Kezdőlap Tudomány A globális felmelegedés nem jó hír azoknak sem, akik félnek a repüléstől
No menu items!

A globális felmelegedés nem jó hír azoknak sem, akik félnek a repüléstől

Illusztrációk: Bigstock

A repülés közbeni turbulencia sokak számára kellemetlen élmény. Számukra rossz hír, hogy angol kutatók friss tanulmánya szerint a bolygó felmelegedésével a turbulencia egyre rosszabb lesz, súlyosabb károkat és sérüléseket is okozhat.

A Geophysical Research Letters című szaklapban júniusban megjelent elemzés szerint a világ egyes részein 1979 és 2020 között egyre gyakoribbá vált a tiszta levegő turbulenciája (CAT).

A tiszta levegő turbulenciája különleges kihívást jelent a pilóták számára, mivel nehéz előre felismerni, és figyelmeztetés nélkül is megjelenhet.

A Meteorológiai Világszervezet szerint például a CAT “gyakran – bár nem feltétlenül mindig – felhőzet hiányában jelentkezik, így vizuálisan nehéz észlelni“.

A jelentés közzétételét kísérő közleményben a Readingi Egyetem ismertette a kutatók néhány kulcsfontosságú megállapítását.

Az Atlanti-óceán északi része – a világ egyik legforgalmasabb repülési útvonala – felett egy tipikus ponton a súlyos turbulenciák teljes éves időtartama 55%-kal, az 1979-es 17,7 óráról 2020-ra 27,4 órára nőtt” – áll a közleményben.

Emellett a mérsékelt turbulencia 70,0 óráról 96,1 órára ugrott, míg a könnyű turbulencia 466,5 óráról 546,8 órára emelkedett.

Az egyetem a továbbiakban azt állította, hogy a szén-dioxid-kibocsátásból származó melegebb levegő “növeli a szélnyírást a sugáráramlatokban, erősítve a tiszta levegő turbulenciáját az Atlanti-óceán északi részén és globálisan“.

A tanulmány szerzői szerint kutatásuk “az eddigi legjobb bizonyíték arra, hogy a CAT az elmúlt négy évtizedben nőtt, ami összhangban van az éghajlatváltozás várható hatásaival“.

Paul Williams, a Readingi Egyetem légkörtudományi professzora és a tanulmány társszerzője a CNBC-nek nyilatkozva némi kontextust adott az eredményeknek.

Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a repülőgépek 55%-kal gyakrabban találkoznak turbulenciával, tiszta légörvényekkel, mert a repülőgépek természetesen megpróbálják elkerülni azokat, és egyre jobban elkerülik” – mondta.

A légkörben azonban “több a turbulencia, punktum” – tette hozzá.

Azt is világossá tette, hogy a jelentés a légköri megfigyeléseket elemezte, nem pedig közvetlenül a repülőgépek turbulenciaméréseit vizsgálta.

A turbulencia veszélyei

Williams szerint a turbulencia miatt súlyosbodhatnak “a repülőgép belső sérülései, amelyeket a repülőgép belsejének, általában a mennyezetnek ütköző tárgyak és emberek okoznak.

A múlt hónapban kiadott nyilatkozatában Mark Prosser, a Readingi Egyetem PhD-kutatója és a tanulmány társszerzője kiemelte a turbulencia pénzügyi következményeit.

A légitársaságoknak el kell kezdeniük gondolkodni azon, hogyan fogják kezelni a megnövekedett turbulenciát, mivel ez csak az USA-ban évente 150-500 millió dollárba kerül az iparágnak” – mondta.

Minden további perc, amelyet a turbulenciában való utazással töltünk, növeli a repülőgépek kopásának, valamint az utasok és a légiutas-kísérők sérüléseinek kockázatát” – tette hozzá Prosser.

Hogyan kezelhető?

Mit lehet tehát tenni a tiszta levegőben fellépő turbulencia mérséklése vagy kezelése érdekében? Williams többek között az előrejelzés javításának fontosságát hangsúlyozta.

Több kutatásra van szükségünk annak megértéséhez, hogy pontosan mi generálja a turbulenciát, és hogyan lehet kiszámítani azt. Szerintem a turbulencia-előrejelzés jobb kutatásába kellene befektetnünk” – mondta.

Ami a technológiát illeti, az elkövetkező években jelentős fejlesztésekre van lehetőség, még ha a kihívások továbbra fennállnak is.

Bár a fedélzeti radar nem látja a tiszta légörvényeket, van egy kapcsolódó technológia, a LIDAR, ami a fényérzékelés és távolságmérés rövidítése” – mondta Williams.

A LIDAR, magyarázta Williams, ugyanazon az elven működik, mint a radar, de helyette ultraibolya fényt és lézert használ.

Azáltal, hogy ezt a más hullámhosszú fényt használjuk, szabad szemmel láthatatlan tiszta légörvényeket láthatunk magunk előtt” – mondta.

Tesztrepüléseket végeztek, és ez körülbelül 30 kilométerrel a repülőgép előtt működik. Így a pilóták számára látható a képernyőn a pilótafülkében, és időben bekapcsolhatják a biztonsági öv jelzést, illetve megpróbálhatják kikerülni” – részletezte.

Van azonban egy nagy bökkenő. “Sajnos nagyon drága, és egy nagy, nehéz dobozban van, ami alaposan megnöveli a repülőgép súlyát” – mondta Williams.

A jövőben, ahogy feltehetően miniatürizálódik, a költségek csökkennek, és a repülőgépeket utólagosan felszerelhetjük LIDAR-ral. És ez, ha megtörténik, megváltoztatná a játékszabályokat” – mondta Williams.

Súlyosbodó probléma?

Ez minden bizonnyal a kibocsátásunktól függ” – mondta Williams. “Minden további egy Celsius-fokos felmelegedés plusz egy fokos turbulenciát jelent” – tette hozzá.

Ennyiben a mi kezünkben van a sorsunk, mert a kibocsátásunkból eredő felmelegedést tudjuk irányítani. De úgy gondolom, hacsak nem teszünk valami drasztikusat, akkor az elkövetkező évtizedekben még több turbulencia várható” – jelentette ki.

Williamsnek volt néhány kimért vigasztaló szava is a repülők számára, akiket aggasztanak az ilyen kilátások.

Nem azt mondom, hogy a helyzet annyira rossz lesz, hogy a repülőgépek elkezdenek leesni az égből, vagy hogy a világ bizonyos részein nem fogunk repülni” – mondta.

Hozzátette, hogy a súlyos turbulenciák “meglehetősen ritkák, a légkörnek mindössze 0,1%-ában, 12 ezer méter magasságban vannak súlyos turbulenciák, így ha repülőgépen ülünk, nagyon valószínűtlen, hogy a gépünk ebbe a 0,1%-ba ütközik“.

Tekintettel azonban a repülőgépek számára az égen, néhány bele fog ütközni. De még ha a turbulencia meg is háromszorozódna, akkor is csak a légkör 0,3%-át érné el.

Az utasoknak szóló tanácsa egyenes. “Nem hiszem, hogy az utasok számára komoly aggodalomra adhat okot.

Természetesen ésszerű bekötve tartani a biztonsági övet, arra az esetre, ha szerencsétlenek lennénk, és a légkörnek azt a kis részét érnénk el, amelyben a turbulencia van” – figyelmeztetett.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Egyetértési megállapodást kötött a BÉT és az Abu-Dzabi Értéktőzsde

Az Abu-Dzabi Értéktőzsde (ADX), a Közel-Kelet egyik leggyorsabban fejlődő és vezető tőzsdéje, valamint a Budapesti Értéktőzsde (BÉT), Közép- és Kelet-Európa második legnagyobb tőzsdéje egyetértési megállapodást (Memorandum of Understanding, MOU) írt alá,

Fővárosban az átlagos albérleti díjak elérhetik a 280 ezer forintot is

A fővárosban az átlagos havi albérleti díjak elérhetik a 270-280 ezer forintot, amelyre még rárakódik egyebek között a kaució, amely jellemzően két havi bérleti díj - mondták a felvételi ponthatárok szerdai kihirdetésével induló albérletpiaci főszezonról a megkérdezett ingatlanpiaci szakértők, akik fontosnak nevezték, hogy az írásban megkötött albérleti szerződés tartalmazza a havi bérleti díj mellett a közüzemi költségek megoszlását is.

Nem változtatott az alapkamaton a monetáris tanács

Nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén keddi ülésén az MNB Monetáris Tanácsa.

Probléma volt az energiacímkézési szabályok betartásával

Idén tavasszal a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) irányítása alatt álló kormányhivatalok az energiacímkézési szabályok betartását ellenőrizték hűtők, fagyasztók és bortárolók esetében, a vizsgált 2025 különböző termék negyedénél merült fel valamilyen jogsértés.
Hirdetés

Hírek

Egyetértési megállapodást kötött a BÉT és az Abu-Dzabi Értéktőzsde

Az Abu-Dzabi Értéktőzsde (ADX), a Közel-Kelet egyik leggyorsabban fejlődő és vezető tőzsdéje, valamint a Budapesti Értéktőzsde (BÉT), Közép- és Kelet-Európa második legnagyobb tőzsdéje egyetértési megállapodást (Memorandum of Understanding, MOU) írt alá,

Fővárosban az átlagos albérleti díjak elérhetik a 280 ezer forintot is

A fővárosban az átlagos havi albérleti díjak elérhetik a 270-280 ezer forintot, amelyre még rárakódik egyebek között a kaució, amely jellemzően két havi bérleti díj - mondták a felvételi ponthatárok szerdai kihirdetésével induló albérletpiaci főszezonról a megkérdezett ingatlanpiaci szakértők, akik fontosnak nevezték, hogy az írásban megkötött albérleti szerződés tartalmazza a havi bérleti díj mellett a közüzemi költségek megoszlását is.

Nem változtatott az alapkamaton a monetáris tanács

Nem változtatott a jegybanki alapkamat 6,50 százalékos szintjén keddi ülésén az MNB Monetáris Tanácsa.

Probléma volt az energiacímkézési szabályok betartásával

Idén tavasszal a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) irányítása alatt álló kormányhivatalok az energiacímkézési szabályok betartását ellenőrizték hűtők, fagyasztók és bortárolók esetében, a vizsgált 2025 különböző termék negyedénél merült fel valamilyen jogsértés.

Nyár, élmény, Fehérvár – városi kalandok ezeréves kulisszák között

Székesfehérvár 2025 nyarán is a városi felfedezések egyik legkiemelkedőbb helyszíne: a történelmi falak között folyamatosan pezseg az élet. Egymást váltják a szabadtéri koncertek, fesztiválok, különleges kiállítások – nap mint nap új élmények várják az érkezőket.

A kisüzemi sörfőzdék a sörkultúra megújításának motorjai

Értékközpontú alternatívát kínálnak a kisüzemi sörfőzdék a nagyipari termelés mellett, és jelentősen szélesítették a sörkínálatot. Több tucatnyi sörtípust készítenek, folyamatosan fejlesztenek, de helyzetük tovább erősödhet, hiszen jelenleg csupán a hazai sörfogyasztás mintegy 3-4 százalékát teszik ki.

Júniusban országosan 1,3 százalékkal nőtt a kiadó lakások bérleti díja

Júniusban országosan 1,3, Budapesten 1,4 százalékkal nőtt a kiadó lakások bérleti díja az előző hónaphoz képest, éves összevetésben pedig országosan 7,3, a fővárosban 6,7 százalékos növekedést tapasztaltak.

Tovább folytatódik a visszaváltási rendszer fejlesztése

Az előző év elejétől bevezetett rendszernek köszönhetően 2025 nyarára jelentős növekedést mutat a visszaváltott italcsomagolások aránya, idén több hónapban már a 90 százalékos arányt is meghaladta, ami nemcsak a környezetre gyakorol kedvező hatást, hanem lehetővé teszi az értékes nyersanyagok hatékony újrahasznosítását is.
Hirdetés

Gazdaság

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.