Az első negyedéves bevallással elindult az elektronikus áfarendszer (eÁFA), amelyet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a forgalmiadó-kötelezettség elektronikus és pontos teljesítésének támogatására, az adminisztráció csökkentésére, valamint az adózói ügyviteli rendszerek adatigényének kiszolgálására hozott létre.
Az új, papírmentes rendszert még folyamatosan fejlesztik a tesztidőszakban. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) átfogó edukációs rendezvényt szervez az eÁFA rendszer lehetőségeiről, a bevezetés tapasztalatairól, a felmerült problémákról és várható megoldásukról.
Az eÁFA 2024. első negyedéve óta teszi lehetővé az ezt választó adózók számára, hogy áfa bevallásaikat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által előzetesen elkészített bevallástervezet elfogadásával vagy közvetlen adatkapcsolaton keresztül nyújtsák be. A rendszer újdonsága, hogy az adóalanyok részére lehetőség nyílik a befogadott és kiállított számlák, vámeljárások, online pénztárgép nyugták adatainak lekérdezésére, az áfa analitika elkészítésére, valamint a bevallási kötelezettség – adóhatósági adatokra alapozott validációja és ellenőrzése melletti – teljesítésére. Az új áfabevallási lehetőség technikailag is sok új feladatot, tanulnivalót ad a könyvelőknek, pénzügyeseknek, ugyanakkor a munkájuk jóval egyszerűbbé, gyorsabbá és biztonságosabbá válik.
Tapasztalatok szerint még nem tökéletes az eÁFA-rendszer, vannak hiányosságai és korlátai, de a tesztidőszakban ezeket folyamatosan javítják és pótolják. Például egyelőre nem hagyható ki az adategyezőség ellenőrzésének időigényes folyamata, azonban majd az is automatizálható lesz, ha az idén júliusra ígért gép-gép (M2M) kapcsolat megvalósul.
Az első visszajelzések szerint a kisebb számlaforgalmú cégek körében máris népszerű a weben elérhető NAV áfabevallás tervezet segítségével beadható eÁFA-bevallás. Számukra már most kevesebb adminisztrációval jár, és esetükben várhatóan a hibafaktor és a NAV ellenőrzések száma is drasztikusan csökkenni fog a rendszer véglegesítését követően.
A BKIK és a PP Konferencia a kis- és középvállalati vezetőknek szóló KKV Akadémia konferenciasorozat részeként tájékoztató rendezvényt szervez az új ÁFA-bevallási rendszer kezdeti tapasztalatairól, a rendszer által nyújtott lehetőségekről, valamint a tesztidőszakot követő további fejlesztésekről. A résztvevők konzultálhatnak a téma szakértőivel annak érdekében, hogy eldönthessék, megéri-e igénybe venniük a NAV új szolgáltatását.
Az esemény témái között szerepel az eÁFA működésének mechanizmusa, a rendszer előnyei az adózók és a NAV számára, valamint a tesztidőszakban és a további fejlesztések során felmerülő kihívások és megoldások. A résztvevők megismerhetik az új rendszerhez igazodó számlázási programok fejlesztési irányait, valamint az adókódok megfeleltetésének standardizációját és az M2M (gép-gép) kapcsolat működési feltételeit.
Az előadók között olyan szakértők lesznek, mint Horváth Tibor, a NAV Ellenőrzési Főosztályának vezetője, az eÁFA munkacsoport vezetője, vagy Ruszin Zsolt, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének alelnöke.
A rendezvény időpontja: 2024. június 6. csütörtök 09.30 – 14.00
Helyszíne: BKIK Székház, Budapest, Krisztina körút 99., 6. emelet
Bővebb információ: https://ppkonferencia.hu/konferenciakozpont/eafa/