Kezdőlap Tudomány A globális felmelegedés nem jó hír azoknak sem, akik félnek a repüléstől
No menu items!

A globális felmelegedés nem jó hír azoknak sem, akik félnek a repüléstől

Illusztrációk: Bigstock

A repülés közbeni turbulencia sokak számára kellemetlen élmény. Számukra rossz hír, hogy angol kutatók friss tanulmánya szerint a bolygó felmelegedésével a turbulencia egyre rosszabb lesz, súlyosabb károkat és sérüléseket is okozhat.

A Geophysical Research Letters című szaklapban júniusban megjelent elemzés szerint a világ egyes részein 1979 és 2020 között egyre gyakoribbá vált a tiszta levegő turbulenciája (CAT).

A tiszta levegő turbulenciája különleges kihívást jelent a pilóták számára, mivel nehéz előre felismerni, és figyelmeztetés nélkül is megjelenhet.

A Meteorológiai Világszervezet szerint például a CAT “gyakran – bár nem feltétlenül mindig – felhőzet hiányában jelentkezik, így vizuálisan nehéz észlelni“.

A jelentés közzétételét kísérő közleményben a Readingi Egyetem ismertette a kutatók néhány kulcsfontosságú megállapítását.

Az Atlanti-óceán északi része – a világ egyik legforgalmasabb repülési útvonala – felett egy tipikus ponton a súlyos turbulenciák teljes éves időtartama 55%-kal, az 1979-es 17,7 óráról 2020-ra 27,4 órára nőtt” – áll a közleményben.

Emellett a mérsékelt turbulencia 70,0 óráról 96,1 órára ugrott, míg a könnyű turbulencia 466,5 óráról 546,8 órára emelkedett.

Az egyetem a továbbiakban azt állította, hogy a szén-dioxid-kibocsátásból származó melegebb levegő “növeli a szélnyírást a sugáráramlatokban, erősítve a tiszta levegő turbulenciáját az Atlanti-óceán északi részén és globálisan“.

A tanulmány szerzői szerint kutatásuk “az eddigi legjobb bizonyíték arra, hogy a CAT az elmúlt négy évtizedben nőtt, ami összhangban van az éghajlatváltozás várható hatásaival“.

Paul Williams, a Readingi Egyetem légkörtudományi professzora és a tanulmány társszerzője a CNBC-nek nyilatkozva némi kontextust adott az eredményeknek.

Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a repülőgépek 55%-kal gyakrabban találkoznak turbulenciával, tiszta légörvényekkel, mert a repülőgépek természetesen megpróbálják elkerülni azokat, és egyre jobban elkerülik” – mondta.

A légkörben azonban “több a turbulencia, punktum” – tette hozzá.

Azt is világossá tette, hogy a jelentés a légköri megfigyeléseket elemezte, nem pedig közvetlenül a repülőgépek turbulenciaméréseit vizsgálta.

A turbulencia veszélyei

Williams szerint a turbulencia miatt súlyosbodhatnak “a repülőgép belső sérülései, amelyeket a repülőgép belsejének, általában a mennyezetnek ütköző tárgyak és emberek okoznak.

A múlt hónapban kiadott nyilatkozatában Mark Prosser, a Readingi Egyetem PhD-kutatója és a tanulmány társszerzője kiemelte a turbulencia pénzügyi következményeit.

A légitársaságoknak el kell kezdeniük gondolkodni azon, hogyan fogják kezelni a megnövekedett turbulenciát, mivel ez csak az USA-ban évente 150-500 millió dollárba kerül az iparágnak” – mondta.

Minden további perc, amelyet a turbulenciában való utazással töltünk, növeli a repülőgépek kopásának, valamint az utasok és a légiutas-kísérők sérüléseinek kockázatát” – tette hozzá Prosser.

Hogyan kezelhető?

Mit lehet tehát tenni a tiszta levegőben fellépő turbulencia mérséklése vagy kezelése érdekében? Williams többek között az előrejelzés javításának fontosságát hangsúlyozta.

Több kutatásra van szükségünk annak megértéséhez, hogy pontosan mi generálja a turbulenciát, és hogyan lehet kiszámítani azt. Szerintem a turbulencia-előrejelzés jobb kutatásába kellene befektetnünk” – mondta.

Ami a technológiát illeti, az elkövetkező években jelentős fejlesztésekre van lehetőség, még ha a kihívások továbbra fennállnak is.

Bár a fedélzeti radar nem látja a tiszta légörvényeket, van egy kapcsolódó technológia, a LIDAR, ami a fényérzékelés és távolságmérés rövidítése” – mondta Williams.

A LIDAR, magyarázta Williams, ugyanazon az elven működik, mint a radar, de helyette ultraibolya fényt és lézert használ.

Azáltal, hogy ezt a más hullámhosszú fényt használjuk, szabad szemmel láthatatlan tiszta légörvényeket láthatunk magunk előtt” – mondta.

Tesztrepüléseket végeztek, és ez körülbelül 30 kilométerrel a repülőgép előtt működik. Így a pilóták számára látható a képernyőn a pilótafülkében, és időben bekapcsolhatják a biztonsági öv jelzést, illetve megpróbálhatják kikerülni” – részletezte.

Van azonban egy nagy bökkenő. “Sajnos nagyon drága, és egy nagy, nehéz dobozban van, ami alaposan megnöveli a repülőgép súlyát” – mondta Williams.

A jövőben, ahogy feltehetően miniatürizálódik, a költségek csökkennek, és a repülőgépeket utólagosan felszerelhetjük LIDAR-ral. És ez, ha megtörténik, megváltoztatná a játékszabályokat” – mondta Williams.

Súlyosbodó probléma?

Ez minden bizonnyal a kibocsátásunktól függ” – mondta Williams. “Minden további egy Celsius-fokos felmelegedés plusz egy fokos turbulenciát jelent” – tette hozzá.

Ennyiben a mi kezünkben van a sorsunk, mert a kibocsátásunkból eredő felmelegedést tudjuk irányítani. De úgy gondolom, hacsak nem teszünk valami drasztikusat, akkor az elkövetkező évtizedekben még több turbulencia várható” – jelentette ki.

Williamsnek volt néhány kimért vigasztaló szava is a repülők számára, akiket aggasztanak az ilyen kilátások.

Nem azt mondom, hogy a helyzet annyira rossz lesz, hogy a repülőgépek elkezdenek leesni az égből, vagy hogy a világ bizonyos részein nem fogunk repülni” – mondta.

Hozzátette, hogy a súlyos turbulenciák “meglehetősen ritkák, a légkörnek mindössze 0,1%-ában, 12 ezer méter magasságban vannak súlyos turbulenciák, így ha repülőgépen ülünk, nagyon valószínűtlen, hogy a gépünk ebbe a 0,1%-ba ütközik“.

Tekintettel azonban a repülőgépek számára az égen, néhány bele fog ütközni. De még ha a turbulencia meg is háromszorozódna, akkor is csak a légkör 0,3%-át érné el.

Az utasoknak szóló tanácsa egyenes. “Nem hiszem, hogy az utasok számára komoly aggodalomra adhat okot.

Természetesen ésszerű bekötve tartani a biztonsági övet, arra az esetre, ha szerencsétlenek lennénk, és a légkörnek azt a kis részét érnénk el, amelyben a turbulencia van” – figyelmeztetett.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Varga Mihály: a jegybank a bizonytalan világgazdasági környezetben is őrzi a stabilitást

A külső körülmények szükségessé teszik azt a stabilitásorientált monetáris politikát, amelyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) folytat.

Júliusban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 1,7 százalékkal haladta meg

Júliusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt 1,7 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit.

Egyre nagyobb a kereslet külföldön a kiváló minőségű magyar bárányhúsra

A juhtartás a legfenntarthatóbb állattenyésztési ágazatok közé tartozik, a szektor stabilitását a jelentős mértékű export biztosítja, ugyanis a magyar juh- és bárányhús egyre ismertebb és keresettebb a nemzetközi piacon. Fontos, hogy a fogyasztók a hazai bárányhús vásárlásával nem csupán egészséges és kiváló minőségű fehérjeforráshoz juthatnak, de a magyar állattartókat is segíthetik – jelentette ki Tarpataki Tamás a Juh- és bárányhúsfogyasztást népszerűsítő spanyol–magyar nyitórendezvényen, Budapesten.

Közös összefogással kell megvédeni a gazdák érdekeit

Az új, 2027 utáni európai uniós agráriumot érintő költségvetéstervezet jelenlegi formájában elfogadhatatlan, ezért közösen kell fellépnünk ellene.
Hirdetés

Hírek

Varga Mihály: a jegybank a bizonytalan világgazdasági környezetben is őrzi a stabilitást

A külső körülmények szükségessé teszik azt a stabilitásorientált monetáris politikát, amelyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) folytat.

Egyre nagyobb a kereslet külföldön a kiváló minőségű magyar bárányhúsra

A juhtartás a legfenntarthatóbb állattenyésztési ágazatok közé tartozik, a szektor stabilitását a jelentős mértékű export biztosítja, ugyanis a magyar juh- és bárányhús egyre ismertebb és keresettebb a nemzetközi piacon. Fontos, hogy a fogyasztók a hazai bárányhús vásárlásával nem csupán egészséges és kiváló minőségű fehérjeforráshoz juthatnak, de a magyar állattartókat is segíthetik – jelentette ki Tarpataki Tamás a Juh- és bárányhúsfogyasztást népszerűsítő spanyol–magyar nyitórendezvényen, Budapesten.

Júliusban valósággal felrobbant a személyi hitelek piaca

Megjelentek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb, július hónapra vonatkozó adatai. A jegybanki adatsorok alapján elmondható, hogy a személyi hitelek piaca rekordot döntött, miközben a lakáshitelek és a szabad felhasználású jelzáloghitelek terén minimális visszaesést hozott a július. A személyi hitelekhez hasonlóan a babaváró és a munkáshitel esetében is nőni tudott a kihelyezés, igaz, jóval szerényebb mértékben, mint a személyi hiteleknél. A júliusi hónap lendületes voltát az is mutatja, hogy az új kihelyezések mértéke a személyi hitelek és a jelzáloghitelek piacán is meghaladta a szezonálisan kiigazított adatokat.

Rossz hírünk van! Nem mindenki tud majd 10 százalékos önerővel Otthon Start hitelt felvenni

Az Otthon Start akár egy meglévő 50 százalékos lakástulajdonnal is felvehető, ez azonban már kizárja a 10 százalékos önerőt, amihez 50 százalékot nem elérő tulajdoni hányada lehet csak valakinek.

Kiderült, mikor jön a jubileumi, 10. Zsolnay Fényfesztivál!

2026 nyarán Pécs ismét a fények fővárosává válik: július 2–5. között rendezik meg a 10. Zsolnay Fényfesztivált, Magyarország legnagyobb fényünnepét. A négy nap alatt a mediterrán hangulatú belváros különleges programokkal telik meg: látványos fényfestések és mapping verseny, a várost bejáró Fény Útja installációk, egyedi tűzzsonglőr produkciók, valamint változatos utcaművészeti és zenei programok várják a látogatókat.

Több pályázati lehetőséggel is támogatja az agrártárca a díszkertészeket

A díszkertészek munkájukkal élhetőbbé, szebbé és jobbá teszik világunkat, az ágazat szereplői ezért is számíthatnak a kormány támogatására.

BÉT – Kisebb emelkedéssel indulhat a kereskedés a tőzsdén az elemző szerint

Kisebb pozitív korrekcióval indulhat a szerdai kereskedés a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) az Equilor Befektetési Zrt. senior elemzője szerint. A BÉT részvényindexe, a BUX 903,74 pontos, 0,87 százalékos csökkenéssel 102 809,42 ponton zárt kedden.

Uniós támogatással készült útmutató befektetőknek, hogy fellendüljön a közép-kelet-európai egészségügyi innováció

Az EU támogatásával megvalósuló Healthy Investment Central and Eastern Europe (HICEE) projekt keretében most egy olyan útmutató jelent meg, amely kézzelfogható segítséget nyújt a nemzetközi befektetőknek ahhoz, hogy felfedezzék a régióban rejlő, eddig kiaknázatlan lehetőségeket.
Hirdetés

Gazdaság

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...

Az egészségpénztár is segítheti az iskolakezdést

A szolgáltatás mostantól az éven belül bármikor igényelhető, megszűnt az a szabály, hogy a vásárlási számlát csak a tanév kezdete előtt, illetve a vége után legfeljebb 15 nappal állíttathatták ki.

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.