Az eladott magánrepülőgépek száma 2023-ban valószínűleg új csúcsot ér el, ugyanis egyre nő a globális magánrepülőgép-forgalom – figyelmeztet egy amerikai tanulmány. A szerzők bírálják a tendenciát, különösen a környezetre és a társadalmi igazságtalanságokra gyakorolt hatásai miatt.
A magánrepülőgépek eladásai valószínűleg idén elérik minden idők legmagasabb szintjét – írja a Guardian című brit napilap egy agytröszt jelentésére hivatkozva.
A magánrepülőgépek globális flottája az elmúlt két évtizedben több mint kétszeresére nőtt – áll az Institute for Policy Studies és a Patriotic Millionaires közös jelentésében. Emellett tavaly 5,3 millió magánrepülést hajtottak végre, többet, mint valaha.
A jelentés szerzői különösen a magánrepülések környezetre és az adófizetőkre gyakorolt hatását bírálják. Bár a magánrepülőgépek a globális légi forgalomnak csak mintegy négy százalékát teszik ki, egy utasra vetítve körülbelül tízszer annyi üvegházhatású gázt termelnek.
Ráadásul a magánrepülőgép-forgalmat gyakorlatilag a kereskedelmi járatok támogatják. A magánrepülőgép-forgalomra kivetett adók a légiforgalmi irányítást finanszírozó adóbevételek mindössze két százalékát adják, holott a magánrepülőgépek a kezelt járatok 17 százalékát teszik ki.
Chuck Collins, a jelentés társszerzője és az Institute for Policy Studies egyenlőtlenséggel és közjóval foglalkozó programjának igazgatója bírálja a magánrepülés “óriási költségeit” a köz számára, mondván, “nem elég, hogy az egyszerű utasok és az adófizetők támogatják ezeket az utakat, a magángépekkel repülők jelentősen nagyobb mértékben járulnak hozzá a környezetszennyezéshez is, mint a többi utas. Ha már betiltani nem tudjuk a magánrepülőket, legalább meg kellene adóztatni őket, és megkövetelni tőlük, hogy megtérítsék a környezeti károkat és a támogatásokat.”
A Guardian beszámolója szerint Stephen Prince, a Patriotic Millionaires alelnöke és a Card Marketing Services alapítója már levonta a maga személyes következtetéseit a jelentésből. “Magánrepülővel repülni fantasztikus, ez a legjobb utazási élmény” – idézi az lap Prince-t. “De miután elolvastam ezt a jelentést, úgy döntöttem, hogy eladom a repülőmet. Gyakorlatilag lehetetlen egyensúlyt teremteni a környezet és az emberiség iránti aggodalom és a szélsőséges önzés között, amikor egyedül pattansz fel egy nagy jetre. Ez egyszerűen nem helyes.“