési szokásokat.

„A vállalatok számára komoly kihívást jelent, hogy hogyan igazítsák marketing- és hirdetési stratégiáikat ezekhez a változásokhoz. A tartalmi SEO szerepe lassan háttérbe szorulhat, ami nagy változást hozhat a piacon” – magyarázta Bliszkó Gábor.

A szakértő szerint a SEO-zott tartalmak jelentősége egyre csökkenni fog, különösen azoké, amelyek inkább általános kérdéseket (a klasszikus „How to…” tartalmakat) céloznak meg. A nyelvi modellek elterjedésével ugyanis egyre több felhasználó választja majd az AI-alapú kereséseket, amelyek nem a hagyományos keresési eredményeket sorolják fel, hanem azonnali válaszokat kínálnak. „Ez a változás elkerülhetetlenül átrendezi majd az online piacot, és a cégeknek érdemes már most átgondolniuk a SEO stratégiájukat” – tanácsolja Bliszkó Gábor, a BeOnWeb marketing ügynökség ügyvezetője.

Hogyan reagáljanak a vállalkozások?

A szakértő arra is felhívta a figyelmet, hogy a vállalatoknak nem érdemes a továbbiakban kizárólag a SEO-ra építeni a stratégiáikat. „Most van itt az ideje annak, hogy cégek más platformokra is hangsúlyt fektessenek, mint például a hírlevelek, közösségi média felületek és a videómegosztók, hogy több lábon álljanak.”

Bliszkó Gábor kiemelte, hogy a „hogyan készül” típusú tartalmak helyett érdemes a tranzakciós keresésekre, konkrét termékekre és szolgáltatásokra koncentrálni a Google keresőjében. „A felhasználók ma már egyre inkább a specifikusabb, konkrét termékekre vonatkozó kérdéseket teszik fel a Google-keresésekben, és erre kell a cégeknek is reagálniuk. Ahelyett, hogy a jövőben keresőoptimalizált cikkekkel próbálnák elérni a felhasználókat, inkább a termék- és szolgáltatásalapú tartalmakat kell előtérbe helyezniük” – tanácsolta a szakértő.

Noha jelenleg sok a bizonytalanság, a szakember azt tanácsolja, hogy a cégeknek érdemes figyelemmel kísérni a nyelvi modellek, a keresők fejlődését és a felhasználói szokásokat. Egyelőre ugyanis még azt sem lehet tudni, hogy lesznek-e és ha igen, hogyan jelennek majd meg a hirdetések a nyelvi modellekben. Vannak már AI beszélgetések, ahol már most is megjelennek termék vagy áruház ajánlások a nyelvi modell részéről, de ez még nem tekinthető hirdetésnek, és több kérdést is felvet a nyelvi modellel kapcsolatban. A kulcs azonban a változások követésében rejlik. „Fontos, hogy a vállalatok munkatársai is tisztában legyenek ezekkel a változásokkal. Érdemes buzdítani őket arra, hogy rendszeresen használják a nyelvi modelleket és a keresőket, és osszák meg a tapasztalataikat. Így a cégek is jobban tudnak alkalmazkodni az új trendekhez” – magyarázta a marketing specialista.

Bliszkó Gábor szerint a jövő ugyan bizonytalan, ám aki időben reagál, előnybe kerülhet. A cégeknek folyamatosan monitorozniuk kell a változásokat, és az eddigi keresőoptimalizálási stratégiáikat rugalmasan kell alakítaniuk, hogy lépést tartsanak a technológia gyors fejlődésével.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Mentavill Expo: ezért optimisták a villanyszerelők

Kiemelkedő érdeklődés mellett zajlott a hagyományosan kétévente sorra kerülő...

60-70 ezer kgfb-szerződést is lecserélhetnek az érintett autósok

Az érintett, váltani szándékozó autósokat, hogy fokozottan ügyeljenek a határidő betartására, mivel akinek a felmondása nem érkezik be határidőn belül a biztosítójához, automatikusan a következő egy évre megállapított új díjon viszi tovább a jelenlegi kötelező biztosítását.

BÉT- Emelkedés várható a tőzsdén az elemző szerint

A kedvező nemzetközi befektetői hangulat miatt a pozitív tartományban indulhat a kereskedés.

Elindultak a vadonatúj hóágyúk, készülnek a sípályák a Mátraszentistváni Síparkban

A Sípark december 1-jén elindítja megújult webshopját, ahol a szezon hivatalos kezdetéig 10 százalékos kedvezménnyel vásárolhatók meg az ajándékutalványok
Hirdetés

Hírek

60-70 ezer kgfb-szerződést is lecserélhetnek az érintett autósok

Az érintett, váltani szándékozó autósokat, hogy fokozottan ügyeljenek a határidő betartására, mivel akinek a felmondása nem érkezik be határidőn belül a biztosítójához, automatikusan a következő egy évre megállapított új díjon viszi tovább a jelenlegi kötelező biztosítását.

BÉT- Emelkedés várható a tőzsdén az elemző szerint

A kedvező nemzetközi befektetői hangulat miatt a pozitív tartományban indulhat a kereskedés.

Elindultak a vadonatúj hóágyúk, készülnek a sípályák a Mátraszentistváni Síparkban

A Sípark december 1-jén elindítja megújult webshopját, ahol a szezon hivatalos kezdetéig 10 százalékos kedvezménnyel vásárolhatók meg az ajándékutalványok

Itt a félelemindex. Turbulens év vége jöhet a piacokon – egyre több a kétely az AI-lufi és a Fed kamatvágása körül

Fotó:Freepik A nemzetközi részvénypiacok háromnegyed éves szárnyalása után a befektetők...

Sokba kerülnek az új ügyfelek: egyre több ajándékpénzt fizetnek a bankok

Egyre többször honorálják a termékeik igénybevételét ajándékpénz adásával a pénzintézetek, néhány napon belül a személyi kölcsönöknél is két újabb szereplő állt be az egyszeri jóváírást adó pénzügyi szolgáltatók sorába

Ne maradjon le, bárki elmondhatja a véleményét az e-számla koncepcióról

A ViDA-csomag fő célja az áfacsalások visszaszorítása és a gazdaság digitalizációjának előmozdítása. A hazai megvalósítás koncepciójának kidolgozása hónapok óta zajlik.

Visit Hungary: csaknem 80 elismerést adtak át a Virágos Magyarország díjátadóján

Az Év óvodakertje elismerést a Budapest XXII. Kerület Egyesített Óvoda nyerte el, a Virágos városi- és faluséták kategória idei díjazottja pedig Miskolc.

Hó, jég, dugó: így készülhetünk a reptéri ünnepi rohamra

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kapacitása évek óta nem tud lépést tartani a forgalom növekedésével. A téli szezonban naponta több tízezer utas érkezik vagy indul útnak, miközben a parkolóhelyek száma szinte változatlan.

Gazdaság

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.