Hirdetés
Kezdőlap Tudomány A globális felmelegedés nem jó hír azoknak sem, akik félnek a repüléstől
No menu items!

A globális felmelegedés nem jó hír azoknak sem, akik félnek a repüléstől

Illusztrációk: Bigstock

A repülés közbeni turbulencia sokak számára kellemetlen élmény. Számukra rossz hír, hogy angol kutatók friss tanulmánya szerint a bolygó felmelegedésével a turbulencia egyre rosszabb lesz, súlyosabb károkat és sérüléseket is okozhat.

A Geophysical Research Letters című szaklapban júniusban megjelent elemzés szerint a világ egyes részein 1979 és 2020 között egyre gyakoribbá vált a tiszta levegő turbulenciája (CAT).

A tiszta levegő turbulenciája különleges kihívást jelent a pilóták számára, mivel nehéz előre felismerni, és figyelmeztetés nélkül is megjelenhet.

A Meteorológiai Világszervezet szerint például a CAT “gyakran – bár nem feltétlenül mindig – felhőzet hiányában jelentkezik, így vizuálisan nehéz észlelni“.

A jelentés közzétételét kísérő közleményben a Readingi Egyetem ismertette a kutatók néhány kulcsfontosságú megállapítását.

Az Atlanti-óceán északi része – a világ egyik legforgalmasabb repülési útvonala – felett egy tipikus ponton a súlyos turbulenciák teljes éves időtartama 55%-kal, az 1979-es 17,7 óráról 2020-ra 27,4 órára nőtt” – áll a közleményben.

Emellett a mérsékelt turbulencia 70,0 óráról 96,1 órára ugrott, míg a könnyű turbulencia 466,5 óráról 546,8 órára emelkedett.

Az egyetem a továbbiakban azt állította, hogy a szén-dioxid-kibocsátásból származó melegebb levegő “növeli a szélnyírást a sugáráramlatokban, erősítve a tiszta levegő turbulenciáját az Atlanti-óceán északi részén és globálisan“.

A tanulmány szerzői szerint kutatásuk “az eddigi legjobb bizonyíték arra, hogy a CAT az elmúlt négy évtizedben nőtt, ami összhangban van az éghajlatváltozás várható hatásaival“.

Paul Williams, a Readingi Egyetem légkörtudományi professzora és a tanulmány társszerzője a CNBC-nek nyilatkozva némi kontextust adott az eredményeknek.

Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a repülőgépek 55%-kal gyakrabban találkoznak turbulenciával, tiszta légörvényekkel, mert a repülőgépek természetesen megpróbálják elkerülni azokat, és egyre jobban elkerülik” – mondta.

A légkörben azonban “több a turbulencia, punktum” – tette hozzá.

Azt is világossá tette, hogy a jelentés a légköri megfigyeléseket elemezte, nem pedig közvetlenül a repülőgépek turbulenciaméréseit vizsgálta.

A turbulencia veszélyei

Williams szerint a turbulencia miatt súlyosbodhatnak “a repülőgép belső sérülései, amelyeket a repülőgép belsejének, általában a mennyezetnek ütköző tárgyak és emberek okoznak.

A múlt hónapban kiadott nyilatkozatában Mark Prosser, a Readingi Egyetem PhD-kutatója és a tanulmány társszerzője kiemelte a turbulencia pénzügyi következményeit.

A légitársaságoknak el kell kezdeniük gondolkodni azon, hogyan fogják kezelni a megnövekedett turbulenciát, mivel ez csak az USA-ban évente 150-500 millió dollárba kerül az iparágnak” – mondta.

Minden további perc, amelyet a turbulenciában való utazással töltünk, növeli a repülőgépek kopásának, valamint az utasok és a légiutas-kísérők sérüléseinek kockázatát” – tette hozzá Prosser.

Hogyan kezelhető?

Mit lehet tehát tenni a tiszta levegőben fellépő turbulencia mérséklése vagy kezelése érdekében? Williams többek között az előrejelzés javításának fontosságát hangsúlyozta.

Több kutatásra van szükségünk annak megértéséhez, hogy pontosan mi generálja a turbulenciát, és hogyan lehet kiszámítani azt. Szerintem a turbulencia-előrejelzés jobb kutatásába kellene befektetnünk” – mondta.

Ami a technológiát illeti, az elkövetkező években jelentős fejlesztésekre van lehetőség, még ha a kihívások továbbra fennállnak is.

Bár a fedélzeti radar nem látja a tiszta légörvényeket, van egy kapcsolódó technológia, a LIDAR, ami a fényérzékelés és távolságmérés rövidítése” – mondta Williams.

A LIDAR, magyarázta Williams, ugyanazon az elven működik, mint a radar, de helyette ultraibolya fényt és lézert használ.

Azáltal, hogy ezt a más hullámhosszú fényt használjuk, szabad szemmel láthatatlan tiszta légörvényeket láthatunk magunk előtt” – mondta.

Tesztrepüléseket végeztek, és ez körülbelül 30 kilométerrel a repülőgép előtt működik. Így a pilóták számára látható a képernyőn a pilótafülkében, és időben bekapcsolhatják a biztonsági öv jelzést, illetve megpróbálhatják kikerülni” – részletezte.

Van azonban egy nagy bökkenő. “Sajnos nagyon drága, és egy nagy, nehéz dobozban van, ami alaposan megnöveli a repülőgép súlyát” – mondta Williams.

A jövőben, ahogy feltehetően miniatürizálódik, a költségek csökkennek, és a repülőgépeket utólagosan felszerelhetjük LIDAR-ral. És ez, ha megtörténik, megváltoztatná a játékszabályokat” – mondta Williams.

Súlyosbodó probléma?

Ez minden bizonnyal a kibocsátásunktól függ” – mondta Williams. “Minden további egy Celsius-fokos felmelegedés plusz egy fokos turbulenciát jelent” – tette hozzá.

Ennyiben a mi kezünkben van a sorsunk, mert a kibocsátásunkból eredő felmelegedést tudjuk irányítani. De úgy gondolom, hacsak nem teszünk valami drasztikusat, akkor az elkövetkező évtizedekben még több turbulencia várható” – jelentette ki.

Williamsnek volt néhány kimért vigasztaló szava is a repülők számára, akiket aggasztanak az ilyen kilátások.

Nem azt mondom, hogy a helyzet annyira rossz lesz, hogy a repülőgépek elkezdenek leesni az égből, vagy hogy a világ bizonyos részein nem fogunk repülni” – mondta.

Hozzátette, hogy a súlyos turbulenciák “meglehetősen ritkák, a légkörnek mindössze 0,1%-ában, 12 ezer méter magasságban vannak súlyos turbulenciák, így ha repülőgépen ülünk, nagyon valószínűtlen, hogy a gépünk ebbe a 0,1%-ba ütközik“.

Tekintettel azonban a repülőgépek számára az égen, néhány bele fog ütközni. De még ha a turbulencia meg is háromszorozódna, akkor is csak a légkör 0,3%-át érné el.

Az utasoknak szóló tanácsa egyenes. “Nem hiszem, hogy az utasok számára komoly aggodalomra adhat okot.

Természetesen ésszerű bekötve tartani a biztonsági övet, arra az esetre, ha szerencsétlenek lennénk, és a légkörnek azt a kis részét érnénk el, amelyben a turbulencia van” – figyelmeztetett.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Megszűnik a Pénzügyminisztérium, feladatait a nemzetgazdasági tárca veszi át

A Pénzügyminisztérium a Nemzetgazdasági Minisztériumba történő beolvadással 2024. december 31-én megszűnik.

Megújul a MÁV vállalat vezetése

Az új, integrált személyszállító közszolgáltató vállalat, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója Kormányos László lesz.

Illegális tevékenységek is szerepet játszhattak a madárinfluenza terjedésében

A hatóság megállapította, hogy az étkezési tojás Magyarország egy madárinfluenza miatt megfigyelési körzetté nyilvánított térségéből származott.

Lakásbiztosítási kampányok új intézkedési csomaggal

A gyorsan változó ügyféligények miatt az MNB a maximum 3 éves tartamengedményt tartja jó gyakorlatnak.
Hirdetés

Hírek

Alig változott a forint árfolyama péntek reggelre

A decemberi kezdéshez képest a forint az euró ellenében 0,4 százalékkal, a dollárral szemben 2,5 százalékkal a svájci frankkal szemben 0,6 százalékkal gyengült.

Csökkent a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

A 6 hónapos diszkontkincstárjegy-aukción az ÁKK 10,0 milliárd forintért vitt piacra állampapírt.

Vegyesen alakult kedd reggel a forint árfolyama

Kedd reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a decemberi kezdésnél, 0,9 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 1,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Országgyűlés – Kedd a döntések napja – két tucat előterjesztés

A Pénzügyminisztérium év végével beolvad a Nemzetgazdasági Minisztériumba.

Címzetes egyetemi docensi címet kapott Feldman Zsolt

Az elismerés átadására a MATE Cselekvő Vezetők Konferenciáján került sor az intézmény kaposvári campusán.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint gyengébben áll a decemberi kezdésnél, 0,3 százalékkal az euró, 0,7 százalékkal a dollár és 0,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

A Mikulás nyomában Antalyában

A templomban található egy római kori szarkofág, amelyet halpikkelyek és akantuszlevelek díszítenek, és amelyről úgy vélik, hogy Szent Miklósé volt.

Vegyesen mozgott a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0553 dollár után 1,0568 dolláron áll péntek reggel.

Gazdaság

Lezárult a állampapír-vásárlási nyereményjáték

A MÁK tájékoztatott arról is, hogy a kincstár értékpapír- vagy Start-számlával rendelkező ügyfélköre az idén elérte az 1 milliót, ezzel 2020-hoz képest megduplázódott az ügyfelei száma.

A Fed 25 bázisponttal csökkentette az irányadó dollárkamatokat

z irányadó dollárkamatláb az idén átlagosan 4,4 százalék lesz.

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

A kamatcsökkentést az EKB a kedvezőbb inflációs kilátásokkal és a monetáris politika transzmissziójának javulásával indokolta.

Egymillió magyar embernek van állampapírja a Magyar Államkincstárnál

Állampapírt ma már akár telefonról is, néhány kattintással lehet vásárolni a WebKincstár és a MobilKincstár felületein