Kezdőlap Világgazdaság A vízi felhőkarcolók az orosz háború miatt másfelé viszik az olajat
No menu items!

A vízi felhőkarcolók az orosz háború miatt másfelé viszik az olajat

Illusztráció: Bigstock

Oroszország Ukrajna elleni háborúja átrajzolta a globális olajtérképet, átirányítva a felhőkarcoló méretű tartályhajók flottáját hosszabb utakra.

A Wall Street Journal a Spire Global hajókövető cég adatait elemezve megvizsgálta az orosz kikötőket elhagyó hajókat a február 24-i orosz invázió előtti és utáni időszakokban. A hajók és a hatóságok által megosztott helymeghatározó jelek segítségével az információkból kiderül, hogy az invázió következményei hogyan szakították meg a hosszú távú kereskedelmi kapcsolatokat, és hogyan kellett a Kremlnek sietnie, hogy megtalálja a háborús gépezetének finanszírozásához szükséges pénzt.

Eddig Oroszországnak sikerült átirányítania nyersolajexportjának nagy részét, de azt meredek árengedménnyel adják el egy maroknyi vevőnek, köztük Indiának, Kínának és Törökországnak. A Spire Global adatai által rögzített hosszabb szállítási útvonalak eközben a globális tartályhajó-piacot vékonyra húzták, mivel a hajók “árnyékflottája” azért jött létre, hogy segítsen az orosz exportnak megkerülni a kiszélesedő nyugati szankciókat.

Februárban az átrendeződés folytatódik az Oroszországból származó dízel és más finomított üzemanyagokra vonatkozó amerikai árkorlátozással és európai uniós embargóval. A WSJ elemzése ízelítőt nyújt arról, hogy a jövő hónapban esedékes változások, amelyek elemzők szerint még összetettebb logisztikai kihívásokat jelentenek majd, miért okoznak újabb bizonytalanságot az energiapiacokon.

Észak-Európa

2021-ben az oroszországi balti kikötőkből induló tartályhajók skandináv, brit és holland vevők felé vették az irányt, és gyakran Rotterdamban, a világ egyik legnagyobb olajipari csomópontjában rakodtak ki.

Ezek a gyors utak nagyrészt megszűntek, mielőtt az Európai Unió a múlt hónapban betiltotta az orosz tengeri nyersolajimportot. Az európai finomítók a Közel-Kelet, Nyugat-Afrika és Amerika felé fordultak nyersolajért.

Atlanti-óceán

Az Egyesült Államok márciusban megtiltotta az orosz olajszállítmányok szállítását, és ezzel korlátozta az Atlanti-óceánon át az Öböl-menti üzemanyaggyártókhoz tartó tankerhajók útjait.

Szuezi-csatorna

Oroszország számos szállítmányt átirányított a Földközi-tengeren és a Szuezi-csatornán keresztül Ázsia felé.

Ez tavaly az egekbe repítette a szállítási költségeket, ami hozzájárult az orosz olaj árának csökkenéséhez. Az S&P Global Commodity Insights Platts adatai szerint az ország zászlóshajójának számító, Urals néven ismert nyersolajkeverékkel a közelmúltban hordónként 45 dollár körül kereskedtek. A Brent – a globális viszonyítási alap – 85 dollár fölött mozgott.

Arab-tenger

Ez az árkülönbség potenciális nyereséget jelent az orosz nyersolajat vásárolni hajlandó finomítók számára.

India, amely a háború előtt szinte egyáltalán nem importált orosz olajat, a Kpler hajókat nyomon követő cég szerint ebben a hónapban átlagosan közel napi 1,5 millió hordót fog behozni. A Kpler elemzője, Matt Smith szerint a kapcsolódó, hetekig tartó tankerutak megugrása feszültséget okoz a hajózási piacon.

Kína

Az orosz keleti kikötőkből Kínába irányuló szállítások egyre gyakoribbá váltak, mivel Peking kiterjesztette a finomítók exportkvótáit, és ezzel arra ösztönözte őket, hogy dízel és más üzemanyagokat szivattyúzzanak ki.

Ez gazdaság a maga legbrutálisabb formájában” – mondta Dave Ernsberger, az S&P Global Commodity Insights piaci jelentéstételi és kereskedési megoldásokért felelős vezetője. “Kína olyan olcsón fogja megvenni az orosz nyersolajat, amilyen olcsón csak tudja, és olyan piacokra fogja exportálni a termékeit, amelyek nem veszik az orosz olajat” – fejtette ki.

Hirdetés

Zöld Stratégia 2026: a fenntartható értékteremtés példái. Nemzetközi konferencia december 9.
Egyre több vállalkozás ismeri fel, hogy a zöld átállás nem elsősorban kötelezettség, hanem kézzelfogható előny: alacsonyabb energia- és működési költségek, stabilabb finanszírozás, erősebb márka és kiszámíthatóbb beszállítói pozíció.
A versenyképesség ma már részben azon múlik, ki mennyire ügyesen építi fel saját fenntarthatósági rendszerét.

További információért kattintson ide.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Lezárult a Nébih országos téli élelmiszerlánc-ellenőrzésének első szakasza

A késztermékek jelölése a legtöbb esetben megfelelő volt, egyebek mellett az adalékanyagokra és az allergénekre vonatkozó jelölések is.

Kappadókia először szerepel a MICHELIN Guide-ban – egy izmiri étterem két csillagot kapott

A MICHELIN Guide bemutatta 2026-os törökországi válogatását, amelyben Kappadókia először szerepel, rögtön 18 étteremmel.

Wizz Air: debreceni járatok újraindítása

Május 2-ától indulnak el újra a járatok Eindhovenbe, a holland város repülőterére heti két alkalommal, kedden és szombaton lehet eljutni a társaság repülőgépével.

Magyar LED-innováció forradalmasíthatja a növénytermesztést

Évszaktól független termelés: már elérhető a hazai technológia az agráriumban
Hirdetés

Hírek

Lezárult a Nébih országos téli élelmiszerlánc-ellenőrzésének első szakasza

A késztermékek jelölése a legtöbb esetben megfelelő volt, egyebek mellett az adalékanyagokra és az allergénekre vonatkozó jelölések is.

Kappadókia először szerepel a MICHELIN Guide-ban – egy izmiri étterem két csillagot kapott

A MICHELIN Guide bemutatta 2026-os törökországi válogatását, amelyben Kappadókia először szerepel, rögtön 18 étteremmel.

Wizz Air: debreceni járatok újraindítása

Május 2-ától indulnak el újra a járatok Eindhovenbe, a holland város repülőterére heti két alkalommal, kedden és szombaton lehet eljutni a társaság repülőgépével.

Nagy István: a mezőgazdaság teljes kibocsátási értéke és jövedelmezősége is bővült

Felidézte, az állatbetegségek közül a ragadós száj- és körömfájás 50 év után jelent meg Magyarországon. További nehézséget okozott az afrikai sertéspestis, a kéknyelv, a kiskérődzők pestise vagy a madárinfluenza vírusa is - tette hozzá.

A hazai fenyőfa a menő

A vásárlók háromnegyede idén is hazai termelők termékeit díszítheti fel otthonában -

Az Essity elnyerte az EcoVadis Platinum 2025 minősítést

Az Essity megkapta az EcoVadis Platinum 2025 minősítést, így ismét a világ vállalatainak legfelső 1%-ában szerepel a CSR-teljesítmény alapján.

Határon átnyúló projekt erősíti a Fertő gyep és nádas kezelését

A most induló GRACE INTERREG projekt és a GRASSLAND-HU LIFE projekt stratégiaalkotása kölcsönösen támogatja majd egymást.

NGM: a Fitch Ratings továbbra is befektetésre ajánlja Magyarországot

A globális kihívások ellenére a nyugati és a keleti befektetők egyaránt megbízható partnerként és találkozási pontként tekintenek hazánkra.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.