Kezdőlap Tech A múltból mega jövő lesz? Vitorlás - konténerszállító-hajó méretben
No menu items!

A múltból mega jövő lesz? Vitorlás – konténerszállító-hajó méretben

A Michelin 2023-tól vitorlásokkal szállítaná Amerika és Európa között a termékeit. Az előnyök nyilvánvalóak: a vitorláshajók környezetbarátok, a szálítás üzemagyagköltsége minimális. Mégsem látott évekig senki fantáziát a francia start-up, a Neoline régi-új ötletében.

Kooperáció a fenntartható jövőért

A 120 ezer embert foglalkoztató Michelin a hetekben megállapodást írt alá egy francia start-up vállalkozással. A Neoline és az 1889-ben alapított gumikonszern valóssággá tenné a CO2 semleges szállítmányozásáról álmát.

A Michelin az évi 24 milliárd euró értékben eladott gumik szállítására első lepésként a kanadai Halifax és a franciaországi Montoir de Bretagne között hozna létre vitorláshajó-közlekedést már 2023-ban. Az észak-atlanti vonalat rövid időn belül újabbak követnék. 2025-től a termékei 50 százalékát szél hajtotta konténerhajókkal szállítaná a világ 17 országában 68 gyárban termelő Michelin.

A megállapodás szerint a hajókat a Neoline tervezi. A 2015-ben alapított vállalkozás már a világhírű francia konyakgyártóval, a Hennessyvel és a Renault-val is hasonló szerződést kötött. A start-up azonban nem rendelkezik a hajógyártáshoz szükséges gyártási kapacitással. Ezért a maga részéről bevonta az üzletbe a világ egyik legnagyobb múltú, 1884-ben alapított hajóépítő cégét, a szintén francia Beneteau-t.

A mobil fedélzeteknek (autófedélzetek) köszönhetően szállítási kapacitásait úgy optimalizálták, hogy különféle típusú rakományokat rakjanak fel, a könnyűtől a nehézig vagy túlméretezettig, akár 9,8 m magasig és 200 tonnáig, emelőeszközök nélkül.

Más célokért azonos eszközzel

A Beneteau hagyományos tevékenységi területén, a jachtgyártásban is komoly potenciált lát a Neoline régi-új technológiájában. „A tipikus ügyfeleik a felső középrétegből kerülnek ki, akiknek fontos a környezetvédelem” – mondta Magdeleine Allaume, a Beneteau elnökasszonya a három cég közös sajtótájékoztatóján. Mérnökeik szerint a Neoline által megálmodott árbóc koncepció jól integrálható lenne a Beneteau hobbivitorlásaira is.

A habokat szelni 286 konténerrel, üzemanyag nélkül

A teherszállító vitorlások mérete jóval meghaladja a ma ismert hobbicélúakét, és a XIX. század végéig a tengeri kereskedelmet bonyolító vitorláshajóknál több dimenzióval nagyobbak lesznek: 136 méter hosszúak, 4.200 négyzetméteres, tehát több mint fél focipálya nagyságú vitorlákkal és 286 konténernyi szállítási kapacitással.

A szél hajtotta konténerhajók a hagyományos meghajtásúaknál 90 százalékkal kevesebb CO2-t fognak kibocsátani. Egy vitorlás az ígért 15 éves amortizációs ideje alatt 60 ezer MW áramot takarítana meg egy hagyományos konténerhajóval összevetve. Ez egy 9 ezer lakosú kisváros 10 évnyi áramfogyasztásának felel meg.

A vitorlásokban beépítendő dízelmotor felelős azért, hogy a Neoline hajóinak közlekedése nem lesz teljesen klíma semleges. Ezt azonban elengedhetetlen ahhoz, hogy a hatalmas hajók manőverezni tudjanak a kikötőkben, és hogy teljes szélcsendben sem álljanak le a nyílt tengeren.

Vannak hátrányok is

A konténerszállító vitorlás előnyei kézenfekvők: környezetbarát és a mai hajóknál nagyságrendekkel kisebb üzemanyag-fogyasztáson keresztül drasztikusan csökkentik a szállítmányozás költségét.

„Sokan megmosolyogják a konténervitorlásokat. De innovatív ötletek nélkül biztos nem sikerül 2050-ig klímasemlegessé tenni az európai gazdaságot”

Vannak azonban hátrányok is. Az üzemanyag a szállítással járó költségeknek csak egy része. A többi, leginkább a munkaerőé és a hajók amortizációjával járó megmaradna. Sőt, fajlagosan növekedne is.

Egyrészt, mert a vitorlások annak ellenére, hogy a régmúltban közlekedő társaiknál nagyobbak lennének, a hagyományos konténerhajók méretét távolról sem érnék el. A legelterjedtebb hagyományos meghajtású típus 400 méteres hosszú, 58 méteres széles, 18 ezer tonnás teherbírását és 6.600 konténer kapacitású (emlékeztetőül a neoline fél focipálya nagyságú vitorlását 136 méter hosszúra és 286 konténer szállítási kapacitásúra tervezik). Egy többezer konténeres, vitorlával maghajtott hajó műszakilag a Neoline bátor tervezői szerint kivitelezhetetlen.

Azért is növekedne a szállítás fajlagos költsége, mert a legelterjedtebb méretű, dízelmotorú konténerhajókat rend szerint 22 fős legénység üzemelteti. A jóval kisebb teherbírású vitorlásokon 15 fős legénységre lenne szükség. Ezzel összefüggésben előkerül a szakemberhiány problémája is. Manapság vitorlázni drága hobbi a viszonylag kis hajókon is. Napjaink hivatásos matrózai és kapitányai nem rendelkeznek az árúszállító vitorlások üzemeltetéséhez szükséges tudással. A legénységnek tehát a munkába állás előtt idő- és költségintenzív oktatáson kellene átesnie.

Továbbá azért is növekednének a fajlagos szállítási költségek, mert a hagyományos konténerhajóknál lassabbak lennének. A vitorlások 11 csomós átlagsebességgel 13 nap alatt tennék meg az Európa és Észak-Amerika közötti távot. A hagyományos konténerhajóknak ehhez csak 8 nap kell. Ezért a Neoline és a Beneteau közös hajóit csak nem romló áruk és egyéb okból sem sürgős szállítmányok célba juttatására lehetne használni.

Probléma a gyártó kapacitás hiánya is. A vitorlásokra specializálódott hajók gyártói, mint a Beneteau eddig jóval kisebb, hobbi célú hajókat építettek. A konténerhajó gyártás specialistáinak pedig idegen terület a vitorlásépítés. Ezért meglehetősen idő és költség igényes a konténervitorlások sorozatgyártásának technikai és humán feltételeit megteremteni.

Fejlesztés ellenszélben

A Neoline mellett más tervezőirodák, illetve hajógyáratok is évek óta dolgoznak környezetkímélő teherszállító hajókon. A legtöbb terv és prototípus a hagyományos és az elektromotor hibrid rendszerét alkalmazza. Hiába nyertek díjakat és részesültek a szakma, valamint a politika elismerésében a tervek, a szériagyártástól messze vannak. A legtöbb, finanszírozó híján megrekedt a tervezés szintjén, ahogy eddig a Neoline koncepciója is.

A start-up 2019 nyarán a francia gazdasági miniszter jelentétében mutatta be a konténervitorlása tervét. Ennek ellenére másfél évbe telt, amíg talált egy céget, amelyik meghitelezi a forradalmi hajó megépítéshez szükséges 35 millió eurót és egy szakmai partnert, amelyeik legyártja azt. A Michelin az előbbi, a Beneteau pedig az utóbbi szerepet tölti be.

A vitorlások nélkül illuzórikus lenne a Michelin 2050-ig vállalat, az EU ’zöld fordulatához’ igazodó célkitűzése, a klímasemleges szállítmányozás megvalósítása, illetve köztes lépésként a konszern CO2 kibocsátásának 15 százalékos csökkentése 2018 és 2030 között.

„Sokan megmosolyogják a konténervitorlásokat. De innovatív ötletek nélkül biztos nem sikerül 2050-ig klímasemlegessé tenni az európai gazdaságot” – mondta Pierre-Martin Huet, a Michelin-csoport elnöke a Neoline és a Beneteau vezetőivel tartott sajtótájékoztatón.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nyereséges volt a Rába, de csökkent az árbevétele

A Rába Járműipari Holding Nyrt. árbevétele 8,2 százalékkal 28,822 milliárd forintra csökkent az idei év első hat hónapjában az előző év azonos időszakához képest

Mennyi az önkéntes nyugdíjpénztárak vagyona? 2314,3 milliárd forint

A vagyon legnagyobb hányada változatlanul magyar állampapírban található.

Továbbra is együttműködik az Ökumenikus Segélyszervezet és a Porsche Hungária

Újabb két évre hosszabbította meg stratégiai együttműködését az Ökumenikus Segélyszervezet és a Porsche Hungária Kft., a cég három újabb személyautót biztosít a karitatív munkához.

Magyar Kereskedelmi és Iparkamara – Új együttműködési programok

Határmenti gazdasági együttműködési kezdeményezés elindítását, valamint egy kulturális és kreatív ipart támogató mecenatúra program bevezetését jelentette be a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke
Hirdetés

Hírek

Nyereséges volt a Rába, de csökkent az árbevétele

A Rába Járműipari Holding Nyrt. árbevétele 8,2 százalékkal 28,822 milliárd forintra csökkent az idei év első hat hónapjában az előző év azonos időszakához képest

Mennyi az önkéntes nyugdíjpénztárak vagyona? 2314,3 milliárd forint

A vagyon legnagyobb hányada változatlanul magyar állampapírban található.

Továbbra is együttműködik az Ökumenikus Segélyszervezet és a Porsche Hungária

Újabb két évre hosszabbította meg stratégiai együttműködését az Ökumenikus Segélyszervezet és a Porsche Hungária Kft., a cég három újabb személyautót biztosít a karitatív munkához.

Magyar Kereskedelmi és Iparkamara – Új együttműködési programok

Határmenti gazdasági együttműködési kezdeményezés elindítását, valamint egy kulturális és kreatív ipart támogató mecenatúra program bevezetését jelentette be a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke

BKK: megújul a jegy- és bérletkiadó automaták hálózata

Hamarosan teljesen megújul a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jegy- és bérletkiadó automatáinak hálózata.

KSH: a bruttó átlagkereset 704 400 forint volt júniusban

2025. júniusban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 704 400, a nettó átlagkereset 484 200 forint volt.

Magyar pálinka írt történelmet a világ gasztronómiai élvonalában

A világ legmagasabb elismerését nyerte el a Sárga Vilmoskörte Pálinka

Mikor nem éri meg az Otthon Start hitel?

Van azonban egy olyan korlátozó tényező az Otthon Start esetében, ami a CSOK Plusznál nincs: ez az első lakás megvásárlására vonatkozó - igaz, nem túl szigorú - követelmény.
Hirdetés

Gazdaság

Az egészségpénztár is segítheti az iskolakezdést

A szolgáltatás mostantól az éven belül bármikor igényelhető, megszűnt az a szabály, hogy a vásárlási számlát csak a tanév kezdete előtt, illetve a vége után legfeljebb 15 nappal állíttathatták ki.

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.