Zita Delevic a Budapest Bank HR menedzsereként ment az USA-ba, ahol ma saját cégét, a PebbleJam vezetői tanácsadót irányítja.
Delevic Zita számára 1999-ben, az USA-ba érve az első kulturális sokk az volt, amikor a Budapest Bank anyavállalatánál, a General Electricnél megtapasztalta az Amerikában megszokott, kíméletlen pörgést. Azt, hogy ott semmi nem eléggé jó. Még többet dolgozva, még jobban, még többet, még gyorsabban kell elérni. Magyar szemmel hihetetlen ez a verseny – elemzi élményeit -, a HR területen, főnököm a vezérigazgató-helyettes volt, aki már egy apró lazításnál mindenkivel éreztette: nem csinálod? oké, jön a helyedre más.
Itthon, máig nem alakult ki ehhez hasonlóan éles konkurenciaharc – mondja. – Viszont a magyar menedzserek többsége is jól alkalmazkodik a hazai üzleti kultúrához, ami azonban több területen is fejletlenebb az USA-ban megszokottnál. Az egyik legjellemzőbb példa az ügyfélszolgálat: amíg az USA-ban minden a vevőről szól, nálunk sokfelé még mindig szükséges rosszként tekintenek rá. Igaz ez a belső, vállalati viszonyokra is, ami nem segíti, hogy a munkatársak a lehető leghamarabb választ kapjanak kérdéseikre, orvosolni tudják esetleges panaszaikat.
Amerikában is előfordul, hogy a főnök nem vonja be a középvezetőket a döntéshozatalba, nem hatalmazza fel őket arra, hogy felelősséget vállaljanak a saját munkájukért és ennek hosszabb távon majdnem mindig negatív hatásai lesznek – ilyenkor veszik igénybe az én tanácsaimat – magyarázza a vezetői tanácsadónő. – Pedig a maga területén bármilyen szintű vezető csak akkor lehet eredményes, ha megfelelő döntési jogkörrel rendelkezik. A komoly üzleti kultúrával rendelkező cégek ezért felismerték: hiába jönnek az eredmények, baj van, ha a cégen belül érződik a feszültség és megkezdődik a jó szakemberek elvándorlása. Ilyenkor, a munkatársakat is meginterjúvolva készítek olyan előzetes felmérést, amiből hamar kiderül, hogy az adott autokratikus vezető képes-e változtatni a gyakorlatán. Ha nem, akkor az ő személye a siker gátja, amin változtatni kell…
Zita Delevic szerint a jó menedzser magas szakmai tudással, kiforrott értékrendszerrel rendelkezik. Megfelelő önismerete van, tisztában van az erősségeivel, gyengeségeivel és éppen ezért magabiztos. Van jövőképe, víziója és a megvalósításához szükséges stratégiával is rendelkezik. Megfelelő csapata van és tudja miként kell azt motiválni -, mert hosszútávon senki nem lehet sikeres egyedül.
A magyar származású coach szerint, egy jó vezetőnek rengeteget kell olvasnia a szakirodalmat ahhoz, hogy napra kész legyen. Emellett érdemes eljárnia az adott terület szakmai közösségeibe, eseményeire is, ami az ismeretszerzés mellett, a kapcsolatrendszert is erősíti. Ugyanakkor Amerikában is azt látja, hogy a női vezetők eleve nem hisznek eléggé magukban és így gyakran alulpozicionálják magukat. Pedig meggyőződése szerint, a pozitív női energiákkal, a mai, férfias világban jobban előbbre lehetne vinni a dolgokat.
Úgy látja, hogy a magyarországi menedzserkultúra fejlődésében nagy szerepük van a hazánkba telepedett multiknak, ami jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy – amint azt Zita Delevic példája is igazolja –ma már természetesnek számít, ha egy magyar vezető nyugaton menedzseri megbízást kap és sikereket ér el.