Kezdőlap Világgazdaság A vízi felhőkarcolók az orosz háború miatt másfelé viszik az olajat
No menu items!

A vízi felhőkarcolók az orosz háború miatt másfelé viszik az olajat

Illusztráció: Bigstock

Oroszország Ukrajna elleni háborúja átrajzolta a globális olajtérképet, átirányítva a felhőkarcoló méretű tartályhajók flottáját hosszabb utakra.

A Wall Street Journal a Spire Global hajókövető cég adatait elemezve megvizsgálta az orosz kikötőket elhagyó hajókat a február 24-i orosz invázió előtti és utáni időszakokban. A hajók és a hatóságok által megosztott helymeghatározó jelek segítségével az információkból kiderül, hogy az invázió következményei hogyan szakították meg a hosszú távú kereskedelmi kapcsolatokat, és hogyan kellett a Kremlnek sietnie, hogy megtalálja a háborús gépezetének finanszírozásához szükséges pénzt.

Eddig Oroszországnak sikerült átirányítania nyersolajexportjának nagy részét, de azt meredek árengedménnyel adják el egy maroknyi vevőnek, köztük Indiának, Kínának és Törökországnak. A Spire Global adatai által rögzített hosszabb szállítási útvonalak eközben a globális tartályhajó-piacot vékonyra húzták, mivel a hajók “árnyékflottája” azért jött létre, hogy segítsen az orosz exportnak megkerülni a kiszélesedő nyugati szankciókat.

Februárban az átrendeződés folytatódik az Oroszországból származó dízel és más finomított üzemanyagokra vonatkozó amerikai árkorlátozással és európai uniós embargóval. A WSJ elemzése ízelítőt nyújt arról, hogy a jövő hónapban esedékes változások, amelyek elemzők szerint még összetettebb logisztikai kihívásokat jelentenek majd, miért okoznak újabb bizonytalanságot az energiapiacokon.

Észak-Európa

2021-ben az oroszországi balti kikötőkből induló tartályhajók skandináv, brit és holland vevők felé vették az irányt, és gyakran Rotterdamban, a világ egyik legnagyobb olajipari csomópontjában rakodtak ki.

Ezek a gyors utak nagyrészt megszűntek, mielőtt az Európai Unió a múlt hónapban betiltotta az orosz tengeri nyersolajimportot. Az európai finomítók a Közel-Kelet, Nyugat-Afrika és Amerika felé fordultak nyersolajért.

Atlanti-óceán

Az Egyesült Államok márciusban megtiltotta az orosz olajszállítmányok szállítását, és ezzel korlátozta az Atlanti-óceánon át az Öböl-menti üzemanyaggyártókhoz tartó tankerhajók útjait.

Szuezi-csatorna

Oroszország számos szállítmányt átirányított a Földközi-tengeren és a Szuezi-csatornán keresztül Ázsia felé.

Ez tavaly az egekbe repítette a szállítási költségeket, ami hozzájárult az orosz olaj árának csökkenéséhez. Az S&P Global Commodity Insights Platts adatai szerint az ország zászlóshajójának számító, Urals néven ismert nyersolajkeverékkel a közelmúltban hordónként 45 dollár körül kereskedtek. A Brent – a globális viszonyítási alap – 85 dollár fölött mozgott.

Arab-tenger

Ez az árkülönbség potenciális nyereséget jelent az orosz nyersolajat vásárolni hajlandó finomítók számára.

India, amely a háború előtt szinte egyáltalán nem importált orosz olajat, a Kpler hajókat nyomon követő cég szerint ebben a hónapban átlagosan közel napi 1,5 millió hordót fog behozni. A Kpler elemzője, Matt Smith szerint a kapcsolódó, hetekig tartó tankerutak megugrása feszültséget okoz a hajózási piacon.

Kína

Az orosz keleti kikötőkből Kínába irányuló szállítások egyre gyakoribbá váltak, mivel Peking kiterjesztette a finomítók exportkvótáit, és ezzel arra ösztönözte őket, hogy dízel és más üzemanyagokat szivattyúzzanak ki.

Ez gazdaság a maga legbrutálisabb formájában” – mondta Dave Ernsberger, az S&P Global Commodity Insights piaci jelentéstételi és kereskedési megoldásokért felelős vezetője. “Kína olyan olcsón fogja megvenni az orosz nyersolajat, amilyen olcsón csak tudja, és olyan piacokra fogja exportálni a termékeit, amelyek nem veszik az orosz olajat” – fejtette ki.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az amerikai szoftveróriás szerint az egyetem felesleges: középiskolásokat vesznek fel a “törött” rendszer megkerülésére

Alex Karp, a Palantir Technologies vezérigazgatója Fotó: golden.com Miközben a...

Indul a Demján Sándor 1+1 program második üteme

A hazai kkv-k további megerősítése érdekében a kormány elindítja a Demján Sándor 1+1 KKV Beruházás-élénkítő támogatási program második ütemét 20 milliárd forint keretösszeggel.

A lakossági megtakarításoknak kulcsszerepük van a pénzügyi rendszer stabilitásában

A megfelelő mértékű és szerkezetű lakossági megtakarításoknak kulcsszerepük van a pénzügyi rendszer stabilitásában és a gazdaság kiegyensúlyozott, fenntartható fejlődésében - mondta Varga Mihály jegybankelnök szerdán, az OTP tőzsdére lépésének 30. évfordulója alkalmából rendezett jubileumi rendezvényen.

Fogyasztóvédelmi program indul az idősek biztonságáért

A Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM) és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságnak (NKFH) egyaránt fontos az időskorúak védelme és a fogyasztói tudatosságuk erősítése. Ezért a két szervezet országos kampányt indít.
Hirdetés

Hírek

Indul a Demján Sándor 1+1 program második üteme

A hazai kkv-k további megerősítése érdekében a kormány elindítja a Demján Sándor 1+1 KKV Beruházás-élénkítő támogatási program második ütemét 20 milliárd forint keretösszeggel.

Vállalati e-autó program: több mint ötezer nyertesnek utaltak már támogatást

Gyors ütemben halad a támogatások odaítélése is: már mintegy hétezer vállalkozás tudhatja nyertesnek magát.

Az év első kilenc hónapjában éves szinten csaknem 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt

Az év első kilenc hónapjában országosan és éves összevetésben csaknem 50 százalékkal nőtt az érdeklődés az új építésű lakások iránt; a budapesti 25 százalékos erősödéshez képest a vármegyeszékhelyeken 65, a községekben pedig 93 százalékos élénkülés látható - közölte saját adatai alapján az ingatlan.com.

Stabilan egy százalék alatt az önkéntes nyugdíjpénztárak költsége

Az önkéntes nyugdíjpénztárak tavalyi - vagyonra vetített - díjterhelési mutatója 0,68 százalékra csökkent, változatlan befektetési és minimálisan apadó működési költségrészekkel, a jövőben várható terheket modellező 30 éves teljes költségmutató átlaga 0,93 százalék lett, így a pénztárak továbbra is az egyik legolcsóbb nyugdíj-előtakarékossági lehetőséget ajánlják ügyfeleiknek.

Nyár után emelkedett a nyaralók ára

A nyaralók ára egy év alatt kevésbé emelkedett, mint...

A KSH adatok alapján ha 6,6 évig semmire nem költünk meglehet a lakás

Tavaly országosan 6,6 évnyi keresetből lehetett venni egy átlagos lakást, Budapesten ez 8,7 év volt.

Megszületett Magyarország első mesterséges intelligencia törvénye

A kormány egy egykapus rendszert alakított ki, így a vállalkozások adminisztratív terhei nem növekednek, miközben a felhasználók biztonsága továbbra is garantált marad.

Messze van a bankkártyák kiszorításától, de erősödik a qvik

A piaci várakozások szerint a következő hónapokban megjelenhet az első nagy kiskereskedelmi lánc is, ahol a pénztáraknál qvik-fizetés is választható lesz.
Hirdetés

Gazdaság

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...