Kezdőlap Tudomány A globális felmelegedés nem jó hír azoknak sem, akik félnek a repüléstől
No menu items!

A globális felmelegedés nem jó hír azoknak sem, akik félnek a repüléstől

Illusztrációk: Bigstock

A repülés közbeni turbulencia sokak számára kellemetlen élmény. Számukra rossz hír, hogy angol kutatók friss tanulmánya szerint a bolygó felmelegedésével a turbulencia egyre rosszabb lesz, súlyosabb károkat és sérüléseket is okozhat.

A Geophysical Research Letters című szaklapban júniusban megjelent elemzés szerint a világ egyes részein 1979 és 2020 között egyre gyakoribbá vált a tiszta levegő turbulenciája (CAT).

A tiszta levegő turbulenciája különleges kihívást jelent a pilóták számára, mivel nehéz előre felismerni, és figyelmeztetés nélkül is megjelenhet.

A Meteorológiai Világszervezet szerint például a CAT “gyakran – bár nem feltétlenül mindig – felhőzet hiányában jelentkezik, így vizuálisan nehéz észlelni“.

A jelentés közzétételét kísérő közleményben a Readingi Egyetem ismertette a kutatók néhány kulcsfontosságú megállapítását.

Az Atlanti-óceán északi része – a világ egyik legforgalmasabb repülési útvonala – felett egy tipikus ponton a súlyos turbulenciák teljes éves időtartama 55%-kal, az 1979-es 17,7 óráról 2020-ra 27,4 órára nőtt” – áll a közleményben.

Emellett a mérsékelt turbulencia 70,0 óráról 96,1 órára ugrott, míg a könnyű turbulencia 466,5 óráról 546,8 órára emelkedett.

Az egyetem a továbbiakban azt állította, hogy a szén-dioxid-kibocsátásból származó melegebb levegő “növeli a szélnyírást a sugáráramlatokban, erősítve a tiszta levegő turbulenciáját az Atlanti-óceán északi részén és globálisan“.

A tanulmány szerzői szerint kutatásuk “az eddigi legjobb bizonyíték arra, hogy a CAT az elmúlt négy évtizedben nőtt, ami összhangban van az éghajlatváltozás várható hatásaival“.

Paul Williams, a Readingi Egyetem légkörtudományi professzora és a tanulmány társszerzője a CNBC-nek nyilatkozva némi kontextust adott az eredményeknek.

Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a repülőgépek 55%-kal gyakrabban találkoznak turbulenciával, tiszta légörvényekkel, mert a repülőgépek természetesen megpróbálják elkerülni azokat, és egyre jobban elkerülik” – mondta.

A légkörben azonban “több a turbulencia, punktum” – tette hozzá.

Azt is világossá tette, hogy a jelentés a légköri megfigyeléseket elemezte, nem pedig közvetlenül a repülőgépek turbulenciaméréseit vizsgálta.

A turbulencia veszélyei

Williams szerint a turbulencia miatt súlyosbodhatnak “a repülőgép belső sérülései, amelyeket a repülőgép belsejének, általában a mennyezetnek ütköző tárgyak és emberek okoznak.

A múlt hónapban kiadott nyilatkozatában Mark Prosser, a Readingi Egyetem PhD-kutatója és a tanulmány társszerzője kiemelte a turbulencia pénzügyi következményeit.

A légitársaságoknak el kell kezdeniük gondolkodni azon, hogyan fogják kezelni a megnövekedett turbulenciát, mivel ez csak az USA-ban évente 150-500 millió dollárba kerül az iparágnak” – mondta.

Minden további perc, amelyet a turbulenciában való utazással töltünk, növeli a repülőgépek kopásának, valamint az utasok és a légiutas-kísérők sérüléseinek kockázatát” – tette hozzá Prosser.

Hogyan kezelhető?

Mit lehet tehát tenni a tiszta levegőben fellépő turbulencia mérséklése vagy kezelése érdekében? Williams többek között az előrejelzés javításának fontosságát hangsúlyozta.

Több kutatásra van szükségünk annak megértéséhez, hogy pontosan mi generálja a turbulenciát, és hogyan lehet kiszámítani azt. Szerintem a turbulencia-előrejelzés jobb kutatásába kellene befektetnünk” – mondta.

Ami a technológiát illeti, az elkövetkező években jelentős fejlesztésekre van lehetőség, még ha a kihívások továbbra fennállnak is.

Bár a fedélzeti radar nem látja a tiszta légörvényeket, van egy kapcsolódó technológia, a LIDAR, ami a fényérzékelés és távolságmérés rövidítése” – mondta Williams.

A LIDAR, magyarázta Williams, ugyanazon az elven működik, mint a radar, de helyette ultraibolya fényt és lézert használ.

Azáltal, hogy ezt a más hullámhosszú fényt használjuk, szabad szemmel láthatatlan tiszta légörvényeket láthatunk magunk előtt” – mondta.

Tesztrepüléseket végeztek, és ez körülbelül 30 kilométerrel a repülőgép előtt működik. Így a pilóták számára látható a képernyőn a pilótafülkében, és időben bekapcsolhatják a biztonsági öv jelzést, illetve megpróbálhatják kikerülni” – részletezte.

Van azonban egy nagy bökkenő. “Sajnos nagyon drága, és egy nagy, nehéz dobozban van, ami alaposan megnöveli a repülőgép súlyát” – mondta Williams.

A jövőben, ahogy feltehetően miniatürizálódik, a költségek csökkennek, és a repülőgépeket utólagosan felszerelhetjük LIDAR-ral. És ez, ha megtörténik, megváltoztatná a játékszabályokat” – mondta Williams.

Súlyosbodó probléma?

Ez minden bizonnyal a kibocsátásunktól függ” – mondta Williams. “Minden további egy Celsius-fokos felmelegedés plusz egy fokos turbulenciát jelent” – tette hozzá.

Ennyiben a mi kezünkben van a sorsunk, mert a kibocsátásunkból eredő felmelegedést tudjuk irányítani. De úgy gondolom, hacsak nem teszünk valami drasztikusat, akkor az elkövetkező évtizedekben még több turbulencia várható” – jelentette ki.

Williamsnek volt néhány kimért vigasztaló szava is a repülők számára, akiket aggasztanak az ilyen kilátások.

Nem azt mondom, hogy a helyzet annyira rossz lesz, hogy a repülőgépek elkezdenek leesni az égből, vagy hogy a világ bizonyos részein nem fogunk repülni” – mondta.

Hozzátette, hogy a súlyos turbulenciák “meglehetősen ritkák, a légkörnek mindössze 0,1%-ában, 12 ezer méter magasságban vannak súlyos turbulenciák, így ha repülőgépen ülünk, nagyon valószínűtlen, hogy a gépünk ebbe a 0,1%-ba ütközik“.

Tekintettel azonban a repülőgépek számára az égen, néhány bele fog ütközni. De még ha a turbulencia meg is háromszorozódna, akkor is csak a légkör 0,3%-át érné el.

Az utasoknak szóló tanácsa egyenes. “Nem hiszem, hogy az utasok számára komoly aggodalomra adhat okot.

Természetesen ésszerű bekötve tartani a biztonsági övet, arra az esetre, ha szerencsétlenek lennénk, és a légkörnek azt a kis részét érnénk el, amelyben a turbulencia van” – figyelmeztetett.

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Újra árverésre kerül Salgótarján üresen álló híres szállodatornya

A toronyépület 84 szobás hotelként működött, ma viszont szinte szerkezetkész állapotban várja új tulajdonosát. Az árverés 270 millió forintos kikiáltási árról indul, ami négyzetméterre vetítve mindössze 75 ezer forintot jelent.

Fenntartható módon készülnek a bécsiek a karácsonyra

A 48er-Tandler a beérkező adományokat értékesíti, vagy adott esetben jótékonysági szervezeteknek adja.

Újabb 10 százalékkal emelkedik a szakképzésben oktatók bére 2026 január 1-jével

2020 óta ez az ötödik béremelés, 30 százalékkal kezdődött, majd folytatódott 15 százalékkal, 32 százalékkal, 21 százalékkal, most pedig újabb 10 százalékos béremelés lesz, vagyis 2010 óta két és félszeresre emelkednek a bérek.

Megtartotta vezető importőri pozícióját a Porsche Hungaria az idén

Az Audi, Cupra, SEAT, Skoda, Volkswagen és VW-haszonjárművek modelljeiből az idén 29 500-at adtak el Magyarországon, ez ötszázalékos bővülés a 2024. évihez képest.
Hirdetés

Hírek

Újra árverésre kerül Salgótarján üresen álló híres szállodatornya

A toronyépület 84 szobás hotelként működött, ma viszont szinte szerkezetkész állapotban várja új tulajdonosát. Az árverés 270 millió forintos kikiáltási árról indul, ami négyzetméterre vetítve mindössze 75 ezer forintot jelent.

Fenntartható módon készülnek a bécsiek a karácsonyra

A 48er-Tandler a beérkező adományokat értékesíti, vagy adott esetben jótékonysági szervezeteknek adja.

Újabb 10 százalékkal emelkedik a szakképzésben oktatók bére 2026 január 1-jével

2020 óta ez az ötödik béremelés, 30 százalékkal kezdődött, majd folytatódott 15 százalékkal, 32 százalékkal, 21 százalékkal, most pedig újabb 10 százalékos béremelés lesz, vagyis 2010 óta két és félszeresre emelkednek a bérek.

Megtartotta vezető importőri pozícióját a Porsche Hungaria az idén

Az Audi, Cupra, SEAT, Skoda, Volkswagen és VW-haszonjárművek modelljeiből az idén 29 500-at adtak el Magyarországon, ez ötszázalékos bővülés a 2024. évihez képest.

BKK: szombattól indul a Pesterzsébet és a belváros közötti kapcsolatot biztosító az új 223E buszjárat

A fejlesztés részeként a BKK új buszsávot alakított ki a Boráros tér és a Bakáts utca között.

Karácsony Gergely: megszületett a bérmegállapodás

A Budapest-család intézményeinél és cégeinél folytatódik a Budapest-pótlék teljes körű bevezetése

Az egy évvel korábbinál 9,7 százalékkal nagyobb, az előző hónaphoz képest 1,9 százalékkal kisebb volt az építőipari termelés volumene

Az év első tíz hónapjában az építőipari termelés volumene 2,5 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képes.

Októberben az előző év azonos időszakához mérten 2,7 százalékkal mérséklődött, az előző hónaphoz képest 0,5 százalékkal bővült az ipari termelés

A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 0,5 százalékkal nagyobb volt a 2025. szeptemberinél.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.