Kezdőlap Világgazdaság A vízi felhőkarcolók az orosz háború miatt másfelé viszik az olajat
No menu items!

A vízi felhőkarcolók az orosz háború miatt másfelé viszik az olajat

Illusztráció: Bigstock

Oroszország Ukrajna elleni háborúja átrajzolta a globális olajtérképet, átirányítva a felhőkarcoló méretű tartályhajók flottáját hosszabb utakra.

A Wall Street Journal a Spire Global hajókövető cég adatait elemezve megvizsgálta az orosz kikötőket elhagyó hajókat a február 24-i orosz invázió előtti és utáni időszakokban. A hajók és a hatóságok által megosztott helymeghatározó jelek segítségével az információkból kiderül, hogy az invázió következményei hogyan szakították meg a hosszú távú kereskedelmi kapcsolatokat, és hogyan kellett a Kremlnek sietnie, hogy megtalálja a háborús gépezetének finanszírozásához szükséges pénzt.

Eddig Oroszországnak sikerült átirányítania nyersolajexportjának nagy részét, de azt meredek árengedménnyel adják el egy maroknyi vevőnek, köztük Indiának, Kínának és Törökországnak. A Spire Global adatai által rögzített hosszabb szállítási útvonalak eközben a globális tartályhajó-piacot vékonyra húzták, mivel a hajók “árnyékflottája” azért jött létre, hogy segítsen az orosz exportnak megkerülni a kiszélesedő nyugati szankciókat.

Februárban az átrendeződés folytatódik az Oroszországból származó dízel és más finomított üzemanyagokra vonatkozó amerikai árkorlátozással és európai uniós embargóval. A WSJ elemzése ízelítőt nyújt arról, hogy a jövő hónapban esedékes változások, amelyek elemzők szerint még összetettebb logisztikai kihívásokat jelentenek majd, miért okoznak újabb bizonytalanságot az energiapiacokon.

Észak-Európa

2021-ben az oroszországi balti kikötőkből induló tartályhajók skandináv, brit és holland vevők felé vették az irányt, és gyakran Rotterdamban, a világ egyik legnagyobb olajipari csomópontjában rakodtak ki.

Ezek a gyors utak nagyrészt megszűntek, mielőtt az Európai Unió a múlt hónapban betiltotta az orosz tengeri nyersolajimportot. Az európai finomítók a Közel-Kelet, Nyugat-Afrika és Amerika felé fordultak nyersolajért.

Atlanti-óceán

Az Egyesült Államok márciusban megtiltotta az orosz olajszállítmányok szállítását, és ezzel korlátozta az Atlanti-óceánon át az Öböl-menti üzemanyaggyártókhoz tartó tankerhajók útjait.

Szuezi-csatorna

Oroszország számos szállítmányt átirányított a Földközi-tengeren és a Szuezi-csatornán keresztül Ázsia felé.

Ez tavaly az egekbe repítette a szállítási költségeket, ami hozzájárult az orosz olaj árának csökkenéséhez. Az S&P Global Commodity Insights Platts adatai szerint az ország zászlóshajójának számító, Urals néven ismert nyersolajkeverékkel a közelmúltban hordónként 45 dollár körül kereskedtek. A Brent – a globális viszonyítási alap – 85 dollár fölött mozgott.

Arab-tenger

Ez az árkülönbség potenciális nyereséget jelent az orosz nyersolajat vásárolni hajlandó finomítók számára.

India, amely a háború előtt szinte egyáltalán nem importált orosz olajat, a Kpler hajókat nyomon követő cég szerint ebben a hónapban átlagosan közel napi 1,5 millió hordót fog behozni. A Kpler elemzője, Matt Smith szerint a kapcsolódó, hetekig tartó tankerutak megugrása feszültséget okoz a hajózási piacon.

Kína

Az orosz keleti kikötőkből Kínába irányuló szállítások egyre gyakoribbá váltak, mivel Peking kiterjesztette a finomítók exportkvótáit, és ezzel arra ösztönözte őket, hogy dízel és más üzemanyagokat szivattyúzzanak ki.

Ez gazdaság a maga legbrutálisabb formájában” – mondta Dave Ernsberger, az S&P Global Commodity Insights piaci jelentéstételi és kereskedési megoldásokért felelős vezetője. “Kína olyan olcsón fogja megvenni az orosz nyersolajat, amilyen olcsón csak tudja, és olyan piacokra fogja exportálni a termékeit, amelyek nem veszik az orosz olajat” – fejtette ki.

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Ezért érdemes most a fenntarthatósággal foglalkozni – még akkor is, ha az EU lassít

Fotó:Freepik A fenntarthatóság néhány év alatt vált “jó, ha van”...

Nagy Márton: jövőre 2-3 százalékos növekedéssel számol a kormány

A növekedés a GDP 60-70 százalékát kitevő fogyasztásnak köszönhető, amely évente mintegy 5 százalékkal bővül, és önmagában 1,8-2 százalékponttal javítja a GDP-t.

Holdinggá alakul a Mol

A holdingstruktúra bevezetése a Mol hosszú távú átalakulási programját is szolgálja, amelynek célja a fenntarthatóság, a digitalizáció és a működési kiválóság erősítése.

November 30-ig lehet jelentkezni a Kőrösi Csoma Sándor Program felhívására

Még négy napig, november 30-ig lehet jelentkezni a Kőrösi Csoma Sándor Program déli féltekére szóló felhívására.
Hirdetés

Hírek

Nagy Márton: jövőre 2-3 százalékos növekedéssel számol a kormány

A növekedés a GDP 60-70 százalékát kitevő fogyasztásnak köszönhető, amely évente mintegy 5 százalékkal bővül, és önmagában 1,8-2 százalékponttal javítja a GDP-t.

Holdinggá alakul a Mol

A holdingstruktúra bevezetése a Mol hosszú távú átalakulási programját is szolgálja, amelynek célja a fenntarthatóság, a digitalizáció és a működési kiválóság erősítése.

November 30-ig lehet jelentkezni a Kőrösi Csoma Sándor Program felhívására

Még négy napig, november 30-ig lehet jelentkezni a Kőrösi Csoma Sándor Program déli féltekére szóló felhívására.

Pécs ünnepi díszben: november 28-án kezdődik a XIV. Adventi Kézműves- és Mesevásár

Pécs városa idén is meghitt, ünnepi hangulattal vár minden látogatót a XIV. Adventi Kézműves- és Mesevásáron, amely november 28-a és december 24-e között várja a látogatókat a Széchenyi téren.

Egyre több fogyasztónak segít a tudatos választásban a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegy

A KMÉ-védjegy nem csupán a Magyar Élelmiszerkönyv előírásainak felel meg, hanem annál szigorúbb követelményeket ír elő , ilyen például a magasabb beltartalmi érték, a kevesebb adalékanyag vagy a fenntartható gyártástechnológia.

új adótámogatás segíti a környezeti károkat mérséklő vállalkozásokat

A kormány a környezet helyreállításától társadalmi előnyöket is vár, hiszen így rozsdaövezetek kerülhetnek vissza a gazdasági körforgásba, a környékük felértékelődhet, és javul azoknak a vállalkozásoknak a megítélése, amelyek ezekből a fejlesztésekből részt vállalnak.

EM: a kormány támogatja a hulladék újrafeldolgozását célzó beruházásokat

A december elsejéig véleményezhető felhívás célja, hogy országszerte támogassa az innovatív, versenyképességet növelő technológiák bevezetését.

Öthetes kikapcsolási moratóriumot hirdetett az MVM

November 29. és január 6. között egyetlen lakossági ügyfelnél sem kapcsolják ki az áram- vagy földgázszolgáltatást, még akkor sem, ha valakinek 60 napon túli számlatartozása van.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.