Kezdőlap Menedzser Akadémia A HR-hatékonyság értékelése - Az értékmérés értéke 2. rész
No menu items!

A HR-hatékonyság értékelése – Az értékmérés értéke 2. rész

dr. Gonda György

Főbb HR-tevékenységek

Egy tevékenységelemzés szerint a HR-részlegek munkája legkevesebb 40 témát, funkciót ölel fel. A HR-esek a legtöbb időt és energiát hét témára fordítanak: tehetséges munkaerők toborzása és megtartása, teljesítmény menedzsment, cégkultúrával és üzleti etikával kapcsolatos kérdések, az alkalmazottak egészsége és biztonsága, a táv- és a hibrid munkavégzés szervezése, a munkatársak jóléte és jólléte, s nem utolsó sorban a HR-tevékenységek szervezése, bővítése, fejlesztése.

Egy esettanulmány tanulságai

A Zappos ruházati kiskereskedelmi láncról készült esettanulmány részletesen bemutatja a HR funkció bővítését, átalakítását, értékelését. A cég gyorsan növekedett és a vezetés felismerte, hogy jelentős különbség van a meglévő és a megcélzott vállalati kultúra között. Ez a tény és a dolgozók között végzett felmérések, véleménykutatások arra világítottak rá, hogy szükséges a HR-stratégia újra-fogalmazása. Ennek keretében kidolgozták, hogyan közvetítsék a cég értékeit a dolgozók felé, hogyan bővítsék és mélyítsék az alkalmazottak vállalati elkötelezettségét, a vezetői készségek és képességek „felszínre hozatalát” ugyancsak a dolgozók körében – gyakoribb, komplexebb, jobb minőségű belső kommunikációval. Új vezetői tréning programokat indítottak, folyamatos megbeszéléseket tartottak a cég kulturális értékeinek megerősítéséről stb. A belső felmérések tanúsága szerint három esztendő alatt a vállalati kultúrával kapcsolatos dolgozói elégedettség 81-ről 86 százalékra növekedett.

A HR-hatékonyság mérőszámai

A következőkben elsősorban a HR-tevékenység hatékonyságára vonatkozó néhány mérőszámról, KPI-kről lesz szó. Elöljáróban annyit, hogy a legfontosabb mérőszámok azok, amelyek kapcsolatban állnak a HR-stratégiával. Minden HR-csapatnak eltérő céljai, prioritásai vannak, például a dolgozók megtartása körül kialakult válság megoldása, az automatizálás és a munkaerő létszámának alakulása, a cég márka-hírnevének javítása stb. Ebből következik, hogy a KPI-k fontossági sorrendje szinte minden szervezet számára más és más. Fontos tehát hangsúlyozni, hogy először a vállalat céljait kell meghatározni, s csak ezután a KPI-ket. A HR céljainak és prioritásainak egyértelműen a vállalati stratégiát kell „szolgálniuk”.

Néhány, a HR tevékenység hatékonyságára vonatkozó mérőszám (éves szinten) a teljesség igénye nélkül:

  • fluktuáció mértéke szervezeti egységenként
  • munkaerő megtartásának aránya a fluktuációhoz viszonyítva
  • önkéntes távozók és elbocsátottak aránya
  • a nyitott állás-pozíciók betöltésének átlagos átfutási ideje
  • munkaerő toborzás és egy főre jutó toborzás költségei, valamint a ráfordított idő
  • az alkalmazottaknak a cégnél eltöltött átlagideje
  • előléptetések száma az egyes szervezeti egységekben
  • munkavállalói elkötelezettségi mutatók
  • az alkalmazottak átlagos termelékenysége, hatékonysága
  • az új belépők minősége, teljesítménye
  • a kölcsönzött munkaerő minősége, költségei
  • munkahelyi hiányzások százaléka munkavállalók (beleértve a vezetőket is) és részlegek szerint
  • tréningek, tanfolyamok hatékonysága, alkalmazotti részvételi mutatók
  • egy főre jutó tréning- és tanfolyam költségek
  • a vállalaton belüli mobilitás rátája
  • egy főre jutó HR-költségek
  • egy főre jutó munkaerő költségek
  • egy-egy munkakörre jutó éves dolgozói, vezetői bevétel
  • fizetések és bónuszok versenyképessége
  • dolgozók demográfiai mutatói
  • női vezetők aránya, jövedelmük összehasonlítása a férfiakéval
  • külföldi dolgozók aránya
  • egy főre jutó túlórák száma, s ezek költségei
  • egy alkalmazottra jutó profit
  • dolgozói és vezetői „elhasználódási”, kiégési mutatók
  • egy dolgozó által generált vállalati bevétel
  • dolgozói elégedettségi mutatók
  • a dolgozók felé irányuló vezetői kommunikáció szintje

A sort még hosszasan lehet folytatni. Igen fontos, hogy ezeket a mutatókat éves összehasonlításban kell vizsgálni, mégpedig több évre visszamenően. Így kapható csak pontos kép a jelenlegi állapotról. Arról, hogy mi bizonyult működőképesnek, mi maradt el a várakozásoktól, van-e rossz irányba haladó hatékonysági mutató stb. A HR mérőszámok kiértékelésének utolsó lépése, hogy a kapott információkból milyen jövőbe mutató trendek rajzolódnak ki, s milyen lépéseket kell megtenni a következő évben az idei esztendő mutatóinak alapján.

Audit és emoji

Ismeretes, hogy gyakran kerül sor a HR-tevékenység hatékonyságának és megfelelősségének auditjára. Ezek eredményeiből a HR-funkció javítására a következő általános feladatok szűrhetőek le: a szervezeti kommunikáció javítása, dolgozói és vezetői visszajelzések folyamatok kérése és elemzése, folyamatos konzultáció a cégvezetéssel. Természetesen vannak még szép számmal további feladatok és módszerek is. Ez utóbbiak közül az egyik manapság igen népszerű: egy-egy döntés előtt gyakran kéri ki a HR a dolgozók véleményét úgynevezett tetszik-nem tetszik teszttel. A vállalati étteremben, liftnél, lépcsőházban kihelyeznek 5 emoji arcot a várható döntéssel, intézkedéssel kapcsolatban. Az elhaladók megnyomják a bánatos vagy a vidám arcokat, s már készen is van a gyorsfelmérés. Informatív, gyors és szinte naponta változtatható a téma. S az sem utolsó szempont, hogy érthető… 

Dr. Gonda György, CMC

vezetési tanácsadó

Certified Management Consultant

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

AUTRESZ: kevesen ismerik, pedig nagy segítség a céges adótartozás rendezésére. Mutatjuk hogyan.

Dr. Pokó DiánaAzt már sokan tudják, hogy a gazdasági...

Nem lett követeléskezelési törvény, Magyarországnak is lesz EU-s kötelezettségszegési bírság

Az Európai Bizottság az Európai Unió Bírósága előtt keresetet...

Minden, amit az utasoknak tudniuk kell: A Ryanair 2025-ös szabályváltozása

A papírmentes beszállástól a poggyászkorlátozásig - Készüljön fel az...

A Honda és a Nissan összeolvadási tárgyalásokat folytat

A Honda és a Nissan állítólag feltáró jellegű tárgyalásokat...

Hírek

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon megelőzi-e a hagyományos sört?

Az alkoholmentes sör egyre népszerűbb az EU-ban: De vajon...

A diktatúra habzó bája: nyugati mintájú söröző nyílt Észak-Koreában

Észak-Korea egy vadonatúj, nyugati stílusú sörözőt reklámoz fővárosában, de...

Rárepültek a gyanútlan Wizz Air utasokra

Adathalász e-mailben árulnak 10 eurós Wizz Air kupont a...

Erősödött csütörtök reggelre a forint

A februári kezdéshez képest a forint 1,6 százalékkal erősödött az euróval, valamint 2,3 százalékkal a dollárral és a svájci frankkal szemben.

Erősödött a forint szerdán

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon.

Vegyesen mozgott a forint kedd reggel

Az eurót 1,0305 dolláron jegyezték kedden reggel, alacsonyabban a hétfő esti 1,0313 dollárnál.

Gyengült a forint hétfő reggel

Az euró 1,0315 dollárt ért hétfő reggel a péntek esti 1,0326 dollár után.

Devizapiac – Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.

Az alapvető élelmiszerek árának csökkentéséért lép a GVH

A nemzeti versenyhatóság álláspontja szerint az érdekképviseleti szervezetek által rendszeresen kiadott áremelési közlemények sérthetik a tisztességes piaci versenyt és fokozzák az inflációs nyomást.

Itt az első kamatforduló, utalják a csúcshozamot az inflációkövető állampapírokra

A PMÁP-ot az államkincstár 99 százalékos árfolyamon váltja vissza, de ez az egy százaléknyi veszteség is bőven megéri, hiszen a többi lakossági állampapír közül a legalacsonyabb kamatú is 5,5 százalékot fizet

Megvan az új PMÁP kamat, kezdődhet a nagy állampapírcsata

Az idei PMÁP-lejáratokról és kamatfizetésekről már tavaly megkezdték az egyeztetést az ügyfelekkel, hogy fel tudjanak készülni, mi legyen a pénzükkel, amikor érkeznek a kifizetések.