Kezdőlap Menedzser-Kihívások A titok? Recesszió idején is motiválni munkatársakat - mondja a „Leader of...
No menu items!

A titok? Recesszió idején is motiválni munkatársakat – mondja a „Leader of the Year” díjas menedzser

Az építőipar visszaeséséhez kötődően az a legnehezebb, hogy miként motiváljuk azokat, akik átmenetileg feladat nélkül maradnak – beszél 2023 legnagyobb vezetői kihívásáról Markovich Béla a Mapei kft. ügyvezető igazgatója, aki a vezetői kihívások sikeres megoldását is célul kitűző Bizalmi kör szavazásán tavaly év végén, a Nagyvállalati kategóriában nyerte el a “Leader of the Year” díjat.

– Mivel 2023-ban az építőipar olyannyira gyengélkedett, hogy a kifutó munkák mellett alig indult új beruházás, menedzserként a legnagyobb kihívás az volt, hogy miként lehet összetartani és értékteremtő munkával leterhelni, egyben motiválni azokat a csapatrészeket, amelyek ebben az új helyzetben átmenetileg feladat nélkül maradtak. Ez azért nem okozott nehézséget a számomra, mert a cégben folyamatosan és nagyon sokat foglalkozom az emberekkel. Minden hónapban van egy videó üzenetem, amiben a legfontosabb híreket és stratégiai információkat osztom meg a munkatársakkal. Az új helyzetben pedig megállás nélkül keressük azokat a területeket, ahol a felszabaduló munkaerő hasznos munkát végezhet. Az egyéni plusz kompetenciákat felmérve így oldottuk meg azt, hogy az átmenetileg keletkező többletlétszám olyan más, értékes feladatot kapjon, amit egyébként – igaz lehet, hogy csak később -, külső beszállítóktól, pénzért kellene megrendelni. Ezzel pedig továbbra is munkában tudjuk őket tartani és miközben értéket teremtenek, ők is hasznosnak érezhetik magukat.

– Milyen feladatokkal kellett még megküzdeni a szűkülő piacon?

– A másik nagy kihívás az volt, hogy az építőipar visszaesése ellenére megtaláljuk azokat a piaci réseket, ahol a visszaeső általános kereslet mellett is hatékonyan tudunk érvényesülni. Az itt elért sikereinket is a harminc éve felépített stratégiánknak és küldetésünknek köszönhetjük, melynek lényege, hogy megoldásainkkal segítsük az embereket építési álmaik megvalósításában.

– Mit jelent ez a gyakorlatban?

– Azt, hogy a mi küldetésünk többről szól, mint a különféle termékek legyártásáról és értékesítéséről.  Missziónk, hogy segítjük az építőket és építtetőket álmaik épületeinek megvalósításában, nem egy üres szlogen. Egyrészt rendszeres oktatással segítjük a velünk kapcsolatban álló mestereket, hogy a termékeinket minél tökéletesebben tudják beépíteni. Másrészt mindent megteszünk azért, hogy amennyire csak lehet, kiszorítsuk a piacról a hanyag munkát végző kontárokat, amely annyira valós probléma, hogy egy felmérésünk szerint a megkérdezett építkezők 23 százalékánál végződött kárral az építkezés vagy a felújítás, ami még mindig brutálisan nagy szám. Mivel a kóklerek kiszorításának elsődleges feltétele az, hogy a szakemberek kiválasztásánál a megrendelők kellő információval rendelkezzenek, arra is nagy energiát fordítunk, hogy feléjük is erőteljes edukációt folytassunk.

– Vagyis ahogy több más ágazatban, itt sem hozott tisztulást a recesszió?

– Azt kell mondanom, hogy sajnos nem. Mert miközben mindenki ezt várta, éppúgy nem történt kedvező változás, ahogy a 2008-as nagy gazdasági válság idején sem. Ennek az az egyszerű magyarázata, hogy a megbízók többsége magánszemély, akik az információk hiányában az ár és a szimpátia alapján választanak mesterembereket, ami komoly veszélyeket hordoz magában. Már csak azért is, mert a jó szakemberek többsége kevés hírt ad magáról, mert úgy érzi, hogy a jó hírneve szájról szájra terjed. Ezért amikor arról beszélünk, hogy felvállaltuk a mesteremberek folyamatos képzését, akkor ezalatt nemcsak a szakmai képzést kell érteni, hanem azt is, hogy a marketing képességek fejlesztésére is nagy gondot fordítunk.

– Az Leader of the Year kapcsán magától adódik a kérdés: mi az Ön személyes ars poeticája?

– Azt vallom, hogy csak csapatban lehet győzni. És a csapat alatt nemcsak a közvetlen munkatársakat értem, hanem a tágabb környezetünket, a velünk kapcsolatban álló mesterembereket, a kereskedőket a kivitelezőket és a megrendelőket is. Mindenkit, aki velünk együtt akar alkotni. A másik, ami fontos hitvallásom, hogy egy cégben a legfontosabb érték az az ember. Mert két, azonos területen dolgozó, nagyjából hasonló kvalitású cég nagyjából hasonló minőségű termékeket gyárt. Ezeket le lehet másolni, ahogy a gyártási folyamatokat és az épületeket is le lehet másolni. De az a tudás, az a kreativitás, az az elkötelezettség, amivel a mi munkatársaink rendelkeznek az egyedi. Vezetőként ezért nekem az a feladatom, hogy számukra mentálisan és szakmailag a legoptimálisabb munkakörnyezetet és a kellő motivációt megteremtsem. Ha ez a motiváció megvan, akkor a válság nem állhat a munkatársak sikereinek útjába. Így tudunk segíteni abban, hogy az emberek olyan házakat tudjanak építeni, amilyeneket szeretnének – és ez az ami engem visz előre.

Emellett megjegyezném, hogy számomra ez a díj – a korábbi elismerések után – azért számít a legértékesebbnek, mert ennek az odaítélése egy rendkívül összetett szűrön át történik. Az értékelés során nem csak a vezetői teljesítményt, valamint a tulajdonosokkal és a munkatársakkal fennálló kapcsolatot vizsgálták, hanem emellett egy kilenc oldalas pályázatban a cég teljesítményét, innovációját, eredményét is be kellett mutatnom, ami alapján a hét független zsűritag meghozta a döntését.

Érsek M. Zoltán

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Magyar gabonasiker: van amiben a TOP kategóriában Európában

Az Akcenta szakértőinek elemzése szerint 2024-ben 1,93 milliárd euró értékben értékesítettünk gabonát külföldön (+14% éves összevetésben)

Nyugat-Magyarországon a legnagyobb a kereslet felújítandó lakásokra

Budapesten a felújítandó lakások aránya az év eleje óta átlagosan 8,6 százalék, és szeptemberben is 9 százalék körül alakult.

Megduplázzák a Demján Sándor Tőkeprogramban egy vállalkozásba befektethető tőke maximális összegét

A cél a vállalkozások likviditási terheinek enyhítése, a működési biztonság és a beruházási hajlandóság támogatása.

Ezért fékezett be a magyar export

Az előző negyedévben a nagyvállalatok 3,2 százalékos exportárbevétel-növekedésre számítottak, most átlagosan 0,1 százalékos csökkenést várnak
Hirdetés

Hírek

Magyar gabonasiker: van amiben a TOP kategóriában Európában

Az Akcenta szakértőinek elemzése szerint 2024-ben 1,93 milliárd euró értékben értékesítettünk gabonát külföldön (+14% éves összevetésben)

Nyugat-Magyarországon a legnagyobb a kereslet felújítandó lakásokra

Budapesten a felújítandó lakások aránya az év eleje óta átlagosan 8,6 százalék, és szeptemberben is 9 százalék körül alakult.

Megduplázzák a Demján Sándor Tőkeprogramban egy vállalkozásba befektethető tőke maximális összegét

A cél a vállalkozások likviditási terheinek enyhítése, a működési biztonság és a beruházási hajlandóság támogatása.

Ezért fékezett be a magyar export

Az előző negyedévben a nagyvállalatok 3,2 százalékos exportárbevétel-növekedésre számítottak, most átlagosan 0,1 százalékos csökkenést várnak

Miskolc Ehető Erdő programja a világ hat legjobb közösségi fenntarthatósági kezdeményezése között

Az Ehető Erdő program bekerült a Green Destinations Top 100 Story Awards 2026 versenyén a világ legjobb 6 projektje közé a Thriving Communities (Virágzó közösségek) kategóriában.

1,5 milliárd forintos keretemelés a kkv-k számára

Eredetileg kétmilliárd forintos kerettel írták ki a Munkakörülmények fejlesztése című pályázati felhívás első ütemét a kis- és közepes vállalkozások számára, ám szükség volt egy másfél milliárdos keretemelésre a nagy érdeklődés miatt.

Nő a betörések kockázata a halottak napi hétvégén

Ha a telefonra érkezik riasztás vagy az okoskamerán gyanús mozgást látunk, ne menjünk egyedül „ellenőrizni”. A távfelügyelet és a rendőrség feladata a beavatkozás.

Külföldi óriáscég vásárolja fel a nagy magyarországi élelmiszergyárat

A Global Green Europe Kft. jelenleg mintegy 180 főt foglalkoztat, 2024-es forgalma körülbelül 15,5 milliárd forint volt, bár adózott eredménye 700 millió forintos veszteséget mutatott. A
Hirdetés

Gazdaság

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...