Kezdőlap Tudomány A globális felmelegedés nem jó hír azoknak sem, akik félnek a repüléstől
No menu items!

A globális felmelegedés nem jó hír azoknak sem, akik félnek a repüléstől

Illusztrációk: Bigstock

A repülés közbeni turbulencia sokak számára kellemetlen élmény. Számukra rossz hír, hogy angol kutatók friss tanulmánya szerint a bolygó felmelegedésével a turbulencia egyre rosszabb lesz, súlyosabb károkat és sérüléseket is okozhat.

A Geophysical Research Letters című szaklapban júniusban megjelent elemzés szerint a világ egyes részein 1979 és 2020 között egyre gyakoribbá vált a tiszta levegő turbulenciája (CAT).

A tiszta levegő turbulenciája különleges kihívást jelent a pilóták számára, mivel nehéz előre felismerni, és figyelmeztetés nélkül is megjelenhet.

A Meteorológiai Világszervezet szerint például a CAT “gyakran – bár nem feltétlenül mindig – felhőzet hiányában jelentkezik, így vizuálisan nehéz észlelni“.

A jelentés közzétételét kísérő közleményben a Readingi Egyetem ismertette a kutatók néhány kulcsfontosságú megállapítását.

Az Atlanti-óceán északi része – a világ egyik legforgalmasabb repülési útvonala – felett egy tipikus ponton a súlyos turbulenciák teljes éves időtartama 55%-kal, az 1979-es 17,7 óráról 2020-ra 27,4 órára nőtt” – áll a közleményben.

Emellett a mérsékelt turbulencia 70,0 óráról 96,1 órára ugrott, míg a könnyű turbulencia 466,5 óráról 546,8 órára emelkedett.

Az egyetem a továbbiakban azt állította, hogy a szén-dioxid-kibocsátásból származó melegebb levegő “növeli a szélnyírást a sugáráramlatokban, erősítve a tiszta levegő turbulenciáját az Atlanti-óceán északi részén és globálisan“.

A tanulmány szerzői szerint kutatásuk “az eddigi legjobb bizonyíték arra, hogy a CAT az elmúlt négy évtizedben nőtt, ami összhangban van az éghajlatváltozás várható hatásaival“.

Paul Williams, a Readingi Egyetem légkörtudományi professzora és a tanulmány társszerzője a CNBC-nek nyilatkozva némi kontextust adott az eredményeknek.

Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a repülőgépek 55%-kal gyakrabban találkoznak turbulenciával, tiszta légörvényekkel, mert a repülőgépek természetesen megpróbálják elkerülni azokat, és egyre jobban elkerülik” – mondta.

A légkörben azonban “több a turbulencia, punktum” – tette hozzá.

Azt is világossá tette, hogy a jelentés a légköri megfigyeléseket elemezte, nem pedig közvetlenül a repülőgépek turbulenciaméréseit vizsgálta.

A turbulencia veszélyei

Williams szerint a turbulencia miatt súlyosbodhatnak “a repülőgép belső sérülései, amelyeket a repülőgép belsejének, általában a mennyezetnek ütköző tárgyak és emberek okoznak.

A múlt hónapban kiadott nyilatkozatában Mark Prosser, a Readingi Egyetem PhD-kutatója és a tanulmány társszerzője kiemelte a turbulencia pénzügyi következményeit.

A légitársaságoknak el kell kezdeniük gondolkodni azon, hogyan fogják kezelni a megnövekedett turbulenciát, mivel ez csak az USA-ban évente 150-500 millió dollárba kerül az iparágnak” – mondta.

Minden további perc, amelyet a turbulenciában való utazással töltünk, növeli a repülőgépek kopásának, valamint az utasok és a légiutas-kísérők sérüléseinek kockázatát” – tette hozzá Prosser.

Hogyan kezelhető?

Mit lehet tehát tenni a tiszta levegőben fellépő turbulencia mérséklése vagy kezelése érdekében? Williams többek között az előrejelzés javításának fontosságát hangsúlyozta.

Több kutatásra van szükségünk annak megértéséhez, hogy pontosan mi generálja a turbulenciát, és hogyan lehet kiszámítani azt. Szerintem a turbulencia-előrejelzés jobb kutatásába kellene befektetnünk” – mondta.

Ami a technológiát illeti, az elkövetkező években jelentős fejlesztésekre van lehetőség, még ha a kihívások továbbra fennállnak is.

Bár a fedélzeti radar nem látja a tiszta légörvényeket, van egy kapcsolódó technológia, a LIDAR, ami a fényérzékelés és távolságmérés rövidítése” – mondta Williams.

A LIDAR, magyarázta Williams, ugyanazon az elven működik, mint a radar, de helyette ultraibolya fényt és lézert használ.

Azáltal, hogy ezt a más hullámhosszú fényt használjuk, szabad szemmel láthatatlan tiszta légörvényeket láthatunk magunk előtt” – mondta.

Tesztrepüléseket végeztek, és ez körülbelül 30 kilométerrel a repülőgép előtt működik. Így a pilóták számára látható a képernyőn a pilótafülkében, és időben bekapcsolhatják a biztonsági öv jelzést, illetve megpróbálhatják kikerülni” – részletezte.

Van azonban egy nagy bökkenő. “Sajnos nagyon drága, és egy nagy, nehéz dobozban van, ami alaposan megnöveli a repülőgép súlyát” – mondta Williams.

A jövőben, ahogy feltehetően miniatürizálódik, a költségek csökkennek, és a repülőgépeket utólagosan felszerelhetjük LIDAR-ral. És ez, ha megtörténik, megváltoztatná a játékszabályokat” – mondta Williams.

Súlyosbodó probléma?

Ez minden bizonnyal a kibocsátásunktól függ” – mondta Williams. “Minden további egy Celsius-fokos felmelegedés plusz egy fokos turbulenciát jelent” – tette hozzá.

Ennyiben a mi kezünkben van a sorsunk, mert a kibocsátásunkból eredő felmelegedést tudjuk irányítani. De úgy gondolom, hacsak nem teszünk valami drasztikusat, akkor az elkövetkező évtizedekben még több turbulencia várható” – jelentette ki.

Williamsnek volt néhány kimért vigasztaló szava is a repülők számára, akiket aggasztanak az ilyen kilátások.

Nem azt mondom, hogy a helyzet annyira rossz lesz, hogy a repülőgépek elkezdenek leesni az égből, vagy hogy a világ bizonyos részein nem fogunk repülni” – mondta.

Hozzátette, hogy a súlyos turbulenciák “meglehetősen ritkák, a légkörnek mindössze 0,1%-ában, 12 ezer méter magasságban vannak súlyos turbulenciák, így ha repülőgépen ülünk, nagyon valószínűtlen, hogy a gépünk ebbe a 0,1%-ba ütközik“.

Tekintettel azonban a repülőgépek számára az égen, néhány bele fog ütközni. De még ha a turbulencia meg is háromszorozódna, akkor is csak a légkör 0,3%-át érné el.

Az utasoknak szóló tanácsa egyenes. “Nem hiszem, hogy az utasok számára komoly aggodalomra adhat okot.

Természetesen ésszerű bekötve tartani a biztonsági övet, arra az esetre, ha szerencsétlenek lennénk, és a légkörnek azt a kis részét érnénk el, amelyben a turbulencia van” – figyelmeztetett.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Bele kell húzni, ha valaki az idei jövedelmi feltételekkel akar lakáshitelt

Sietniük kell azoknak, akik még az idei jövedelmi feltételekkel vennének fel lakáshitelt

Megjelent a fenntartható rendezvényszervezési útmutató

Megjelent a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók (MaReSz) Szövetségének fenntartható rendezvényszervezési útmutatója, amely a rendezvényágazat bármely szereplőjének átfogó elméleti és gyakorlati ismereteket nyújt a környezeti, társadalmi és gazdasági fenntarthatóság (ESG) elveinek megismeréséhez és a legjobb gyakorlatok elsajátításához.

Négy Airbus A321 neo, 27 útvonal: a Wizz Air megnyitotta új bázisát a pozsonyi repülőtéren

Fotó:korkep.sk A Wizz Air pénteken hivatalosan is megnyitotta új bázisát...

A Wizz Air nagyon rárepülhet Izraelre – tartós bázisról tárgyalnak

A Wizz Air vezetése Budapesten fogadta az...
Hirdetés

Hírek

Bele kell húzni, ha valaki az idei jövedelmi feltételekkel akar lakáshitelt

Sietniük kell azoknak, akik még az idei jövedelmi feltételekkel vennének fel lakáshitelt

Megjelent a fenntartható rendezvényszervezési útmutató

Megjelent a Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók (MaReSz) Szövetségének fenntartható rendezvényszervezési útmutatója, amely a rendezvényágazat bármely szereplőjének átfogó elméleti és gyakorlati ismereteket nyújt a környezeti, társadalmi és gazdasági fenntarthatóság (ESG) elveinek megismeréséhez és a legjobb gyakorlatok elsajátításához.

Vízumspecialista: a A magyar vízummentesség messze nem jelent automatikus belépést az USÁ-ba

Fotó:freepik Legyen szó nyaralásról, rokonlátogatásról, üzleti útról vagy hosszabb tartózkodásról...

Február 28-ig marad, és további termékkörökkel bővül az árréscsökkentés

A kedvezményes körbe tartozó termékek árának csökkentése, vagy legalábbis az árnövekedés megállítása a pénzromlás ütemét is csökkenti Magyarországon

Otthon Start Program: számos változás élesedik mától

A változások a támogatott lakáshitelek feltételeit lazítják, így több ügyfél válhat jogosulttá, illetve olyan esetekben is igénybe vehetők lesznek a támogatások, amelyek korábban kizártak voltak.

Magyar innováció a világ élvonalában: Díjat nyert az Agrosentinels a hannoveri Agritechnica kiállításon

A magyar mérnöki tudás nemzetközi szinten is versenyképes: az Agrosentinels fejlesztése egy kritikus iparági problémára (a gépek váratlan leállására) kínál működő, világszínvonalú megoldást, amit immár a globális piac szakértői is elismernek.

Az új fogyasztóvédelmi intézményi struktúra lehetőséget ad a szélesebb körű ellenőrzésre

A fogyasztóvédelmi új intézményi struktúra lehetőséget ad arra, hogy az állam a korábbinál szélesebb körben, gyorsabban, átlátható fogyasztóvédelmi ellenőrzéseket hajtson végre, de emellett fontos a jogkövető vállalkozások támogatása is.

Az egy évvel korábbinál 17,6, az előző hónaphoz képest 16,4 százalékkal nagyobb volt az építőipari termelés volumene

Az építőipar termelői árai átlagosan 0,7 százalékkal haladták meg a 2025. második negyedévi értékeket - közölte a KSH.
Hirdetés

Gazdaság

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...