A negyedik negyedévben a legalább 2 milliárd forint éves árbevétellel rendelkező magyarországi vállalatok közel kétharmada, 64 százaléka tudta érvényesíteni áraiban az inflációt, szemben a harmadik negyedév 54 százalékos arányával – közölte friss felmérésének adatait a K&H csoport.
A nagyvállalati növekedési index szerint az agrárcégek, az ipari és építőipari cégek mindössze 56 százaléka tudta érvényesíteni az inflációt áraiban az utolsó negyedévben.
A szolgáltatóiparban a vállalatok 58 százaléka, a kereskedelemben azonban az átlagot jóval meghaladva 74 százalékuk emelt árat legalább a pénzromlás mértékével – jelezték.
A teljes nagyvállalati szektor 57 százalékának okoz nehézséget a pénzromlás; ez az arány a mezőgazdaságban 85 százalék – hívták fel a figyelmet.
Az agráriumban a fuvarozási díj komoly költségtényező és a műtrágya is kiemelkedő mértékben drágult – magyarázták.
Az infláció a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2021-ben 5,1 százalék volt, miközben decemberben már 7,4 százalékkal voltak magasabbak az árak mint az előző év azonos időszakában – emlékeztettek.
Patrick Van Overloop, a K&H Üzleti ügyfelek divízió vezetője elmondta: a nagyvállalatok jellemzően érvényesíteni tudják áraikban az inflációt, azonban ezzel együtt is nehézséget okoz számukra az áremelkedés. Az alapanyagköltségeik nagyobb mértékben drágultak, mint a pénzromlás átlagos üteme, illetve a bérköltségek emelkedése a foglalkoztatottak magas száma miatt meghatározó plusz költséget jelent – magyarázta.
A helyzet a divízióvezető szerint valószínűleg rövid távon nem lesz könnyebb; bár az infláció decemberben tetőzhetett, várhatóan 2022-ben is magas marad.
A K&H csoport megrendelésére 2014 óta készül átfogó kutatás negyedévente a hazai nem-állami nagyvállalati szektor aktuális helyzetéről. A kutatás 200 cég döntéshozójának megkérdezésével történik; a felmérést november 18. és december 9. között az Impetus Research készítette.