A japán parlament jóváhagyta a Nagy-Britanniával nemrég megkötött szabadkereskedelmi megállapodást, amely a kétoldalú kereskedelmi kapcsolatokat szabályozza Nagy-Britanniának az Európai Unióból való kilépését (Brexit) követően. Az autógyárak kétségei.
A Tokióban október végén Motegi Tosimicu japán külügyminiszter és Liz Truss nemzetközi kereskedelemért felelős brit miniszter által aláírt megállapodást még Nagy-Britanniában is jóvá kell hagyni annak érdekében, hogy életbe lépjen – a tervek szerint -2021. január 1-jén.
A kevesebb mint öt hónapon belül elért egyezményt mindkét ország sietett aláírni, tekintettel az átmeneti időszak lejártára. Miután ugyanis az Egyesült Királyság január 31-én kilépett az Európai Unióból, távozásának napján 11 hónapos, vagyis december 31-ig tartó átmeneti időszak kezdődött azzal a céllal, hogy legyen idő a megállapodásra a majdani kétoldalú együttműködés feltételrendszeréről, mindenekelőtt egy szabadkereskedelmi egyezményről.
Ha az említett megállapodás nem lép időben hatályba, az nagyobb vámtarifákat jelenthet mindkét ország számára.
Az új egyezmény fokozatosan csökkenti a japán motorkocsik importjára vonatkozó brit vámtarifákat 2026-ig, amikor is a tervek szerint teljesen megszűnik – csakúgy, mint az EU és a Japán közti egyezmény értelmében -, és automatikusan megszünteti a japán eredetű vasúti gépekre és alkatrészekre vonatkozó vámtarifákat. A brit mezőgazdasági termékekre vonatkozó japán vámtarifák pedig ugyanazon a szinten maradnak, mint az EU-val való megállapodásban.
A digitális és pénzügyi szolgáltatások tekintetében a paktum ambiciózusabb, egyebek között megtiltja a kormányoknak, hogy a mesterséges technológiákban használt algoritmusok és titkosítási adatok felfedésére kötelezzék a vállalatokat.
A Nissan és a Toyota nem lehet teljesen nyugodt. Az autógyáraknak kétségei vannak. Bár a japán üzleti szektor nagy része üdvözölte az egyezményt, az Egyesült Királyságban és a kontinentális Európában egyaránt működő vállalatoknak kétségei vannak afelől, hogy Londonnak sikerül időben szabadkereskedelmi megállapodást kötnie az EU-val.
Az egyezmény nélkül megszűnhet az olyan japán autógyártók európai tevékenysége, mint a Nissan és a Toyota, amelyek az EU területén kiépített ellátási láncokból profitálnak (az egész térségből hozzáférnek alkatrészekhez, és az Egyesült Királyságban szereltetik össze a járműveket).