Kezdőlap Gazdaság A sztrádák mellett is gyorsít e-töltőivel az MVM Mobiliti
No menu items!

A sztrádák mellett is gyorsít e-töltőivel az MVM Mobiliti

Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezető igazgatója

A Mobiliti a magyarországi elektromosautó-töltő hálózat országos lefedettségét már megvalósította, így most azokat a fejlesztési opciókat keresi a cég, amelyek az ellátást tovább javítva belátható időn belül biztos megtérülést garantálnak. Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti ügyvezetője hozzátette, hogy egy EU-pályázat nyerteseként a következő években nagy teljesítményű töltőállomás-hálózatot hoznak létre az autópályáknál.

Igaz, a nyugat-európaitól még eltérő ütemben, de Magyarországon is folyamatosan nő az új elektromos autók eladásának aránya. Eközben az e-autók energiafogyasztása – különösen a tavasz óta megnövekedett és nyárra, kora őszre csúcsokat döntő igények hatására – tavalyhoz képest megduplázódott a Mobiliti hálózatában.

– Amellett, hogy a villanyautók száma nőtt, a Mobiliti hálózata is tovább bővült tavaly óta. A saját fejlesztések és a hozzánk csatlakozó partnereink révén 2022 második felében is
jelentősen gyarapodott a töltőállomásaink száma, amelyeken ki tudjuk kiszolgálni ügyfeleinket – ismerteti az ügyvezető.

A Mobiliti hálózata elérte már azt a méretet, amiért egyre több olyan új partner jelentkezik náluk, aki felismerte az előnyét annak, ha egy szakértő cégre bízza a saját maga által telepített e-töltőállomás üzemeltetését.

Ez már csak azért is kifizetődő a számukra, mert a legtöbb partner – akik között az éttermek, szállodák mellett olyan kereskedelmi egységek is megtalálhatók, amelyek a törvényi előírás miatt telepítenek e-kutat – nem a profit reményében vág bele az adott helyen korántsem biztos megtérülést ígérő töltőtelepítésbe, hanem azért, mert úgy érzi, ezzel több vásárlót, vendéget tud bevonzani.

Plusz a Mobiliti partnereként jelentős adminisztrációs tehertől
megszabadulva fix bérleti díjjal tud kalkulálni. Az ügyvezető szerint egy új töltőállomás gazdaságosságának kiszámítása azért is nehéz, mert számtalan paramétert kell megvizsgálni a telepítés előtt. Nem elég például a várható töltésszámmal kalkulálni, mert vannak olyan helyek, ahol a nagyfeszültségű vezeték telepítésének költsége önmagában lehetetlenné teszi a befektetés megtérülését.

– Mesterségesintelligencia-alapú, rendkívül szofisztikált rendszereink a telepítés várható költségeitől kezdve a földrajzi lokáción és a település méretén át az adott település vásárlói
indexéig bezárólag 70-100 paraméter alapján elemzik az adatokat a telepítést megelőzően.

Bármit is veszünk alapul, azt biztosan kijelenthetjük, hogy az elektromos töltőállomás létesítése és üzemeltetése nem egy aranybánya. Akik ebből szeretnének megélni, azoknak
képesnek kell lenniük arra, hogy hosszú távban gondolkodjanak, mert tapasztalataink szerint a mai kondíciók mellett átlagosan jóval öt éven túli megtérüléssel kell számolni.

A cégvezető szerint az mindenesetre jó jel, hogy az elektromos autósok idei energiafelvétel-növekedését az áram árának emelkedése sem vetette vissza.

– Mivel az MVM Csoport tagjaként mi is piaci alapon jutunk elektromos áramhoz, természetes, hogy az időközben bekövetkező árváltozásokat nekünk is menetrendszerűen tükröztetnünk kell a fogyasztók felé. Már csak azért is, mert mi is nyílt, piaci tenderen szerezzük be a villamos energiát.

Ráadásul a mai, hektikusan változó helyzetben ez komoly kockázatot is rejt, mert nagyon nem mindegy, hogy mikor, milyen árfolyamon, milyen mennyiséget, mennyi időre kötünk le. Éppen ezért nagyon körültekintően választjuk meg villamosenergia-beszerzési stratégiánkat – elemzi a helyzetet Balogh Szabolcs.

Amíg a Mobiliti számára korábban az országos lefedettség megteremtése volt a cél, saját telepítéseiknél ma már elsősorban a beruházás várható jövedelemtermelő képességére tudnak koncentrálni. Jó példa erre, hogy ahol azt tapasztalják, hogy egy-egy DC-töltő vagy villámtöltő már nem elég a villanyautósok számára, ott duplikálják majd az e-kutak számát.

Ahol naponta akár 15-20 töltést is regisztrálnak, ott a tapasztalataik szerint sorban állás van, ami egyrészt rontja az ügyfélélményt, másrészt ilyenkor az is előfordul, hogy a
később érkező autós inkább továbbmegy egy másik töltőhöz.

– Miközben egy hangos kisebbség azt harsogja, hogy minél nagyobb teljesítményű töltőállomásokat kellene telepítenünk, nem veszi figyelembe a realitásokat. Ebben az esetben nem csak arról van szó, hogy egy nagy teljesítményű kút beruházási költsége sokkal magasabb, hiszen azt is fontos szem előtt tartani, hogy hiába a nagy kapacitású kút, ha a legtöbb elektromos autó akkumulátora még mindig nem képes fölvenni mondjuk a 150 kilowattot.

Tapasztalataink szerint így még mindig az 50 kilowattos villámtöltő az, ami a legjobban kielégíti az igényeket. Emellett azonban folyamatosan növeljük az új töltőállomások teljesítményét, aminek kapcsán azt látom, hogy a legújabb villanyautók elszaporodásával már a 75 kilowattos töltőket is egyre többen képesek kihasználni.

Viszont ez már komoly üzleti kockázattal is együtt jár, mert amíg az 50 kilowattos töltőknél csak annyi áramért kell fizetni, amennyit az autósok felhasználtak, a 75 kilowattosak esetében már fix teljesítménydíjjal kell számolni. Ez pedig jelentős veszteséggel járhat, ha az adott lokáción mégsem valósul meg az előre betervezett kihasználtság – pontosít az ügyvezető.

Balogh Szabolcs ugyanakkor azt is pozitívumnak tartja, hogy 2021 után idén is dinamikusan nőtt az új elektromos autósok regisztrációja a Mobilitinél: a májusi 50.000 után októberre már közel 65.000 ügyféllel rendelkeztek.

Külön jó hír, hogy az elektromos autók számának további növekedését kiszolgáló infrastruktúra fejlesztése kapcsán a Mobiliti Kft. egy olyan európai uniós pályázatot is megnyert, amelynek támogatásával a hazai autópályáknál egy nagy teljesítményű, 150
kilowattos töltőfejekkel rendelkező, összefüggő hálózatot építhet ki a következő években.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Pályaorientációs tájékoztató napokat szervez a NAK

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara kiemelt feladataként országszerte pályaorientációs tájékoztató napokat szervez az agrárszakképzés, az agrárszakmák és -intézmények népszerűsítése céljából. A programsorozat elsősorban a szülőknek, valamint az érdeklődő pedagógusoknak (osztályfőnököknek, pályaorientációs kollégáknak) szól.

Évente 86 liter párlatot szabad főzni jövedékiadó-mentesen

Évente legfeljebb 86 liter párlat állítható elő magánfőzőként jövedékiadó-mentesen, és ha egy háztartásban több magánfőző él, az éves kedvezményes mennyiség személyenként összeadódik.

Bécs zöld titkai, amiket még a helyiek sem mindig ismernek

A legtöbben épületekre, múzeumokra és kávéházakra gondolnak, ha Bécsről esik szó, pedig a város több, mint 400 különleges természeti emléket is rejt: évszázados fákat, fosszilis erdőt, ritka élőhelyeket, sőt, egykori tengerpart maradványait is.

A mediánbér fele is elmehet az iskolakezdésre

Pillanatokon belül itt az iskolakezdés, amely sok család számára komoly pénzügyi terhet jelent. A Bank360 számításai szerint az írószerek, füzetek, egyéb felszerelések, illetve a laptop vagy tablet beszerzése 200 ezer forintba is kerülhet a nyár végén. Nem véletlen, hogy a háztartás valamilyen segítséghez, például személyi kölcsönhöz vagy áruhitelhez folyamodik az iskolakezdés előtt. A Bank360 annak számolt utána, hogy melyik éri meg jobban a kettő közül.
Hirdetés

Hírek

A mediánbér fele is elmehet az iskolakezdésre

Pillanatokon belül itt az iskolakezdés, amely sok család számára komoly pénzügyi terhet jelent. A Bank360 számításai szerint az írószerek, füzetek, egyéb felszerelések, illetve a laptop vagy tablet beszerzése 200 ezer forintba is kerülhet a nyár végén. Nem véletlen, hogy a háztartás valamilyen segítséghez, például személyi kölcsönhöz vagy áruhitelhez folyamodik az iskolakezdés előtt. A Bank360 annak számolt utána, hogy melyik éri meg jobban a kettő közül.

BÉT – Csökkenő forgalomban ismét új csúcson zárt a BUX a héten

Ismét a Magyar Telekom volt a legjobban teljesítő részvény a BÉT-en, jegyzése 5,5 százalékkal került feljebb az előző heti 4,6 százalékos emelkedést követően

Erzsébet Alapítvány: kiemelten fontos a táborozó gyermekek biztonsága

Nyáron hetente 4500 gyermek vesz részt egyszerre az összes...

MÁV: nem működik az online jegyvásárlás

Szombat délelőttől rendszerhiba miatt nem működik a jegyértékesítés az online csatornákon, a MÁV appban és a jegy.mav.hu felületen sem,

Negyedszer az első az Apple – a világ legértékesebb márkája

Idén már negyedszer egymás után áll az Apple a világ legértékesebb márkáinak az élén

Az Otthon Start Program részleteiről egyeztetett Panyi Miklós a Bankszövetség képviselőivel

A Bankszövetség képviselőivel folytatott pénteki egyeztetésen sikerült tisztázni a még nyitott kérdéseket az Otthon Start Program részleteiről.

NGM: tovább szárnyal a Demján Sándor 1+1 Program

A 130 milliárd forintra emelt keretösszegű Demján Sándor 1+1 Program keretében a tárca eddig 1325 magyarországi vállalkozás támogatásáról hozott döntést,

Az építőanyag-piacon visszafogott volt a kereslet az első fél évben

Visszafogott volt a kereslet az építőanyag-piacon az első fél évben, de a jövőt tekintve optimisták az építőanyag-kereskedők
Hirdetés

Gazdaság

Bővül a Magyar Államkincstár online állampapír-értékesítése

Új, azonnali és biztonságos fizetési lehetőséggel bővül a Magyar Államkincstár online értékesítési rendszere: a WebKincstárban és a MobilKincstárban mostantól QVIK fizetéssel is vásárolhatnak állampapírt az ügyfelek.

Kamatdöntés – Egyhangúlag szavazott az alapkamatról az MNB Monetáris Tanácsa júliusban

A július 22.-i döntés alapján a jegybanki alapkamat 6,50 százalék maradt.

A nyári uborkaszezon a legjobb időszak a dubaji ingatlanvásárlásra a magyar szakértő szerint

Töretlenül növekszik a magyarok érdeklődése a dubaji ingatlanok iránt, egyes cégek évről évre hússzoros növekedést is tapasztalnak a keresletben.

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.